Gå til innhold

Understellsmos?


bsa

Recommended Posts

Bytta hjul i går og oppdaget at der jeg har pleid å sette bukkene når jeg trenger det er completly bøyd!

Kanskje ikke helt lett å se fra disse bildene, men dette er altså rett bak hjulbuen foran, mot originalt jekkpunkt (jeg har en sånn firkanta senkning som saksejekken passer i).
Dette er punkter med noen flater og et hull i midten, noe jeg antok var punkter der verkstedet ville plassere sine firepunktsløftere (eller hva de nå kalles). I mellom disse to hullene har det liksom vært en profil/form/forhøyning som liksom korresponderte så fint med formen på hodet på støttebukkene mine at jeg antok dette var tiltenkt.

Men kanskje ikke. For nå ser det ene sånn ut!?
DSC_0092_zps2abfc3a7.jpg

Andre siden er fortsatt inntakt.
DSC_0094_zps48a4dc1f.jpg

DSC_0095_zps2874857c.jpg

Har jeg vært helt på trynet i mine antagelser, eller kan det være noe rust som har svekket punktet, eller er det rett og slett det at punktet ikke tåler ujevn belastning men er ment å bli brukt alle fire for å fordele vekta?
Kan ikke huske noe brå bevegelser eller noe ekstrem belastning. Sist jeg jekka opp var vel ved skifte av dempere. Da var hele bilen på fire bukker.

Og spørmålet over alle spørsmål: Er det nå bare å vente på at bilen klapper sammen i en brå sving eller hva?

Si ifra hvis flere bilder utdypninger trengs :)

Endret av bsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nå lenger nei ;)
Klønete formulert av meg opprinnelig, men det var jo liksom et av tingene jeg lurer litt på ja. Jeg har jo bare antatt at de var det. Synes liksom det virka logisk.
Edit: :blush:

Endret av bsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Skal ikke jekke der nei :P Skal være jekkepunkter langs kanalene på hver side. Når en bruker vanlig løftebukk så hender det at en ikke trenger å plassere noe der jekkepunktene er, så lenge en fordeler vekten av bilen langs hele kanalen (ikke ved sideskjørt da..) ved f.eks en planke, eller lengre gummi/plast biter.

Et jekkepunkt langs har som regel en eller annen "utforming"

http://www.detailersclub.no/forum/topic/12937-hvor-skal-jeg-sette-jekken/

Nå er det ikke alle biler som har selvbærende kanal, men da skal det være ganske enkelt å se hvor jekkepunktet er. Ett siste sted å jekke på er på rammen, men da må en være litt påpasselig, siden jekken (om den har hjul) kan skli av.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Se i instruksjonsboka om dette er jekkepunktene, jeg tviler litt, da de vanligvis er på kanalene, men det er jo mulig.

Jeg tror disse punktene er punter for jigg under byggingen av bilen, samt de brukes som fester ved retting etter større karosseri skader.

Ellers kan de være svekket av rust, har sel hatt biler hvor kanalen har sviktet under jekking pga. rust.

Endret av Magne/Otta Detailing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Det der ser ut som undersiden av en Saab 9-3, og nei, du skal ikke jekke der. Jekkepunktene er på kanalene og er forsterket i forhold til resten av kanalen. Om du ikke vil jekke på de originale jekkfestene kan du muligens jekke på innfestingene til opphenget, alternativt lete etter et jekkpunkt midt på bilen under fronten et sted. Det burde da være et tilsvarende ca midt på bak et sted.

En kompis hadde en 04 Saab 9-3 som skulle byttes bremser på, og vi jekket på de samme punktene og hørte noen stygge knake- og knirkelyder. Bilen kom kjapt på bakken igjen og etter en kjapp inspeksjon konkluderte vi med at vi burde finne mer egnede steder å jekke...

Min bil (Mitsubishi Galant) har et jekkepunkt på en bærebjelke som motoren delvis ligger på foran, og et jekkepunkt ca en meter innunder bilen bak. Jeg har sett dette på flere andre merker og modeller også, men husker ikke om 9-3 har dette, dessverre...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill og linker :)

Dette er min SAAB som den i signaturen ja.

Og det er jo ikke det at jeg ikke vil bruke jekkepunktene, det er jo nettopp det jeg gjør, bruker de til jekken, men da har jeg få steder å sette bukkene. Klassisk problem (som det vel dukket opp en snedig løsning på i en annen tråd for litt siden).

Originale jekkepunkter er på sidekanalene, markert med søte små piler og firkanta senkinger til saksejekken. Og det er jo det som er greia, den saksejekken er det jeg har og den funker stort sett bare der. På de andre offisielle jekkepunktene på bilen (midt på subframen foran og på festepunktene for hengerfeste bak) blir den for lav. Kanalen forøvrig er dekket av sideskjørtet og dermed litt utilgjengelig.
Derfor valgte jeg disse punktene fordi de er relativt nære originale jekkpunkter, de så solide ut, jeg har aldri hørt eller sett noe ulyder eller deformasjoner, de så jekkbare ut og er fin-fint plassert i bilens hjørner noe jeg anså som tryggere enn ett punkt midt på foran og to punkter med 47,5cm mellomrom bak.
Så feil kan man ta altså ;)

Men hva er dette punktet da, annet enn det som Magne foreslår? Noen som vet?
Er det fali? Må det fikses?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Snakket med en Saab-fanatiker nå nettopp, og han sa det samme som Magne. Farligheten i det er at om det blir for mye svikt i det kan det få konsekvenser, men ut fra bildene dine der skal det være trygt fremdeles så lenge du ikke jekker mer på det. :)

Hvis bilen blir for lav til at du kommer til de alternative jekkepunktene foreslo han å legge ut noen 2x4 og kjøre opp på dem, og så jekke opp. Hvis 2x4 er for høyt, legg ut noe 1x2 eller 1x4 foran 2x4'ene og bygg det gradvis opp til du ikke skraper borti noe lenger og kommer til jekkepunktene. Evt kjøp deg en lavprofiljekk...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, supert, betryggende å høre. Lover å ikke bruke de punktene igjen ja;-)

Det er nok jekken som er for lav, ikke bilen. Da jeg har prøvd disse andre punktene fikk jeg knapt løfta hjula av bakken (iallefall bak) og har vært litt skeptisk til å sette jekken på en 2/4. Får ta en nærmere titt under der å høre på noe saab forum hva folk bruker spesifikt av punkter.

Takker å bukker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...