Gå til innhold

DA vs. håndarbeid


Thomsol

Recommended Posts

Sikkert tatt opp tusen ganger, men fant liksom ikke helt svaret jeg var ute etter...

Jeg har en forholdsvis ny bil (6mnd), og har nettopp polert/vokset den for hånd. Synes jeg ser vaskeriper og små"skader" overalt uansett hvor nøysomt jeg vasker den.

Prickbort (om det skal poleres)

Spyl

Surfex HD

Spyl

Håndvask med mikrofibervott fra Meguiars

AG SRP - påføres med en eller annen pad for slikt... - Buffes av med MF

AG HD WAX - Samme fremgangsmåte som med SRP

Vannet preller forsåvidt greit nok av. Clay har jeg tenkt jeg ikke har behov for, da bilen er så ny.

Så til spørsmålet mitt - trenger jeg maskin? Er bilen for ny til at det vil ha effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ny bilen er har ingen ting å si hvis du har gnidd sand og småstein på lakken med en svamp. Er helt umulig å svare på uten å ha sett lakken først egentlig spørr du meg ;) hvis du skriver hvor du er fra, så kanskje noen kan se om det er noe å hente mtp. maskin og evt. Effekten du får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Selv biler som kjøres rett ut fra forhandler har ofte behov for en lett korrigering med maskin.

Etter noe uker og hvis en ser slitasje på lakken er svaret på spørsmålet om maskin et ubetinget; JA.

Glem å prøve å fikse opp forhånd. Det er meningsløs bruk av tid og energi, uten å komme i nærheten av hva som kan oppnås med maskin ;)

  • DCN Poeng 1

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Hva har har hvor jeg er fra å si i denne sammenheng? :P Iallefall, Vesterålen.

Skal man ha polish på maskinpaden, og så "maskinere" det inn i lakken, panel for panel, og kanskje bytte pad hvert panel? For deretter å...buffe for hånd med MF..? SAmme med HD-wax'en? Unnskyld de dumme spørsmålene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bare et velmenende råd å si hvor man kommer fra, det kan tenkes at folk har anledning til å hjelpe deg. Da er det greit å vite om du bor i Kautokeino eller Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Og du kan gå inn på forumdelen som heter guider. Bruk en liten time og les igjennom det du ønsker der. Skal love deg at du både forstår mye mer, og føler at du kan tørre/klare mye mer.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Hva har har hvor jeg er fra å si i denne sammenheng? :P Iallefall, Vesterålen.

Skal man ha polish på maskinpaden, og så "maskinere" det inn i lakken, panel for panel, og kanskje bytte pad hvert panel? For deretter å...buffe for hånd med MF..? SAmme med HD-wax'en? Unnskyld de dumme spørsmålene :)

Man jobber polishen på et begrenset område i en stund for så å tørke/buffe den av med en mikrofiber klut ja. Typisk 40x40 cm områder om gangen ca. Er du ikke fornøyd med korreksjonen går du på samme oråde en runde til, ellers går du videre. Voksen legger man stort sett på for hånd.

Paden bør byttes underveis ja, men man kommer ofte langt ved å rengjøre den med en børste eller en klut mellom rundene.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man jobber polishen på et begrenset område i en stund for så å tørke/buffe den av med en mikrofiber klut ja. Typisk 40x40 cm områder om gangen ca. Er du ikke fornøyd med korreksjonen går du på samme oråde en runde til, ellers går du videre. Voksen legger man stort sett på for hånd.

Paden bør byttes underveis ja, men man kommer ofte langt ved å rengjøre den med en børste eller en klut mellom rundene.

Har samme bil som du har på din avatar, Mazda 6 sort. Hvordan er lakken på den egentlig? Har mistanke om at den er både tynn og myk, stemmer det med din erfaring? Er det isåfall spesielle forholdsregler for maskinpolering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg faktisk ikke polert bilen fullstendig enda da jeg går å venter på en dør som skal lakkeres opp igjen pga en liten skade. Men jeg har prøvd å polere opp ene framskjermen med flex-DA og S3 gold. Det ble både ripefritt og hologramfritt så jeg tror ikke det er så ille egentlig. Synes ikke bilen har fått så veldig mye swirls på de 2 årene den har levd heller.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kjøper polish, er det "farlig" å kjøpe for grov? S3, f.eks. - kan den ende opp med å gjøre ting verre istedenfor bedre? Hvordan vet man hvilken polish man bør kjøpe til bilen man har...? :/ Synes ikke dette fremkommer godt i guider, iallefall ikke de jeg har sett gjennom. Og er det slik at noen voks/sealere går til noen typer polish, men ikke andre? Jeg har jo til nå brukt AG SRP og HD Wax.

Endret av Thomsol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Når man kjøper polish, er det "farlig" å kjøpe for grov? S3, f.eks. - kan den ende opp med å gjøre ting verre istedenfor bedre? Hvordan vet man hvilken polish man bør kjøpe til bilen man har...? :/ Synes ikke dette fremkommer godt i guider, iallefall ikke de jeg har sett gjennom. Og er det slik at noen voks/sealere går til noen typer polish, men ikke andre? Jeg har jo til nå brukt AG SRP og HD Wax.

For grov polish på myk lakk kan ende med verre. Da må man over med finere polish.

AG SRP og HD wax funker uansett, men AG SRP rengjør forskjellig avhengig av hva slags smuss som finnes på lakken. Holdbarheten på HD wax påvirkes da igjen av hvor god heft akkurat den lakken gir, og hvor ren den ble etter den kjemiske SRP-lakkrensen.

Skal man til med slipende polish, som jo egentlig er flytende sandpapir, betyr hardheten på lakken noe, hvor oksidert den er og hva den har blitt utsatt for av riper og slitasje. Med så mange variabler trenger man mer enn ett produkt, hvis en skal behandle ulike biler, i ulik tilstand, som oppfører seg ulikt under polering.

Det står ikke noe absolutt svar i guider, fordi det ikke finnes en enkelt oppskrift som funker. Noen generelle prinsipper er det selvsagt, men man må handle, og velge produkt, etter hvordan lakken reagerer på behandlingen. ;)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For grov polish på myk lakk kan ende med verre. Da må man over med finere polish.

AG SRP og HD wax funker uansett, men AG SRP rengjør forskjellig avhengig av hva slags smuss som finnes på lakken. Holdbarheten på HD wax påvirkes da igjen av hvor god heft akkurat den lakken gir, og hvor ren den ble etter den kjemiske SRP-lakkrensen.

Skal man til med slipende polish, som jo egentlig er flytende sandpapir, betyr hardheten på lakken noe, hvor oksidert den er og hva den har blitt utsatt for av riper og slitasje. Med så mange variabler trenger man mer enn ett produkt, hvis en skal behandle ulike biler, i ulik tilstand, som oppfører seg ulikt under polering.

Det står ikke noe absolutt svar i guider, fordi det ikke finnes en enkelt oppskrift som funker. Noen generelle prinsipper er det selvsagt, men man må handle, og velge produkt, etter hvordan lakken reagerer på behandlingen. ;)

Takk for utfyllende svar :)

Må si jeg egentlig blir litt mer forvirret hver gang jeg er innom her ;) Jeg har jo ikke mye riper i lakken, den er jo bare 6 mnd. gammel. Har kun et lite område med tre-fire riper på en bakdør, (tenker noen har passert bilen, og gnidd seg inntil). Ser også at det har kommet noen få vaskeriper allerede, selv om jeg har fulgt alle kunstens regler når det gjelder vasking.

Jeg er ute etter å kjøpe en DA-maskin, først og fremst for å holde bilen i grei stand, ikke primært for å korrigere (litt blir det jo), og for å lette arbeidet med påføring av polish. Hva bør jeg handle? Kan noen lage en "handleliste? :) Er SRP grei nok til DA-maskin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

:) Er SRP grei nok til DA-maskin?

SRP kan brukes med DA-maskin, men den har ikke slipemidler i seg så den gjør ingenting med ripene bort sett fra å skjule de noen uker fremover til SRP er vasket av igjen. Kjøp f. eks Scholl S30+ og kanskje S17+ hvis du vil utvide mulighetene litt til å fjerne større slitasje. ;)

SRP kan sammenliknes med Zalo

Maskinpolish kan sammenlignes med skure-Jif, (den har slipekorn akkurat som korrigerende polish)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRP kan brukes med DA-maskin, men den har ikke slipemidler i seg så den gjør ingenting med ripene bort sett fra å skjule de noen uker fremover til SRP er vasket av igjen. Kjøp f. eks Scholl S30+ og kanskje S17+ hvis du vil utvide mulighetene litt til å fjerne større slitasje. ;)

SRP kan sammenliknes med Zalo

Maskinpolish kan sammenlignes med skure-Jif, (den har slipekorn akkurat som korrigerende polish)

Supert, takk for tips ;) Kan du samtidig anbefale noen gode pads til dette? Kommer nok til å gå for en forholdsvis "billig" maskin, blir brukt tre ganger i året omtrent.

EDIT: Hva med denne, må vel være en OK begynnelse?

http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=103&product_id=529

Og kan noen forklare forskjellen på S17 og S17+? Samme med S30, og S40.

Endret av Thomsol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Og kan noen forklare forskjellen på S17 og S17+? Samme med S30, og S40.

S17+ er en nyere og forbedret versjon av S17. S17/S17+ er et middels grovt poleringsmiddel fra Scholl Concepts.

S30+ er en nyere og forbedret versjon av S30, som er et finpoleringsmiddel fra Scholl Concepts.

S40 er bare S40, og er juvelleringsfinpoleringsmiddel brukt for å hente frem maksimal glans og dybde fra lakken. Dette er også fra Scholl Concepts.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...