Thomsol 8 Skrevet 3 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 3 Juni, 2013 Sikkert tatt opp tusen ganger, men fant liksom ikke helt svaret jeg var ute etter... Jeg har en forholdsvis ny bil (6mnd), og har nettopp polert/vokset den for hånd. Synes jeg ser vaskeriper og små"skader" overalt uansett hvor nøysomt jeg vasker den. Prickbort (om det skal poleres) Spyl Surfex HD Spyl Håndvask med mikrofibervott fra Meguiars AG SRP - påføres med en eller annen pad for slikt... - Buffes av med MF AG HD WAX - Samme fremgangsmåte som med SRP Vannet preller forsåvidt greit nok av. Clay har jeg tenkt jeg ikke har behov for, da bilen er så ny. Så til spørsmålet mitt - trenger jeg maskin? Er bilen for ny til at det vil ha effekt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisse 332 Skrevet 3 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 3 Juni, 2013 Hvor ny bilen er har ingen ting å si hvis du har gnidd sand og småstein på lakken med en svamp. Er helt umulig å svare på uten å ha sett lakken først egentlig spørr du meg hvis du skriver hvor du er fra, så kanskje noen kan se om det er noe å hente mtp. maskin og evt. Effekten du får. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 3 Juni, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 3 Juni, 2013 Selv biler som kjøres rett ut fra forhandler har ofte behov for en lett korrigering med maskin. Etter noe uker og hvis en ser slitasje på lakken er svaret på spørsmålet om maskin et ubetinget; JA. Glem å prøve å fikse opp forhånd. Det er meningsløs bruk av tid og energi, uten å komme i nærheten av hva som kan oppnås med maskin 1 Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JensChristian 187 Skrevet 3 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 3 Juni, 2013 Som Bernhard sa for en stund tilbake: håndarbeid utføres på gutterommet og maskiner benyttes i garasjen. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomsol 8 Skrevet 3 Juni, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 3 Juni, 2013 Takker for svar! Hva har har hvor jeg er fra å si i denne sammenheng? Iallefall, Vesterålen. Skal man ha polish på maskinpaden, og så "maskinere" det inn i lakken, panel for panel, og kanskje bytte pad hvert panel? For deretter å...buffe for hånd med MF..? SAmme med HD-wax'en? Unnskyld de dumme spørsmålene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisse 332 Skrevet 3 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 3 Juni, 2013 Det var bare et velmenende råd å si hvor man kommer fra, det kan tenkes at folk har anledning til å hjelpe deg. Da er det greit å vite om du bor i Kautokeino eller Kristiansand. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Meringdal 2 086 Skrevet 3 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 3 Juni, 2013 Se litt på show n' shine-tråder. Der kan du lære mye. Siter Liste over Show N´ Shines Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vårhus 375 Skrevet 3 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 3 Juni, 2013 Og du kan gå inn på forumdelen som heter guider. Bruk en liten time og les igjennom det du ønsker der. Skal love deg at du både forstår mye mer, og føler at du kan tørre/klare mye mer. Siter Vårhus Bilpleie & DetailingSwissvax Certified DetailerSwisswax Certified Instructor Carpro Proffesional DetailerGTechniq Accredited DetailerNAD - Nanolex Approved Detailer S&S av noen av mine jobber: Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70 Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 4 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2013 Takker for svar! Hva har har hvor jeg er fra å si i denne sammenheng? Iallefall, Vesterålen. Skal man ha polish på maskinpaden, og så "maskinere" det inn i lakken, panel for panel, og kanskje bytte pad hvert panel? For deretter å...buffe for hånd med MF..? SAmme med HD-wax'en? Unnskyld de dumme spørsmålene Man jobber polishen på et begrenset område i en stund for så å tørke/buffe den av med en mikrofiber klut ja. Typisk 40x40 cm områder om gangen ca. Er du ikke fornøyd med korreksjonen går du på samme oråde en runde til, ellers går du videre. Voksen legger man stort sett på for hånd. Paden bør byttes underveis ja, men man kommer ofte langt ved å rengjøre den med en børste eller en klut mellom rundene. Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 4 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2013 Merker og vaskeriper blir det på biler uansett, sålenge de brukes. Det er kun showbiler som holdes strøkne gjennom hele året. Ellers er det skrevet mange gode tips i tråden sålangt. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomsol 8 Skrevet 4 Juni, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2013 Man jobber polishen på et begrenset område i en stund for så å tørke/buffe den av med en mikrofiber klut ja. Typisk 40x40 cm områder om gangen ca. Er du ikke fornøyd med korreksjonen går du på samme oråde en runde til, ellers går du videre. Voksen legger man stort sett på for hånd. Paden bør byttes underveis ja, men man kommer ofte langt ved å rengjøre den med en børste eller en klut mellom rundene. Har samme bil som du har på din avatar, Mazda 6 sort. Hvordan er lakken på den egentlig? Har mistanke om at den er både tynn og myk, stemmer det med din erfaring? Er det isåfall spesielle forholdsregler for maskinpolering? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 4 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2013 Nå har jeg faktisk ikke polert bilen fullstendig enda da jeg går å venter på en dør som skal lakkeres opp igjen pga en liten skade. Men jeg har prøvd å polere opp ene framskjermen med flex-DA og S3 gold. Det ble både ripefritt og hologramfritt så jeg tror ikke det er så ille egentlig. Synes ikke bilen har fått så veldig mye swirls på de 2 årene den har levd heller. Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomsol 8 Skrevet 5 Juni, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 Juni, 2013 (endret) Når man kjøper polish, er det "farlig" å kjøpe for grov? S3, f.eks. - kan den ende opp med å gjøre ting verre istedenfor bedre? Hvordan vet man hvilken polish man bør kjøpe til bilen man har...? :/ Synes ikke dette fremkommer godt i guider, iallefall ikke de jeg har sett gjennom. Og er det slik at noen voks/sealere går til noen typer polish, men ikke andre? Jeg har jo til nå brukt AG SRP og HD Wax. Endret 5 Juni, 2013 av Thomsol Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 5 Juni, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 5 Juni, 2013 Når man kjøper polish, er det "farlig" å kjøpe for grov? S3, f.eks. - kan den ende opp med å gjøre ting verre istedenfor bedre? Hvordan vet man hvilken polish man bør kjøpe til bilen man har...? :/ Synes ikke dette fremkommer godt i guider, iallefall ikke de jeg har sett gjennom. Og er det slik at noen voks/sealere går til noen typer polish, men ikke andre? Jeg har jo til nå brukt AG SRP og HD Wax. For grov polish på myk lakk kan ende med verre. Da må man over med finere polish. AG SRP og HD wax funker uansett, men AG SRP rengjør forskjellig avhengig av hva slags smuss som finnes på lakken. Holdbarheten på HD wax påvirkes da igjen av hvor god heft akkurat den lakken gir, og hvor ren den ble etter den kjemiske SRP-lakkrensen. Skal man til med slipende polish, som jo egentlig er flytende sandpapir, betyr hardheten på lakken noe, hvor oksidert den er og hva den har blitt utsatt for av riper og slitasje. Med så mange variabler trenger man mer enn ett produkt, hvis en skal behandle ulike biler, i ulik tilstand, som oppfører seg ulikt under polering. Det står ikke noe absolutt svar i guider, fordi det ikke finnes en enkelt oppskrift som funker. Noen generelle prinsipper er det selvsagt, men man må handle, og velge produkt, etter hvordan lakken reagerer på behandlingen. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomsol 8 Skrevet 5 Juni, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 Juni, 2013 For grov polish på myk lakk kan ende med verre. Da må man over med finere polish. AG SRP og HD wax funker uansett, men AG SRP rengjør forskjellig avhengig av hva slags smuss som finnes på lakken. Holdbarheten på HD wax påvirkes da igjen av hvor god heft akkurat den lakken gir, og hvor ren den ble etter den kjemiske SRP-lakkrensen. Skal man til med slipende polish, som jo egentlig er flytende sandpapir, betyr hardheten på lakken noe, hvor oksidert den er og hva den har blitt utsatt for av riper og slitasje. Med så mange variabler trenger man mer enn ett produkt, hvis en skal behandle ulike biler, i ulik tilstand, som oppfører seg ulikt under polering. Det står ikke noe absolutt svar i guider, fordi det ikke finnes en enkelt oppskrift som funker. Noen generelle prinsipper er det selvsagt, men man må handle, og velge produkt, etter hvordan lakken reagerer på behandlingen. Takk for utfyllende svar Må si jeg egentlig blir litt mer forvirret hver gang jeg er innom her Jeg har jo ikke mye riper i lakken, den er jo bare 6 mnd. gammel. Har kun et lite område med tre-fire riper på en bakdør, (tenker noen har passert bilen, og gnidd seg inntil). Ser også at det har kommet noen få vaskeriper allerede, selv om jeg har fulgt alle kunstens regler når det gjelder vasking. Jeg er ute etter å kjøpe en DA-maskin, først og fremst for å holde bilen i grei stand, ikke primært for å korrigere (litt blir det jo), og for å lette arbeidet med påføring av polish. Hva bør jeg handle? Kan noen lage en "handleliste? Er SRP grei nok til DA-maskin? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 5 Juni, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 5 Juni, 2013 Er SRP grei nok til DA-maskin? SRP kan brukes med DA-maskin, men den har ikke slipemidler i seg så den gjør ingenting med ripene bort sett fra å skjule de noen uker fremover til SRP er vasket av igjen. Kjøp f. eks Scholl S30+ og kanskje S17+ hvis du vil utvide mulighetene litt til å fjerne større slitasje. SRP kan sammenliknes med Zalo Maskinpolish kan sammenlignes med skure-Jif, (den har slipekorn akkurat som korrigerende polish) Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomsol 8 Skrevet 5 Juni, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 Juni, 2013 (endret) SRP kan brukes med DA-maskin, men den har ikke slipemidler i seg så den gjør ingenting med ripene bort sett fra å skjule de noen uker fremover til SRP er vasket av igjen. Kjøp f. eks Scholl S30+ og kanskje S17+ hvis du vil utvide mulighetene litt til å fjerne større slitasje. SRP kan sammenliknes med Zalo Maskinpolish kan sammenlignes med skure-Jif, (den har slipekorn akkurat som korrigerende polish) Supert, takk for tips Kan du samtidig anbefale noen gode pads til dette? Kommer nok til å gå for en forholdsvis "billig" maskin, blir brukt tre ganger i året omtrent. EDIT: Hva med denne, må vel være en OK begynnelse? http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=103&product_id=529 Og kan noen forklare forskjellen på S17 og S17+? Samme med S30, og S40. Endret 5 Juni, 2013 av Thomsol Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 5 Juni, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 5 Juni, 2013 Og kan noen forklare forskjellen på S17 og S17+? Samme med S30, og S40. S17+ er en nyere og forbedret versjon av S17. S17/S17+ er et middels grovt poleringsmiddel fra Scholl Concepts. S30+ er en nyere og forbedret versjon av S30, som er et finpoleringsmiddel fra Scholl Concepts. S40 er bare S40, og er juvelleringsfinpoleringsmiddel brukt for å hente frem maksimal glans og dybde fra lakken. Dette er også fra Scholl Concepts. Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.