Gå til innhold

Nye dekk. Riper. Lodd. Dekkmønster.


bsa

Recommended Posts

Bedre sent enn aldri, driver å gjør klar nye sommerhjul.

Sånn ca en mnd etter bestilling klarte dekkonline og hoste opp fire Vredestein Ultrac Vorti til meg.

Har litt div spørsmål om noen småsaker som dukker opp. Beklager dårlige mobilbilder.

Mønster på dekk. Finner ikke noen rulleretnigsmarkering på dekkene, og alle er montert riktig med "inner side" på nettopp innsiden. Men når de her står back to back, burde ikke mønsteret på den ene siden vært speilvendt? Eller er det sånn det pleier å være?

DSC_0069_zps31f803a3.jpg

Lodd. På alle de andre felgene er loddene montert nærmest ytterkant. Mens her er det en liten luring på innerkanten. Når alle er montert ytterst ser det jo ikke voldsomt sexy ut. Kunne de vært montert på innerkanten istedefor eller har dette noe med hvor det er kast og sånne tekniske ting.

DSC_0067_zps353e66c8.jpg

Og så slapp jeg ikke helt unna riper da. Ikke så lett å se på bildet, men disse er liksom ikke i rulleretning, men på tvers av de. Litt mere sånn, slepe felgen idet man plukker den opp eller ned.

Jeg vet ikke om det var der hele tiden, om jeg har klart det selv, men er det noen som vet om dette kan ha skjedd i forbindelse med påleggingen? Er det noen steg av den maskinelle prosessen som kan forårsake sånt? Og jeg regner med at den sorte stripa er fra dekket idet det blir presset på? Vanskelig å få bort er det i allefall.

DSC_0061_zps1d0dc89d.jpg

Jeg la litt klarlakk over disse, og utover det så tror jeg ikke jeg gidder å styre mere med det. Forsiden er iallefall fin, og etter en sesong så må de vel pleies litt lakkmessig uansett...

Edit:

Jeg stokket om på bildene mine i PB litt og vips hadde jeg visst slettet det ene bildet som viste en superlang rad med lodd på felg.

Imagine it ;)

Endret av bsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Mønster: Det skal være sånn ja. Så lenge alle dekkene har "outside" på samme side som felgene fremside er det riktig.

Lodd: Nei den ene kan ikke flyttes inn sammen med de andre, da blir ikke hjulet i balanse lengre. Den skal stå akkurat der, for det er der maskinen har målt at den skal stå for at det skal bli avbalansert.

Merker på innside av felg: Man skal være ganske flink til å lage slike merker der ved av/pålegging av dekk, men om de har hatt felgen løs midtveis kan de jo ha lagt den uforsiktig på hardt gulv etc. kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Merkene på felgene er enten etter hodet på monteringsmaskina eller etter dekkspaken. Ser ut som at det ikke er brukt beskyttelse på monteringshodet eller på spaken. (kan og ha vært møkk på beskyttelsen.

Som Simen skriver, så skal det være lodd på begge sider, om det trengs, pga vektfordeling, men synes det var mye lodd, spesielt på ene hjulet. De kunne og ha splittet loddene som er nærmest eikene slik at de blir gjemt bak eikene.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar gutta.

Da kan det se ut som noen andre får jobben med vinterdekk sa den tid kommer...

Disse loddene, antar at det ikke bare er å flytte litt på de selv, som du sier, splitte de opp bak eikene? Kan man lime de åppå hverandre ?

Endret av bsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Er ikke helt sikker, men ville latt dem stå jeg. Viktigere at hjulene er 100% i balanse, enn at det skal se bittelitt bedre ut. Dessuten bør du ha nye lodd om du løsner dem igjen, pga "teipen" som er integrert på undersiden av loddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Ikke flytt de selv nei :P da blir det vibrasjoner ja. Skal de plasseres på et annet sted, som f.eks splittes, må de renses for lodd og balanseres helt på nytt igjen :)

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Resistes

Den stripa er typisk montørfeil , ser ut som. Og loddende kan ikke flyttes på . avbalaseringsmaskina sier hvor de skal stå og hvor mye, men en som har litt peiling ville tatt av det indre og ca det samme antall gram på ytre , ser mange som ikke kan legge på lodd , de limer på feks 50 gr ytre og det som var 0 gram indre blir plutselig 10 gr . 2 ting kan gjøres legge på eller redusere flytte på den ytre , tilogmed vri dekket en halv omdreining. felgen har sin naturlige ubalanse og dekket har sin, de kan utjevne seg eller øke ubalansen.

Hadde uansett klaga på monteringa ja

OPTI COAT PRO Autorisert , Gtechnic Crystal Serum Autorisert, IGreenlover Autorisert, AmeriCoat Installer.

http://opticoat.no  post@opticoat.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill :-)

Burde nok ha klaget, men for å være helt ærlig så orker jeg ikke. Hadde det vært på fremsiden hadde jeg nok gått tilbake. Men sånn det er nå så virker det som at de ikke innehar den kompetansen de bør, de fikk en sjangs og ble 'advart' på forhånd om at jeg var pirkete, og da dette er resultatet så gidder ikke jeg å 'lære de opp'. Siden det å legge ut navn aldri er noe populært, Skulle noen andre ha gjort noe med dekk, eller mekk for den saks skyld, langs østre Aker så send meg en pm da så skal du få navnet;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde heller ikke gidda å klage på ripene lenge det er på baksia..når det gjelder lodda er det fullt mulig å legge disse bak eikene slik at det ikke vises.. Min dekkmann fiksa det helt fint enda jeg har en felg som det skal en god del lodd på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Ultrac Vorti på MX5 selv, dekkene er i hvert fall knallbra ;)

Nye felger skal ha merket av sine "high point" og "low point", avvik i rundhet. Dekk har gjerne et merke som angir hvor det er lettest/tyngs, dette varierer mellom produsentene. Kombinerer man disse to merkingene kan man minimere antallet vekter under montering men det er desverre billig arbeidskraft som prioriteres foran kunnskap i mange dekksjapper.

Jeg måtte selv demonstrere hvordan alunippelen som fulgte Enkei felgene mine skulle monteres og de gutta hadde ikke tid til å kikke på merking på dekk og felg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Ultrac Vorti på MX5 selv, dekkene er i hvert fall knallbra ;)

Nye felger skal ha merket av sine "high point" og "low point", avvik i rundhet. Dekk har gjerne et merke som angir hvor det er lettest/tyngs, dette varierer mellom produsentene. Kombinerer man disse to merkingene kan man minimere antallet vekter under montering men det er desverre billig arbeidskraft som prioriteres foran kunnskap i mange dekksjapper.

Jeg måtte selv demonstrere hvordan alunippelen som fulgte Enkei felgene mine skulle monteres og de gutta hadde ikke tid til å kikke på merking på dekk og felg...

Ja dekkene virker veldig gode :)

Visste jeg ikke, må se om jeg finner disse på mine.

Jeg også burde jo tatt hintet når han ikke hadde peiling på hva flush mount ventiler var...

Men nå har jeg blitt en erfaring rikere og litt klokere på hva som går og ikke, og hva jeg kan påpeke å etterspørre til neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Dette hjulet er 19", mener å huske det var 275/35r19, 9,5 bredde felg. montert på ca 10 år gammel monteringsmaskin, med kun en liten gummiknott på monteringshodet som beskyttelse, brukte og 2 ståldekkspaker u/beskyttelse. Det er ingen problem å montere dekk uten å rasere felger.

20130805_153653_zps1ecc0e2b.jpg

Vet det er ganske mange her inne som jobber med dette, og kan det. Men må bare få frem et poeng.... Selv om denne threaden kanskje egentlig er død.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...