Gå til innhold

Vurderer å kjøpe en spillekonsoll


Knutis

Recommended Posts

Hei alle!

Jeg har i alle år vært en aldri så liten datanerd, og siden tidenes morgen med Commodore64, har det alltid vært pc > konsoll.

Jeg hoppet lett over Nintendo og Sega, og fortsatte med Amiga500, og til slutt windows-pc'er i forskjellige former.

Jeg har pr idag en gaming-laptop fra Kunshan, som til spilling dessverre blir brukt alt for lite.

Jeg har i perioder hatt flere PS2'er og PS3'er, samt førstegenerasjon Xbox. Felles for alle disse er at også de har blitt lite brukt, og deretter solgt.

Jeg har også en AppleTV som pr idag står for all streaming, men siden denne er kresen på at filmer og programmer må ligge i Itunes på pc'n for at den skal streame det, har jeg lenge fundert på andre løsninger.

Jeg ser at muligens Xbox 360 fungerer fint som mediasenter? Jeg har alt av content liggende på laptopen, så jeg trenger i grunn bare en boks med interface som deretter får tilgang til musikk, bilder og filmer som jeg har på pc'en.
Netflix, youtube etc har jeg i grunn ikke et veldig behov for, men kjekt om også det er mulig.

Hva tror dere; kjøpe en brukt xbox 360 med to kontroller og litt spill, eller vente på Xbox one?

Jeg ser i grunn ikke for meg at den kommer til å bli VELDIG mye brukt til spilling, for meg er mediebiten viktigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xbox 360 kan brukes som mediacenter gjennom en windows PC, konfigurerer du oppsettet riktig så skal du få tilgang til alle mediabiblioteker og andre mapper som du legger til selv på pcn fra xboxen, har gjort det selv, men anbefaler dog at begge enheter kjøres på kablet nettverk om du skal streame en film gjennom xboxen fra pcn. for eksempel :) jeg tror ikke jeg ville kjøpt xbox one med det første :P

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Hvis du kun skal bruke den til streaming ser jeg ingen grund til å vente på den nye Xboxen. Jeg har Xbox 360 (elite) og er strålende fornøyd. Jeg bruker den hovedsakelig til spilling, men jeg har så vidt testet å steame med den og det fungerer utmerket.

Netflix, youtube mm. kan også Xbox 360 brukes til.

Den er ikke dyr ny heller. Vet ikk vor mye du sparer ved å kjøpe brukt. Kjøper du ny har du jo også garantien om det skulle skje noe og du vet hva du har ifrohold til å kjøpe fra en som du ikke kjenner.

4GB koster 999kr og 250GB koster 1299kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken

Nå har jeg ikke Xbox selv, men kompis har. Jeg synes den bråker. Faktisk helt jævlig..

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt har jeg funnet en i Kristiansund som jeg kan kjøre og hente, får da 250GB med 12 spill og 2 kontroller til 1400kr.

Men igjen: nå er ikke spill hovedgrunnen. Klart det vil bli spilt litt innimellom, men jeg har mer lyst til å få tilgang til filmer jeg rippet før jeg solgte dvd-samlingen min.

Hva er i grunnen vitsen med 250GB disk på Xboxen? Skal det lagres noe lokalt som krever plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stor fordel å kunne installere spill på xboxen i allefall. Mange spill MÅ installeres også siden de er store og kommer på flere disker. Da trenger man en harddisk med litt størrelse. I tillegg er det mye nedlastbart innhold.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, kanskje like greit med en 250GB sak da.

Støy gjør meg absolutt ingen ting, det er på stuen denne skal brukes. Og med varmepumpe, aktiv ventilasjon og surround-anlegg, har den litt å konkurrere mot. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Hardisken er utskiftbar, så om du hadde kjøpt 4gb så kunne du kjøpt HD i senere tid om du hadde savnet det. Vurderer du dette bør du skjekke prisen på HD først.

Tror at den med 4gb er lik som 250 bare at det ikke følger med HD med 4gb versionen. Kjøper du da en 250gb HD og setter den i så har du Xbox slim 250. ;)

Plass får man veld aldri nok av. Selv har jeg kun 120gb, men sliter ikke med at den er full.

Ang. støy så støyer den nye (slim) ganske mye mindre enn de gammle gjør.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Xbox Slim lager nesten ikke lyd. Er litt mindre lyd i den enn PS3. Er ca samme lydnivå på Xbox slim som PS3 med vifta på laveste nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg hadde samme problemstilling som deg for en tid tilbake.

Etter mye fundering i tenkeboksen bestemte jeg meg for å bygge en NAS/mediesenter-PC. Denne ble først installert med FreeBSD da jeg faktisk hadde skapelig bredbåndslinje og kunne bruke den til webhosting og andre småprosjekter, men etter at jeg flyttet og intartubekabelen min er råtten og ustabil ble boksen reinstallert med Windows Server 2008 R2 og satt opp som "arbeidsstasjon" pr www.win2008r2workstation.com.

Maskinen er basert på et mini-ITX-hovedkort fra Asus med en Core i5-3570K-prosessor og 16GB ram. Denne kombinasjonen gir meg en Intel HD Graphics 4000-grafikkløsning som fint klarer å dytte ut full-HD-video til TV'en som er koblet til via HDMI.

Kabinettet er et Fractal Design Array R2. Systemdisk er en 500GB Western Digital Black laptopdisk, 7200rpm.

Lagringskapasiteten er p.d.d. 6TB via 2x2TB og 2x1TB-disker fra WD og Samsung.

Kjører som sagt Windows Server 2008 R2 "Workstation" og brukte en stund XBMC Media Center som frontend. Dette fungerte utmerket, men fruen likte ikke å måtte deale med XBMC og syntes Explorer+VLC var enklere å forholde seg til, så da ble det sånn. :)

Meget stillegående, hører ikke at maskinen er på engang selv når den står og herjer med tunge dataoperasjoner. Jeg bruker den også til diverse testprosjekter, så den kjører SQL Server og Hyper-V med etpar maskiner i tillegg til å være filserver og mediesenter. Meget fornøyd.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er litt mer nerdete enn meg Christer, men jeg og har vurdert det. :)

Hadde det ikke vært for at jeg også ønsker muligheten til å spille på stuen uten laptop, ville jeg nok allerede gått for en htpc. :D

Ser Game selger brukte maskiner med garanti, kanskje det er en option.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn_A

Hvis du ikke skal bruke konsollen til spilling ser jeg ikke helt poenget med og kjøpe konsoll i det hele tatt :-)da trenger du ikke mere enn en WD Live eller lignende boks som støtter alt av filer. Bare og koble til ext. hardisk eller usbpinne. Billigere løsning er det også :-)

-Bmw iX3 2021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både ps3 og xbox360, og til stream,netflix, medie lagret på pc/nas brukes PS3 klart mest, enklest og støyer mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Du er litt mer nerdete enn meg Christer, men jeg og har vurdert det. :)

Hadde det ikke vært for at jeg også ønsker muligheten til å spille på stuen uten laptop, ville jeg nok allerede gått for en htpc. :D

Ser Game selger brukte maskiner med garanti, kanskje det er en option.

Jeg har en PS2 og en Xbox 360 i tillegg, men de står stort sett og støver ned...

Maskinen jeg har fungerer flott til spilling også (hvis jeg installerer game_ux.dll og noe annet småtjafs som må til), men den blir bare brukt til film, musikk, youtube og litt surfing så det er ikke noe jeg har giddet gjøre. De to gangene i året jeg fyrer opp Xboxen for å spille gjør den nytten (etter at den får hentet ned ørti GB oppdateringer som har kommet siden sist den var i gang...).

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke skal bruke konsollen til spilling ser jeg ikke helt poenget med og kjøpe konsoll i det hele tatt :-)da trenger du ikke mere enn en WD Live eller lignende boks som støtter alt av filer. Bare og koble til ext. hardisk eller usbpinne. Billigere løsning er det også :-)

Hvis du titter på innlegget over ditt, ser du at spilling absolutt er et tema. :)

Hvis ikke hadde jeg bygd meg en HTPC.

Jeg har både ps3 og xbox360, og til stream,netflix, medie lagret på pc/nas brukes PS3 klart mest, enklest og støyer mindre.

Enklest? Jeg syns interfacet til PS3'en var håpløs når det kom til streaming. :)

Maskinen jeg har fungerer flott til spilling også (hvis jeg installerer game_ux.dll og noe annet småtjafs som må til), men den blir bare brukt til film, musikk, youtube og litt surfing så det er ikke noe jeg har giddet gjøre. De to gangene i året jeg fyrer opp Xboxen for å spille gjør den nytten (etter at den får hentet ned ørti GB oppdateringer som har kommet siden sist den var i gang...).

Jeg ser den. :)

Har enda ikke prøvd å koble laptopen på tv'n og se hvordan det funker. På SP er det sikkert greit, men på MP er det jo kjekt med trådløse kontroller også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du Iphone eller Ipad i tillegg til AppleTV´n din så kjøper du bare en app som heter air video på iphone/ipad og ett program som heter Air play media server til Pc´n. Da kan du spille av all slags filmer på AppleTV´n din ;) koster kun kr 29,-

Om du ikke har Iphone eller Ipad vet jeg ikke om denne appen finnes til android, men vært å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straks ps3 ble satt opp i nettverket mitt:

Når pc er påslått kommer automatisk tilgjengelig fra den harddisk opp på ps3

Nas ble staks tilgjengelig

Netflix var bare 3 klikk og også tilgjengelig på samme liste.

Jeg er virkelig håpløs på data, der jeg strengt tatt må ha hjelp til det meste, og måtte ha litt hjelp på xbox360, nas disken første gang.

Men PS3 og sonos fikk jeg til på sekunder selv, samme gjelder for min samboer faktisk.

Selvsagt mulig dette er forskjellig erfaringer fra andre, men jeg har begge konsoller og hadde uten tvil valgt ps3 til medie og stream, og også spill, da total pakken føles bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. :)

Høres litt ut som meg, bortsett fra at jeg bare føler jeg er håpløs på nettverk.

På PS3 oppnådde jeg aldri kontakt med pc'ene på nettverket, uten at jeg fant ut hvorfor.

Sonos ser jeg får mye skryt av absolutt alle. :)

Jeg må vel også ærlig innrømme at jeg har mer lyst å spille Halo på coop enn mange av de andre spillene som er eksklusive for Sony. Så akkurat det er en gulrot for Xbox.

Og ps3 har jeg jo hatt, aldri 360.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...