Gå til innhold

Rust på dørterskel, SAAB 9-5


alextech

Recommended Posts

alextech

Hei!

Har vel egentlig visst om dette lenge. Skammer meg over at jeg ikke har gjort noe med dette før.

Men trenger tips her. Hva kan jeg gjøre? Bildet taler jo for seg selv. Det ser nok verre ut, ettersom mye av det bare er størknet rust-vann, men må få gjort noe med dette.

th_null_zpsa75c3b10.jpg

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det pga. feil bruk mtp. å dra beina over kanten, eller er det døra som gnisser? Bruk de nye produktene til Bilt-hamber for rust, og lakk med stift, helst ordentlig da men. Og legg folie over etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alextech

Jeg tror det er vi som er tunge i beina. Neida. Selv mener jeg at det burde ha vært en forsterkning her... Bilen er kun 3 år gammel. Men men, skal sjekke ut Bilt-Hamper! :) Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg akkurat har gjort ett forsøk på min bil: Her er hva jeg gjorde:

1: Resultat av det velsignede saltet på veiene:

1_zps33904efe.jpg

2: Sliper området helt rent til bart metall med en Dremel med stålbørste på. Tok desverre ikke bilde etter dette.

Deretter la jeg på ett strøk med Hammerite. Gullfarget for anledningen, men matchet ikke helt fargen.

2_zpsf6886c58.jpg

3: Ventet ett par dager, slipte lett over med 1200 smergelpapir, og la strøk nr. 2 med Hammerite:

3_zpsb36d3a0b.jpg

4: Etter enda ett par dager (Hammerite herder langsomt), slipte jeg hele området igjen med 1200, rengjorde med Aceton

for å fjerne eventuelle voksrester, og la 2 strøk med originalfarge:

4_zpsf207d5ab.jpg

Så er det bare å vente og se til neste år om det holder. Jeg tror det, siden jeg har gjort dette på en annen bil med ganske vellykket resultat.

Jeg kunne så klart tatt ett sparkle-trinn før endelig lakk, men siden hjulbuene mine er litt ruglete selv der jjeg ikke har gjort noe, så hoppet jeg over dette. Dessuten er dette området ikke veldig synlig. Har også hatt litt trøbbel med å få sparkel til å sitte på Hammerite.

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alextech

Krisfje: Beklager, la ikke merke til linken første gang av en eller annen grunn :blink:

Se der ja! Så jo virkelig bra ut! Området på bilen min er jo veldig synlig, men det må nok bli noe sånt. Spesielt så ikke korrosjonen sprer seg. Tenker litt på om jeg har noe tilsvarende Hammerite. En vanlig grunning burde jo gjøre susen. Er veeeeldig skeptisk til å lakkere med en billig lakk på ett så synlig område. Lakken er ikke helt enkel heller, da det er en spesiell blåskjær i metallic fargen....

Hmmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett med hensyn til lakken, jeg var så heldig at jeg kunne lakke bare 'innsiden' av hjulbuen. Fargen stemte ikke helt, men siden overgangen kommer akkurat på kanten, så er det ikke lett å se at den ikke er helt riktig. Særlig siden jeg lot den 'fade' ut mot kanten, våtslipte og lot klarlakken også 'fade' (hva heter det egentlig?? jernteppe..) ut noen millimeter lengre ute, så ble det ganske greit. Jeg brukte lakk fra Multona (Bilxtra), og den pleier å stemme bra, men ikke denne gangen

Det blir ikke så lett å skjule det hos deg, spørs om du skal spørre en proff lakkerer hva han skal ha for å lakkere det.

Beskyttelsesfolie er nok en god ide, burde ha satt det på bakdørene på Mondeoen der barna klatrer ut og inn..

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alextech

Wanvik. Det har du nok rett i. Jeg nevnte det for en som jobbet på SAAB city for en tid tilbake. Han mente det ikke var en garantisak. Men når jeg tenker meg om skal jeg nok ta en runde til.

Hvis ikke blir det nok Deox. Det ser virkelig bra. Spørsmålet er om jeg ikke bare skal gi det en behandling, å bare legge på en film, evt antirubb teip oppå. Litt usikker. Skal sjekke ut litt alternativer :)

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at dette er garantisak, da det i bunn og grunn er rust som kommer fra en ytre påvirkning, som igjen etter min mening er en brukerfeil. Dog har jeg aldri sett det så voldsomt før ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alextech

Har sett litt nærmere på det idag. Og ja, det er faktisk dørlista som subber litt... Vet ikke om det endrer sak. Men tar selvsagt kontakt med saab city igjen og hører.

Jeg syns også dette er voldsomt, fordi det er jo ikke noe motstand i døra, eller noen ulyder. Det er bare lista som subber litt.

Tror uansett det er greit jeg forbereder meg på å fikse dette selv. Har hatt noen heftige krangler ang garanti tidligere... huff

Kjøper inn en flaske deox, og så kommer jeg tilbake! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Har sett litt nærmere på det idag. Og ja, det er faktisk dørlista som subber litt... Vet ikke om det endrer sak. Men tar selvsagt kontakt med saab city igjen og hører.

Jeg syns også dette er voldsomt, fordi det er jo ikke noe motstand i døra, eller noen ulyder. Det er bare lista som subber litt.

Tror uansett det er greit jeg forbereder meg på å fikse dette selv. Har hatt noen heftige krangler ang garanti tidligere... huff

Kjøper inn en flaske deox, og så kommer jeg tilbake! :)

Prøv å få det fikset hos forhandler først...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
alextech

Har hatt en del runder på dette, og det er ikke en garantisak ettersom jeg skulle ha varslet om dette tidligere, og ja. Det skal jeg helt klart. Derfor ingen garanti her...

Utbedring skjer derfor på eget initiativ!

Planen blir som følger

Slipe ned synlig rust, men ikke for mye, det vil alltid være rust jeg ikke ser uansett.

Kline på ett tynt lag owatrol. La det tørke, og deretter påføre en bengalakkblanding med owatrol.

Ved å maskere rundt som i en firkant tror jeg resultatet kan se helt greit ut.

Noen tanker?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...