Gå til innhold

Hjelp til porsche-problem


Willy Wonka

Recommended Posts

Willy Wonka

Jeg hadde boxsteren til eu-kontroll hos NAF i dag. Alt var ok. Men når jeg skulle hente bilen merket jeg at girspaken var litt rar. Den gikk ikke skikkelig i gir. Altså, spaken falt ikke på plass i første gir. Jeg måtte bare dytte den frem og kjøre. Jeg snakket med mekanikerne hos NAF som hadde kontrollert bilen, og han sa at han ikke hadde gjort noe som kunne påvirke giret på den måten. Det var ikke antydning til feil før NAF.

Etter at jeg kjørte derfra oppdaget jeg nye ting. Jeg fikk ikke bilen i første gir når den var i bevegelse. Andre og fjerde gir var helt ok, men tredje og femte var også litt rare. Det var liksom bare lett fjæring i motstand når jeg skulle sette den i tredje og femte. Det føltes ikke som den falt ordentlig på plass. Det er altså de girene hvor man må dytte spaken femover som er litt rare. Men girene virker. Bare at det ikke føles helt rett.

Et par ganger skjedde også at jeg ikke fikk bilen i første gir etter at jeg hadde stanset. Jeg måtte sette den i andre og så igjen i første før den gikk i gir. Når jeg slår av tenninga virket alle girene fine. Girspaken faller fint på plass i alle gir. Det samme når jeg begynner å kjøre, men etter jeg tar den ut av første gir, blir den rar igjen.

Ble kanskje litt komplisert forklart her, men håper noen bilkyndige forstod hva jeg mente. Jeg håper for lommebokens del at svarene deres begynner med "Det er jo enkelt. Det er bare å..." og ikke "Det høres ut som girkassa/clutchen er gåen og må byttes..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje synkroniseringsringene må byttes, hadde samme case på en opel jeg hadde. Men der var det 2. Og 4gir :-p

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synkro ringer blir sjeldent "plutselig dårlig" slik som dette, men heller gradvis.

Også er det mest vanlig at 1,2,3 gir blir mer slitt - enn 3,4,5 gir..

Det kan være overføring, noeusikker på hvordan det ser ut på denne bilen, men siden det er alle "frem girene" kan det være noe på overføring som skaper krøll.

Bare rart at det ikke var noe antydning til feil hos deg rett før naf, ei heller hos naf, men i det øyeblikket du setter deg i bilen etter naf ?

Problemet oppstår også kun når motor går og du holder clutch inne for å operere girene? Straks du slår av motor og så virker alle gir som normalt?

Isåfall sier dette meg at det normalt sett ikke er overføringer som lager problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willy Wonka

Takk for raske svar. Beroligende å lese noen av meldingene her :)

Girene er fine når motoren er av. De er også fine når jeg starter motoren. Når jeg begynner å kjøre i 1. gir er alt fortsatt bra. Det er når jeg tar den ut av 1. problemene starter. Hvis jeg ha den i 1. igjen, er den lei. Å sette den i 2. går helt fint.

Jeg har prøvd den litt mer nå, og det virker som den faller på plass i 1. gir hvis jeg lirker litt på girspaken. Jeg må "lete" litt etter hvor girstanga skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jo man normalt sett ikke sette gir i 1. Med mindre man omtrent står stille, det vil synkro prøve å motvirke.

Hvordan er den fra 5 -> 4' 4->3 gir osv?

Dersom du stopper bilenhelt, mens motor er i gang er den da fremdeles ille, eller er alt i orden igjen da i alle gir? Eller må du da stoppe motor for at det skal bli bra igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willy Wonka

Overgangen mellom girene er uproblematisk, og alle girene virker bra. Ingen ulyder eller vanskeligheter med å sette den i noen gir.

Det var en del køkjøring i dag, så da ble det mye nedgiring til 1. gir. Opplevde et par ganger at den ikke ville i 1. gir i det hele tatt.

Når bilen har stanset og står stille med motoren i gang, er fortsatt 1. giret vanskelig. Når jeg skrur av motoren og girer med motoren avslått, virker alle girene perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og clutchen virker helt normal? Den virker ikke å ha annen vandring, treg/tung/tyngre pedal enn tidligere eller noe slikt?

Altså clutchen virker som den alltid har gjort, eller er det noe forandre med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte olje og filter på kassa er nok lurt. Hørt om tilfeller akkurat slik du beskriver, på samme bil, da var dette alt som var nødvendig. Koble av og på batteri kan av og til løse ting hvis det er et elektronisk problem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willy Wonka

Clutchen er normal. Ingen forandring på den. Ikke tyngre eller lettere eller noe.

Skal ha service på bilen om noen uker. Skal prøve å fremskynde det og få byttet alt av oljer og filtre. Og batteri skal jeg koble av og på.

Takk for alle svar og tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Derfor jeg sitter og venter på bilen ofte på PKK eller service, samt tar bilder av bilen i alle vinkler før den leveres :)

Mener å huske at Fiat UNO turbo hadde dette problemet mht gir, var vist ganske enkelt å fiks, men husker ikke akkurat hva de gjorde..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en treg clutch eller lignende, den frier altså ikke helt. Enten treghet i trykkplate eller utløserlager.

Kan også være sprukket trykkplate, siden det skjedde så plutselig...

Du bør ikke kjøre så veldig mye før du har fått dette sjekket/reparert, det kan forverre seg, og slite ut synkroniseringene i girkassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willy Wonka

Jeg satt og ventet jeg og, men fikk ikke lov å være i testhallen. Men når jeg tenker meg om, virket han mekanikeren litt rar. Han ba meg bli med inn på testhallen etter kontrollen, så jeg fikk nøklene og måtte kjøre ut bilen selv. Jeg stusset litt på det i og med at jeg absolutt ikke skulle få lov til å kjøre den inn, men han ville absolutt ikke kjøre den ut. De andre som ventet på bilen sin fikk den levert utenfor inngangen til venterommet. Vet ikke om det er mulig å få giret ut av stilling ved å være hardhent eller gire feil eller noe. Hmmm..

Skal få den til mekaniker over pinse, så kommer jeg kanskje nærmere et svar. Mistenker bare at de uansett vil anbefale å bytte girkasse eller clutch eller noe.



Det høres ut som en treg clutch eller lignende, den frier altså ikke helt. Enten treghet i trykkplate eller utløserlager.
Kan også være sprukket trykkplate, siden det skjedde så plutselig...
Du bør ikke kjøre så veldig mye før du har fått dette sjekket/reparert, det kan forverre seg, og slite ut synkroniseringene i girkassen.

Ok, da parkerer jeg bilen i morgen og tar ut vinterbilen igjen.

Clutchen har en pipelyd når jeg trykker den inn. Det har den hatt hele tiden. Men den er ikke noe annerledes nå enn tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det være trykkplata eller clutchen når det ikke er problem med 1. og 4. gir?

Utløserlager er nok slitent når du har den pipinga, men ikke sjans om det skaper problem for noen utvalgte gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overgangen mellom girene er uproblematisk, og alle girene virker bra. Ingen ulyder eller vanskeligheter med å sette den i noen gir.

Det var en del køkjøring i dag, så da ble det mye nedgiring til 1. gir. Opplevde et par ganger at den ikke ville i 1. gir i det hele tatt.

Når bilen har stanset og står stille med motoren i gang, er fortsatt 1. giret vanskelig. Når jeg skrur av motoren og girer med motoren avslått, virker alle girene perfekt.

Hvorfor skulle det være trykkplata eller clutchen når det ikke er problem med 1. og 4. gir?Utløserlager er nok slitent når du har den pipinga, men ikke sjans om det skaper problem for noen utvalgte gir.

Han sier jo at det er store problemer å få den i 1. Gir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...