Bjørn 50 Skrevet 8 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 8 Mai, 2013 biler er jo laget for å bli brukt men nå har min mor har arvet en bil og den skal selges , bilen en 9 år og har 9000 km på telleren , å jada det stemmer . jeg tenker på om det er noe som ikke tåler å bli så lite brukt i for eksempel motoren , pakninger ? eller er det bare bra med så lav km? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ronnys 8 Skrevet 8 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 8 Mai, 2013 Kommer vel litt an på om den har vært startet og varmkjørt innimellom..lagret inne eller ute? Oljeskift? Regreim skal jo byttes om bilen er kjørt eller ikke..mange faktorer her.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 8 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 8 Mai, 2013 Jeg tror ikke det har så mye å si når bilen er bare 9 år gammel.Det beste er om den har vært litt brukt da, men tror ikke det tærer veldig på olje og pakninger og foringer om den har stått ett år eller to. Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 8 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 8 Mai, 2013 Når biler står mye, taper de seg minst like fort som når de er langkjørte. Problemet når de står er spesielt gummi som slanger og pakninger, men også rust på bremser og bremserør, foringer som plutselig slites mye raskere når bilen blir brukt igjen og olje som kan ha "satt seg" på de rareste plasser. Har også vært borti stempelringer som har satt seg på eldre biler som har stått lenge, og når de går ryker det heftig blått med dårlig kompresjon. Min erfaring er at det er veldig tilfeldig i grunn. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ronnys 8 Skrevet 8 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 8 Mai, 2013 Kanskje det kan lønne seg å bruke bilen en stund? Finnes jo også lurium å ha i olja som skal gjøre simmerringer ol myke.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R-M-I 36 Skrevet 8 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 8 Mai, 2013 Det viktigste er i allefall å bytte registerreima.. denne skal vel byttes ved en viss intervall ELLER hvert x-antall år (hva enn som kommer først). Ellers tipper jeg at bremseskivene er rimelig søppel om bilen har stått ute i regnet i x-antall år fullstendig ubrukt.. ALT avhenger egentlig av "klimaet" bilen har blitt lagret i. Siter Har diagnoseutstyr og mulighet for adaptering/koding til: Vw, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Peugeot, Citroen, Toyota. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 50 Skrevet 8 Mai, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 8 Mai, 2013 (endret) takker for svar , den har så og si stått helt i ro i alle fall siste året ,prismessig så tenker jeg åse på finn.no og ta det derifra , bedre å prise lavt så får vi forhåpentligvis en handel kan være greit å bytte reima ja , godt tips bilen har stått i garasje Endret 8 Mai, 2013 av Bjørn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawl 42 Skrevet 8 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 8 Mai, 2013 Olje spesielt, men også bremsevæske, kjølevæske osv vil også tape seg over tid, og skal byttes uavhengig kilometerstand Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R-M-I 36 Skrevet 8 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 8 Mai, 2013 om den har stått inne i garasje og skivene bare har evt. overflaterust, ville jeg bare skiftet reima.. tatt et oljeskift.. og en tur og kjørt bilen litt først Gjerne da ta det litt rolig i starten og sjekke bremser osv.. (etter en stund kan du kjøre litt opp i fart og bremse hardt uten å låse hjulene, så forsvinner det ALLER meste av overflaterust med en gang om det er noe). Olje,filter,regreim er vel det viktigste å tenke på.. andre "småting" merker du evt. under kjøreturen om det skulle være noe. Siter Har diagnoseutstyr og mulighet for adaptering/koding til: Vw, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Peugeot, Citroen, Toyota. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Popp 59 Skrevet 8 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 8 Mai, 2013 Hjullager har vel heller ikke spesiellt godt av å stå i samme posisjon hele tiden heller.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R-M-I 36 Skrevet 8 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 8 Mai, 2013 Lagerene klarer seg nok så lenge kulene ligger og koser seg i smørning, går det helt fint tipper jeg Siter Har diagnoseutstyr og mulighet for adaptering/koding til: Vw, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Peugeot, Citroen, Toyota. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 50 Skrevet 8 Mai, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 8 Mai, 2013 skal fåreslå for mor at en service med oljeskift + filter og bytte av reima , så skal jeg få kjørt den litt forsiktig. takk for mange gode svar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 8 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 8 Mai, 2013 Glemte å nevne regissterreima ja. Ville ikke satt lav pris på den.Mange har ikke peiling på bil og ser kun på km stand.Jeg ville satt prisen godt over de andre bilene Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 50 Skrevet 8 Mai, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 8 Mai, 2013 Ville ikke satt lav pris på den.Mange har ikke peiling på bil og ser kun på km stand.Jeg ville satt prisen godt over de andre bilene ok , da blir den dyr da litt spøk der men det er en mulighet å prise den litt mer etter hva den er verdt å se responsen på det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vag1990 53 Skrevet 8 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 8 Mai, 2013 Er mange bakdeler med at en bil har stått lenge, eller lite brukt over mange år. Som mange sier ovenfor her så bør du sjekke bremser, skifte regreim og olje. Men pakninger, slanger og rør kan ha blitt råtne/ødlagte. Selv har jeg en 76mod Mazda som ikke var brukt på 6år når jeg fikk tak i den, og hadde gått bare 110.000km. Første jeg måtte gjøre var å skifte alt av bremseslanger/rør, tennplugger og tennplugg-ledninger og olje før den gikk 100% som den skulle igen. Skiftet også reg.reim da det var 3år siden den ble skiftet før bilen ble satt fra seg, dvs. 9år før jeg fikk tak i bilen. Sist og ikke minst, ta rolige turer med bilen de første turene. Ikke for høye turtall, for du må på en måte kjøre inn motoren på ny, men trenger ikke så lenge som om bilen var ny. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Popp 59 Skrevet 9 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 9 Mai, 2013 Lagerene klarer seg nok så lenge kulene ligger og koser seg i smørning, går det helt fint tipper jeg Kommer nok an på om bilen har stått i mange år eller blitt gjennomsnittlig lite brukt.. Hvis den er brukt veldig lite, men brukt hvert år kan det nok stemme at de klarer seg.. Har vært borti både biler og campingvogner hvor hjullager går dundas av at de står i for mange år, kulene/rullene blir rett og slett deformerte til slutt av den konstante belastningne i samme retning.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 9 Mai, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 9 Mai, 2013 Hvilken bil er det snakk om, egentlig? Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
apex_s2k 62 Skrevet 9 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 9 Mai, 2013 Det lurer jeg også på, Christer. Vi får vente i spenning på svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 9 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 9 Mai, 2013 Om bilen har vært jevnlig brukt, dvs at den har gått en tur til butikken en gang i uka eller noe sånt så er det jo ikke noe problem. Om den derimot har stått ubrukt lange perioder er det værre. 2 Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr86 529 Skrevet 9 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 9 Mai, 2013 Altså, bremserør og slanger, tennplugg kabler etc, blir IKKE MER slitt av å stå stille! Bremseskiver vil kunne ruste, flatspots på dekk. Bremsevæske,frostvæske, olje og registerreim har også alder/km intervall og bør byttes i henhold til dette. Man ser også en klar sammenheng på langkjørte biler ift stempelringer, slitasje etc etter mine erfaringer. Siter GTechniq Accredited Detailer S&S Ford Mondeo 2014 - S&S Lexus IS300h F-Sport - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Toyota Auris Touring Sports 2015 - S&S BMW 318d F30 - S&S Toyota Avensis 2012 - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Volvo V40 Rebell Blue v2 - S&S BMW 520d E60 Jet Black - S&S Renault 17 TL 1972' - S&S Toyota Corolla 97' - S&S Volvo V40 Rebell Blue Min bilpleielogg TRDetailing på facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.