Gå til innhold

kan en bil være "underkjørt"


Bjørn

Recommended Posts

biler er jo laget for å bli brukt men nå har min mor har arvet en bil og den skal selges , bilen en 9 år og har 9000 km på telleren , å jada det stemmer .

jeg tenker på om det er noe som ikke tåler å bli så lite brukt i for eksempel motoren , pakninger ? eller er det bare bra med så lav km?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel litt an på om den har vært startet og varmkjørt innimellom..lagret inne eller ute? Oljeskift? Regreim skal jo byttes om bilen er kjørt eller ikke..mange faktorer her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Jeg tror ikke det har så mye å si når bilen er bare 9 år gammel.Det beste er om den har vært litt brukt da, men tror ikke det tærer veldig på olje og pakninger og foringer om den har stått ett år eller to.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutis

Når biler står mye, taper de seg minst like fort som når de er langkjørte.

Problemet når de står er spesielt gummi som slanger og pakninger, men også rust på bremser og bremserør, foringer som plutselig slites mye raskere når bilen blir brukt igjen og olje som kan ha "satt seg" på de rareste plasser.

Har også vært borti stempelringer som har satt seg på eldre biler som har stått lenge, og når de går ryker det heftig blått med dårlig kompresjon.

Min erfaring er at det er veldig tilfeldig i grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er i allefall å bytte registerreima.. denne skal vel byttes ved en viss intervall ELLER hvert x-antall år (hva enn som kommer først).

Ellers tipper jeg at bremseskivene er rimelig søppel om bilen har stått ute i regnet i x-antall år fullstendig ubrukt.. ALT avhenger egentlig av "klimaet" bilen har blitt lagret i.

Har diagnoseutstyr og mulighet for adaptering/koding til:
Vw, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Peugeot, Citroen, Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar , den har så og si stått helt i ro i alle fall siste året ,prismessig så tenker jeg åse på finn.no og ta det derifra , bedre å prise lavt så får vi forhåpentligvis en handel

kan være greit å bytte reima ja , godt tips ;)

bilen har stått i garasje

Endret av Bjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje spesielt, men også bremsevæske, kjølevæske osv vil også tape seg over tid, og skal byttes uavhengig kilometerstand :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om den har stått inne i garasje og skivene bare har evt. overflaterust, ville jeg bare skiftet reima.. tatt et oljeskift.. og en tur og kjørt bilen litt først :) Gjerne da ta det litt rolig i starten og sjekke bremser osv.. (etter en stund kan du kjøre litt opp i fart og bremse hardt uten å låse hjulene, så forsvinner det ALLER meste av overflaterust med en gang om det er noe).

Olje,filter,regreim er vel det viktigste å tenke på.. andre "småting" merker du evt. under kjøreturen om det skulle være noe. :)

Har diagnoseutstyr og mulighet for adaptering/koding til:
Vw, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Peugeot, Citroen, Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagerene klarer seg nok :) så lenge kulene ligger og koser seg i smørning, går det helt fint tipper jeg :P

Har diagnoseutstyr og mulighet for adaptering/koding til:
Vw, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Peugeot, Citroen, Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal fåreslå for mor at en service med oljeskift + filter og bytte av reima , så skal jeg få kjørt den litt forsiktig.

takk for mange gode svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Glemte å nevne regissterreima ja. Ville ikke satt lav pris på den.Mange har ikke peiling på bil og ser kun på km stand.Jeg ville satt prisen godt over de andre bilene :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke satt lav pris på den.Mange har ikke peiling på bil og ser kun på km stand.Jeg ville satt prisen godt over de andre bilene :)

ok , da blir den dyr da :D

litt spøk der men det er en mulighet å prise den litt mer etter hva den er verdt å se responsen på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vag1990

Er mange bakdeler med at en bil har stått lenge, eller lite brukt over mange år.

Som mange sier ovenfor her så bør du sjekke bremser, skifte regreim og olje.

Men pakninger, slanger og rør kan ha blitt råtne/ødlagte.
Selv har jeg en 76mod Mazda som ikke var brukt på 6år når jeg fikk tak i den, og hadde gått bare 110.000km.
Første jeg måtte gjøre var å skifte alt av bremseslanger/rør, tennplugger og tennplugg-ledninger og olje før den gikk 100% som den skulle igen. Skiftet også reg.reim da det var 3år siden den ble skiftet før bilen ble satt fra seg, dvs. 9år før jeg fikk tak i bilen. :)

Sist og ikke minst, ta rolige turer med bilen de første turene. Ikke for høye turtall, for du må på en måte kjøre inn motoren på ny, men trenger ikke så lenge som om bilen var ny. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagerene klarer seg nok :) så lenge kulene ligger og koser seg i smørning, går det helt fint tipper jeg :P

Kommer nok an på om bilen har stått i mange år eller blitt gjennomsnittlig lite brukt.. Hvis den er brukt veldig lite, men brukt hvert år kan det nok stemme at de klarer seg..

Har vært borti både biler og campingvogner hvor hjullager går dundas av at de står i for mange år, kulene/rullene blir rett og slett deformerte til slutt av den konstante belastningne i samme retning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mighty

Om bilen har vært jevnlig brukt, dvs at den har gått en tur til butikken en gang i uka eller noe sånt så er det jo ikke noe problem. Om den derimot har stått ubrukt lange perioder er det værre.

  • DCN Poeng 2

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, bremserør og slanger, tennplugg kabler etc, blir IKKE MER slitt av å stå stille!

Bremseskiver vil kunne ruste, flatspots på dekk.

Bremsevæske,frostvæske, olje og registerreim har også alder/km intervall og bør byttes i henhold til dette.

Man ser også en klar sammenheng på langkjørte biler ift stempelringer, slitasje etc etter mine erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...