Gå til innhold

Relativt ny i "gamet", valg av produkter


R-M-I

Recommended Posts

Heisann..
Jeg er som sagt i overskriften relativt ny når det kommer til detailing... Jeg har naturlig nok vasket en og annen bil og vært gjennom standard turtlewax-produkter osv. Men har den siste tiden funnet ut at jeg vil ta dette et steg videre og bort fra produktene som holder 1 uke før tilstanden er like ille igjen.

Jeg har fra før gått til innkjøp av: (jeg ser nå bort fra TW produktene i og med at jeg regner med dette er søppel i forhold til produktene som "bør" brukes).

- Nilfisk E145-2.10 Xtra ht-spyler

- Foamlance til denne spyleren
- 5L Prickbort
- 5L Autofoam
- 5L Surfex HD
- 5L JIF-bilshampo
- Biltema cyclo-kopi tohodet-DA
- Sonax pads til denne
- bøtte med gritguard
- 2x flasker Sonax felgrens


Det jeg nå lurer litt på er om jeg skal sette inn en bestilling på:

Scholl Concepts S3Gold
Scholl Concepts S17
Scholl Concepts S30+
10 Eurow microfiber buffing-håndklær

Jeg kommer også til å trenge noe til å påføre Prickbort og SurfexHD med(NOEN tips her til noe som duger og som ikke spyr ut\sløser med produkt og som faktisk tåler disse produktene over tid).


Jeg kommer etter hvært til å handle meg en Flex roterende om hobbyen viser seg å utvikle seg.. Men jeg har ikke lyst til å svi av haugevis med penger på produkter som "står seg ihjel" i hyllene mine. Jeg vil derfor søke råd hos dere som har drevet med disse tingene en stund så jeg unngår de værste fellene.

Alle tips mottaes :)

Endret av R-M-I

Har diagnoseutstyr og mulighet for adaptering/koding til:
Vw, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Peugeot, Citroen, Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johannes

Du trenger en Iron X eller Bilt Hamber Korrosol :)

Jeg har hørt delte meninger om kwazar flaskene, men jeg er ihvertfall storfornøyd med mine :)

Scholl sine produkter er meget gode, de bruker jeg og svært mange andre. Folk liker svært godt menzema også, men disse har jeg ikke prøvd.

Microfiber trenger du mye av, så der er det bare å gasse på. Selv har jeg ca 30 kluter, og synes det er AAALT for lite :)

Endret av Johannes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah...det er allerede på innkjøpslisten også.. glemte å føre det på :) IronX er vel utgått fra flere forhandlere.. så går vel for korrosol etter hvært.

Har diagnoseutstyr og mulighet for adaptering/koding til:
Vw, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Peugeot, Citroen, Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken

Å påføre avfetting går som en lek med Kwazar-flaskene synes jeg. Kan justere strålen til enkelstråle eller dusj med god spredning. Enkle å måle blandingsforhold direkte i flaskene også. ;)

Kjøpte disse ifjor, og har hatt både korrosol, prickbort og surfex stående i de siden sommeren og over vinteren. Fungerer som fææn enda. :)

http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=61_69&product_id=472

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da blir det kwazar flasker på meg... har hørt at 360"funksjonen" dauer fulstendig når man bruker prickbort i flaskene...

Det jeg er mest usikker på er egentlig hvilken polish jeg skal begynne med... Antar at Scholl Serien ikke er spesielt effektiv med tohodet-DA siden det er utviklet for bruk med roterende?

Har sett litt på Meguiars UltimateCompound også, men vet ikke helt hvor bra det blir (og jeg vil IKKE kjøpe produkter for så å "kaste" dem igjen).. Og tilslutt, hvilken voks jeg skal hive på...

Jeg har to "eldre" biler med diverse småskavanker som jeg godt kunne tenke meg å korrigere litt på.. En 019 svart volvo (som sikkert har greit hard lakk?) og en Peugeot 406 i "china blue" uten at jeg aner om lakken på denne er myk eller hard.

Har diagnoseutstyr og mulighet for adaptering/koding til:
Vw, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Peugeot, Citroen, Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken

Jeg har kun brukt Scholl med en DA. Først med Krauss 900W som ikke har tvungen rotasjon, og videre en Flex DA med tvungen rotasjon. Fungerer utmerket med begge deler. Klart, en ren roterende får man bedre korrigeringsevne med, men det er jo nettopp pga rotasjonen og varmen som utvikles, samt pad og grovhet på produktet har litt å si. :)

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så...å kjøre scholl-produktene med den maskinen jeg har nå vil fungere? Til en viss grad om ikke annet?
Jeg kommer nok til å handle meg ny maskin etter hvært, men tror jeg skal "porsjonere" det litt utover sommeren :P

Har diagnoseutstyr og mulighet for adaptering/koding til:
Vw, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Peugeot, Citroen, Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hgnubel

Kan anbefale Kwazar sprayflasker, eller disse kopiene: http://www.elitecarcare.co.uk/elite-1-litre-double-action-trigger-sprayer.php

Men kanskje ikke Kwazar 360-modellene til Prickbort, da de har myk gummislange som stivner av Prickbort.

Til Surfex som jeg ikke synes det er like nøye om jeg sløser litt med liker jeg lavtrykkskannen til Plantasjen: http://www.plantasjen.no/sortiment/uteliv/vanning/514ff0d0b618222b4e000985/spray-pumpekanne

Mine to derfra er litt lysere i grønnfargen på toppen, men ser ut som det er samme sak. Har en kjekk hold-funksjon på sprayknappen, så du slipper den store anstrengelsen det er å holde knappen inne :) Hva gjør man ikke for latskapen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt å handle scholl-produktene derfra uansett om jeg skal gå for dem... Siden de koster langt under halvparten av hva de gjør her til lands :/

Har hørt at folk har brukt lavtrykkskanner fra pantasjen og clas osv. også ja... surfex er jo rimelig drøy i bruk så det gjør vel ikke FOR mye om en bruker "en del" pr vask.. siden det uansett holder til ekstremt mange biler i utblandet form.

Har diagnoseutstyr og mulighet for adaptering/koding til:
Vw, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Peugeot, Citroen, Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hgnubel

Av de vanligste produktene er det vel bare prickbort, iron-x/korrosol/etc og gjerne noen felgrenser som krever noe spesielt kjemikaliemotstandig kanne også.

Både Greenclean og Surfex har jeg hatt ned i 1:5 på små sprayflasker ment for kosmetikk eller vann (sånne enkle små man dusjer planter med hvis man har grønne fingre) uten noen issues. Så ikke sikkert det er nødvendig å betale frakt for sånne ting som du likevel kan handle lokalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på greenclean også mtp. rengjøring av interiøret i bilen... Trenger du evt. å gå over med noe "fornyer" eller lignende etter GC? Gjør Surfex utblandet 1:5-1:10 f.eks samme nytten?

Har diagnoseutstyr og mulighet for adaptering/koding til:
Vw, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Peugeot, Citroen, Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Kwazar sprayflasker, eller disse kopiene: http://www.elitecarcare.co.uk/elite-1-litre-double-action-trigger-sprayer.php

Men kanskje ikke Kwazar 360-modellene til Prickbort, da de har myk gummislange som stivner av Prickbort.

Til Surfex som jeg ikke synes det er like nøye om jeg sløser litt med liker jeg lavtrykkskannen til Plantasjen: http://www.plantasjen.no/sortiment/uteliv/vanning/514ff0d0b618222b4e000985/spray-pumpekanne

Mine to derfra er litt lysere i grønnfargen på toppen, men ser ut som det er samme sak. Har en kjekk hold-funksjon på sprayknappen, så du slipper den store anstrengelsen det er å holde knappen inne :) Hva gjør man ikke for latskapen...

Apropos lavtrykkskannen til Plantasjen, jeg bruker denne fra Clas Ohlson:

http://www.clasohlson.com/no/Cocraft-2-l-trykkspr%C3%B8yte/40-7916

20,- kr billigere, fungerer helt perfekt til Surfex og den har også den fantastiske hold-funksjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hgnubel

Har sett litt på greenclean også mtp. rengjøring av interiøret i bilen... Trenger du evt. å gå over med noe "fornyer" eller lignende etter GC?  Gjør Surfex utblandet 1:5-1:10 f.eks samme nytten?

Surfex er sterkere, men greenclean lukter bedre :) Mener Øyvind.G fant ut at surfex 1:20 er omtrent like effektiv som Greenclean 1:15. Har du bare Surfex ville jeg begynt med å blande den tynt og se om du blir fornøyd med hvor mye den tar. Du må ikke ha noe fornyer, men mange liker det for f.eks. UV-beskyttelse. Akkurat det er nok ikke noe stort problem her i Bergen...

Hvis du tenker på tekstiler ville jeg ikke brukt surfex. Prøvde det på gulvmattene mine og føler jeg måtte ha mange flere runder med vann og våtsuger for å skylle det ut enn med greenclean.

Apropos lavtrykkskannen til Plantasjen, jeg bruker denne fra Clas Ohlson:

 

http://www.clasohlson.com/no/Cocraft-2-l-trykkspr%C3%B8yte/40-7916

 

20,- kr billigere, fungerer helt perfekt til Surfex og den har også den fantastiske hold-funksjonen :)

Men de kan ikke kjøpes på søndager :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...