Gå til innhold

Utløpsdato på Rain X?


Stig-Arne Haukebøe

Recommended Posts

Stig-Arne Haukebøe

Polerte frontruten på bilen i høst med Gtechniq G4

Nå i vår begynte virkningen for alvor å bli borte.

Tok så en ny runde med polering, denne gangen med Rain X som jeg har hatt noen år nå. La på i 3 omganger.

Dette varte da i ca 3 uker, nå har jeg null effekt lengre.

Kommer dette av flasken rett og slett er for gammel, eller gjør jeg det feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krisse

Er ikke så lett å gjøre det feil med Rain-x da den er så kraftig at den binder seg nesten uansett har jeg erfart. Du kan jo forklare fremgangsmåten din nøyere :) 3 lag har jeg aldri påført, 1 er nok. Kanskje der problemet ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Gjerne fortell om fremgangsmåten din om du har vasket vinduet skikkelig på forhånd, og hvordan du evt påførte RainX :)

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig-Arne Haukebøe

Har polert ruten etter en vanlig DCN vask, mulig jeg burde gådd over med vanlig rutevask.

Er vel fra tidligere produkt at jeg har blitt fortalt at man burde legge flere lag, har ventet mellom 5-10 min mellom vært lag, med håp om at det skulle hjelpe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Jeg synes det meste jeg har prøvd av ruteforseglinger dabber av etter ca 1mnd. Etter dette har den ikke lenger god nok effekt ved kjøring i regnvær.

GT C5 synes jeg skiller seg ut. Husker ikke helt hvor lenge den har holdt, men det er min favoritt hittil. Den har også en tykkere konistens enn de andre produktene. Dette gjør at jeg synes den er bedre å jobbe med.

Har kjøpt en liten flaske med G1 som jeg ikke har testet enda. Spent på hvordan denne er å jobbe med og hvordan den holder seg. Det sies at denne skal ha oppimot 1 år holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krisse

Det som sliter mest på forsegling er vel UV-lys og mekanisk slitasje alla is-skrape osv. enda et argument for å kjøpe garasje med hus, og ikke hus med garasje :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig-Arne Haukebøe

For å si det sånn,har vel skrapet rutene 1-2 ganger i vinter. Kjekt med webasto

Får forsøke igjen, denne gangen med bare 1 lag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Stig-Arne Haukebøe

For å si det sånn, Ran X har utløpsdato. Dårlig effekt etter 1 mnd. Nå har det vært 14 dager med tørt vær, uten bruk av pussere. Men ser allerede nå at effekten begynner å bli dårlig. Så må vel handle en ny flaske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

For å si det sånn, Ran X har utløpsdato. Dårlig effekt etter 1 mnd. Nå har det vært 14 dager med tørt vær, uten bruk av pussere. Men ser allerede nå at effekten begynner å bli dårlig. Så må vel handle en ny flaske

...eller kjøpe noe som varer lenger. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig-Arne Haukebøe

Har Gtechniq G3. Men tenkte siden så mange bruker Rain X her, så må det jo være en god grunn til det

Endret av Stig-Arne Haukebøe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gtechniq G4 er en ruterens og ikke en forsegling. Du trenger G1 eller G5 i tillegg. Rens ruten med G4, tørk av, deretter en IPA wipedown, så påfører du G1 eller G5. Selv ville jeg valgt G5 da denne er mye enklere å påføre og bør ha en holdbarhet på 6 måneder.

Har selv påført G5 på den ene bilen (2 måneder siden) og denne var mye bedre enn NanoLotus som jeg brukte tidligere. På den andre bilen så brukte jeg siste rest av NanoLotus-kitet mitt. Har et G1 kit liggende som jeg tenkte å teste på denne når NanoLotus-effekten avtar.

Hvis du holder deg til Rain X så er det bare påføre denne etter hver 4. vask eller noe sånt. Tar jo ikke mange minuttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig-Arne Haukebøe

Skrev selvfølgelig feil. Er G3 jeg har å bruker :) den har nå byttet navn til G1.

Endret av Stig-Arne Haukebøe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Da ga det litt mer mening. G3 har for øvrig byttet navn til G5, ikke G1 ;)

EDIT:

En annen ting med disse forseglingene er at jeg har lest at de ikke liker shampoo med tensider, gloss enhancers, voks, etc, da dette vil binde seg til forseglingen og føre til at nanoeffekten blir borte. Forseglingen slites mekanisk (og UV), så den vil fortsatt være til stede, men vannet vil ikke lenger blåse bort så enkelt som tidligere.

Av denne grunn så har jeg kuttet ut alle bilsåper som inneholder unødvendige midler. Tidligere brukte jeg bl.a. SONAX Gloss Shampoo. Jeg bruker nå Gtechniq G-Wash og Bilt Hamber Auto-Wash som er rene såper. Har også en flaske Nanolex shampoo stående da den var såpass "hypet" her på forumet, så jeg måtte bare prøve. Den kan også anbefales, men syntes den var nokså dyr.

Endret av NoBrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cesandberg

G1 har hatt god holbarhet på alle rutene på E61 min i akkurat 2 år nå, den står dog i garasje året rundt.

Har også hatt G1 på firmatransportereren, og der holdt det i over et år, står ute hele året, spyles og viskes i viden sky... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Har Gtechniq G3. Men tenkte siden så mange bruker Rain X her, så må det jo være en god grunn til det

Billig og lett å påføre.

Jeg vil anbefale Nanolex Glass Ultra. Holdt i 21 måneder på min bil, gjennom to vintre med mye dritt, viskerbruk, spylervæske, sterk avfetting i tide og utide. Koster en del mer enn RainX, men mindre enn Gtechniq sine produkter. Hvis du har Gtechniq G3 (G5) allerede er det også en knallprodukt, og ville heller brukt det enn RainX...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...