Gå til innhold

Dekkforhandler ripet felgene


Cobber

Recommended Posts

Fikk nye dekk på sommerfelgene for kort tid siden. Montørene hos Bil og Anleggsdekk på Forus var ivrige og ville legge hjulene inn i bilen for meg. Jeg skulle til fjells og ville ikke bytte der og da. Hjemme var det regn og jeg bar hjulene inn i garasjen. I dag tar jeg dem fram for å gjøre dem rene og smøre dem inn med Swissvax Autobahn. Da får jeg nærmest sjokk. Jeg ser noe jeg tror er en limkant på felgen. Det er helt vanlig og jeg vil fjerne den før jeg vokser. Problemet er at forhandleren har laget stygge riper i felgene når de har demontert eller montert dekk. Kun en felg er uten skade. To er veldig stygge (se bilde) http://oi41.tinypic.com/350m0s9.jpg :(:mad:

350m0s9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som at de har blitt laget under demontering av gamle dekk.
Regner med at du kan ringe de eller stikke innom de å høre om de kan dekke skaden eller evt. deler av kostnadene for å reparere skadene.
Synd at du ikke kjøpte de nye av, for om så kunne du krevd nye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringsmessig vil nok dekk-sjappa nekte alt .. Til og med vært borti folk som har klaga mens de har stått å sett på at de har ripa opp felgene, og de har nekta helt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gjerne fjerne firmanavn hvis det oppleves som uthenging. Hjulene ligger i bilen, klar til å vises forhandler i morgen tidlig. Forhandler er kjent for å være proff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy

Dette firmaet er proff ja, men har desverre hørt om flere slike tilfeller derfra, å det har ikke endt i felgeiers favør for å si det slik, men ta turen innom, og ta det med en hyggelig tone, det tror jeg hjelper.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan slike skader fikses? 2 av felgene er så stygge at noe må gjøres

Nå vet ikke jeg hvor dype skadene/ripene er, men fra jeg kan se så må de pusses og flekk-lakkeres eller evt. hellakkeres på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en grunn til at jeg gruer meg sinnsykt til sommerdekka er slitt ut om noen sesonger.... Er det mulig å bytte dekk HELT uten å skade felger?? Ser så mye dårlig arbeid fra den fronten :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du nesten ta bilder av felgene når du leverer dem og informere om dette. Evt få noen som jobber der til å bekrefte at felgene er strøkne før de begynner. Har stygge hakk i flere felgsett selv.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en grunn til at jeg gruer meg sinnsykt til sommerdekka er slitt ut om noen sesonger.... Er det mulig å bytte dekk HELT uten å skade felger?? Ser så mye dårlig arbeid fra den fronten :(

Ja definitivt! Og det burde ikke være ett problem heller!

Det der er garantert skader etter dekkmaskin. Gode dekkmaskiner har myk plastikkbeskyttelse for å unngå riping rundt felgen. Noen verksteder gidd rett og slett ikke fornye denne plastbiten etterhvert som den slites ut, og da får du merker som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

§ 21. Forbrukerens krav ved mangler.

(1) Ved mangel kan forbrukeren

(a) holde betalingen tilbake etter § 23,

(B) kreve mangelen rettet etter § 24, eller om mangelen ikke rettes, kreve prisavslag etter § 25 eller heve avtalen etter § 26, og

© kreve erstatning etter § 28.

(2) Om krav mot andre enn tjenesteyteren gjelder § 27.

§ 22. Reklamasjon.

(1) Forbrukeren taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom tjenesteyteren ikke blir underrettet om at mangelen påropes innen rimelig tid etter at forbrukeren oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen.

(2) Reklamasjon kan ved arbeid på ting senest skje innen to år fra avslutningen av oppdraget. Dersom resultatet av tjenesten eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, samt ved arbeid på fast eiendom, er lengstefristen fem år. Fristene etter dette ledd gjelder ikke så langt tjenesteyteren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

Kopiert fra lovdata..

Problemet i slike tvister er å bevise at det er dem som har gjort det vil jeg tro.. Har vært slike tilfeller er i ålesund også tidligere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenke meg at det er fryktelig irriterendes ja.

Min erfaring med dette selskapet er at de er svært proffe og løsningsorienterte, så dersom en starter med en hyggelig tone så har jeg tro på at dette ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ordner seg nok på et vis, men i går var jeg lei :(

Jeg jobber på andre siden av gaten og tar turen over om ikke så lenge. Dette er uansett et varsku til de av dere som har dyrere felger enn meg. Ikke i forhold til denne forhandleren, men mer generelt.

Ha en ripefri dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigmund S Dy.

Utifra bilde så syns jeg merkene er for kraftige til at de kan komme av kun ett dekk bytte. Ser også utsom noe VAG orginalfelg? De pleier som regel å tåle mye.

Jeg syns og det blir litt fjortis å påstå at noen spesifikke med navn sannsynligvis har gjort en feil uten å ha fått mulighet til og eventuelt rette opp etter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytter felger hjemme, har maskin fra Biltema. Den er ikke noe god, og jeg er på ingen måte proff innen dette, men jeg klarer fint å legge om uten en eneste ripe. Jeg har 18 toms med 35 i profil.

Så her er det en mennesklig svikt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra bilde så syns jeg merkene er for kraftige til at de kan komme av kun ett dekk bytte. Ser også utsom noe VAG orginalfelg? De pleier som regel å tåle mye.

Jeg syns og det blir litt fjortis å påstå at noen spesifikke med navn sannsynligvis har gjort en feil uten å ha fått mulighet til og eventuelt rette opp etter seg.

Felgene har stått på en 2009 Mazda 6 (original 17") og orgininaldekkene ble byttet sist uke siden de var harde og slitt.

Hvis du gidder lese hele innlegget skriver jeg helt motsatt av det du påstår, nemlig at dekkforhandleren er proff, og som flere bekrefter har de et godt rykte i distriktet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle ha levert dem til dekk1 forus, der har dem endel erfaring med smale dekk iforholdt til felg og lav profil. Var innom igår og fikk på 225/35 på 8,5" og 235/35 på 9,5" uten en eneste skade :)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra bilde så syns jeg merkene er for kraftige til at de kan komme av kun ett dekk bytte. Ser også utsom noe VAG orginalfelg? De pleier som regel å tåle mye.

Jeg syns og det blir litt fjortis å påstå at noen spesifikke med navn sannsynligvis har gjort en feil uten å ha fått mulighet til og eventuelt rette opp etter seg.

Jeg har klart å lage mye dypere riper enn det her når jeg har lagt om dekk på burne-hjula mine :P Så det er absolutt mulig at det kommer fra et dekkskifte ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigmund S Dy.

Hvis du gidder lese hele innlegget skriver jeg helt motsatt av det du påstår, nemlig at dekkforhandleren er proff, og som flere bekrefter har de et godt rykte i distriktet :)

Jeg påstår ingenting. Jeg bare oppsumerte det du hadde skrevet i første posten.

At de antagligvis har gjort en feil. Men du har ikke gitt dem mulighet til og ordne opp i det. Det var det jeg reagerte på siden du navngav dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...