Gå til innhold

Brønnvann med salt og kalk


Core2Duo

Recommended Posts

  • Moderatorer

Hei.

Her jeg nå bor får vi vann av egen brønn, ikke av kommunen.

Det er en del kalk i vannet, det er også litt salt i dette vannet.

Hvordan er det å vaske bilen med dette vannet med tanke på saltet?

Vil det gå helt fint, eller blir det som å ikke skulle vaske saltet av bilen etter vinteren?

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Hva med noe slikt?

Jeg har tenkt litt på dette, men for tiden så leier jeg bare. Har ikke lyst til å installere noen renser eller noe sånt da.

Så huseieren vasket bilene sine, mest sannsynlig med dette vannet, så lurte egentlig bare på om det i hele tatt er noen fare for å bruke dette vannet til å vaske bilen. Kalken er også "greit", det er saltet jeg er usikker på.

Endret av Core2Duo

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv brønnvann som lager veldig mye flekker. Det rare er at vannet ikke er hardt, og har et veldig lavt partikkelinnhold (30ppm). Dette skal ikke gi flekker men det gjør det. Jeg har planer om å sende inn en prøve for å finne ut hva som egentlig er i vannet.

Har i et års tid brukt et deioniserende filter av samme typen som det linkes til, bare mye større (11L). Dette fungerer veldig bra og gir helt rent vann. Problemet er at til tross for stort filter så gikk det bare ca 2000L igjennom det før verdien var oppe på 2-3 ppm igjen og da gir plutselig vannet værre flekker enn ufiltrert vann igjen.

I utgangspunktet skal ikke vann under 30-40ppm gi noe flekker i det hele tatt. Vannet sliter ut filteret og oppfører seg som om det er veldig forurenset av kalk, men det kommer ikke frem på noen målinger jeg har gjort.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Jeg har selv brønnvann (....)

Har du noen form for salt i vannet? Eller er det kun kalk som er problemet hos deg?

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Braathen142

Vi har salt i vannet (brønn) og vis jeg ikke tørker bilen etter vask blir det flekker. Men er ikke noe problem og vaske med det, er bare og tørke :)

Nå vet ikke jeg hvor mye salt du har i vannet.

Vi har veldig lite så smaker ikke atter det er salt i vannet en gang, men blir jo flekker av det :P

Edit: Bilen tar værtfall ikke skade av det.

Endret av Braathen142
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er salt jeg har i vannet. Det smaker absolutt ikke salt, men noe er det i vannet i allefall! Uansett, salt skal også vises på et tds meter. Men 30ppm tilsier veldig rent vann uten særlig mye partikler av noe slag. Heller ikke kalk.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cesandberg

Vask bilen med vanlig brønnvann, etter den er ferdig spylt, så fyller du en hagevannkanne med 0ppm vann fra filteret, dette overrisler du bilen med, da går det bare 10-15liter vann gjennom filteret ved hver vask. Jeg har gjort dette i fler år, intill jeg kjøpte denne:

http://www.autogeek.net/cr-spotless-wall-mount-system-100.html

Kjekk sak med byttbar filtermasse og intern ppm måler.

Nå bruker jeg denne i etterkant av vask, og spyler raskt over bilen, går i gjennomsnitt 15-20liter på dette pr vask. Har prøvd å sette bilen våt i garasjen etter spyling flere ganger, dagen etter er det tørt, men ikke en flekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt 0ppm deioniseringsfilter til skylling av bilen. Jeg har koblet sånn at jeg slår over en kran og ruter om vannet til filteret for å skylle over bilen en siste gang når jeg er ferdig med vask. Har som regel da bare brukt 10-15L med vann via høytrykk (ca 1.5 minutter med skylling. Problemet MITT er at selv om jeg bruker lite vann så kommer flekkene tilbake for fullt så fort vannet fra filteret er over 1ppm og det går ALT for fort når det koster ca 500kr å bytte filtermediet.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Uansett, salt skal også vises på et tds meter.

Kan man kjøpe et sånn tds-meter av noe slag, og måle selv? Hvordan er evt. prisen på disse målerne?

Vi har salt i vannet (brønn) og vis jeg ikke tørker bilen etter vask blir det flekker. Men er ikke noe problem og vaske med det, er bare og tørke :)

Nå vet ikke jeg hvor mye salt du har i vannet. Vi har veldig lite så smaker ikke atter det er salt i vannet en gang, men blir jo flekker av det :P

Edit: Bilen tar værtfall ikke skade av det.

Det kan kanskje være en ørliten smak av salt noen ganger av vannet, men ikke noe mer enn det.

Om det er som du sier, at bilen ikke tar skade av saltet i vannet, da skal jeg tørke støv av høytrykksspyleren. :) Har vært litt skeptisk til saltet i vannet at jeg har dratt til den lokale selvvasken og vasket bilen der istedenfor, da jeg forbinder salt med vinter og rust ..

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ebay.com/itm/Digital-LCD-TDS-Meter-Tester-Water-Quality-0-999-ppm-Test-Set-Filter-Purity-/150938482324?pt=US_Weather_Meters&hash=item2324a27694

De koster sånn ca ingenting :) Vanligvis henger denne målingen sammen med hvor mye flekker vannet lager og hvor hardt vannet er. Vanlig springvann ligger ofte rundt 100 ppm.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Jeg kjøpte et par stykker, så får jeg se hva måling jeg får. :)

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cesandberg

Jeg har den måleren, og fant ut av at med den type vann som er hos meg så begynner jeg å få flekker av vannet over 15-17PPM, dog er det ikke kun kalk og innhold i vannet som setter flekker, har lagt merke til at luftstøv (bor rett ved fylkesvei) også kan bli tatt opp i 0ppm vann som tørker på bilen for så å etterlate flekker, men ikke med kalk etc.

Vet det er endel som har et 30ppm filter først for å ta det værste, og så har et 0ppm til finarbeid... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Braathen142
Det kan kanskje være en ørliten smak av salt noen ganger av vannet, men ikke noe mer enn det.

Om det er som du sier, at bilen ikke tar skade av saltet i vannet, da skal jeg tørke støv av høytrykksspyleren. :) Har vært litt skeptisk til saltet i vannet at jeg har dratt til den lokale selvvasken og vasket bilen der istedenfor, da jeg forbinder salt med vinter og rust ..

Jeg har snart bodd her i 4år og ingen av bilene har tatt skade enda værtfall :P

Så trur uansett ikke dette kan sammenlignes med veisalt på den måten,

For det er jo veldig lite det er snakk om.

Endret av Braathen142
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Moderatorer
Core2Duo

Da har jeg fått målt, og målingen jeg får er 330 ppm.

Hva vil denne målingen da si?

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...