Gå til innhold

Hva brukes av finish på vinyl i relativt ny bil?


Gakkgakken

Recommended Posts

Gakkgakken

Bila mi er fra 2009, så det er ikke noe videre falming eller slitashe på vinylen inne i cockpiten. Så hva bruker folk på slikt bare for å freshe opp litt?

Og hva brukes av såpe? Tenkte kanskje jif universal og lett puss med neglebørste før jeg drar over med en mf-klut skulle holde greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gakkgakken

Bestilte noe annet fra Bilnerden, så da ble det en flaske Lexol. Og det ser ut til at jeg bare må skaffe meg en flaske GC først som sist. Fryktelig irriterende at de ikke har det på BN :P Blir mer porto. Men, men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg liker Scholl SPAM og CG Green Clean. Har ikke gjort noen tester på hvilket produkt som er "best", og bruker begge om hverandre, men rent subjektivt liker jeg bedre lukten av SPAM - den gode, kjemisk rene duften. Mmm... :wub:

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Dette bruker jeg:

Valet pro interior cleaner som jeg kjøpte først er jeg fortsatt veldig fornøyd med. Denne pleier jeg å blande 1:10. Rengjør godt og lukter veldig godt. Billig er den også.

SurfexHD har jeg i det siste testet litt på interiør og jeg synes den her helt rå også på dette området. Surfex blir frukt der det er ekstremt møkkete. På disse områdene er det ingen av de andre produktene jeg har testet som klarer å rengjøre like godt. Surfex lukter ikke veldig godt, men det henger ikke igjen noe lukt etter bruk. Surfex har jeg stående i mange forskjellige blandingsforhold pga. jeg bruker dette produktet til veldig mye. Derfor varierer det også litt på hvilket blandingsforhold jeg bruker innvendig. Etter bohov bruker jeg som regel en av disse blandingsforholdene 1:5, 1:10, 1:20.

Jeg har også kjøpt en liten flaske med green clean for å teste "kjendisen" på DCN. Det er absolutt et godt produkt. Den rengjør litt bedre enn VP og litt dårligere enn Surfex. Har en mild og behaglelig lukt. Denne pleier jeg å blande 1:15.

Sammen ligner man pris og blandignsforhold så er nok Surfex billigst og Green clean dyrest.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gakkgakken

Ja, surfex ser ut til å være et vidundermiddel. Men flere er kanskje litt skeptisk til å bruke et så sterkt middel til vanlig på plast og slikt. Sjanse for at det vil slite på overflaten over tid? Green clean er jo en såpe som ikke skulle føre til noen problemer, antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Ja, surfex ser ut til å være et vidundermiddel. Men flere er kanskje litt skeptisk til å bruke et så sterkt middel til vanlig på plast og slikt. Sjanse for at det vil slite på overflaten over tid? Green clean er jo en såpe som ikke skulle føre til noen problemer, antar jeg.

Jeg ser mange er skeptisk til det, så du får gjøre som du vil. Surfex er vannbasert akkurat som de andre produktene som nevnes her og blir svakere jo mer du blander den ut. Selv tror jeg at Surfex også er en APC, men har fått navnet dergreaser istenden. CG GC fungerer sikkert også fint som degreaser (prewash), men den blir somregel ikke brukt til det pga den har fått navnet APC isteden.

Jeg har kommet frem til at Surfex 1:20 gjør like god jobb som CG GC 1:15.

Mange er også skeptiske til å bruke Surfex på skinn, men når setene farges så avfetter man jo setene med lighterbensin.

Har du sett denne testen?

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gakkgakken

Ja, har lest den. Veldig informativ.

Dette blir jo den første skikkelige rengjøringen innvendig siden jeg kjøpte bila, så kan hende jeg kjører på med Surfex i denne omgang. Er ekstremt mye dritt i golvet nå, så et noe kraftigere middel er kanskje på sin plass. Bare det kan bli mer enn 5 minutter oppholds ute så :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...