spillekvittering 0 Skrevet 24 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 April, 2013 Er helt ny på dette, har bare bruk vaskemaskinen hos Statoil. Men ny bil kommer ikke mai så da tenkte jeg at jeg må lære å vaske bilen. Så til spørsmålet Hva er forskjellen på de. Må jeg bruke polish hver gang? Er det for å fjerne riper? Wax er det dere kaller LSP og det som beskytter lakken og gir glans? Finnes det er LSP som kan sprayen på? Takker for alle svar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 24 April, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 24 April, 2013 Er helt ny på dette, har bare bruk vaskemaskinen hos Statoil. Men ny bil kommer ikke mai så da tenkte jeg at jeg må lære å vaske bilen. Så til spørsmålet Hva er forskjellen på de. Må jeg bruke polish hver gang? Er det for å fjerne riper? Wax er det dere kaller LSP og det som beskytter lakken og gir glans? Finnes det er LSP som kan sprayen på? Takker for alle svar Polish er en lakkrens. Polish finnes med og uten slipemidler. Polish finnes også som et alt i ett produkt som har både lakkrens og voks i seg. Voks er en ren beskyttelse som legges til slutt. Den har ikke slipemidler, men enkelte vokser har også renseegenskaper som en kjemisk lakkrens. Det er med andre ord litt flytende overganger på polish/voks. Her inne brukes voks nesten alltid som navn på siste beskyttelsen, det som gir "lotuseffekt" (vannavstøtning) Polish brukes her inne om kremaktig masse med slipemidler (kan minne om Jif skurekrem) som brukes sammen med maskin for fjerne riper permanent. Den har ofte ingen beskyttelse, kun slipeeffekt. Derfor legges voks etter at maskinpoleringen er ferdig. Det finnes ulike typer sprayvoks, de fleste med kortere holdbarhet enn en flytende/paste voks. Fordelen er at sprayvoks er hurtigere å påføre og oftest litt hurtigere å fjerne. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALFRED 194 Skrevet 24 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 April, 2013 Finnes lsp som kan sprayes mest sealere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 24 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 April, 2013 Tidenes korteste fra ØHN Det finnes grovt sett 2 typer polish. 1: Den type polish som er litt polish og litt voks/forsegler. Dvs et alt-i-ett produkt som både skjuler litt riper midlertidig, gir lakken glans midlertidig og til slutt legger igjen litt beskyttelse. Dette er typen som vanligvis selges til forbrukere i "vanlige" butikker. Et eksempel er autoglym SRP. 2: Den typen som blir brukt av detailere og profesjonelle, helst via poleringsmaskin. Dette er et rent slipemiddel som kommer i mange forskjellige grovheter. Denne typen polish fjerner riper og matthet i lakken permanent ved å slipe ned disse og gjør lakken ripefri og blank. Denne typen polish inneholder ingen form for beskyttelse og man må da legge på en voks eller en lakkforsegling (dette er LSP ja) til slutt for å beskytte lakken. Det finnes et enormt utvalg av både faste og flytende vokser og forseglinger, og ja, mange av dem kan sprayes på. Man trenger ikke å bruke noe hver gang. Typisk så legger man på mer beskyttelse i form av voks eller sealer når man ser at beskyttelsen begynner å bli dårlig. Det ser man vanligvis ved at vannet "henger" på bilen istedenfor å beade opp i dråper eller renne rett av. Dette er forøvrig veldig elementær informasjon som er lett å finne fram til her på forumet Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 24 April, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 24 April, 2013 Tidenes korteste fra ØHN Fikk trykket litt feil der, beklager 1 Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spillekvittering 0 Skrevet 24 April, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 24 April, 2013 Takk for svar. Det var et innlegg om sealer Vs Wax men det var fra 2008 er den fortsatt aktuelle eller har det skjedd noe på den fronten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torby 204 Skrevet 24 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 April, 2013 Bare for å skyte inn - LSP = Last Step Product, altså siste beskyttende lag. Ingen koblinger til type eller merke, kun en ren TBF Siter mvh Torbjørn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 24 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 April, 2013 Takk for svar. Det var et innlegg om sealer Vs Wax men det var fra 2008 er den fortsatt aktuelle eller har det skjedd noe på den fronten Det finnes mange tråder om dette. Klikk her (Nå har ikke jeg sett i alle disse trådene som finnes i søket jeg linker til) Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shiznit 81 Skrevet 24 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 April, 2013 Ta deg en tur til nybegynner og guider delen av forumet. Der finner du nok ut av alt du lurer på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gry 625 Skrevet 24 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 April, 2013 Og så må jeg skyte inn at "poleringsmiddel" er et fint norsk begrep, siden polish kan bety så meget for de fleste som ikke har svidd av alle feriepengene på bilpleieprodukter. Opplever selv at ved å si poleringsmiddel så fjerner jeg endel slike "skal du smøre på noe polish så den blir lett å vaske"-kommentarer. Poleringsmiddel skal slipe, i større eller mindre grad. Hvis den kun fyller riper og legger seg som en blank hinne er det ikke et poleringsmiddel i mitt vokabular. (Da heter det enten fyller, voks eller forsegling. Quick detailer har jeg ikke noe godt navn på, "raskevask"? hehehehee) Selv om jeg selvfølgelig innimellom sier/skriver polish fordi det er færre bokstaver. Siter ...o.O... småbarnsmor ...o.O... '13 BMW F31 316d og en '00 BMW E46 323Ci x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km - mangler fremdeles en søt sportsbilLoggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.