Gå til innhold

Hvordan behandle aluminium før lakkering??


Olsen

Recommended Posts

Er det noen som har en god oppskrift på hvordan man behandler aluminium før man lakkerer?

Har noen småskader i lakken jeg har tenkt å fikse selv da det ikke går under garanti.

Er det nødvendig å rense på denne måten? http://www.ehow.com/list_6299494_aluminum-auto-painting-tips.html

Eller holder det å pusse ned og vaske med tynner eller IPA og så ha på syregrunning(etch primer) - grunning(epoxy?1k eller 2k?) og deretter lakk og klarlakk???

What to do? :blink::wacko:

Bilder av den største skaden:

038.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristin

Trenger ikke annen grunnlag over syregrunning om grunnarbeidet er skikkelig gjort.

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Man må ikke ha annen grunning over syregrunning, men det er ofte fordelaktig å legge en high-build grunning over så man har noe å gå på når du finsliper før lakk, for å utjevne små ujevnheter. Jeg bruker alltid H-B grunning etter syregrunning.

Dersom du bruker epoxy grunning skal du IKKE bruke syregrunning først, da disse kan reagere med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke ha annen grunning over syregrunning, men det er ofte fordelaktig å legge en high-build grunning over så man har noe å gå på når du finsliper før lakk, for å utjevne små ujevnheter. Jeg bruker alltid H-B grunning etter syregrunning.

Dersom du bruker epoxy grunning skal du IKKE bruke syregrunning først, da disse kan reagere med hverandre.

Hva er h-b grunning? Vanlig biltema grunning kan det funke over syregrunning? (Har en sprayboks allerede)

Må kjøpe syregrunning. Tenkte å gå innom en fargehandel. Ellers blir det u-pol acid 8 hos maritim, men den er litt dyr syns jeg.(298kr for en sprayboks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

H-B = High-Build primer.

Skikkelig lakk koster ;)
Jeg har brukt mye Max Mayer (føres av mekonomen blant annet) i det siste og synes den er grei, men jeg liker ikke baselakken til Max Mayer, den dekker ALT for dårlig! Så base kommer fra Standox.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Det ble til slutt U-Pol acid #8 etch primer og deretter blandet jeg klarlakk og farge fra "lakkstift" 50/50. Penslet på.

Blir våtsliping og polering av området når det er ferdig herdet, så får vi se om det blir brukbart. Det er et lite synlig sted så vil tippe det blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...