Gå til innhold

Riper i bilen ... :(


Prinsen

Recommended Posts

Godt det finnes en egen småprat-side. Jeg trenger å få ut litt frustrasjon. Skrive det jeg tenker, uten at det nødvendigvis har mening for andre. Terapi for meg å fortelle dette til likesinnede.

Bil er for meg mye mer enn bare et kjøretøy. Bil er følelser. Kjøpte ny Focus i Red Candy denne vinteren. Fantastisk bil og fantastisk farge. Bilen ble kjørt inn på litt over én arbeidsuke og kun med langkjøring hvor turtallet bevisst ble holdt under 3000rpm hele denne perioden. Alt var tilrettelagt for en perfekt tid sammen med den nye babyen min. Helt til helgen som var.

Fjotten av en nabo vi har feiret 60-års dag og hadde tatt vare på noe gammelt fyrverkeri som han mente var en god idé å fyre opp. Dette til tross for at brannvesenet har advart om stor brannfare og bedt folk være ekstremt forsiktig med åpen ild. Siden dette var gammelt fyrverkeri, så hadde innholdet forsteinet seg. Da han fyrte opp dette batteriet føyk det fyrverkeri veggimellom og flere forsteinede biter gikk over huset vårt og traff vår nye bil (og selvsagt alt annet rundt bygget). Blitt flere småmerker i den ultratynne lakken hvor metallet skinner igjennom på panser, skjermer og sidepaneler. Et under at taket tilsynelatende slapp unna. Svigers mente at man måtte regne med småmerker i bilen. Han ble på grensen til irritert og lurte på om vi skal lakke bilen hver gang den får steinsprut. Selvsagt skal vi det, din dust. Jeg bryr meg om bilen min. Jeg bryr meg også om verditapet når jeg skal selge bilen. Riktignok blir det da med lakkstift, men det er enklere å komme over en steinsprut, enn eldgammelt fyrverkeri som detter ned fra himmelen i april.

Akkurat nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Metallet har allerede blitt utsatt for vann og oksygen. Selv om bilen blir lakkert, er det bare spørsmål om tid før rusten våkner. I mine øyne er en bil ødelagt når den må lakkeres på nytt. Jeg klarer å se fargeforskjellene. Jeg ser til og med fargeforskjellen på den originale spoileren (ekstrautstyr) og resten av bilen. Forhåpentligvis blir det ikke store fargeforskjeller på panelene av metall når bilen er så ny. For hele panelet må lakkeres. Jeg kan ikke be verkstedet flekke disse delene heller (som private gjør med lakkstift). Det vil se helt merkelig ut. Aller helst skulle jeg byttet ut de defekte panelene, men det vil ingen forsikringsselskap i verden gå med på.

Jeg vet jeg er pirkete, men det kan jeg ikke noe for. Bilen min er hellig og jeg hater at folk skal ta på bilen. Pelle og lage fingermerker hver gang jeg har jobbet med den. Jeg håper jeg blir millionær en gang. Da har jeg kanskje råd til å eie bil ...

2022 Fiat 500e | ocean green og monogram stofftak med hvitt økologisk skinninteriør
2017 Peugeot 3008 SUV | grå platinum med nappa mistral skinninteriør

Tidligere biler omtalt på DCN: 2018 BMW i3 94Ah | melbourne rød med lodge ullinteriør // 2015 Peugeot 108 | hvit med sort stoffinteriør // 2013 Ford Focus | candy red med sort nappa skinninteriør

 

sjekk kartet selvvask i Norge på Google Maps for oversikt over vaskehallene som er registrert på DCN (sist oppdatert januar 2024)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, føler med deg. Sånt som dette er surt. Har du kontaktet forsikringsselskapet?

Er det mulig å kanskje kreve erstatning fra naboen din? Det er vel egentlig ikke lov i det heletatt å sende opp fyrverkeri nå.

At svigerfaren din ikke klarer å sette deg inn i problemet er bare å flire av. Det er ikke så veldig mange som skjønner noe av det som skjer her inne på forumet eller rundt bilene til de som er medlemmer her;) Men nå ser vi jo hvordan bilene til disse mennenskene ser ut også!

Hadde en opplevelse i nærheten av din for et par år siden. Med min gamle nabo. Han satte i gang å male en vegg på huset (tomansbolig) rett ved siden av der bilen min til vanlig står parkert.

Malerverktøyet for annledningen var en bred rull, som han mer eller mindre bare stappa ned i bøtta, og rulla på veggen i et tempo som liknet et ADHD annfall.

Etter en stund når jeg oppdaget dette, var resultatet en bil FULL av knappenålshode store malingsprikker. Svaret jeg fikk når jeg tok opp dette med han var, "kan du ikke bare vaske bilen i white sprit da"? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristin

Tok du kontakt med politiet når det hele stod på? Så vidt meg bekjent er det ikke lov og sende opp fyrverkeri nå uten særskilt tillatelse.

Ellers ville jeg gjort som sagt her over. kontakt forsikringen og få skaden taksert raskest mulig.

Utrolig kjipt når sånt skjer!

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg min første og eneste nye bil i 2009. Etter tre måneder hadde jeg en parkeringsbulk på førerdøren, en ripe på venstre speilkåpe og en litt stor steinsprut i frontruten.

Jeg holdt på å få anfall for hver nye skade, og bestemte meg da for at jeg aldri skal ha ny bil igjen.

Foreløpig har jeg greid å holdt meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du har full rett på å reagere slik..hvem ville ikke det?de som sier at dette må man regne med er mest sannsynlig egoistisk og selvopptatt til at alt som ikke dreier seg om dem og sine ting ikke er no farlig eller å bry seg om.Ring forsikringen din å hør..mest sannsynlig ville de som takserer lakere hele flatene på en så ny bil..føler med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes du skal snakke med naboen om dette først, hvis det ikke er noe gehør der, så det bare å politianmelde og sende krav til forsikringsselskapet.

Alfa Romeo Crosswagon Q4
Alfa Romeo 155 Q4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopper på toget og er enig med de fleste over.

Gå først hardt på naboen, deretter forsikring og politi hvis det ikke hjelper!

Spesiellt etter brannvesenets særlige oppfordringer, og mtp. det generelle bålforbud (dog usikker på relevansen... :P)

Makan til dust han naboen din... Dessverre er det for mange slike! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babelfisken

Ikke anmeld til politiet, ikke gå hardt på naboen, ikke gå til eget forsikringsselskap først.

Start med en rolig og i så stor grad som mulig, hyggelig prat med naboen. Forklar hva som skjedde, din lidenskap og hvor ille dette ser ut for deg.

Be ham ta kontakt med sitt forsikringsselskap (Hjemforsikring vil jeg tro) og ta det derfra.

Det kan være du skal leve med den naboen i mange år og hatefulle naboer er ikke hva du ønsker å ha. Forsøk med det milde først.

Er han like fjern som svigers og har null forståelse og null planer om å gjøre opp så får du heller gå på hardt. Akkurat nå har du ingen ting å tjene på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det er mulig å besøke et sted på denne planeten hvor folk forstår frustrasjonen.

Jeg har allerede anmeldt han til politiet. Jeg ringte politiet umiddelbart da jeg oppdaget klumpene og merkene, men de kunne selvfølgelig ikke prioritere saken siden han ikke sendte opp lenger ... Tok i stedet bilder av bilen, området rundt og det utbrente fyrverkeriet før jeg skylte av bilen. Datt til og med en svær bit fra fyrverkeriet rett ved siden av en container full av tørre kvister fra en dugnad. Kunne i verste fall satt fyr på både container og huset den stod inntil. Han ble forresten anmeldt av en annen nabo også nettopp på grunn av dette. Kjenner jeg politiet rett så henlegger de allikevel saken. Politiet er ikke videre kjent for å prioritere saker som ikke havner i media (og det er jeg ikke interessert i). Snakket også med forsikringsselskapet, men selv om vi har en gratis egenandel, så går vi fremdeles fra 70 til 40 % bonus - noe jeg heller ikke er interessert i.

Naboen er en, mildt sagt, forstyrret mann. Han er kjent for å være litt spesiell. Han roper og hoier for å få oss til å holde fred når vi sitter ute, uten musikk, og snakker på kveldene i sommerhalvåret, men det bryr han tydeligvis ikke noe å sende opp gammelt fyrverkeri når man ikke har lov. Har gitt opp å ta opp noe som helst med vedkommende. At vi kan ha et dårligere naboforhold tviler jeg på, men det bryr meg ikke.

2022 Fiat 500e | ocean green og monogram stofftak med hvitt økologisk skinninteriør
2017 Peugeot 3008 SUV | grå platinum med nappa mistral skinninteriør

Tidligere biler omtalt på DCN: 2018 BMW i3 94Ah | melbourne rød med lodge ullinteriør // 2015 Peugeot 108 | hvit med sort stoffinteriør // 2013 Ford Focus | candy red med sort nappa skinninteriør

 

sjekk kartet selvvask i Norge på Google Maps for oversikt over vaskehallene som er registrert på DCN (sist oppdatert januar 2024)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...