ZALO 1 Skrevet 21 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 21 April, 2013 Hei, Er kommet en del rust i mine hjulbuer framme. Lurte på hva som må til får at de skal bort? Rusten har begynt å ''krype'' litt ut som du ser på bilde en plass. Ellers ser man ingen synlig rust utenfor. bare hvis man stikker hodet inn. Går det ann å sandblåse det samt grunne å lakkere over? eller er det for sent? Se bilder. http://i35.tinypic.com/vfcbkj.jpg http://i38.tinypic.com/zjzfnn.jpg http://i33.tinypic.com/mr5p3t.jpg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 21 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 21 April, 2013 Det er vanskelig å se hva slags rust det er før man har revet vekk lakken og pirket litt på det. Det som skal til er å få vekk all rusten og få det tett igjen. Da må all lakk som det er eller kan være rust under bort slik at man er sikker på at resten er rent metall, og all rust fjernes/sandblåses/pusses vekk. Du må nok av med plast og alt der inne slik at du får full tilgang både foran og bak kanten. Derfra er det mange metoder og produkter for å få det tett og hindre videre rustdannelse. Når det er sagt jeg jeg ingen ekspert på evnet. Rust er noe herk Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hgnubel 335 Skrevet 22 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 22 April, 2013 Som Mighty skriver er det vanskelig å se før lakk over innkapslet rust er fjernet, og her vil jeg mene innerskjermen også må bort for å inspisere baksiden hvis det skal gjøres skikkelig. Ta dette i år, gjerne så fort som mulig, ikke gjør som jeg gjorde på gamlebilen og utsatte det igjen og igjen. Til slutt ble det hull og da må det kappes og sveises. På gamlebilen min fikk jeg i 2010 tilbud på 9000,- for å bytte deler av hjulbue og lakkere bakskjerm. Hadde jeg tatt det tidligere ser jeg for meg at prisen ville vært under halvparten. Siter bilpleielogg - Volvofamilien: V70 T4 2016 Dynamic Edition og V70R AWD 2000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZALO 1 Skrevet 22 April, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 22 April, 2013 Takker for raske svar, Jeg blir ikke å gjøre dette selv. Blir heller ikke å ha bilen så lenge, så jeg vil det skal bli gjort så rimelig så mulig samt det blir fint. Et lakkverksted sa det rimgeligste var å sandblåse, grunne over så lakkere med sånn stift lakk. trur de skulle ha 900,- for å sandblåse 1 hjulbue. ca 1 times arbeid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 22 April, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 22 April, 2013 Høres i overkant useriøst ut av et lakkverksted å si at man skal lakkere med stiftlakk (også kjent som flekklakk). Det blir aldri pent. Nå sier du ingenting om hvilken bil dette er eller hvor gammel den er, men hvis du har tenkt å selge den vil det lønne seg å få jobben gjort skikkelig. Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hgnubel 335 Skrevet 22 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 22 April, 2013 Hvis du vil gjøre det billig heller enn skikkelig (dyrt) så må du i hvert fall sørge for at du får på to-komponent klarlakk på toppen, uavhengig om fargen blir sprøytet eller malt på. Hvis ikke ser jeg for meg at lakken spises opp hver gang du bruker prickbort. Hvis det hjelper de som gjør jobben å kutte prisen får du faktisk slikt på sprayboks. Den jeg har brukt til hadde en aktiveringsknapp under, etter den var aktivert måtte boksen brukes innen 48 timer mener jeg. Da kan det bli billig og bra, og kanskje lite synelig, men antagelig ikke veldig pent hvis man ser direkte på det. Siter bilpleielogg - Volvofamilien: V70 T4 2016 Dynamic Edition og V70R AWD 2000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZALO 1 Skrevet 22 April, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 22 April, 2013 Høres i overkant useriøst ut av et lakkverksted å si at man skal lakkere med stiftlakk (også kjent som flekklakk). Det blir aldri pent. Nå sier du ingenting om hvilken bil dette er eller hvor gammel den er, men hvis du har tenkt å selge den vil det lønne seg å få jobben gjort skikkelig. Tror han mente Spraylakk ja. Er en Audi 05 modell. Hva er det du anbefaler man gjøre? Og hvilken pris vil det ligge på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Victor 92 Skrevet 22 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 22 April, 2013 Er det sånn det sånn det skal være at når man kjøper bil så er det fare for at reparasjoner er gjort rimeligst mulig? Det er nesten like trist som når noen reiser fra en garasjebulk eller påkjørsel. Da bør det informeres om det slik at ny eier kan få det gjort skikkelig, Eller la det være slik at ny eier kan gjøre det ordentlig med en gang. Bare min mening. Når det er sagt er det ingen snarvei til å stoppe begynnende rust i hjulbuer. 1 Siter Never a failure, always a lesson Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 22 April, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 22 April, 2013 Tror han mente Spraylakk ja. Er en Audi 05 modell. Hva er det du anbefaler man gjøre? Og hvilken pris vil det ligge på? Jeg ville gjort det skikkelig med en gang. Det koster å få noe gjort skikkelig, men oppsidene er: 1: Du vet det er gjort skikkelig og kan formidle dette til kjøper 2: Prisen ved salg blir høyere siden bilen ser bedre ut og faktisk er i orden 3: Du slipper sutretelefoner fra kjøper etter to måneder når halve hjulbuen har falt av grunnet rust og du ikke har opplyst om dette, og risikerer å måtte dekke regningen for å få gjort det skikkelig Rust i hjulbuer er umulig å stoppe, så der må råttent stål kappes vekk, nytt stål sveises inn, slipes, sparkles, grunnes og lakkeres med farge og klarlakk. Alternativet til å ikke gjøre noe med det er nettopp å ikke gjøre noe med det, så kan kjøper få gjort det slik han/hun ønsker. Salgsprisen vil naturlig nok bli lavere. Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 22 April, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 22 April, 2013 Jeg ville enten fikset dette ordentlig, eller latt det være slik så kjøpere er godt kjent med tilstanden på karosseriet. Er jobben gjort skikkelig er det 2 års reklamasjonsrett på arbeidet og du har ryggen fri. Å selge en 2005 modell med jallafiks av rust, uten å opplyse om det, er å skjule/holde tilbake den egentlige tilstanden på bilen. Får man mer betalt for bilen på grunn av dette beveger man seg i gråsonen når det gjelder lovverket, og er langt ut i grøfta når det gjelder anstendighet og moral. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 22 April, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 22 April, 2013 Sånn litt apropos noe annet, er ikke bilen fremdeles dekket av rustgaranti? Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 22 April, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 22 April, 2013 Sånn litt apropos noe annet, er ikke bilen fremdeles dekket av rustgaranti? Tviler på at hjulbuer er dekket fordi steinsprut, som rust ofte skyldes, i hjulbuer er "ytre påvirkning". Der er lakkgaranti på 2-3 år ofte det som brukes. Slike lengre rustgarantier dekker normalt fabrikasjonsfeil som forårsaker rust innefra og ut. Men det er jo lov å møte opp hos merkeforhandler med, nyvasket bil, plettfritt servicehefte og prøve å få forhandler til å sende en søknad og anbefale utbedring med refusjon fra fabrikk på skaden. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 22 April, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 22 April, 2013 Tviler på at hjulbuer er dekket fordi steinsprut, som rust ofte skyldes, i hjulbuer er "ytre påvirkning". Der er lakkgaranti på 2-3 år ofte det som brukes. Slike lengre rustgarantier dekker normalt fabrikasjonsfeil som forårsaker rust innefra og ut. Men det er jo lov å møte opp hos merkeforhandler med, nyvasket bil, plettfritt servicehefte og prøve å få forhandler til å sende en søknad og anbefale utbedring med refusjon fra fabrikk på skaden. Kan umulig skade, og det verste man får er et nei... Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 22 April, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 22 April, 2013 Kan umulig skade, og det verste man får er et nei... Sant nok Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZALO 1 Skrevet 22 April, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 22 April, 2013 (endret) Er seffølgelig lov å prøve hos møller. Men får nokk nei med en gang. Sendte mail en gang og da skylte de på ytre påvirkninger med en gang. Blir såklart noe annet å stille opp men tror sjangsen er dårlig. Bilen er importert også. Takker for svar uansett. Endret 22 April, 2013 av ZALO Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik-a 2 Skrevet 22 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 22 April, 2013 kjøp deg to nye framskjermer og få de lakkert og så bytter du de selv .er forholdsvis rimelig og få lakkert to nye løse framskjermer:) Husk å graute innsiden av skjermene med tynn tectyl før du monterer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hgnubel 335 Skrevet 22 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 22 April, 2013 Jeg gikk rett i vranglås og tenkte på egne erfaringer (som var rust i hjulbuer bak). Hvis det er foran kan det fort bli billigere og mindre smertefullt å bytte til helt nye skjermer ja. Kanskje de til og med kan bestilles ferdig lakkert? Ville helt klart sjekket dette! Siter bilpleielogg - Volvofamilien: V70 T4 2016 Dynamic Edition og V70R AWD 2000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 22 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 22 April, 2013 kjøp deg to nye framskjermer og få de lakkert og så bytter du de selv .er forholdsvis rimelig og få lakkert to nye løse framskjermer:) Husk å graute innsiden av skjermene med tynn tectyl før du monterer x2 Gjorde dette selv da vi oppdaga rust i ene framskjermen min. Prisen ble ikke så voldsomt ille, også var det enkelt både å tectylere innsiden selv (med pensel) samt å montere den. Måtte justeres litt, men det er bare å ikke skru boltene helt fast også bruke henda. Tyntflytende tectyl kjøpte jeg på Mekonomen. Tror det het carosol eller noe i den duren.. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZALO 1 Skrevet 22 April, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 22 April, 2013 (endret) Har aldri drevet med slikt før. Fant noe her. Er det ikke vanskelig å få de til å passe? http://www.bildeler.no/?Bilmerke=1&Bilmodell=47&Arsmodell=2005&Vareklasse=8&R_Time=191822&Drivstoff=D&Motorkode=BLB&Karosseri=703&Forside=&Varegruppe=13 fant også noe på Veng.no Koster å lakkere noe sånt? Endret 22 April, 2013 av ZALO Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik-a 2 Skrevet 22 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 22 April, 2013 vil tippe du får sprøytet to skjermer på dag tid for 2500 inklusiv .Bare å høre litt rundt . så kjøper du en sprayboks med tynntectyl f eks denne http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=110403449 er ikkje den beste passformen på uorginale skjermer men går som regel helt fint godt mulig det er samme skjermen veng selger som bildeler selger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.