Gå til innhold

Skumkanon


tr86

Recommended Posts

Hvilket blandingesforhold brukes vanligvis i beholder?

Både for å beholde vaskeeffekten og litt show (regner med slikt, inkl litt røffere blanding til før korrigering taes med blandeskru på kanonen?)

Straks klart for mitt første møte med kanon, skal gjøre mitt for å holde ripefri vask så godt som det lar seg gjøre etter polering på egne biler nå snart :-)

Hvordan er autofoam i normal blanding ift slitasje på LSP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Blandingsforhold varierer utifra hvilket produkt du velger.

Autofoam bruker jeg slik som det står anbefalt på kannen som er 1:100 til hverdagsvask. Kanonen min blander 1:13 på maks, derfor blander jeg 1:8 i flasken og ender opp med 1:100 ut. Slik gjør jeg det pga. jeg liker å vite hva jeg legger på bilene mine.

Det er mange måter å gjøre det på. Mange andre her tar det litt mer på feelingen. Fyller flasken med ren AF og justerer på skruen til skummet er slik de vil ha det.

AF 1:100 gir ikke veldig tykt skum, men den rengjør godt og er mild mot LSP. På bildet under har jeg brukt AF 1:100.

IMG_4173_1024x683.jpg

Du kan se flere bilder hvis du blar litt i loggen min. Du finner link i min signatur. :)

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Vil du ha litt mer show, så anbefaler jeg SG Kokosnöt. Denne gir et meget tykt skum. Selv om skummet er tykt, renner den lett av og rengjør godt uten å være hard mot LSP. Denne bruker jeg ren i beholderen (1:13) eller 1:1 (1:25) slik som det står anbefalt på kannen.

Har laget noen tester i loggen min av dette produktet. Klikker du her så kommer du til den siste testen jeg har laget.

1:25

IMG_3776_1620x1080.jpg

1:13.

IMG_0511_1024x683.jpg

For å finne de andre testene, så kan du gå til første siden i loggen min. Der finner du en halvoversiktelig innholdsfortegnelse.

Absolutt et godt produkt.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Har kjøpt kanon på Bilnerden, ikke fått den enda, så usikker på blandingsforholdet denne kan gi (min-Max)

Også kjøpt en kanne AF, så blir å bruke denne, viktigste er å få renest mulig bil før berøringsvask for å unngå riper, LSP tåler jeg å legge et par ganger ekstra i året, det er bare kos uansett:-)

Som du sier kan ca 1:100 være et greit utgangspunkt til hverdagsvask, og da kanskje skru på kanonen til litt sterkere blanding før polering ved behov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Takk for svar.

Har kjøpt kanon på Bilnerden, ikke fått den enda, så usikker på blandingsforholdet denne kan gi (min-Max)

Også kjøpt en kanne AF, så blir å bruke denne, viktigste er å få renest mulig bil før berøringsvask for å unngå riper, LSP tåler jeg å legge et par ganger ekstra i året, det er bare kos uansett:-)

Som du sier kan ca 1:100 være et greit utgangspunkt til hverdagsvask, og da kanskje skru på kanonen til litt sterkere blanding før polering ved behov?

Slik som jeg har gjort det, så får jeg 1:100 på maks med 1:8 i beholderen.

Jeg vil tro at din kanon har samme forhold som min, men det kan være greit å måle først.

Vil du ha det slik du sier her, så måler du heller med skruen f.eks midt på og har en sterkere blanding i beholderen. Mål opp og regn ut.

Selv har jeg flere flasker med forskjellig såpe og blandigsforhold. Valetpro sine flasker passer perfekt. Er desverre ingen her i landet som selger disse tomme. Trenger du Bilberry, så kan du jo kjøpe en halvliter av denne og helle det over på en annen flaske. Mange her liker ikke Bilberry, men jeg synes den er fin i hverdagsvasken.

En vanlig brusflaske passer nesten, så det kan du også bruke.

Bilnerden selger løs flaske til kanonen, men den koster ca 80kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går også an, 80kr for ei flaske var ikke til å miste nattesøvnen av :-)

Skal sjekke når jeg får den, mulig jeg blander slik jeg kan justere litt både opp og ned som du sier, hvertfall frem til jeg har flere flasker/beholder

Blir gøy å ta frem HT for sommeren snart, slippe å tenke på frost etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg herma etter smurf og kjøpte noen flasker på engelsk ebay. Finner ikke innlegget hans her i farta, men her er i alle fall link til flaskene.. Jeg har ikke fått prøvd mine, men mener å huske han sa de passet fint på Bilnerdens kanon etter litt pussing med sandpapir..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...