Gå til innhold

meguiars utfordring


Flippi

Recommended Posts

Heisann

jeg testet nettopp Meg's DA microfiber correction system, og kjørte i denne rekkefølgen.

vask

clay

correction compound

finishing wax

og tok et strøk med Meguiars NXT Generation Tech Wax til slutt

dette var noe jeg gjorde nå som en grovpolering nå i siste krampetrekning av vinteren, slik at det er lettere å holde bilen ren.

resultatet etter DA microfiberen ble kjempefint, og fjernet det meste av swirls og riper etter vinteren, jeg la ikke sjelen i poleringen, da jeg skal gjøre det når våren er her.

Jeg tenkte at det ikke skadet med et ekstra strøk med voks på toppen, og tok et strøk med nxt fra Meg's til slutt.

etter 2 dager med kjøring på våte og saltede veier skullen bilen vaskes igjen, og til min forbauselse var den MYE dritt og korn som hang fast på bilsiden, og det kjentes ut som om det ikke var brukt clay på 4-5 mnd. !!

vannet perler seg pent, men syntes det var rart at dritten hang seg så hardt på siden allerede FØR første vask.

noen andre som har erfaringmed nxt polishen utenpå DA systemet ?

har brukt nxt som vintervoks før uten å oppleve dette, den har som regel vart 2-3 mnd... ikke EN vask :P

har brukt Meg's Ultimate Wash & Wax til å vaske med

flipp

Alfa Romeo Crosswagon Q4
Alfa Romeo 155 Q4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med noen av disse, men du la altså et strøk NXT-"voks" utenpå Finishing Wax? I så fall tror jeg vi kan si there's your problem ;)

Voks-på-voks er en dårlig idé. Spesielt med NXT som er en syntetisk "voks" som jeg da antar inneholder en dose løsemidler også. Denne har sannsynligvis tatt knekken på Finishing Wax eller vice versa og ført til gudvethva. Hold deg til én voks (eller i verste fall sealer+voks, i den rekkefølgen fra innerst til ytterst) så tenker jeg du får bedre resultater.

Endret av EspenL
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så anbefalingen er å gå fra correction compund til rens og voks ?

f.eks.

vask
clay
Meg's correction compound

wolfgang Polish Enhancer

wolfgang Fuzion wax

Alfa Romeo Crosswagon Q4
Alfa Romeo 155 Q4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Johnsen`s  Autospa

Meg's DA microfiber correction system: har selv prøve det og gir gode raske resultat:) men voks på voks ikke så bra resultat hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er kjempefornøyd med korreksjonsdelen, men ikke så fornøyd med finish delen.

Alfa Romeo Crosswagon Q4
Alfa Romeo 155 Q4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt om DA microfiber produktene til Meguiars selv, og tror egentlig ikke det skal være noe problem å toppe finishing wax'en med noe annet. Her er kommentaren fra Michael Stoops som jobber i Meguiars om dette i en tråd på Meguiarsforumet.

And we're not one bit worried about you applying another wax on top of D301 - if that's what you like, we won't hold you back!

Endret av sruben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal prøve samme prosedyre til helgen, men da topper jeg med wolfgang fuzion :-)

Alfa Romeo Crosswagon Q4
Alfa Romeo 155 Q4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trogha

Nå må dere ikke glemme at NXT`n er en AIO (all in one) som renser, polerer og beskytter, at den vil kødde med det som evt. ligger på lakken før påføring er ganske så sikkert.

Og søker du litt i forumet finner du ut at de fleste har erfart at å topppe en LSP med en annen LSP, er så godt som bortkastet tid og penger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begynner å skjønne at det ikke var så smart, men var litt i tvil selv, derfor jeg bare tok noen få paneler som en test :-)

men er blitt mye klokere på dette nå, takket være det fantastiske forumet her :-)

Alfa Romeo Crosswagon Q4
Alfa Romeo 155 Q4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Essiek

Voks på voks "er i boks", voks før sealer, og "man fortviler". Sealer før voks er også "i boks".

NXT'n er en sealer.

Og 2 lag er for å dekke alt, utover dette har ikke fler-lag noe å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har selvsagt rett at i voks før sealer normalt ikke er noen stor succe, men kom tilfledigvis over enda en tråd hvor det fra Meguiars hold påstås at det ikke skal gjøre noe å toppe Finishing wax'en med f.eks. Tech Wax 2.0. (Fet skrift er uthevet av meg.)

quote_icon.png Originally Posted by Selectchoice viewpost-right.png
Just a quick question. How does the finishing wax, which obviously has corrective ability of sorts, compare to say Nxt 2.0, M21 and Ultimate Wax? I ask in the sense of hydrophobic qualities and longevity. Is there any benefit to following the finishing wax with one of these products, or will they be redundant if choosing to use this system?

While the durability of the Finishing Wax is quite good, it's not on par with the three sealants you mention. Think of it more like M26 or Gold Class in that regard. Further, it does not contain any hydrophobic polymers like the three sealants do. By all means, if you're looking to extend the durability of this system, top it with the sealant of your choice. But don't skip the finishing wax step - in fact, if you plan on using a sealant over it, think of the finishing wax as a finishing polish along the lines of Ultimate Polish. Because of it's light cutting ability it will remove any hazing that may be created in the compounding step and leave a very nice finish behind. Perfect for topping with a longer lasting product if you so desire.

Svaret over er fra Micheal Stoops i Meguiars fra denne tråden.

Endret av sruben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger opp meg selv her :) Fortsatt Michael Stoops hos Meguiars som svarer i samme tråd som istad. Fet skrift er uthevet av meg.

quote_icon.png Originally Posted by never gone viewpost-right.png
My question, which seems obvious, is that we all know when applying a sealant you want to apply it to clean wax free paint. If using the finishing wax in this system and since it has carnauba in it, wouldn't you be cutting the durability of the sealant you use if you're putting it on top of the finishing wax?

That totally depends on the sealant. While some manufacturers will stress that you only apply their products to a "perfectly clean surface" free of other waxes, polishes, etc we have never said that about our waxes and sealants.

Før han fortsetter:

That said, if you have a favorite sealant that you want to use and are making use of this system as well, you have a couple of options:




  • Do the correction with D300 Compound and the Cutting Disc, follow with D301 Finishing Wax and the Finishing Disc to refine the finish, then give it an IPA wipedown and then apply your fave sealant
  • Do the correction with D300 Compound and the Cutting Disc, follow with M205 on a foam finishing pad, (or any other finishing polish you might like) and then top with your sealant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"But don't skip the finishing wax step - in fact, if you plan on using a sealant over it, think of the finishing wax as a finishing polish along the lines of Ultimate Polish. Because of it's light cutting ability it will remove any hazing that may be created in the compounding step and leave a very nice finish behind. Perfect for topping with a longer lasting product if you so desire."

Det han sier her er jo i grove trekk at finishing wax er en finpolish med cut og litt beskyttelse, da vil nok omtrent alt man påfører oppå dette gi bedre holdbarhet enn finishing wax.

I det andre innlegget sier han jo at det bare er å ta en wipedown for å få en ren overflate til å påføre voks/sealer, så ikke tenk på finishing wax som en ren LSP, og det kan egentlig ikke sammenlignes med å legge "vanlig" voks før en sealer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voks på voks "er i boks", voks før sealer, og "man fortviler". Sealer før voks er også "i boks".

NXT'n er en sealer.

Og 2 lag er for å dekke alt, utover dette har ikke fler-lag noe å si

Jeg har enda tilgode å ikke ha dekket alle flater med kun en runde voks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for tilbakemeldiniger, er interresant lesning, siden min erfaring ikke helt synker med meguias uttalelser.

hmf. det vil i utgangspunktet si at det jeg gjorde, er hva Meg faktisk anbefaler... Men jeg kan si at det funket dårlig, betydelig dårligere etter en vask, så jeg kommer ikke til å gjøre dette igjen, uansett hva meguiars mener, ca 15 vask, og vannet ligger som en film på bilen :-)

holder på med vårpussen nå, og legger litt mer sjel i arbeidet, så får vi se hvordan holbarheten blir. kjører en annen combo nå, og håper det blir andre boller

- full avfetting med prickbort, surfex og korrosol.

- clay, med no rinse

- correction compound med rød micro disc

- finishing wax/compound ved behov, med sort disc

- wolfgang polish enhancer

- wolfgang fuzion (påført med rene never :-)

har ikke prøvd fuzion før, så er spendt på holdbarheten, glans og dybde er i hvertfall helt fantastisk på min koksgrå metallic :-)

Alfa Romeo Crosswagon Q4
Alfa Romeo 155 Q4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nemiarwen

tusen takk for tilbakemeldiniger, er interresant lesning, siden min erfaring ikke helt synker med meguias uttalelser.

hmf. det vil i utgangspunktet si at det jeg gjorde, er hva Meg faktisk anbefaler... Men jeg kan si at det funket dårlig, betydelig dårligere etter en vask, så jeg kommer ikke til å gjøre dette igjen, uansett hva meguiars mener, ca 15 vask, og vannet ligger som en film på bilen :-)

holder på med vårpussen nå, og legger litt mer sjel i arbeidet, så får vi se hvordan holbarheten blir. kjører en annen combo nå, og håper det blir andre boller

- full avfetting med prickbort, surfex og korrosol.

- clay, med no rinse

- correction compound med rød micro disc

- finishing wax/compound ved behov, med sort disc

- wolfgang polish enhancer

- wolfgang fuzion (påført med rene never :-)

har ikke prøvd fuzion før, så er spendt på holdbarheten, glans og dybde er i hvertfall helt fantastisk på min koksgrå metallic :-)

Spent på resultatet. Er det en av Alfaene du holder på med? Få på bilder etterhvert ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...