Gå til innhold

Mitt første forsøk på PDR/glue pulling.


hmsilset

Recommended Posts

hmsilset

Bestilte ett par sett til rundt 3500kr inkl.toll og moms. Har sett mange videoer og lest, så det var igrunn bare å sette i gang. Øver på min EVO 9 da jeg vet at dette ikke vil gå særlig galt.Ihvertfall om jeg bare prøver litt.

Bruker refleksjon som hjelp selv om bilen er skitten utenom bulkene.Skal skaffe meg lampe om noen måneder.

Begynner med en på høyre bakskjerm.

ps: ser i ettertid at jeg viser for dårlig bulkene.Ser etter rette ting som er reflektert som er ujevne selv.Bedre eksempler finnes det mange av på youtube..Laget denne tråden for å vise hvor greit det er å bruke sånt utstyr :) Og beste måten å lære på er å legge ut som nybegynner.

I ettertid har jeg sett instruksjonsvideo.Der står limet og virker i 5-7 minutter og det presses litt og litt med verktøyet i ca.3 minutter.Da dro de bulker helt ut og litt til med en gang.Kommer til å prøve det med tiden :)

001_zps48726756.jpg

Trenger omformer da jeg ikke tenkte på det at settet er fra USA.Faren min kommer med konverter.Stiller på Europa og plugger i :)

002_zps0b3129a5.jpg

003_zps3c0177ee.jpg

Limpistol har nok varme etter 1 minutt.Har på solid dose midt på den minste plastbiten som følger med.Ikke trykk pluggen hardt innpå.Bare legg den på og vent 5 sekunder så står den uten å sige ned.15-60 sekunder senere kan du prøve å trekke ut bulken.Alt etter temperatur.

004_zps2b41675b.jpg

Vrir den blanke skruen til sporet når plastpluggen med lim på.Husker ikke hva disse delene heter,Kan Google men gidder ikke ;)

005_zps52e8cfcb.jpg

Ser det er igjen litt.

006_zpsabcbe163.jpg

En gang til.

007_zps47dbf8d1.jpg

En bitteliten dusj alkohol og limet dras lett av.Isopropanol brukte jeg.Går nok like bra med omtrent alt av alkohol lakken tåler.

008_zps695d6f81.jpg

009_zpsebcfc5e8.jpg

Litt bedre.

010_zpsfc5931bf.jpg

En gang til.

011_zps2e93b67e.jpg

Ville prøve denne også nemmelig :)

012_zps5b1f2453.jpg

Er igrunn omtrent tilfredsstillende nå.Ser ikke om resten av den lille bulken som er igjen er inn eller ut 1/10 mm.

014_zpsb121cdf2.jpg

Bruker medfølgende plast "dor" og hammer til å slå den litt inn igjen om dn er litt ut.Ble merker, så skal slipe den litt rundere og ha tape bit utenpå til neste gang.OG slå litt lettere ;)

015_zps8701adef.jpg

016_zpsee690ca1.jpg

2 nye bulker på høyre bakdør.Den første er litt i 2 små deler på en måte.Liten knekk.velger igjen den minste lim/plastpluggen fordi dette er veldig små parkeringsbulker.Begynner med å dra ut øverste del av bulken.

017_zpsb24761fc.jpg

018_zpsbdf8d6ce.jpg

019_zpsc075e271.jpg

020_zpsc44c0fb2.jpg

021_zps2bd53144.jpg

022_zpsd0e75446.jpg

023_zps5104c286.jpg

024_zps8713d6c6.jpg

Dro ut litt.

025_zps740ba07f.jpg

026_zps94a83ed8.jpg

027_zpsc583bd48.jpg

028_zpsa12cf413.jpg

029_zpsa3af0232.jpg

Er fornøyd så lenge og tar siste bulken like over.

030_zpsa09852b3.jpg

031_zps9872b6ee.jpg

032_zps81130ae0.jpg

Mye bedre enn det var :)

033_zpsd9dd4f20.jpg

034_zpsa11e7c7a.jpg

Pakker sammen og drar.Gikk lett dette.Gleder meg til å gjøre det mye bedre enn dette om kort tid :)

035_zpsf12ad4df.jpg

Endret av hmsilset
  • DCN Poeng 3

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Artig sak, har du link til der du handla?

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Kjekt å ha igrunn :) Jeg handlet denne http://www.ebay.com/itm/120936886643?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649 og denne http://www.ebay.com/itm/160901272756?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649 Eller handle det du vil ha hver for seg.Ble jo 1000kr i toll og moms nesten på disse 2 pakkene.

Artig sak, har du link til der du handla?

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Takker..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra forsøk! Fint å se at du ikke støtte på store problemer. Har fått sett'ene mine jeg og, og gleder meg til å prøve. Kjøpte også et sett fra Tyskland med endel stag og stenger for å massere ut innenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy Inge

Artig sak :). Enig i utspillet her om at det var bra du ikke støtte på problemer under veis ;)

Jeg tenker at man burde ha øyner for hva man holder på med og vite hva man skal se etter, så tviler på at jeg vil komme til å sette meg inn i denne typen verktøy.

Jeg overlater denne jobben til de som har kunnskapen i orden, litt dyrt men... :)

MVH
Roy Inge Helland
SERTIFISERT SCHOLL CONCEPTS BILPLEIER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mstrandbo

Ser veldig bra ut dette. Har en liten parkeringsbulk som sannsynligvis ingen ser - men - jeg ser den. Jeg veit den er der. Så der må det ordnes etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne vel ha sendt mail til selger og bedt om en lav verdi, type 150kr? Det gjør jeg alltid fra Ebay, og har gått feilfritt 20 ganger, med store verdier :) Slippe toll og moms er jo greit ! Bra at det fungerer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Du kunne vel ha sendt mail til selger og bedt om en lav verdi, type 150kr? Det gjør jeg alltid fra Ebay, og har gått feilfritt 20 ganger, med store verdier :) Slippe toll og moms er jo greit ! Bra at det fungerer ;)

Fungerer som oftest fra østen. Dette settet ble sendt fra LA. De er som oftest litt vanskligere der! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trond Johansen

bra start vertfall. det er ikkje noko problem og få det bedre enn det det var men og avslutte 100% er eit

annet kapittel. Når du får deg lys, nåko som er LIKE VIKTI, vill det ikkje sjå så bra ut (tru meg) .

snu hammern og bruk krafta av handleddet veldi lite som skal til. uten lys er det nesten umulig og dunke

ned på rikti plass, tenk slik att du dunker/slår på feil plass på bulken lager du jo ein ny bulk innover. Om

du brukere lim eller stenger/spaker er det kunn 50% av jobben og få den ut resten er og ta den ner med hammer

om det skal bli 100% må bulken altid tas motsatt veg utover bulk før den tas ner i gjenn må og repeteres

for strøkent resultat. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på med bildene dine; hvorfor har du vippa opp de gummiføttene på den gluepuller'en? Jeg kan skjønne det der hvor det er trangt og blir veldig feil vinkel, men det ser ut som det ville vært plass nok på bildene her.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Litt svar her. Knutis, det er ikke så solid som det ser ut som dette settet, men nok til at det kan ta alt av bulker :)

Ellers bryr jeg meg ikke så mye om pris.Kjøper det jeg vil ha når jeg vil ha det.Og saldri på tilbud om jeg ikke er helt sikker på at det er noe jeg får bruk for :)

Takk for gode tips Trond!Høres fornuftig ut!

Oseb: Fordi jeg ikke har peiling hva jeg driver med :) Derfor jeg la ut bilder av første forsøk!

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.., men det ble jo rett da :D Jeg forstår at pdr er et håndverk å mestre fullt ut, men gleden ved å gjøre det selv 90-95% er stor.

Det finnes mange typer bulker, og noen krever sikkert mye kunnskaper. Likevel satser vi på at parkeringsbulker etc lar seg løse på denne måten. Gleder meg stort til å prøve settet mitt jeg og. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Så det på vidåjen nå ;)

De padsa kan du sette nedover mot panelet ja så får du kanskje litt bedre "fotfeste" :)



Ta deg 30 minutter og fortell og ta bilder om din første bulk du også :) Sett mange "vanelige" folk holde på med dette på youtube.Om de klarer så klarer vi også ;)

hehe.., men det ble jo rett da :D Jeg forstår at pdr er et håndverk å mestre fullt ut, men gleden ved å gjøre det selv 90-95% er stor.

Det finnes mange typer bulker, og noen krever sikkert mye kunnskaper. Likevel satser vi på at parkeringsbulker etc lar seg løse på denne måten. Gleder meg stort til å prøve settet mitt jeg og. :wub:

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...