Gå til innhold

Sivilpoliti i 205 km/t i Oslofjordtunellen.


Roaas

Recommended Posts

Ja, da har både politiet og deres spesialenhet gjort det klart; Alle med biler som er særlig bygd for høy fart kan kjøre så fort de vil, uten noen konsekvenser, what - so - ever.

Rett eller galt? Diskuter.

Saken: http://www.dagbladet.no/2013/04/05/nyheter/politi/hastighet/tunnel/26497667/

Endret av Johansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette befester det ang dobbelmoral i politiet, de kan dose på i 200 og bare få smekk på lanken...mens vi blir lappløse og fengselsfugl om vi skulle bli tatt i samme hastighet :/

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hogstad

Som jeg skrev til en annen som postet dette på Facebook,

Skal ikke mye til for å ha en bil som er mer bygget for fart, enn en tung Passat som er fullastet av personer og utstyr.

Og selv om Politiet vet hvordan å behandle et kjøretøy, så kan ikke de heller forutse om en annen bilist plutselig bestemmer seg for fil-skifte, eller noe annen hindring dukker opp.

Så å holde på sånn, hvertfall når det ikke er utrykning, synes jeg er helt på trynet igrunn ..

En annen ting ang. spesialenheten - Hvor ofte hører man om at de faktisk har straffet sine egne? Må vel være ganske grovt, og rett frem for at det skal skje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterer artikkelen: «Spesialenheten vurderte etter dette at selv om begge hadde kjørt i hastigheter som medfører stor risiko for skade dersom det skulle oppstå noe uforutsett i situasjonen, var ikke vilkårene for straff oppfylt».

Kan noen fortelle meg hva vilkårene for straff er? De er tydeligvis umulig å fylle. Dette er så ikke-greit som det er mulig å komme faktisk og jeg kjenner at jeg blir fysisk kvalm av å tenke på at noen faktisk kommer unna dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provoserende, uten tvil.

Men de har tillatelse til å bryte fartsgrenser ved utrykning og ved trening/øvelser. Om dette var lek eller øvelse kan det jo spekuleres i. Skulle jo tro de hadde fått kjørt fra seg på Rudskogen..

Er ikke dermed sagt at alle som har biler som er bygd for fart kan kjøre fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det brukes biler som er særskilt egnet for kjøring i høye hastigheter"

Hahaha. Hvis en passat/mondeo/avensis/V70 (vanlige UP biler) med kjøreegenskaper som en seilbåt er særskilt egnet for kjøring i høy hastighet så heter jeg bjarne! For noe bullshit!

Hadde du dog møtt i retten etter å ha mistet lappen selv og henvist til att bilen din er, som spesialenheten beskriver "særskilt egnet for kjøring i høye hastigheter", hadde du nok fått bot, fengsel og inndratt førerkort samme om du hadde kjørt en LeMans preppa Porche eller en 80 mod Corolla.

For den vanlige mannen i gata så får du høre att; "det spiller ingen rolle om bilen er laget for høye hastighete bla bla bla... fart er farlig uansett", men når det gjelder politiet, så spiller det selvsakt en stor rolle hvilken bil det er snakk om, for de er jo trent til dette og har "spesielle biler"

Hvorfor kan de ikke bare si att det skjedde en glipp og att de tar til seg kritikken i stede for å komme med fullt av bullshit og bortforklaringer?

Endret av Oluf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hogstad

Jeg siterer artikkelen: «Spesialenheten vurderte etter dette at selv om begge hadde kjørt i hastigheter som medfører stor risiko for skade dersom det skulle oppstå noe uforutsett i situasjonen, var ikke vilkårene for straff oppfylt».

Kan noen fortelle meg hva vilkårene for straff er? De er tydeligvis umulig å fylle. Dette er så ikke-greit som det er mulig å komme faktisk og jeg kjenner at jeg blir fysisk kvalm av å tenke på at noen faktisk kommer unna dette.

Satt å stusset på det samme selv .. Hva er egentlig vilkårene for straff? De var jo som sagt ikke på utrykning, og hadde VÆRT på øving .. Må jo også ta med i betraktning at her kan jo sjåførene også ha vært psykisk slitne etter en dag på Rudskogen .. Merker jeg blir sliten i huet av å ha kjørt der en hel dag hvertfall, og det UTEN undervisning som man må følge med på ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provoserende, uten tvil.

Men de har tillatelse til å bryte fartsgrenser ved utrykning og ved trening/øvelser. Om dette var lek eller øvelse kan det jo spekuleres i. Skulle jo tro de hadde fått kjørt fra seg på Rudskogen..

Er ikke dermed sagt at alle som har biler som er bygd for fart kan kjøre fort.

Jo, klart det er det de sier, det er faktisk akkurat det de sier. Jeg siterer artikkelen: "Det brukes biler som er særskilt egnet for kjøring i høye hastigheter".

Satt å stusset på det samme selv .. Hva er egentlig vilkårene for straff? De var jo som sagt ikke på utrykning, og hadde VÆRT på øving .. Må jo også ta med i betraktning at her kan jo sjåførene også ha vært psykisk slitne etter en dag på Rudskogen .. Merker jeg blir sliten i huet av å ha kjørt der en hel dag hvertfall, og det UTEN undervisning som man må følge med på ..

Der la du vekt på noe jeg ikke har tenkt på en gang, og det gjør hele saken bare enda verre når jeg tenker meg om. Det er så ufatelig små marginer for at noe skal gå galt i en sånn situasjon, og jeg er villig til å vedde ganske høye summer med penger på at dersom en ulykke hadde skjedd, så hadde de funnet en måte å snike seg unna det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hogstad

Leser litt på Facebook-siden til UP .. Tror han som modererer der har funnet frem Ctrl-C og Ctrl-V ..

Dette svaret går igjen på nesten alle postene, uavhengig av hva de spør om,

"UP medgir at denne kjøringen var en feilvurdering og noe klanderverdig. Vi har tatt saken til etterretning og endret våre øvelsesplaner. Etter Spesialenhetens vurdering har vi foretatt endringer i opplæringen av videomannskapene. Slik kjøring vil ikke gjenta seg, sier fungerende UP-sjef Ole Høiby."

"UP medgir at denne kjøringen var en feilvurdering og noe klanderverdig" - Men ingen som får noen konsekvenser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner "fuck the police" holdningen inni meg vokser stort når jeg ser slike artikler som dette, om jeg noen gang havner i retten for å ha kjørt for fort kommer jeg til å dra opp denne artikkelen å henvise til att min bil er 1000 ganger mer egnet for høye hastigheter enn en døll passat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"UP medgir at denne kjøringen var en feilvurdering og noe klanderverdig" - Men ingen som får noen konsekvenser?

Bare huske å ta selvkritikk neste gang du blir stoppet etter å ha kjørt i 200+ Km\t, si at det var en feilvurdering som nok kunne være klanderverdig. MEN, det skal ikke gjenta seg.. Så kan man jo se hvilken reaksjon man får.

Har diagnoseutstyr og mulighet for adaptering/koding til:
Vw, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Peugeot, Citroen, Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Leser litt på Facebook-siden til UP .. Tror han som modererer der har funnet frem Ctrl-C og Ctrl-V ..

Dette svaret går igjen på nesten alle postene, uavhengig av hva de spør om,

"UP medgir at denne kjøringen var en feilvurdering og noe klanderverdig. Vi har tatt saken til etterretning og endret våre øvelsesplaner. Etter Spesialenhetens vurdering har vi foretatt endringer i opplæringen av videomannskapene. Slik kjøring vil ikke gjenta seg, sier fungerende UP-sjef Ole Høiby."

"UP medgir at denne kjøringen var en feilvurdering og noe klanderverdig" - Men ingen som får noen konsekvenser?

Er det da greit å kjøre i 200 km/t og bare love at det ikke skal gjenta seg og slippe straff da? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hogstad

Bare huske å ta selvkritikk neste gang du blir stoppet etter å ha kjørt i 200+ Km\t, si at det var en feilvurdering som nok kunne være klanderverdig. MEN, det skal ikke gjenta seg.. Så kan man jo se hvilken reaksjon man får.

Jeg hadde vært flink til å tatt litt selvkritikk i en sånn situasjon, så det hadde nok gått fint :) Bare klaske til med litt kjøre-erfaring fra Nürburgring og Rudskogen, så kan jeg ikke se at dette vil bli et problem :)

Er det da greit å kjøre i 200 km/t og bare love at det ikke skal gjenta seg og slippe straff da? :P

Virker jo sånn .. Her er det bare å printe ut alt de skriver :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker jo FETT for politikere osv også det der.. Bare å "legge seg flat" så ordner alt seg uten noen form for straffereaksjon :P

Har diagnoseutstyr og mulighet for adaptering/koding til:
Vw, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Peugeot, Citroen, Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hogstad

Det er altså helt på trynet at dette ikke blir straffeforfulgt. Kjenner jeg blir mektig provosert!

Enig der .. Men på slutten av dagen og sitter igjen med tanken, "Hva får jeg gjort med det?" .. Synd når alle (med unntak, bare for å ikke dra ALLE under en kam) statlige skal drive 'kompis-gjeng' ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...