Gå til innhold

Polere nylakkert bil


WernerH

Recommended Posts

Hei godfolk :-)

Har fått forespørsel om å polere opp en omega B som er blitt lakket opp på hele ene siden av bilen. Og lurer da på hvordan jeg skal angripe det uten å lage for mye rot :-p

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

De lakkerte stedene på BMWen min er utrolig myke, så se opp for mikroriper ;)

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :-) med andre ord bare å kjøre på, men være obs på mikroriper osv? Har flex DA og Krauss 500w DA. Kanskje bare kjøre safe med kraussen? Har jo fått meg ptg nå så kan jo bli spennende måling :-)

Endret av WernerH

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hogstad

Er jo flere faktorer som spiller inn .. Er den HELT nylakkert, eller er det et år siden?

Hvis det er en stund siden, så har lakken mest sannsynlig herdet skikkelig, og det er trygt å kjøre på sånn sett..

Neste utfordring er jo at ting som blir lakkert om har jo forskjellig hardhet ettersom hvordan type lakk det er osv..

Så i dette tilfellet ville jeg nok behandla den delen som ikke er lakkert for seg, og så tenkt "nytt" på den delen som er lakkert ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

bilen er lakkert for 2-3 uker siden, er snakk om å ta denne til sommeren mai/juni ish :P

På så kort tid etter lakkering bør det være minimalt med defekter i lakken, men siden lakken fremdeles er fersk og muligens også smågasser litt enda tror jeg nok jeg hadde kjørt det safe med DA og finpolish og sett det an.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På så kort tid etter lakkering bør det være minimalt med defekter i lakken, men siden lakken fremdeles er fersk og muligens også smågasser litt enda tror jeg nok jeg hadde kjørt det safe med DA og finpolish og sett det an.

Var det jeg også tenkte, men var ikke sikker :P bedre å få samme svar fra andre og ikke bare meg selv :)

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristin

Når jeg fikk lakkert opp sida på min bil i forbindelse med skade ble jeg anbefalt og vente med og vaske bilen med kjemikalier i 1 mnd for att lakken skulle få gasse fra seg, og for og slippe få gass bobler under lakken pga reaksjon med kjemikaliene man bruker ved vask.

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ha i bakhodet at det er helt normalt og kjøre full gass med grønn 3m omtrent i det bilen er nedkjølt etter lakkering :) etter 40 min på 65 grader . De fleste klarlakker tåler korrigering (etter sig ,støv osv ) etter tørk :) Men vi anbefaler å vente en mnd med lakkforsegling og reklame (stickers) , for at alle gassene skal få slippe ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

ha i bakhodet at det er helt normalt og kjøre full gass med grønn 3m omtrent i det bilen er nedkjølt etter lakkering :) etter 40 min på 65 grader . De fleste klarlakker tåler korrigering (etter sig ,støv osv ) etter tørk :) Men vi anbefaler å vente en mnd med lakkforsegling og reklame (stickers) , for at alle gassene skal få slippe ut :)

Vanlig vask bør vel ikke ødelegge for gassene? Vil tro at skitt vil sperre gassene inne mer enn det lille som en bilshampo legger igjen?

Brukes bilen så må den jo vaskes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har peisa på med våtslip og korrigering dagen etter lakkering uten noe som helst (synlige) problemer, la voks og behandlet lakken som "vanlig" i.fht vask osv. Hadde den bilen i 3 år etter dette, og lakken holdt seg hel og fin ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har polert flere biler rett etter lakkering. Ikke hatt noe problem med det i ettertid. Har selvsagt ventet ca. Ett døgn etter bilen er ut av boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Polering og vask skal ikke være noe problem, men hvis man legger lakkforsegling eller syntetisk voks før lakken har fått frigitt alle gassene kan dette (etter uttalelser fra lakkerere) føre til blant annet problemer med herdingen, lakkslipp og bobler, og jobben må gjøres på nytt.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...