Gå til innhold

Brann i høytrykkspyler i natt


Mighty

Recommended Posts

Ble vekket i natt ved halv 5 tida av en telefon fra brannvarslingsanlegget som meldte at det var brann i område 5. Jeg beina ut til driftsbygningen (låve/fjøs) og åpna dører helt til jeg fant en det velta røyk ut av. Ble ganske overrasket da jeg er vant til falske alarmer. Der inne lå min foma G 150X tst som en smeltet plastklump på golvet. Slangen lå å spylte vann inn i vraket, noe som sannsynligvis bidro til slokking. Heldig var det også at den står fast inne i et rent murrom.

Høytrykkspyleren ble brukt i går mens jeg var på kveldsskift på jobben, og vedkommende har da "kanskje" glemt å slå av strømbryteren på maskinen og har selvfølgelig heller ikke stengt vannet (noe som i grunn var flaks). Om vannslangen har hoppet av før eller etter maskinen tok fyr vet jeg ikke, men om den har hoppet av før gir det en forklaring i at den sannsynligvis har mistet trykket og gått seg varm.

Det er ingen røyksensor i dette rommet, så alarmen har nok ikke gått før røyken har trengt seg igjennom et lite rør og fyllt rommene ovenfor. Her oppe var det også mye røyk. Rommet der det skjedde er SVART og strømmen er borte, uten at jeg kan se noen sikringer som er gått. Så vi får se hva forsikringen finner ut av.

Dette passet jo ekstra dårlig nå som sesongen er i ferd med å starte, men det er vel bare å få bestillt en ny vasker en plass så fort som mulig. Heretter kommer jeg i allefall selv til å alltid dra ut kontakta etter bruk :)

Slik ser maskinen ut nå:

2myd7xd.jpg

Endret av Mighty
Lagt til bilde

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Flaks i uflaksen:) Bare å bestille ny da. Jeg drar ut kontakt på alt sånt etter bruk. Alt fra mikrobølgeovn til kaffetrakter, og stereoanlegg på jobb.Elektriske dingser er aldri trygge.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Djis, det der så ikke bra ut. Flaks at ikke noe annet tok fyr, om ikke annet.

Når det gjelder ny spyler, så har jo Knutis en finfin en til salgs :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ColdFusion

Strøm og vann er aldri noe god combo! Men her ser det ut til å ha virket. Egentlig rart at ikke det er noe form for sikring/jordfeilbryter? Hadde du jordfeilbryter på kursen den var tilkoblet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Tror jeg ville tipsa Foma Norge om dette også, kan jo være en svakhet på disse som må utbedres..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være jordfeilbryter i området denne er tilkoblet. Men det trenger ikke å ha vært noen grunn for denne til å slå ut. Det kan være rett og slett mekanisk friksjon som har antent noe og deretter brutt den elektriske tilkoblingen. Desverre er det ikke så mye igjen å obdusere. Det var en relativt stor høytrykkvasker dette, men det ser ikke sånn ut nå.

Slik så den jo ut: http://fomaforhandler.no/index.php?nr=90&case=4&id=26&idkategori=10

Jeg kan jo kontakte foma, men de har jo solgt denne modellen ganske lenge, så jeg skulle tro de visste om evt feil nå.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer

Har vært borti dette på en Karcher vasker, en kunde hvor denne hadde tatt fyr og der var det heldigvis betongvegger slik at ledningene hadde brent et par meter oppover veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...