Gå til innhold

sliping og polering av frontlykter


vardeberg

Recommended Posts

vardeberg

hei.
jeg så litt på youtube og fant ut at jeg kunne slipe ned frontlyktene med sandpapir P1200. dette gjorde jeg til all stensprut osv var borte. nå er frontlyktene fri for dirkete skade og dem er jevne og fine, men dem er grå og matte "vanskelig og se igjennom"

hva vil dere gjøre for og få tilbake klarheten i lyktene?

frontlyktene sitter på en Mercedes w210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror jeg først hadde våtslpt vannrett og loddrett med finere papir, p3000 eller p2000, for så å korrigere med noe grov polish/rubbing og avsluttet med finpolish.

Correct me if im wrong anyone :)

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Der ser du litt hvordan du jobber, 1200 ->3000 er det du kan gjøre, så polere opp igjen. Å avslutte på 1200 er ikke bra, da er lykter såpass matte at det ikke gir nok lys, så 3000 papir + polering må til.

Anbefaler 3M sitt sett, det går på vanlige batteridrevet skrumaskin, og fungerer supert til å friske opp lykter, bare bruk den tiden det trengs, så blir det bra :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdigkit til lykter er vel og bra, men for en profesjonell detailer som gjør jobben oftere, så kan det være like greit å kjøpe inn alt "løst" og lage seg et større lyktekit. Slipepapir, tape og polish...

Når man kjøper slipepapir, så finnes det mye å velge i. Det viktigste er jo å velge våtslipepapir, og ikke tradisjonelt pussepapir. Man får også våtslipeputer som passer på DA-maskin f.eks. Disse er perfekt både på DA-maskin og for hånd. De beste jeg har bruk av disse er Mirka sine. Ellers så får man tak i våtslipepapir på Mekonomen og mange andre lignende butikker. Scandicshine.no har dem også på web.

Jeg har slipt ned mange mange lykter. Lykter som eiere har vært klar for å kaste og bytte ut, så har jeg fått dem til å se ut som nye... og det er relativt enkelt.

Ta en titt på jobben med noen særdeles slitte lykter på min Range Rover her:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.313241848763428.76190.263911257029821&type=3

Når det gjelder polering så husk bare å være enda mer nøye med varmegang. Varme vil smelte og "gulne" glasset. Med slipingen er det viktig å slipe jevnt slik at lysbildet ikke blir forstyrret. Og sist men ikke minst, så beskytte jobben her også med forsegling og voks :)

Endret av skoTner

Skotner Autospa - detailing since 1998

Member International Detailing Association, Certified Detailer - Skills Validated
Exint Premium Detailing Center | Rupes Certified Detailer | Colourlock Certified | AutoGlym Certified | Nanolex Approved Detailer | 3M Auto Car Care Center | Waxaddict Professional

 

Følg på Facebook!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

takk for gode svar! :)

noen som kan fortelle meg hvor jeg får kjøpt 2-3000 papir ?

Bilextra, muligens biltema har noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Bildene er borte Skotner

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Anders_Aa

http://www.exint.no/bilpleie/eksterior/clay/art-219-swissvax-paint-rubber-bla-clay-bar-1-stk

om jeg skal bruke denne clayen, hva slaks veske skal jeg da spraje på området jeg jobber med?

kan man bruke vanlig bilshampe blandet ut?

Ja, det går fint å bruke litt shampoo-vann. Bare blande det relativt tynt, slik at det er gli, men ikke skum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...