Gå til innhold

Vask før lakkering


Hyperd

Recommended Posts

Hei,

Tenkte å spraylakke litt (hobby) på bilen. Den ser jævlig nok ut som det er og litt forskjelllige kontraster går bra.

Men, hvordan sørger jeg for at den er ren før jeg lakker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Silikonfjerner, silikonfjerner og silikonfjerner :)

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

hm ... merkelig at ingen har nevnt silikonfjerner? Nei, men det er utrolig viktig med silikonfjerner så lakken får satt seg og du får vekk "fett" osv.

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Tilslutt vil jeg bare legge til at silikonfjerner og en støvfri klut beregnet til lakking er det beste å bruke rett før lakk. Ellers liker jeg å bruke prickbort, ironx, håndvask, clay og våtsliping eller evt maskinpolering og wipedown, for å være sikker på at lakken skal få feste.. Husk også å lakke et sted det er varmt og tørt. Go nuts!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Før jeg lakker vasker jeg alltid først med sprit, rødsprit fungerer i nøden og så silikonfjerner.
Husk at vaskemiddelet ALDRI skal tørke på panelet, det skal tørkes bort med klut.

Om du lar silikonfjerneren tørke på panelet risikerer du noen skikkelig stygge merker etter den!

Endret av Magne/Otta Detailing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

har hørt rykter at det finnes en type produkt til sånt.. tror det het noe med silikonfjerner eller noe i den duren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hogstad

Tilslutt vil jeg bare legge til at silikonfjerner og en støvfri klut beregnet til lakking er det beste å bruke rett før lakk. Ellers liker jeg å bruke prickbort, ironx, håndvask, clay og våtsliping eller evt maskinpolering og wipedown, for å være sikker på at lakken skal få feste.. Husk også å lakke et sted det er varmt og tørt. Go nuts!

Får ikke lakken dårligere feste hvis den er helt "glatt" ? Eller tenkte du på noe typ Scholl S0 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Jeg bruker alltid grå slipeklut før lakk for å sikre god heft, den gir noe slikt som 1500korn riper i overflaten, og de ripene er greie å polere bort i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Får ikke lakken dårligere feste hvis den er helt "glatt" ? Eller tenkte du på noe typ Scholl S0 ?

Ikke så lenge overflaten er helt ren og fri for silikon/polish (derfor jeg skrev wipedown etter polering). Tenkte egentlig på en hvilken som helst polish med slipemidler, etterfulgt av wipedown. Det blir jo da bare å slipe bort litt lakk. Men det er nok enklere og bedre å slipe med sånn slipeklut (stålull-lignende sak) eller fint papir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudilgr

lakken skal være nedmattet, da holder det ikke med S03. den er for fin. Mattefille er ok, 2500korn er og ok, f.eks 4000 er i overkant fin... Selv bruker jeg sjelden noe finere korning enn 1200 før lakk...

Normal avfetting osv først så kan du bruke f.eks denne;

http://www.spuitbuswinkel.nl/index.php?item=motip-m600-ontvetter--500-ml&action=article&aid=12806&lang=NL

som man får hos torshov bilrekv. blant annet.

eller denne;

http://www.lesonal.co.uk/lesonal/uk/Products/Pages/AntistaticDegreaserSB.aspx

Fåes hos b.l.a Meca

Et råd er å bruke silikonfjerner/rensemiddel etter vask, før nedmatting/pussing, så etter nedmatting/pussing.

Endret av rudilgr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...