Gå til innhold

Sote "ulovlig del" - dvs. fra B-stolpen og frem?


WaxOn

Recommended Posts

Lena Kristin

Ingen problem og legge forsegling på tonede ruter ettersom forseglingen ligger på utsiden, toningen på innsiden (i allefall på min bil...)

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg har fabrikktonede ruter fra B-stolpe og bak, og de er mørke... vet ikke prosenttall, men tipper 35% eller deromkring. Siderutene foran har 50% film som faktisk er en god del lysere enn bak, og jeg har hatt bilen gjennom to EU-godkjenninger uten vesentlige problemer. Første gangen ble det sutring, men fikk det godkjent likevel etter å ha holdt et hvitt ark bak ruten og mye mysing og synsing. Andre gangen så ikke kontrolløren på det i det hele tatt. Senkesettet er det heller ingen som har kommentert med et ord... :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babelfisken

Hvordan kan det slå ut i en evt forsikringssak?

Som i omtrent alle tilfeller med modifiseringer må forsikringsselskapet sannsynliggjøre en sammenheng mellom modifikasjon og ulykkesårsak. Så blir man påkjørt fra siden fordi man bryter vikeplikt og man sier man ikke så noen og har ektrem soting av fremre sidevinduer så vil jeg tro man risikerer regress.

I alle andre tilfeller har det ingen relevans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et ledd i "Kenneth lærer seg ting på youtube" har jeg gått til innkjøp av 15m solfilm i 35%. Foreløpig har jeg sota bare bak b-stolpen og ser at det er i lyseste laget for å skjerme barna mot sol. Visuelt sett er det derimot perfekt.

Plana er å ta foran b-stolpen også når det blir varmere i været. Tror limen blir enda litt enklere å ha med å gjøre med litt temperatur. Har ikke rammer rundt vinduene på min bil så det er litt viktig at det henger med en gang :)

35% er ikke for mørkt å se ut gjennom ihvertfall. Selv ikke når jeg rygger i regn på veier som ikke er opplyste.

Konklusjonen min blir da: Det ser best ut når alt er samme toningsgrad, men skal du feks ha barn i baksetet er det ikke dumt med 20% bak b-stolpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen gode tips om hvor i Stavanger/Sandnes området jeg bør få denne jobb gjort?? ...uten å bli flådd :-)

Er egentlig lite lysten på å bruke mer enn 5000,- inkl. mva for denne jobben - alle ruter medregnet (også A til B).

Har fått et par priser, men når de ligger opp i 7000,- tot. så synes jeg det blir meget stiv pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Noen som har noen gode tips om hvor i Stavanger/Sandnes området jeg bør få denne jobb gjort?? ...uten å bli flådd :-)

Er egentlig lite lysten på å bruke mer enn 5000,- inkl. mva for denne jobben - alle ruter medregnet (også A til B).

Har fått et par priser, men når de ligger opp i 7000,- tot. så synes jeg det blir meget stiv pris.

5-7k for kun siderutene foran? Eller fra A-stolpe og bak?

En kompis fikk sotet fra A-stolpe og bak for 4400 her i Bergen hos et lokalt firma, med kvittering og 5 års garanti på jobb og film. 50% foran og 35% resten.

Jeg fant kvittering i hanskerommet for soting av siderutene foran på min egen bil, 50% til 1250,- inkl alt.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7k er for hele, fra A-stolpe og bak. De tar 2k kun for fremre sidevinduer, hvilket er latterlig dyrt sett opp imot hva filmen egentlig koster/tidsforbruk på legging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SWG Norge la film på alle siderutene på Focusen jeg hadde, betalte 3500.- litt intern deal med aktøren som leide dem inn da :P filmprosent på 30-40% ish, aldri noe probem med verken onkel blå eller EU :P

Det billigste blir om du leverer BARE rutene til aktøren som skal legge filmen, tar mye mindre tid, og dermed $$$$ spart ;)

Endret av WernerH

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha gått for helt fram, hadde 35% på siderutene framme, 20% på siderutene bak og 5% på bakruta på gammelbilen, og hadde jeg skulle gjort det på nytt igjen så hadde jeg gjort det samme med unntak av å muliggens bakrute som jeg hadde valgt litt lysere film på:)

Skal få lagt på ny film på V70en etterhvert og da blir det nok helt fram igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene stedet jeg hørte om pris ble jeg fortalt at det var lite poeng i å kjøre noe mindre enn 15% solfilm om det skulle ha skikkelig effekt for barn i baksetet mtp både lys og varme. Jeg tenker i utg.pkt. at 20% er nok, iallefall rent visuelt sett, men om det stemmer at dette har liten effekt mtp funksjon så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig mye mer å tenke på med solfilm enn bare %. Det sier bare hvor mye av lyset som stenges ute. I tillegg har du film som er belagt med metall eller keramikk som også kan reflektere varme. En slik film kan forsåvidt være 80% gjennomsiktig og likevel reflektere vekk 70% varme. Men på våre breddegrader er det vel stort sett lyset barna reagerer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-volvoRsport-

7k er for hele, fra A-stolpe og bak. De tar 2k kun for fremre sidevinduer, hvilket er latterlig dyrt sett opp imot hva filmen egentlig koster/tidsforbruk på legging.

Å legge solfilm er mer enn å bare spraye på vann, dytte den på ruta, dra ut vannet og skjære den til. Veldig mange tar ut hele ruta som krever en god del demontering/montering (skrapelister etc. må jo uansett demonteres uavhengig av metode), filmen skal krympes og tilpasses ruta og kvalitetsfilm er langt fra gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er mer enn å spraye på og dra over. Ligger mye trening og bannskap bak, men man trenger ikke å demontere noe som helst hvis man har rett utstyr og teknikk. Etter at jeg handla en Conquistador er ingen lister for trange lenger. Selv ikke de skrapelistene på rammeløse vinduer som er kjent for å ligge rimelig hardt på ruta.

Og du har helt rett i at kvalitetsfilm koster. Det samme gjør husleie, lønn, kursing osv.

Endret av kenset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, kvalitetsfilm og kvalitetsarbeid koster, men hadde likevel håpet å betale noe mindre enn 7000,-

5-6000,- synes jeg er en OK pris for alle ruter.

Ingen som kan anbefale et seriøst firma i Stavanger/Sandnes området som kan gjøre dette til nevnte pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mr.Sindre

Fikk pris på 6000,- for toning helt frem minus frontrute på min Audi A4 B7 sedan hos Riis Bilglass i Hillevåg. Har i tillegg opplevd god service der når jeg har vært inne for andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
RomeoMustDrive

Hei der folkens!.. (første meldingen min i forumet, men har lest noen ganger i løpet av siste par årene).

Jeg lurer veldig på dette med å sote eller ikke gjøre det. For mens jeg letet etter noe info, så fikk jeg opp disse to norske sidene:

- http://solfilmsgruppen.no/solfilm/

og

- http://www.autofilm.no/Kategori/Solfilm

menes at, hvis det er ulovlig, forran B stolpene og front-ruta, hvordan kan de annonsere på at det er ett knall produkt, som gjør så mye bra (temperaturen i sommer synker, i tilfelle ulykken skulle skje så så slipper man glasskår over hele interiøret og ansiktet ditt, og at med skikkelig sotete vinduer ingen ser deg, og ingen kan se om du har dyr utstyr (lyd eller annet slags)!

Jeg mener at om det er forbudt, så burde det ikke vært lov å reklamere slikt!.. eller har loven skiftet i det siste dager/uker og ingen vet det?

Hmm.. har så lyst! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...