Gå til innhold

Problemer med spylepumpe i Foma Mimo


Sindre2

Recommended Posts

Sindre2

Hei alle sammen :)

Dette må være min lykke uke :P På mandag morgen bestilte jeg meg en Foma Powerheater 22, byggtørke. Fikk denne levert på døren på torsdag. Mens jeg kjørte hjem fra jobb på torsdag kjørte jeg forbi avfalls stasjonen her i nærheten, og tror dere sannelig ikke at det sto en våt og skitten Foma Mimo utenfor containeren der :shocking2: Den endte opp i bagasjerommet og har blitt rengjort og tørket grundig i dag og i går. Nå i kveld forsøkte jeg å starte den opp, og det ser ut som om at støvsugerfunksjonen i maskinen fungerer helt utmerket. Men når jeg starter opp spylerpumpen kommer det kun en lav summe lyd av pumpen og ikke noe vann ut av røret. Hva slags lyd lager denne pumpen normalt? Jeg regner med at denne pumpen skal suge vannet opp fra vanntanken og ut til dysen fremme på sugehodet? I ihvertfall så kommer det ikke en dråpe vann ut av den, så jeg mistenker at den er defekt...

Finnes det reservedeler å få kjøpt til denne? Hvis ikke tror dere at det kan fungere med en modifisert vinduspylerpumpe?

Jeg har også lett etter bruksanvisning på sidene til Foma, men finner ingenting der. Noen som har denne liggende og som kunne scanne den til meg? :)

foma1_zpsab168043.jpg

foma2_zpsc71a862f.jpg

Endret av Sindre2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Første jeg hadde gjort er og sjekke om den suger opp vann, er det feks skitt i innsugingsrøret stopper den jo opp. Kan en ta av selve filteret og sette tommel på den for å sjekke om det er noe drag der?

Vet også at slangen min sprakk etterhvert, da sugde den bare luft, bytta den, og full fres igjen.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AcciDabbi

Sjekk at slangen som går ifra pumpa og ned i tanken er intakt!

Jeg hadde problemer med min mimo da denne slangen ble litt gammel og stiv slik at den sprakk litt. Da sugde den falsk luft og fikk ikke inn vann. Siden pumpa sviver kan jeg tenke at du kan ha samme problem.

Hvis den har det problemet så kan du bestille ny slange hos en forma - forhandler. Det gjorde jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. hadde samme problem på en mimo jeg fikk gratis siden den ikke viirket.

Pumpa i den er en magnetisk hylse som glir fram og tilbake inne i den røde klumpen som er på bilde.Lagde akkuratt samme lyden som du beskriver.

Skrudde opp det som kunne skrus opp på den røde klumpen og smørte pakningene med smøring

å rengjorde alt og satte det sammen igjenn og har virka uten problemer siden.

Tror problemet i utganspunktet kommer av at den ikke hadde vert brukt på lenge og at kalk fra vannet hadde lakt seg på hylsa så den ikke glei fram og tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Vet at om du ikke bruker spylemotoren regelmessig stopper den å dra til seg veske. Dette fikser du dog lett med å fylle en tom Ketchup flaske med varmt vann, setter den inn i innsugslangen og presser inn vann mens du kjører motoren. Etter hvert vil den begynne å dra til seg vann igjen og vips :) Har funket på min i alle fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sindre2

Første jeg hadde gjort er og sjekke om den suger opp vann, er det feks skitt i innsugingsrøret stopper den jo opp. Kan en ta av selve filteret og sette tommel på den for å sjekke om det er noe drag der?

Vet også at slangen min sprakk etterhvert, da sugde den bare luft, bytta den, og full fres igjen.

Testet dette nå, den suger ingenting, slangen ser ut til å være hel og i fin form. Har prøvd å demontert slangen og blåst gjennom den, ser ut til å være OK.

Pumpen til dysen lager en veldig rar knurrelyd/durelyd, så det er ikke sikkert det er noe feil med pumpen her. Det kan være tett et sted som de sier her. Lyser det i bryteren?

Stemmer veldig bra med knurre/durelyd ja, men det er ikke mye bråk av den, nesten så man ikke hører den om man står på noen meters avstand.. Det lyser av lampen.

Pumpa i den er en magnetisk hylse som glir fram og tilbake inne i den røde klumpen som er på bilde.Lagde akkuratt samme lyden som du beskriver.

Skrudde opp det som kunne skrus opp på den røde klumpen og smørte pakningene med smøring

å rengjorde alt og satte det sammen igjenn og har virka uten problemer siden.

Har prøvd å demontere pumpa og funnet 4 stk metall og plastringer som ligger inne i sylinderet i pumpa. Her var det knusk tørt, ikke antydning etter noe smøring.. Bare å kline på med smøring på alle delene inni der, eller er det noen man må unngå slikt på ? Skal forsøke å smøre den når jeg kommer hjem neste helg :)

Vet at om du ikke bruker spylemotoren regelmessig stopper den å dra til seg veske. Dette fikser du dog lett med å fylle en tom Ketchup flaske med varmt vann, setter den inn i innsugslangen og presser inn vann mens du kjører motoren. Etter hvert vil den begynne å dra til seg vann igjen og vips :) Har funket på min i alle fall...

Takk for tipset, det vil nok bli prøvd neste helg :)

Endret av Sindre2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger vell ikke smøre plasten, syns og huske det var noen pakninger der men husker kankje feil er en beite siden. men på min var vell det største problemet at det var bygd seg på med kalk og sikkert litt diverse fra rengjøringsmidel på de hylsene så de blei for store til og gli fram og tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sindre2

Ja det var vell kanskje noen pakninger der også, rakk bare raskt å demontere, så har ikke studert så nøye ennå. Var ikke noe kalk eller skitt å se ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sindre2

Hei. hadde samme problem på en mimo jeg fikk gratis siden den ikke viirket.

Pumpa i den er en magnetisk hylse som glir fram og tilbake inne i den røde klumpen som er på bilde.Lagde akkuratt samme lyden som du beskriver.

Skrudde opp det som kunne skrus opp på den røde klumpen og smørte pakningene med smøring

å rengjorde alt og satte det sammen igjenn og har virka uten problemer siden.

Tror problemet i utganspunktet kommer av at den ikke hadde vert brukt på lenge og at kalk fra vannet hadde lakt seg på hylsa så den ikke glei fram og tilbake.

Da har jeg prøvd dette og det ser ut til å ha løst problemet. Tok meg 1 time å fikse den. Rart at folk ikke prøver å reparere før man kaster ting :shocking2: Men jeg er ihvertfall en lykkelig Mimo eier nå, så takk til alle som har svart her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 years later...
3.3.2013 - 13.51, Hans Marius skrev:

Vet at om du ikke bruker spylemotoren regelmessig stopper den å dra til seg veske. Dette fikser du dog lett med å fylle en tom Ketchup flaske med varmt vann, setter den inn i innsugslangen og presser inn vann mens du kjører motoren. Etter hvert vil den begynne å dra til seg vann igjen og vips :) Har funket på min i alle fall...

Dette var en genial løsning. Fungert perfekt for oss.  Tusen takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei. Hadde problem med at pumpa ikkje ville pumpe ut vatn, testa trikset med å ta av filteret på sugeslangen som går ned i rensevatnet, starta pumpa med den grøne brytaren, presse vatn opp i slangen, og høyrer raskt at pumpa begynner å virke. No virkar den fint igjen😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...