Gå til innhold

Test: Cartec felgrens vs P21S


Dr_S

Recommended Posts

Tok denne testen for en god stund tilbake, men har helt glemt å poste den her inne.

Kjøpte en flaske av Cartec sin felgrens på et biltreff og tenkte det kunne være moro å prøve den opp mot min favoritt-felgrens P21S.

Begge produktene er syrefrie, dvs Cartec sin oppgis å være etsende, så det kan derfor virke som at man bør være litt mer forsiktig med den. P21S kan jo godt tørke inn på felgen før avspyling uten fare.

Fant frem to hjul som ikke hadde blitt vasket skikkelig på innsiden, og påførte produktene.

Virketid mener jeg var ca. 10 minutter. Det ble ikke brukt felgbørste i denne testen, kun avspyling med høytrykk.

Cartec etter den har ligget ca. 10 min:

ED820E9E-5AA9-42C7-8DF1-D77DD7E9B8F1-139

P21S ligget like lenge på felgen:

95881E79-8C42-451B-92BE-2B7C22EF65CD-139

Moment of truth....

Cartec ferdig spylt av:

DCD64EEA-4C94-499C-A7C8-589CC5F86C5E-139

P21S ferdig spylt av:

88190D20-51F5-4B55-ABA9-B10A7CC74C35-139

Testen viser helt tydelig at Cartec gjør en bedre jobb, men så mistenker jeg også at den ikke er like "snill" som P21S sin rens pga merkingen om at den er etsende.

Cartec har uansett en knallbra felgrens som jeg kommer til å kjøpe mer av! :)

  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Det står vel på produktet at det ikke skal brukes på ubehandlet metall, det er vel fordi det er etsende.
Men siden det er syrefritt så tar det ikke knekken på plast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke helt fair å teste disse mot hverandre, var det vanlig P21`s eller Power gel?

Uansett kan P21`s brukes på alle typer felger uten å gjøre skade, og vil være det opplagte valget for en Detailer med voks på felgene.

Cartec sin felgrens er sterk alkalisk etsende pga. høy ph (13.2), og skal ikke brukes på høyglansfelger. Den er basert på natriumhydroksid som forsåvidt er hovedingrediensen i kaustisk soda ;)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det blåser litt, skal det ikke mye til før Cartec'en gjør deg "solbrent" både på hender og i fjes. Jeg testet denne selv ifjor eller året før, og opplevde også at den begynte å tørke etter bare 2-3minutter, noe jeg syns er en ulempe. Den er god på generic road grime, men sliter mer med bremsestøv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke helt fair å teste disse mot hverandre, var det vanlig P21`s eller Power gel?

Uansett kan P21`s brukes på alle typer felger uten å gjøre skade, og vil være det opplagte valget for en Detailer med voks på felgene.

Cartec sin felgrens er sterk alkalisk etsende pga. høy ph (13.2), og skal ikke brukes på høyglansfelger. Den er basert på natriumhydroksid som forsåvidt er hovedingrediensen i kaustisk soda ;)

P21S Power Gel, er ikke den vanlige grønn av farge da?

Og det å si at det ikke er fair å teste disse mot hverandre, er vel noe urimelig å hevde. Begge er syrefrie og skal derfor være trygge på lakkerte felger. At den er alkalisk, har ikke noe å si. Bilberry er også alkalisk og den rengjør ikke slik som Cartec gjør. Men mulig at Cartec har høyere pH, så grundig har jeg ikke studert innholdet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Cartec er en god sak det, har brukt en del her av den også, men som dagligvask felgrens er den litt for fiffig i styrke syntes jeg. På skikkelig ille felger er den god :)

Sterke felgrenser blir en sår i halsen av også ;)

God test Dr S :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Eller biltema sin ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...