Gå til innhold

G-sensor / abs


glidemiddel40

Recommended Posts

glidemiddel40

Har en mitsubishi lancer stasjonsvogn 4wd 97 modell (kombi) ..

1 : Abs lampe lyser under kjøring

2: Har byttet ut g-sensor boks under midtkonsoll inne i bilen

3 : Hva andre muligheter må/kan jeg gjøre for at den lampa skal slutte å lyyyyyyyyyse !!!!

Har selv prøvd og restarte sensorn til ingen nytte,kan det være lednings feil vurdering ?? eventuelt hva slags ledninger??

Håper på svar !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å ta ut lyspæra? :P

Jeg kjenner ikke Mitsubishi, men jeg tenker at det å kople fra batteri/ta strømmen kan resette en slik feil.

Om dette kan medføre andre utfordringer vet jeg ikke.

Ellers er det å ta ut abs sensorer og rengjøre de.

MVH
Roy Inge Helland
SERTIFISERT SCHOLL CONCEPTS BILPLEIER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glidemiddel40

Har du prøvd å ta ut lyspæra? :P

Jeg kjenner ikke Mitsubishi, men jeg tenker at det å kople fra batteri/ta strømmen kan resette en slik feil.

Om dette kan medføre andre utfordringer vet jeg ikke.

Ellers er det å ta ut abs sensorer og rengjøre de.

ok.spør sikkert dumt,men hvor i granskauen sitter de sensorene ? er det en enkel jobb og gjøre selv eller MÅ jeg inn på ett verksted ? Har prøvd selv og tatt av - polen til og med inntaket til g boksen men lyste fortsatt..

ok.spør sikkert dumt,men hvor i granskauen sitter de sensorene ? er det en enkel jobb og gjøre selv eller MÅ jeg inn på ett verksted ? Har prøvd selv og tatt av - polen til og med inntaket til g boksen men lyste fortsatt..

men ta å ut lyspæra hadde ikke vært så dumt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

ABS lampe slutter å lyse så fort feilen er fikset og bilen kjører/triller fortere enn 7 km/t.

Feilen kan være mye rart. I mange tilfeller er det en defekt sensor, polhjul eller hjullagerslakk som er årsaken til ABS feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glidemiddel40

ABS lampe slutter å lyse så fort feilen er fikset og bilen kjører/triller fortere enn 7 km/t.

Feilen kan være mye rart. I mange tilfeller er det en defekt sensor, polhjul eller hjullagerslakk som er årsaken til ABS feil.

ok, takk for hjelpen :) ,får håpe på at det ikke blir det store utgiftene :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt kan det skyldes mye rart, du har sannsynligvis ei fjær i rattet (rattvinkelsensor) som kan være defekt, det er også en eller flere brytere som er koblet via bremsepedalen som kan være defekt. Ellers har du fått mange gode forslag fra Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Hvis du vet hvordan du bruker et mulitmeter så kan du måle motstanden (Ohm) i sensorene dine. Motstanden ligger som regel på ca 1200 ohm. Mål alle og se om det er en som skiller seg ut fra de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glidemiddel40

Som nevnt kan det skyldes mye rart, du har sannsynligvis ei fjær i rattet (rattvinkelsensor) som kan være defekt, det er også en eller flere brytere som er koblet via bremsepedalen som kan være defekt. Ellers har du fått mange gode forslag fra Øyvind.

det har jeg også :) jeg spør dumt og kommer til og gjøre det til det er ordnet hehe , unnskyld for at jeg maser,men hvor isåfall ligger disse rattsensorne ? og kan man fikse dette selv ??, som du sikkert skjønner så har jeg ikke vært inne så mye på disse områder !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville reist til et verksted og fått lest ut HVOR feilen ligger jeg da... Det koster ikke mange hundrelappene og er fort gjort. Hvorfor fomle i blinde når diagnose som regel kan fortelle deg hvor du skal begynne å jobbe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Jeg ville reist til et verksted og fått lest ut HVOR feilen ligger jeg da... Det koster ikke mange hundrelappene og er fort gjort. Hvorfor fomle i blinde når diagnose som regel kan fortelle deg hvor du skal begynne å jobbe...

Å måle motstand i sensorene er absolutt ikke å fomle i blinde. Har man litt forståelse av hvordan man bruker et multimeter og klarer å finne kontaktstykkene til sensorene så er dette fort gjort. Er alle sensorene OK så ville jeg tatt en diagnose på et verksted.

Selv fant jeg ABS feilen på bilen min på egenhånd med denne metoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har jeg også :) jeg spør dumt og kommer til og gjøre det til det er ordnet hehe , unnskyld for at jeg maser,men hvor isåfall ligger disse rattsensorne ? og kan man fikse dette selv ??, som du sikkert skjønner så har jeg ikke vært inne så mye på disse områder !!

Rattvinkelsensoren finner du ved å ta av rattet, mener å huske at den kan være litt vanskelig å få demontert/montert riktig.

Hvis ABS lampa lyser konstant er det sannsynligvis ikke rattvinkelsensor eller bryter til bremselys, når disse feiler kommer som regel lampa på når man bremser.

Har du prøvd å slette feilkoden for å se hva som skjer?

Regner med at ABS ikke fungerer siden lampen lyser?

Har du 11 tommeltotter og lite tekniske ferdigheter ville jeg bare fått et verksted til å lese ut feilkoder. Har du korrekt antall tommeltotter, tolmodighet, godt humør, ståpåvilje, multimeter og en haynes bok eller koblingsskjema med korrekt data på motstander etc. kan du fint komme i mål på egenhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Rattvinkelsensoren finner du ved å ta av rattet, mener å huske at den kan være litt vanskelig å få demontert/montert riktig.

Hvis ABS lampa lyser konstant er det sannsynligvis ikke rattvinkelsensor eller bryter til bremselys, når disse feiler kommer som regel lampa på når man bremser.

Har du prøvd å slette feilkoden for å se hva som skjer?

Regner med at ABS ikke fungerer siden lampen lyser?

Har du 11 tommeltotter og lite tekniske ferdigheter ville jeg bare fått et verksted til å lese ut feilkoder. Har du korrekt antall tommeltotter, tolmodighet, godt humør, ståpåvilje, multimeter og en haynes bok eller koblingsskjema med korrekt data på motstander etc. kan du fint komme i mål på egenhånd :)

Du får ikke slettet en aktiv feikode. På et ABS system er det ikke nødvendig å slette feilkoder for at lampen skal slukke. Når feilen er fikset så slukke lampen når du begynner å kjøre.

Sikker på at du ikke blander med SRS (airbag)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glidemiddel40

Du får ikke slettet en aktiv feikode. På et ABS system er det ikke nødvendig å slette feilkoder for at lampen skal slukke. Når feilen er fikset så slukke lampen når du begynner å kjøre.

Sikker på at du ikke blander med SRS (airbag)?

Takker for svaret :) ja er sikker på at det er abs,dvs er ett merke med en bil med glatt vegbane (gult) ikon hvis du skjønner hva jeg mener,srs slukker men den andre er sånn funker ,funker inte (halvsvensk) :) ...slår seg på under kjøring,når jeg starter opp er d ikke alltid den slår seg på med en gang..men som sagt under kjøring bare etter noen meter...Har stiv bremset og merket noe friksjon (risting) i bremsepedalene ,kan være avslukket en stund etter oppstart men så begynner den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glidemiddel40

Takker for svaret :) ja er sikker på at det er abs,dvs er ett merke med en bil med glatt vegbane (gult) ikon hvis du skjønner hva jeg mener,srs slukker men den andre er sånn funker ,funker inte (halvsvensk) :) ...slår seg på under kjøring,når jeg starter opp er d ikke alltid den slår seg på med en gang..men som sagt under kjøring bare etter noen meter...Har stiv bremset og merket noe friksjon (risting) i bremsepedalene ,kan være avslukket en stund etter oppstart men så begynner den...

har prøvd en såkalt restart av sensorn bare ved å ta av - polen og kablen til g-sensorn som ligger under midtkonsoll inni i bilen i en 3timers tid..feilkode er isåfall 21 , ABS - varsellampe indikirer feil ved system ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du ikke blander med SRS (airbag)?

Vet ihvertfall at det har blitt slettet feilkode på ABS på en eldre golf etter rep. da lampen fortsatte å lyse.

Her ble bare strømmen tatt i ca. 1 time før lyset forsvant, ikke slettet med pc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hadde dette problemet på Astra'en min. Dro til Opel og de sjekket feilkoden og sa det var problemer med sensoren på høyre forhjul. Jeg tok en titt der, og fant en plugg på ledningen til sensoren som var full av vann og møkk, siden tetningen ikke hadde vært helt tett. Gjorde rent, smurte litt silikonfett rundt tetningen på pluggen.

Første gang jeg startet opp etterpå så slokket lampen, og har vært slokket siden.

Uten feilkode leter du i blinde, og det kan ta tid, mange plugger etc som må sjekkes :wacko:

  • DCN Poeng 1

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svaret :) ja er sikker på at det er abs,dvs er ett merke med en bil med glatt vegbane (gult) ikon hvis du skjønner hva jeg mener,srs slukker men den andre er sånn funker ,funker inte (halvsvensk) :) ...slår seg på under kjøring,når jeg starter opp er d ikke alltid den slår seg på med en gang..men som sagt under kjøring bare etter noen meter...Har stiv bremset og merket noe friksjon (risting) i bremsepedalene ,kan være avslukket en stund etter oppstart men så begynner den...

hei

betyr ikke denne lampen defekt antisladd system ?? (esp, antispinn osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

betyr ikke denne lampen defekt antisladd system ?? (esp, antispinn osv)

På min lyste både ABS-lampe (ser ut som en bremsetrommel med "abs" inni, gul) og antispinn-lampen (bil med sladdespor, gul), men de to bruker vel samme sensorer.

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABS og ESP samarbeider via en del sensorer, og får man feil på ABS lyser gjerne begge lampene.

Den gule lampen med bil på glatt vei er ikke ABS lampe, men (som nevnt over) antispinn/ESP.

Om trådstarter prøver å fikse ABS når det egentlig er noe feil med ESP/antispinn...jeg tror det kan bli en vanskelig oppgave ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...