Gå til innhold

Show and shine #1 Audi A3 Sort


Øystein

Recommended Posts

Objekt: Audi A3 SB 2008, Phantomsort.
Plan
  • DCN-vask av altfor skitten bil (gått nesten 2 mnd uten vask)
  • Våtslipe steinsprutfiksing fra tidligere i vinter
  • Polerer opp etter forrige punkt
  • Fjerne noen litt for markante riper etter snø/is + dører
  • Generell fjerning av vaskeriper
  • Sealer, voks, ruteforsegling + lett interiør
  • Ta litt bilder og forsøke å dokumentere med en debut-Show&Shine.

Produkter i bruk:
  • Prickbort
  • SurfexHD
  • ValetPro Orange PreWash
  • IronX
  • CG Citrus Wash and Gloss
  • Valetpro Bilberry
  • Optimum No Rinse
  • Nanolex Ultra + glasspolish og glassrens
  • BiltHamber Medium Clay
  • Swisswax bøtter m/GG
  • SW waschpudel
  • CG Wheel Wollies
  • Mothers dekkbørste (til dekksider og hjulbuene)
  • Nanosvamp
  • Scholl våtslipe-kit
  • Buff Daddy, Das-6 DA-maskin
  • HexLogic-pads (sort)
  • Scholl Pads (oransje)
  • Scholl S3 gold+
  • Scholl S30 EasyClean
  • Scholl CF02 Kontrollspray
  • CG Jetseal 109
  • Swissvax Concorso
  • Swissvax Autobahn
  • Swissvax Pneu
  • Swissvax Seal Feed
  • Scholl ICE
  • CG Metal Polish
  • LED-lykt for inspeksjon underveis

Forhistorie:
Det har en stund vært noen litt for synlige steinsprut-skader på panseret, så jeg ville forsøke å fikse disse en helg i november.
Bilen ble vasket i god DCN-stil og kjørt i jobbgarasjen for tørk.
P1000401_zps9843c622.jpg
Med på laget var en boks Motip silikonfjerner, litt maskeringstape, dråpeteller fra Clas Ohlson, original lakk fra Audi og noen plast-tannpirkere.
P1000402_zps2ec27e5c.jpg
De aktuelle områdene ble renset med Motip, og maskert rundt. Dels for å avgrense område jeg fikser på, og dels for å huske hvor punktene var neste dag.
P1000405_zpsca579e73.jpg
På noen av flekkene dro jeg lett over med stålbørsten på lakkstiften, for å få litt heft, på andre droppet jeg det. Føltes litt i overkant brutalt.
Fylte deretter i sort lakk med tuppen av tannpirker, ikke for mye, men dekkende nok. Inspiserte med dråpeteller for å se hele området var dekket. Dette fikk herde/tørke over natten.
Neste dag la jeg ny lakk som fikk tørke en del timer før det ble toppet med klarlakk, lagt med litt topp for å kunne våtslipe ned. På nært hold syntes disse godt, men på avstand var det helt ok. Denne fikk tørke over natten.
P1000409_zps7d0d61cf.jpg
Så kom omsider forrige helg.
Bilen ble behørig (og veldig etterlengtet) vasket grundig.
pre-hjul_zpse0aaded3.jpg
pre-bak_zps9672aa35.jpg
pre-panser_zpsa1b12131.jpg
Først la jeg Prickbort under vinduer på hele bilen, fikk virke i 5-6 minutter før avspyling.
Deretter en runde SurfexHD i styrke 1:5 - 1:10 på hele bilen, inklusiv dekksider og felger.
Toppet det etter noen minutter med skum fra (møkkaflaska) Gloria FoamMaster som hadde litt Orange PreWash i seg. Bilen var skikkelig nedsausa i forkant, men dette gjorde underverker. Overraskende mye dritt forsvant.
2-bøttevask ble gjennomført med CG CG&W, Waschpudel. Felgene fikk en runde Bilberry og tilhørende Wheel Wollies. Vinterdekka er litt trange å komme til, men det gikk på et vis. Hjulbuene fikk også en omgang.
Etter avspyling en runde IronX som det ikke så ut som fikk mye å jobbe med.
En runde med Clay avdekket noe dritt, på et akseptabelt nivå.
P1000411_zpsb5888916.jpg
Bilen ble så tørket.
P1000414_zps04d794b2.jpg
Neste runde: vindusforsegling med Nanolex Ultra på alle ruter.

Først litt vindus-polish for å forberede. Vindu-rens for å fjerne alle rester, og deretter Ultra. Fikk haze før det ble buffet av. Fredag kveld, og bilen ble forlatt for å herde ruter / tørke skikkelig over natta.
Lørdag var den stor jobbedagen.
På plass på formiddagen og gjorde klart for våtsliping. Scholl-settet ble funnet frem, dråpeteller for inspeksjon, markeringstape for å avgrense område og 0,5l flaske med 1 kork ONR som lube.
P1000418_zpsb821ac90.jpg
Jeg begynte med et område, og ville sjekke om jeg fikk polert det opp bra til slutt før jeg våtslipte samtlige. Én matt flekk på panser kan man leve med noen dager, men ikke 4-5 stk.
Godt med vann, minimalt/inget trykk på våtslipe-knotten, og hyppige inspeksjoner i dråpetelleren ga et bra resultat, og jeg ga meg da det var jevnt overganger.
P1000416_zps1119f988.jpg
Her er jeg litt usikker på hvor langt ned vi bør slipe. Helt flatt, eller la det bygge noe?
P1000417_zps1c906930.jpg
Uansett, det ble jevnt og flatt.
P1000419_zps295b7ba9.jpg
DA-maskinen ble utrustet med orange Scholl-pad og S3 gold+. Raskt resultat og tydeligvis ikke noe problem å fikse våtslipingen.
Gikk derfor løs på øvrige områder. Siste steinsprut-område var litt uvanlig. Etter å ha våtslipt ned toppen syntes jeg det var et søkk igjen på området.
steinsprut-synk_zps3a7ccec0.jpg

Virker som klarlakken har hatt dårlig hefting. Tips/innspill?
Uansett, alle områdene fikk en runde S3gold+ som gjorde susen. Ble toppet med en runde oransje-pad og S30 EC.
Resten av bilen fikk omtrent samme behandling. Noen enkeltriper jeg ville ha vekk, bl.a. en på takket fra litt is-skred som ikke var helt snilt mot lakken.
La så Jetseal109 på hele bilen med sort HexLogic-pad og lavt tempo på DA’en, 3-4 i hastighet. Dette fikk tørke i 20 min, deretter 20 min venting (herde) og så gjentatt en gang til.
P1000420_zps57c16344.jpg
Mens Jetseal hazet/herdet fikk dekk og hjulbuer pleie med hhv Autobahn og Barebones. Dekksidene fikk et møte med Swissvax Pneu.
P1000421_zps0fc092dc.jpg
Hele bilen fikk deretter en runde Swissvax Concorso, og jeg tok kvelden etter å ha buffet av.
Søndag formiddag ble det lagt ny runde voks som fikk haze og ligge på en god stund før det ble buffet av. Ventetiden ble viet interiør. Alle ruter vasket med Scholl Ice, all plast fikk en runde velduftende Silk Shine. All utvendig plast, samt i dører fikk Seal Feed. Rails, grillen og potta fikk en runde CG Metal Polish.
P1000425_zps5aa1e57f.jpg
P1000426_zps3c705481.jpg
P1000424_zps0edd46f7.jpg
Synet av en nypleiet bil varte vel i 3 min, deretter var det såpass slaps ute at jeg gled fint inn i trafikkmengden. Men bilen var blank, nyvasket og lykkelig.

Det ble ikke noe 50/50-bilder, siden kameraet ble tatt frem mest ved pauser. Det får komme etterhvert.

Endret av Øystein
  • DCN Poeng 27

www.sanne.com / www.oysteinsanne.com
Audi A4 B9 2017, Audi A4 B8 2011Audi A3 2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott ss Øystein med gode bilder og godt detaliert tekst:-) og ikke minst ble et flott resultatt!

Tips til sliping i steinsprut kjøp deg slipestifter til dremel eller rettsliper men bruk for hånd! både clas og biltema har dette.

Cred!!

Endret av ronnyn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott ss Øystein med gode bilder og godt detaliert tekst:-) og ikke minst ble et flott resultatt!

Tips til sliping i steinsprut kjøp deg slipestifter til dremel eller rettsliper men bruk for hånd! både clas og biltema har dette.

Cred!!

Takk.

Kan du utdype det litt? Hvordan utføre, step by step?

www.sanne.com / www.oysteinsanne.com
Audi A4 B9 2017, Audi A4 B8 2011Audi A3 2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rogersolmyr

Fin-fin jobb dette. Absolutt bra nok til at grønn knapp ble trykket på :thumbup: Fint med produktliste, og god write-up. Flere bilder underveis er selvsagt et ønske...

Swissvax Certified Detailer

Certified Bigfoot System Secialist
Modesta Installer
CarPro Certified Installer

 

Min blogg
Mine produkter

Solmyr AutoDetailings samlede verker.

 

 

Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Kan du utdype det litt? Hvordan utføre, step by step?

Ja jeg ser dette kan misforstås,her tenkte jeg i stede for stålbørsten som kommer i lakksettet fra møller.

men ja jeg kan gjærne fortelle hvordan jeg gjør fra start til slutt

-se over steinsprut med mikroskop er det hull helt på stål eller er har det gått bare til grunningen

-er det helt til stål slip lett over med slipestift vask med silikonfjerner, legg i grunning(helst syregrunning)

-er det bare til grunningen slip lett vask med silikonfjerner sjekk at det fremdeles ikke er hull om så steg 2

- legg i et lett drypp bare farge vent til tørt ca 15-30min

-bland farge og klarlakk legg i til du har topp la tørke over natt sjekk for ettersynk (fremdeles topp om ikke legg i mere)

-vent helst en uke eller lengre

-våtslip med våtslipekit (evt høvel som noen fåretrekker først) eller maskin til det er gjevnt med resten

-poler opp igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Bar jobba :) Må våtslipe selv snart,så topp med en liten leksjon nå.Har bestilt lakk ig syregrunning fra ødegård lakk i natt rett etter at jeg leste denne tråden ;) Cred!

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha!

Ja, Lena, er medlem, og glemte visst å skrive inn at skiltholderbytte ble foretatt :)

Har lagt inn to spm rundt våtsliping/steinsprut som jeg gjerne tar imot råd på.

Det ene er hvor "flatt"/jevnt folk pusse ned, og det andre er hvorfor det ser ut til at klarlakken heftet dårlig på den ene fyllinga.

Bør jeg pusse over/gjøre noe oppå fargelakken før klarlakk?

www.sanne.com / www.oysteinsanne.com
Audi A4 B9 2017, Audi A4 B8 2011Audi A3 2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristin

Jeg har brukt pusse ned så man ikke kjenner noe topp når man lar handa gli over steimspruten, ellers har jeg brukt fremgangsmåten til Ronnyn.

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...