Gå til innhold

Åpent luftfilter - varmeproblem?


truhaa

Recommended Posts

  • Admins
truhaa

Fikk høre at åpent luftfilter i motorrommet ikke var bra, det er filter som sitter høyt, ikke cold air typen, da den typen trekker inn varmluft i motor og at det ikke var bra..

Noen som har noe formening om dette før jeg monterer Perrin luftfilteret mitt?

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Dennis

    10

  • Oluf

    10

  • truhaa

    7

  • Tyggern

    7

Populære dager

Mest aktive i dette emnet

Bilder i dette innlegget

Det kommer jo litt ann på hvor i motoret det blir montert, blir det satt rett etter lmm så vil det nok suge inn mye varm luft, men du kan kjøpe no alu rør og montere det lengre ned så det får sugd mer kald luft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Den ender her ca:

post-3-0-55915300-1359596376_thumb.jpg

Følger med skjold til den også, det hjelper nok noe.. Ville ha APS sitt Cold air filter, men de lager ikke det lenger.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Den sorte delen som lufta skal gå i til boksen er ikke på min.. Si fra om du selger ;) med skjold så tror jeg dette går bra!men jeg ville fortsatt hatt delen jeg mangler om det er plass. Den er nok viktig for å få luft rett på filteret.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Hva står i din da Silset, åpent filter?

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Har du ikke toppen på, toppen er en del den?

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

PM sendt

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Er mye "mojo" ute å gå om dette også.

Men er jo egentlig ganske enkelt, du vil ha kaldest luft og mye av det, så helt optimalt så lønner det seg å stenge varmen fra motor ute med varmskjold om filteret blir liggende tett på, men er jo ikke noe fare om den drar inn litt lunka luft heller.

Må jo ta til betraktning om er en stor super trimma motor som er finjustert til fingerspissene eller om er en helt vanlig motor..

på en vanlig motor skal det mye til før du får problemer pga varmluft for å si det sånn.. det som er mye mer viktig er at filteret blir ofte regngjort, å om det brukes olje på filtret at det bare brukes ytterst lite med olje, et spray er nok.

for mye olje så går lmm på dagen.


Det beste hadde jo vært innsatsfilter istedet for kon.

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Jeg vet det ble gjort ganske mange effektmålinger med åpent luftfiler kontra boks.

Og jo kaldere luft du kan få inn jo mer effekt. det kan skille så mye som 10Hk på en bil med moderat lett trimmet effekt.

største forskjellen ligger i lyden og det vil suse å bråke MYE mer med åpent luftfilter.

Å ha åpent luftfilter i et motorrom er bare tull med mindre du kan lede frisk kald luft inn i det avskjermede området.

Er ikke uten grunn at det røret som ligger inn i luftfilter boksen din ligger ut i grillen... å ikke bare er åpent i motorrommet.

Det er ikke farlig eller noe bare bråker mer og mindre effekt ;)

Du trenger ikke gi den nye intercoolern din enda 40grader til med varme å kjøle ned...

Kan sammenlignes med forskjellen du kjenner på en bil når det er 20minus ute og 25pluss i effekt...

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sammenlignes med forskjellen du kjenner på en bil når det er 20minus ute og 25pluss i effekt...

Dette var ganske merkbart på Minien (S-utgave) jeg hadde, faktisk. Gikk merkbart bedre på kalde dager, kontra milde. :)

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldere luft = mer effekt. I hvertfall prøv å få det så langt unna turbo og eksos manifold som mulig, motorrommet på EVO'n blir jo helt hinsides varmt om det kjøres litt aktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Når jeg hadde et k&n filter kitt på min ble innsugs lufta mye! varmere. Anbefaler ikke å sette noe filter åpen i motorrommet.

Når det var ca 20 grader ute så var innsugslufta ved stillestående over 60 grader med k&n filter kittet og 40-50 grader ved kjøring.

Med original filterboksen var innsugslufta litt over 30 grader stillestående og rundt 25 grader ved kjøring. Beste er å ha noe som tar inn luft utenfor motorrommet og helst i plast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Ok, takker for svar, da venter jeg med det til jeg finner et som monteres lenger ned i motorrommet..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Ok, takker for svar, da venter jeg med det til jeg finner et som monteres lenger ned i motorrommet..

Folk i Mitsubishiklubben har effektivt klart å bruke Galantene sine som støvsugere ved å montere luftfilteret for lavt også - det sugde opp vann, løv, støv og skitt fra veien under kjøring og holdt på å skrote motorene sine... greit å ha i bakhodet før man plasserer luftfilteret nede i frontfangeren. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Du kan jo også spørre Bernhard hvordan det går med luftfilteret nede i fangern ;)

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Er mye lureri ute å går ja. Bortkasta penger med slike filtre, spes på en vanlig bil med sugemotor, hvis det i det hele tatt er noe forskjell så er det i negativ retning.

Når du begynner å komme opp i 450-500hk er det som regel på tide å begynne å dimensjonere litt opp på innsugsrørene ;) Men før det er det som oftest best å bare bruke original filterboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Selv har jeg egentlig lyst til å ha orginal luftfilterboks på min bil pga det ser mer ryddig ut. problemet mitt er at det ikke er plass. Har planer om å prøve å få laget en boks så jeg kan kaste "konfilteret".

Støvesugereffekten som blir nevnt her er det ganske viktig å huske på når man gjør endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...