kriss66 1 Skrevet 29 Januar, 2013 Rapporter Share Skrevet 29 Januar, 2013 (endret) Hei! BMWen har fått 2 små rust flekker bak på bakluken, heldigvis ligger det gjemt så er ikke synlig! Men iallefall. Så var jeg hos BilXtra, å fikk kjøpt noe midler av litt forskjellig! Men.. Denne karen i butikken mente at jeg ikke trenger å sandblåse i og med at det er 2 veldig små flekker! Hva mener dere? Kom gjerne med forslag hva dere gjør? Endret 29 Januar, 2013 av kriss66 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 29 Januar, 2013 Rapporter Share Skrevet 29 Januar, 2013 Du må jo uansett fjerne lakken over det infiserte området slik at du kommer til og får behandlet rusten Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kriss66 1 Skrevet 29 Januar, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 29 Januar, 2013 Du må jo uansett fjerne lakken over det infiserte området slik at du kommer til og får behandlet rusten Det er klart. Pusser bort all overflate av rust. Men, må det sandblåses? Han mente det ikke var nødvendig, men bare hvis det var store områder? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 29 Januar, 2013 Rapporter Share Skrevet 29 Januar, 2013 Rust stopp skal i teorien stoppe evt spor av rust som er igjen, men det duger vel i de fleste tilfeller ikke over tid. Du kan jo benytte en kjemisk rustfjerner som ferrobet rustfjerner. Har eksperimentert litt med denne og har alltid endt opp med tilsynelatende bart metall etter litt jobbing. Uansett, jo mer rust du får bort jo lenger holder det. Jeg ville også prøvd å få på noe tynnstoff / penetrerende, krypende voks på bakside der om mulig. Dette gjør det i allefall tett fra baksiden. Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kriss66 1 Skrevet 29 Januar, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 29 Januar, 2013 (endret) Rust stopp skal i teorien stoppe evt spor av rust som er igjen, men det duger vel i de fleste tilfeller ikke over tid. Du kan jo benytte en kjemisk rustfjerner som ferrobet rustfjerner. Har eksperimentert litt med denne og har alltid endt opp med tilsynelatende bart metall etter litt jobbing. Uansett, jo mer rust du får bort jo lenger holder det. Jeg ville også prøvd å få på noe tynnstoff / penetrerende, krypende voks på bakside der om mulig. Dette gjør det i allefall tett fra baksiden. Rust stoppen er slags grunnmaling. Men evt smøre ferrobet før grunnmaling? Er ikke helt med på hva du mente med voks på baksiden? Edit: Hvor er det mulig å få kjøpt ferrobet rustfjerner? Endret 29 Januar, 2013 av kriss66 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 29 Januar, 2013 Rapporter Share Skrevet 29 Januar, 2013 Ferrobet rustfjerner selges blant annet på torshov. Det er et produkt som du sprayer på, jobber inn med f.eks børste eller sandpapir og så vasker vekk. Det er i grunn en syre som etser vekk rusten. Blir ofte omtalt som kjemisk sandblåsing. Hulromvoks/tynnstoff osv er noe man sprøyter inn i hulrom som dører, kanaler osv for å sperre fuktighet og luft ute. Denne danner en tett film som "kryper" noen cm inn i skjøter osv og beskytter i lang tid. Når man fjerner rust så er det viktig at begge sider av metallet er helt tett etterpå. Det hjelper ikke at lakken foran et tett hvis luft og fuktighet kommer til fra baksiden. En sånn "voks" vil også stoppe eksisterende rust. Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freebird 16 Skrevet 30 Januar, 2013 Rapporter Share Skrevet 30 Januar, 2013 (endret) Slip det vekk med fingersliper eller Dremel, sørg for å fjerne alt av fett på metallet med silikonfjerner eller bremserens og legg på to-komponent epoxy-grunning etterfulgt av lakk. Det burde holde lenge. PS! Epoxy-grunningen trenger litt tid på å herde. Det er klart at det sikkert ikke er nødvendig når du legger så tynt, men jeg pleier å gi den ca. 24 timer. Endret 30 Januar, 2013 av Freebird Siter 1988 Mazda 626 GD 1997 Mercedes C-Klasse - W202 2001 Mercedes E-Klasse - W210 1986 Toyota Mr2 Mk1a Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian Nafstad 39 Skrevet 30 Januar, 2013 Rapporter Share Skrevet 30 Januar, 2013 Dette klarer du å fjerne uten å sandblåse. Du burde pusse ned litt rundt, så blir det nok bra! Grunningen må ligge en liten stund ja. Siter Kjører Golf MK6 2011 - Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kriss66 1 Skrevet 30 Januar, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 30 Januar, 2013 Ok, Tusen takk for all innspill fra dere! Får ta dette når det blir litt mildere i være, kommer også et par bilder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nystad 1 Skrevet 2 Februar, 2013 Rapporter Share Skrevet 2 Februar, 2013 (endret) Er viktig å sandblåse når det er gravrust, dette fjærner du lett, er så lite! EP-grunningen trenger du bare å legge veldig tynt, for lakken beskytter området. Jeg gir EP-grunningen 15min tørk sålenge den ikke skal stå i ukesvis før den skal lakkes, da legger jeg tykt på får å få beskytelse mot fukt osv. -Lakkerer Endret 2 Februar, 2013 av Nystad Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 2 Februar, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 2 Februar, 2013 Du fikk også mange gode tips i den forrige tråden din om dette fra desember http://www.detailersclub.no/forum/topic/15517-hvordan-fjerne-rust/ Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kriss66 1 Skrevet 18 Februar, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 18 Februar, 2013 Hallais bare sånn fullfart spørsmål. Når må jeg ta på silikonfjerner?! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kriss66 1 Skrevet 25 Februar, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 25 Februar, 2013 (endret) Hei hvordan er det å pusse rust på der det er sveist? Ingen som har noe svar på det? Se bilde: Endret 25 Februar, 2013 av kriss66 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kriss66 1 Skrevet 27 Februar, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 27 Februar, 2013 Ingen som kan hjelpe med et lite svar? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 27 Februar, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 27 Februar, 2013 Sveisepunkter bør sandblåses for å fjerne all lakk først. Jeg tror du blir skuffet over holdbarheten på den rustfiksen din under den røde malingen der. Jeg antar det er Corroless Rustkiller du har prøvd deg på. Det er dessverre ikke så enkelt å få til noe som holder. Det slutter ikke å ruste av å smøre på den malingen i seg selv og det ser ikke ut som du har fjernet all rust rundt malingsflekken i hvert fall. Hvis det var likedan under der du har malt, vil det bare fortsette å ruste som før. Beste rådet jeg kan gi er å fjerne all lakken og smøre flere tynne lag Owatrololje mot rust over de gjenværende rustporene. Det har jeg anbefalt deg på den bakluka tidligere også Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kriss66 1 Skrevet 27 Februar, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 27 Februar, 2013 Sveisepunkter bør sandblåses for å fjerne all lakk først. Jeg tror du blir skuffet over holdbarheten på den rustfiksen din under den røde malingen der. Jeg antar det er Corroless Rustkiller du har prøvd deg på. Det er dessverre ikke så enkelt å få til noe som holder. Det slutter ikke å ruste av å smøre på den malingen i seg selv og det ser ikke ut som du har fjernet all rust rundt malingsflekken i hvert fall. Hvis det var likedan under der du har malt, vil det bare fortsette å ruste som før. Beste rådet jeg kan gi er å fjerne all lakken og smøre flere tynne lag Owatrololje mot rust over de gjenværende rustporene. Det har jeg anbefalt deg på den bakluka tidligere også Takker! Det røde du ser er bare for å "hindre" rusten. Men tenker på nå som det begynner å blir varmere i luften å fjerne dette. Jeg vil oppnå best mulig resultat da rust er et kjent problem på bilen! Så ingen ting er pusset der! Men hvordan blir det om jeg ikke sandblåser men fjerner all overflødig rust på/rundt deretter smører på Owatrololje, så grunning lakk... Er det noe god ordning? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 27 Februar, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 27 Februar, 2013 Takker! Det røde du ser er bare for å "hindre" rusten. Men tenker på nå som det begynner å blir varmere i luften å fjerne dette. Jeg vil oppnå best mulig resultat da rust er et kjent problem på bilen! Så ingen ting er pusset der! Men hvordan blir det om jeg ikke sandblåser men fjerner all overflødig rust på/rundt deretter smører på Owatrololje, så grunning lakk... Er det noe god ordning? Hvis det er rust under den lakken du ikke klarer å pusse vekk i sveisen vil rustingen fortsette der. Generelt er det nesten alltid mer rust under enn det som synes på overflaten. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 27 Februar, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 27 Februar, 2013 Hvis det er rust under den lakken du ikke klarer å pusse vekk i sveisen vil rustingen fortsette der. Generelt er det nesten alltid mer rust under enn det som synes på overflaten. Omtrent som isfjell... Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kriss66 1 Skrevet 28 Februar, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28 Februar, 2013 Aha. Hørtes litt voldsomt ut dette da... Må nok levere bilen inn til lakkering av bakluken? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kriss66 1 Skrevet 3 Mars, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 3 Mars, 2013 Hei! Tok en liten vask på bilen i går å oppdaget noe jeg ikke håper er rust! Det er ikke direkte rust... Kanskje dere vet hva det er? Nå tenker jeg ikke på det hvite, men i sveiskant. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.