Gå til innhold

Såpe/avfetting som ikke tar Collonite 845


Evenol

Recommended Posts

Hei,

Har lagt denne voksen på bilen nå. Er usikker på hvilken såpe/avfetting som er best, men som ikke tar voksen.

Jeg har følgende midler som jeg bruker til vask:

Prickbort

CG Orange Pre Wash

Iron X

Surfex HD

CG Citrus Wash+Gloss

Hva anbefaler dere å bruke for å bevare vokslaget best mulig? Jeg må ærlig innrømme at jeg er skeptisk til bruk av Prickbort, Surfex HD og Iron X.

Endret av Evenol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surfex blandet ut minst 1:20 går som regel fint, møkk tærer langt mer på beskyttelsen :) Jeg brukte Iron X ved vask igår da jeg sliter med piggstøv i vinter (sølvfarget bil) og voksen holder like fint. Ikke noe jeg kommer til å bruke mer enn høyst nødvendig, men allikevel... Den stripper ikke LSP så ille som mange skal ha det til :)

Endret av Belle
  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Surfex blandet ut minst 1:20 går som regel fint, møll tærer langt mer på beskyttelsen :) Jeg brukte Iron X ved vask igår da jeg sliter med piggstøv i vinter (sølvfarget bil) og voksen holder like fint. Ikke noe jeg kommer til å bruke mer enn høyst nødvendig, men allikevel... Den stripper ikke LSP

Ga deg en cred der, for jeg har aldri tatt sjansen å prøve selv ;)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surfex blandet ut minst 1:20 går som regel fint, møkk tærer langt mer på beskyttelsen :) Jeg brukte Iron X ved vask igår da jeg sliter med piggstøv i vinter (sølvfarget bil) og voksen holder like fint. Ikke noe jeg kommer til å bruke mer enn høyst nødvendig, men allikevel... Den stripper ikke LSP så ille som mange skal ha det til :)
Støtter det med IronX og LSP, hadde en runde på min tidligere i uken og var forberedt på å legge et nytt lag Dodo homebrew siden det er en stund siden forrige lag. Men den beskyttet fortsatt bra etter ca 10 minutter liggetid med IronX :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produsenten har vel sagt at iron-x tar ca.halve laget med voks/beskyttelse, selv om det antageligvis vil variere veldig alt ettersom hvilken beskyttelse man har, og hvor gammel den er. Men det er mye bedre å være generøs med forvask/avfetting og redusere sjansen for vaskeriper, det tar mye kortere tid å slenge på et lag med voks enn å korrigere vaskeriper ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Stemmer det at prickbort ikke tar voksen?

Jeg vasket toyotaen med surfex hd 1:5 og prickbort og vannet lå flatt på bilen etterpå.

Vasket volvoen med prickbort og surfex hd som var blandet ut en dal mer og det så ut til å gå fint (men vasket med nanolex reactivating shampoo og da er det litt vanskelig å si)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt sliter på voks/lakkforseglingen, men er da bedre å ha rein bil og mindre vaskestriper, enn å ha ein bil der beskyttelsen varer i 3 veker lenger?

Eg har vært på forumet lenge og det mange har erfart er at prickbort er mild mot beskyttelen. Er iallefall det som mange har skrevet.

Og det er vist mange som er kjemperedde for at avfettingen skal ta beskyttelsen. Men er ikkje det å legge på voks/lakkforsegling ein av dei beste tingene med denne hobbyen? Eg synes iallefall at det er ein kosejobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surfex 1:5 er veldig sterk blanding til vanlig vask. 1:20 - 1:40 skal holde fint på vokset bil.

Uten å ha forsket på det så vil jeg tippe surfex 1:5 svekker voksen mer enn prickbort.

2002 Volvo S60 2.0T
1993 Mitsubishi Lancer GLI (vraket)
19xx Ford Sierra 2.0iS (vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DeejayTID

På noen plasser her inne er 1:5 Surfex det du bruker for å strippe bilen ren før korrigering. 1:20 er visst blandingen hvis du skal rengjøre en greit skitten bil.

Brukte selv 1:10-15ish da jeg hadde skitten bil etter Sverigetur. Colliniten sitter like godt ;)

Saab 95 2.2 TiD Vector Sedan Enhanced by Hirsch Performance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det at prickbort ikke tar voksen?

Jeg vasket toyotaen med surfex hd 1:5 og prickbort og vannet lå flatt på bilen etterpå.

Vasket volvoen med prickbort og surfex hd som var blandet ut en dal mer og det så ut til å gå fint (men vasket med nanolex reactivating shampoo og da er det litt vanskelig å si)

Prickbort er snill mot voksen mtp at det er en kaldavfetting, alt vil slite på voksen i større eller mindre grad. Prickbort brukes jo svært sjelden på sommeren, da er surfex i 1:30 ish blanding mer enn nok. Surfex i 1:5 er ganske sterk og har nok redusert voksen noe, men å strippe en bil fullstendig for voks med surfex har jeg dårlig tru på. Har prøvd ren surfex på nylagt 845, og den var fortsatt i live etterpå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyotaen hadde en en til to mnd gammel nanovoks. Volvoen har collonite 945, som jeg nå har lagt på toyotaen også, både innvendig og utvendig.

Jeg må begynne å måle surfex blandinger mine bedre...

Endret av Hyperd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Sååå... hva gjør man hvis vannet ligger flatt på bilen?

To muligheter:

1) Ignorere det og gå videre i livet

2) Legge et nytt lag voks og gå videre i livet.

Sterk Surfex sliter på voksen, selv Collinite 845 som er ganske så hardfør. Hvis den dog har ligget på bilen noen måneder og blitt utsatt for elementene, så vil sterk Surfex slite veldig på den. Husk at vokslaget er så tynt at det ikke er målbart annet enn med veldig nøyaktige instrumenter, så man har ikke veldig mye å gå på før det er borte. 845 er også så kjapp å legge og buffe at det ikke er prosjekt engang. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...