Dette er et populært innlegg rogersolmyr 3 151 Skrevet 14 Januar, 2013 Dette er et populært innlegg Rapporter Share Skrevet 14 Januar, 2013 Ryktet spres seg tydeligvis på jobben om at det er fornuftig og vel anvendte penger å gi bilen litt annen omsorg enn teknisk service. Jeg prøver å formidle budskapet om at rengjøring og beskyttelse av lakk er like viktig for å bevare bilen som all annen service. Denne gangen var det en Skoda Octavia som skulle få ta turen til Askim. Denne gangen skal jeg få ha bilen en hel uke, siden eieren er på ferie. Jeg hentet bilen i Oslo den første lørdagen i 2013, og kjørte den hjem i gården. Jeg hadde vært syk en stund (faktisk helt siden 2. juledag) og var fortsatt ikke helt i hundre så det ble ikke gjort mer enn å sette bilen inn i en varm garasje den dagen. Søndag tok jeg bilen ut i et perfekt vaskevær. +3 grader og lettere overskyet :-) Bilen var vel noe av det mest møkkete jeg har hatt hjemme i gården på en stund, men det var bare å sette i gang. Men først et par bilder av tilstanden før vask. Jeg startet med å sause ned hele bilen med Prickbort i rikelige mengder på tørr bil. Lot dette få virke noen minutter, og sprayet så en runde til med Prickbort før den første runden tørket inn. Ventet 10 minutter til før avspyling med Foma 925 høyttrykkspyler. Motorrommet fikk også en omgang med Prickbort: Spylte forsiktig av og pøste på med Surfex HD 1:5 Resten av bilen fikk også en skikkelig dose med Surfex HD 1:5 Felgene fikk nå Rim7 1:1 og dekksidene fikk også Surfex HD 1:5 Alt dette fikk virke litt før hele bilen, inkludert motoren, ble skumlagt med Bilt Hamper Autofoam. Det er kanskje litt smør på flesk dette, men skum er jo så morsomt! Lot dette få virke lenge og vel, før jeg spylte grundig av hele bilen. Neste step var nå Bilt Hamper Corrosol. Var litt spennende å prøve dette. Er jo et alternativ til IronX. En ting er i alle fall helt sikkert - det lukter 120 ganger bedre. Sprayet dette på hele bilen under vinduene, og lot det få virke mens jeg gikk inn og tok meg en kopp kaffe. Begynte å merke at formen ikke var helt på topp ennå, så det var godt med en pause. Etter 15-20 minnutters virketid så ting slik ut: Som man ser var det massevis for Corrosol å gripe tak i. Syns dette virket ganske bra, og har helt klart samme effekt som IronX. Trenger kanskje litt lenger virketid, men det er egentlig ikke noe stort problem. Etter avspyling tok jeg en strafferunde på felgene for å se om det var mer å ta av. Tror vel at jeg brukte SurfexHD 1:5 på dekksidene hver gang jeg førte på et eller annet middel på felgene. Virker som det var utømmelige mengder med møkk her. Da var det endelig på tide med håndvask. Brukte Jif Bilshampoo i bøtte med gritguard. I døråpninger og andre vanskelige steder brukte jeg en Swissvax detailerbørste for å få gjort ordentlig rent der også. Hadde sprayet godt med Surfex HD her tidligere i prosessen. Det var det jeg hadde av bilder fra selve vaskeprosessen. Kan nevne at hjulhus og innsiden av hjulhusene ble spylt og børstet grundig. Glemte å nevne det underveis. Etter en siste grundig avspyling var det på tide å kjøre bilen inn i garasjen. Slik så det ut i gården etter vaskingen.... Bilen ble tørket lett med et tørkehåndle som jeg er litt usikker på heter. Er i alle fall veldig tykt og suger ikke vann så veldig godt.... Var egentlig ikke så veldig nøye med selve tørkingen for neste post var claying. Og til tross for en veldig grundig vask med alskens kjemikalier var det fortsatt litt igjen for leireklumen å ta tak i. Dette er etter en hel side av bilen. Gikk over hele bilen på denne måten, og da ble den samtidig tørket :-) Et par bilder av tilstanden: Hadde litt tid og energi igjen på søndag ettermiddag, så jeg begynte med å gjøre rent i bagasjerommet. Det var litt å ta tak i her også, men ikke mer enn normalt på de fleste biler. Begynte med å støvsuge gulvet. For så å spraye med rikelige mengder Green Clean, børste grundig og spraye på vann før våtsugeren fikk gjøre jobben sin. Tok ut reservehjulet og gjorde rent i hjulbrønnen også. Her var det samlet veldig mye møkkete vann etterhvert. Sugde opp det værste med våtsugeren før jeg sprayet på med Surfex HD og lot det virke en stund mens jeg tok en kopp kaffe. Tok med en bøtte varmt vann ut i garasjen og brukte en svamp for å gjøre rent. Brukte hele tiden våtsugeren for å bli kvitt vannet. Jeg brukte Swissvax børsten her også for å få gjort rent på litt vanskelige steder. Etter en grundig tørk tok jeg Menzerna Powerlock på lakkerte flater. Dette er altså en syntetisk forsegling. Plastikk og gummidetaljer fikk Chemical Guys G6 Hyper Coat. Reservehjulet ble også gjort rent. Dette var ikke ille i utganspunktet, men Surfex HD og såpe og vann gjorde det perfekt Det var søndagens økt. Mandag ble det ikke gjort annet enn å bestille litt flekklakk. Formen var rett og slett for dårlig. Tirsdag morgen var jeg hos Skodaforhandleren i Mysen og hentet lakken jeg bestilte, før jeg dro på jobb. Det var en del steinsprutskader i fronten, spesielt oppå skjermene av en eller annen grunn. Jeg startet med å pirke forsiktig i skadene med en liten spiss slipegjenstand fra et Dremel-kit jeg har (for hånd altså), og tørket over med silikon-fjerner. Fylte en liten dråpe lakk i sårene med en tannpirker, ventet litt og fylte litt klarlakk over det igjen. Ble selvsagt såpass ivrig at fotograferingen ble glemt for en stund :-) Det var ett litt større sår i døråpningen på venstre bakdør som det hadde begynt å komme litt rust i. Jeg er overhodet ingen ekspert på å utbedre slike skader, men jeg vasket av dette med Ferrobet rust-remover før jeg grunnet med Brunox med en liten pensel. Satte arbeidslamper på for å varme opp panelenen som var utbedret for å la dette herde. Planen er å la det stå et par dager. Mens jeg venter på det er det selvsagt ingen grunn til å sitte og tvinne tommeltotter, så det var bare å gyve løs på resten av interiøret. Bestemte meg for å gjøre meg ferdig med våtsugeren først og fremst. Bagasjerommet hadde jeg gjort ferdig på søndag, neste step var under baksetene. Vanligvis samles det mye rusk under her. Litt var det jo, men ikke avskrekkende. Støvsuget opp det værste og sprayet på med Green Clean der det var møkkete og børstet litt før jeg støvsugde en gang til. Det er delskinnsinteriør i denne bilen så jeg fortsatte med stoffdelen av disse, mens jeg hadde våtsuger og egnede kjemikalier fremme. Sprayet på Green Clean, børstet grundig for så å spraye på med vann og suge det opp igjen. Ble litt tusseta av støyen fra våtsuger og innhalering av Green Clean tåke så som en avveksling la jeg litt lakk i såret jeg grunnet med Brunox tidligere. Klarlakk la jeg opp når lakken hadde tørket en stund. Var et par sår lenger ned på som jeg også fylte litt lakk i. Blir jo ikke så veldig pent dette, men forhindrer i alle fall at det ruster. Fortsatte med gulvene ved baksetet. Under passasjersetet fant jeg den obligatorikske mynten. Tror jeg har funnet penger i alle biler jeg har tatt så langt. Det ble samme prosedyre på gulvet og resten av setene, med Green Clean, børsting i alle kriker og kroker, våtsuging, vanning og mer våtsuging. Hadde ikke så veldig lyst til å rense hele taket, men det var en del flekker i tak og på lyse plastdetaljer så jeg brukte Green Clean, nanosvamp, børste og microfiber på dette også. Passet på å ta inni alle oppbevaringsrom også. Da var onsdagen faktisk unnagjort, og jeg har fått gjort meg ferdig med våtsugeren for denne gang håper jeg. Innvendig gjenstår nå dashboard, dørpaneler og skinndetaljer. Utvendig gjenstår alt.... Torsdag Var det på tide å begynne med selve poleringen. Som man kan se var det litt å gripe fatt i. Begynte med å finne ut hvilken kombo jeg skulle bruke. Lakkmålingene jeg gjorde viser at bilen sannsynligvis er ommlakert på passasjersiden for lakken var mye tykkere der, så det var litt spennende om det var store forskjeller på hardhet. Testet først med Menzerna Power Finish på medium Rubbish Boys pute, og det tok ganske mye, men jeg var ikke helt fornøyd. Prøvde deretter Scholl S3+ på gul Über pute og det tok det som skal til. Synes ikke så godt på bildet, men det var i alle fall lettere å få et godt resultat med den siste kombinasjonen. Bestemte med gor å bruke dette på resten av bilen. Jeg begynte med roterende maskin med gul Ûber og tok en runde med Rupes BigFoot DA med Scholl S3+ på burgunder Rubbish Boys Pute etterpå for å være sikker på å unngå hologrammer. Panseret ble slik: Etter testingen var det den kjedelige maskeringen sin tur. Taket på denne bilen er såpass mykt i stålet at jeg valgte å bare bruke Rupes Bigfoot her. Den fjernet det meste av swirls den også. Måtte bare bruke litt tid... Når taket og panseret var ferdig var det på tide å ta kvelden. Fredag ble det ikke gjort noe på bilen, da jeg først kom hjem fra jobb ved 21 tiden. Lørdag morgen derimot var det full fart igjen. Jeg begynte med litt shopping. Bremselyset på venstre side virket ikke, og for å være snill med damen som eier bilen byttet jeg denne. Jeg kjøpte også label-remover på Biltema for å fjerne oblatene fra skiltene. Kommer tilbake til dette. Ble også handlet litt interiørsvamper og litt småtteri. Når pæren var byttet og ok så fortsatte jeg med polering. Er ikke veldig flink med 50/50 bilder, men her er i alle falle noen forsøk: Kom plutselig til å huske på at jeg nettopp hadde fått en ny flott jekk fra Garage15. Denne var en kompensasjon for fargeforskjell på en verktøysvogn jeg kjøpte derfra (omtalt i loggen min). Denne måtte jo benyttes. Mye mer behagelig å polere de nederste panelene når de kommer litt høyere opp. Flere bilder: Det var en parkeringsskade på bakre støtfanger som krevde litt ekstra oppmerksomhet. Her var det en dame som hadde kjørt på Octaviaen men den stod parkert. Heldigvis var hun av den ærlige typen og sa i fra. Støtfangeren er jo av plastikk (glassfiber kanskje), så jeg måtte være litt forsiktig med å lage for mye varme her, men etter litt forsiktig kjæling med S3+ ble resultatet slik: Tok selvsagt hele :-) Baklysene ble også polert på samme måte som lakken. Syns fryktelig dårlig på dette bildet, men det er altså et forsøk på 50/50.... Fortsatte videre rundt bilen. Fikk litt hjelp av mellomstemann også til å gnukke under dørhåndtakene. Brukte litt rester av en burgunder Rubbish Boys poleringspute (som forøvrig er nettopp Rubbish... borelåsen er elendig) og Menzerna av grov type. Guttungen gjorde en alldeles utmerket jobb. Flere bilder Ble nesten ferdig med å polere hele bilen på lørdag, men litt arbeid måtte jeg jo spare til søndag også. Søndag var motivasjonen på topp, og jeg sto tidlig opp. Det var 10 kuldegrader ut, så det første jeg gjorde var å sette på ekstra varme i garasjen for å få opp temperaturen mens jeg spiste frokost og kvernet og brygget et par kopper kaffe. Når jeg gikk ut var det behagelig T-skjorte temperatur, og jeg kunne sette i gang. Det var stort sett fronten av bilen som jeg ikke ble ferdig med dagen før. Jeg fant fram en spotpad og begynte med lyktene. Polerte også under panseret. Her var det en stygg ripe som faktisk gikk bort med litt overtalelse. Det er også viktig å ta godt inne i døråpningene. Her polerte jeg for hånd med S3+ på restene av en spotpad. Masse gnukking, dyp konsetrasjon og litt ekstra lys er viktig. Vinduene ble også polert, mest med tanke på klargjøring for RainX. Her brukte jeg BigFoot og masse engergi... Felgene fikk også en runde med S3+ på en spotpad. For å få opp glansen på bilen, samt få en ekstra sikkerhet mot hologrammer kjørte jeg en runde med Menzerna Power Finish på myk Rupes pute på BigFoot. Det ble faktisk ikke så værst blankt. Gikk så en runde med IPA på hele bilen. Det vil si, jeg syns dette funket litt rart. Det ble masse skjolder og rester etter IPA'en..... Eller det jeg trodde var IPA. Jeg begynte nok å bli litt susete etter sniffing av alskens kjemikalier den siste uken. Sprayet jo med Surfex HD 1:5. Jeg har dette på samme type Kwazar-flasker og selv om de er tydelig merket så tok jeg altså feil. Men når jeg faktisk brukte IPA forsvant også skjoldene etter Surfex. Jeg dynket hele bilen godt og tørket forsiktig av. Det var ganske uaktuelt å ta bilen ut for å vaske den så det måtte gjøres på denne måten. Var nøye med å få bort polishrester og støv fra gummilister og i diverse kroker og kriker. Når dette var gjort og restene hadde dunstet bort var det sluttbehandlingen av lakken som sto for tur. Menzerna PowerLock har jeg brukt på de siste prosjektene og jeg så ingen grunn til å gjøre noe annet her heller. Menz PowerLock hazet i fred og ro gikk jeg over gummilister. Brukte den nye Meguiars Ultimate gummibehandling til dette. Dekksider fikk Swissvax Pneu Matt. De stygge oblatene fra skiltene ble fjernet så skånsomt som mulig.. Buffet så av Powerlock som hadde fått haze (god norsk ord her Gry?) noen timer . Fortsatte inni bilen og prøvde å være så nøye som mulig. Håper det bare er lyset som er uheldig her, for jeg begynner da vitterligen ikke å få måne...??? Skinndetaljer ble renset med Swissvax Leather Cleaner. Gummimattene fikk Swissvax Pneu. Skinndetaljene ble til slutt behandlet med Sissvax Leather Balm. Da begynte ting virkelig å bli ferdig her, så så da gjenstår vel kun noen ferdigbilder: Først et lite gruppebilde: Dette er noen av produktene som ble brukt. I tillegg var det en høytrykkspyler (Foma 925, her representert med skumkanonen), våtsuger, diverse pads og masse microfiber som det ville vært litt upraktisk å stable inn i bagasjerommet på Octavia'en for å ta bilde... Så til sluttresultatet. 71 Siter Swissvax Certified Detailer Certified Bigfoot System Secialist Modesta Installer CarPro Certified Installer Min bloggMine produkter Solmyr AutoDetailings samlede verker. Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øivind S 4 Skrevet 14 Januar, 2013 Rapporter Share Skrevet 14 Januar, 2013 Kred gitt for meget godt utført jobb!! Ble som ny denne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 14 Januar, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 14 Januar, 2013 Knalljobb og bra detailerånd å polere vekk riper på undersiden av panseret Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian Nafstad 39 Skrevet 14 Januar, 2013 Rapporter Share Skrevet 14 Januar, 2013 Kjempe bra dette! Godt jobbet Siter Kjører Golf MK6 2011 - Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
challenger 219 Skrevet 14 Januar, 2013 Rapporter Share Skrevet 14 Januar, 2013 Du er grundig i jobbingen nå, både med bil og som S&S forfatter. Trivelig lesning med bilder til her Å få lov til å ha bilen stående en hel uke er luksus. Men da er det også urettferdig å gå syk i mens Siter Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 14 Januar, 2013 Rapporter Share Skrevet 14 Januar, 2013 Vakkert, vakkert! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Klykken 112 Skrevet 14 Januar, 2013 Rapporter Share Skrevet 14 Januar, 2013 Its all in the details! Godt utført arbeid ser det ut til, så all honnør og grønn knapp til deg! Ang "hazing" kan vel oversettes til "herding". Siter *201x Tesla Model 3 i reservasjon *2015 Tesla Model S85D *2016 Mazda CX-3 150hk 4x4 *2014 BMW i3 *2021 Tesla Model Y LR Helelektrisk bilpark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth O 3 Skrevet 14 Januar, 2013 Rapporter Share Skrevet 14 Januar, 2013 Knallbra resultat! Soleklar cred er gitt Siter '09 Mazda 6 Sport 2.2 MZR-CD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael 6 Skrevet 14 Januar, 2013 Rapporter Share Skrevet 14 Januar, 2013 Hvorfor satt du 24V pære i bremselyset ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogersolmyr 3 151 Skrevet 14 Januar, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 14 Januar, 2013 (endret) Hvorfor satt du 24V pære i bremselyset ? Bra observert, så meg nok blind på Watt-tallet..... Skal rette opp i det. Har bilen fortsatt i garasjen. Men er det egentlig noe problem? Ville kanskje vært værre om det var motsatt? Endret 14 Januar, 2013 av rogersolmyr Siter Swissvax Certified Detailer Certified Bigfoot System Secialist Modesta Installer CarPro Certified Installer Min bloggMine produkter Solmyr AutoDetailings samlede verker. Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy 6 673 Skrevet 14 Januar, 2013 Rapporter Share Skrevet 14 Januar, 2013 Meget flott og detaljert jobb dette, og fin writeup. Siter Tommy TOMMY'S CAR SPA FOUNDERSWISSVAX CERTIFIED DETAILER SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR DCN APPROVED DETAILER 2017 RUPES AMBASSADOR RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR Tommy's CAR SPA (facebook) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JohanR 169 Skrevet 14 Januar, 2013 Rapporter Share Skrevet 14 Januar, 2013 Ble mange hakk bedre denne her, grønn knapp er trykket på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 14 Januar, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 14 Januar, 2013 Helt sjef detailjobb dette. Cred er virkelig fortjent. Du dro flere år av denne vogna Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bayersk-mach-werk 70 Skrevet 14 Januar, 2013 Rapporter Share Skrevet 14 Januar, 2013 Veldig bra jobba, liker at du går å nøye tilverks . Cred gitt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lysholm 431 Skrevet 14 Januar, 2013 Rapporter Share Skrevet 14 Januar, 2013 Godt levert. Siter Hilsen Espen ELCO Auto Spa & Detailing:http://www.detailersclub.no/forum/topic/20379-elco-auto-spa-detailing/ Min worklog:http://www.detailersclub.no/forum/topic/14724-lysholms-samlede-verker-logg/ Garasjetråden:http://www.detailers...n-blir-isolert/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WernerH 86 Skrevet 14 Januar, 2013 Rapporter Share Skrevet 14 Januar, 2013 pent utført. Bra jobba cred Siter [ ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod [X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogersolmyr 3 151 Skrevet 14 Januar, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 14 Januar, 2013 Bra observert, så meg nok blind på Watt-tallet..... Skal rette opp i det. Har bilen fortsatt i garasjen. Men er det egentlig noe problem? Ville kanskje vært værre om det var motsatt? Da er i alle fall 12 volt pære montert :-) Siter Swissvax Certified Detailer Certified Bigfoot System Secialist Modesta Installer CarPro Certified Installer Min bloggMine produkter Solmyr AutoDetailings samlede verker. Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dansken89 3 Skrevet 14 Januar, 2013 Rapporter Share Skrevet 14 Januar, 2013 Bra jobba Roger! enda du va sjuk credz! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikRinge 18 Skrevet 14 Januar, 2013 Rapporter Share Skrevet 14 Januar, 2013 Flott løft! Hvordan i herrens navn, får man så grove riper under panseret?! Grønn knapp trykket Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bilmagikeren 40 Skrevet 14 Januar, 2013 Rapporter Share Skrevet 14 Januar, 2013 Meget pent arbeid:) Synes bildene er gode og tydelige, og ikke værst 50/50 heller.. Tenker lakken ble blank, og eier fornøyd med "ny" bil! Likte spesielt godt det bildet der du polerer frontruten:) Ser meget bestemt ut:).. Siter Min bilpleielogg Bilmagikeren https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148 Kikk gjerne innom å se om du vil:) Swissvax certified detailer Scandicshine autorisert detailer Scholl Consepts certified detailer Mitchell and King approved detailer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.