Gå til innhold

Hei, Bergensere :)


Are G

Recommended Posts

Ettersom kona er akademiker lurer jeg litt på relokalisering til en by med større universitet, og bl.a. Bergen er et alternativ. Så da lurer jeg på om noen Bergensere (ja Christer, stor B ;) ) kan gi meg litt innspill. Hvordan er Bergen som by? Hvordan er trafikken? Mye kollektivtrafikk? Og felt, eventuelt mtp elbil :D Hvordan er tilgangen til universitetet med tog? Vet at det er 5-10 min fra bybanen. Hva må man ut med for en kurant bolig, 3+ soverom og garasje, ikke mer enn 20-30 minutter fra sentrum? Og ikke minst, hvor er det gunstig å se etter eventuell bolig? Helst enebolig , barnevennlig, god kommunikasjon til sentrum og bra utsikt. Det var mye på en gang men håper noen kan gi meg litt innsikt her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er Bergen som by?

Awesome! :D

Hvordan er trafikken?

Vi har vår del av rushtrafikk på innfartsårene, som alle andre byer. Vi har også et ganske sårbare innfartsårer, noe det har vært litt fokus på i media i vinter pga. flere uheldige episoder. F.eks en ulykke eller et uskyldig motorstopp i Fløyfjellstunellen/E39 (som er eneste forbindelse, unntatt veiene gjennom sentrum da, mellom nordsiden og sørsiden av sentrum i mils omkrets) kan føre til lange køer på alle innfartsårer, nord, øst, sør, vest, u name it. Her kan vi skylde på geografien og korttenkte by- og veiplanleggere i etterkrigstiden. Disse to faktorene preger resten av veinettet også, for å være ærlig. Tunnelskrekk utgår i Bergen :P

Mye kollektivtrafikk?

Tror ikke det er mange som er storfornøyd akkurat, men man kommer seg rundt helt greit. Bybanen er relativt treg, men i hvert fall pålitelig og har hyppige avganger. Vi har busser som går i hytt og gevær, så uansett hvor du skal finner du nok en buss som går ca. dit du skal og reiseplanlegger får du både på nett og iPhone/droid. MEN! Busstransport blir fort ulevelig hvis du må bytte buss for å komme fra A til B, så å bosette seg i gangavstand til bybanen eller en annen av "hovedlinjene" med hyppige avganger er et godt utgangspunkt for å få minst mulig reisetid. Eksempel fra min egen tur til jobb:

- Med bil: 12 minutter, 9km.

- Med buss: Linje 4 hjemmefra til Oasen Terminal, bytte til 50E til jobbem, via noen boligfelt og generelt melkerute langs diverse 60-, 50- og 40-soner. Totalt 1 time +/- 10minutter avhengig av forsinkelser og ventetid :/

Og felt, eventuelt mtp elbil

Vi har 2+/kollektivfelt som jeg antar elbiler kan bruke på deler av veien mellom Flesland/Fana/Bergen sør og sentrum. + 100 meter her og 100 meter der, litt spredd rundtom tilsynelatende uten mål og mening :P

Hvordan er tilgangen til universitetet med tog? Vet at det er 5-10 min fra bybanen.

UiB har bygg all over the place, men vi har i hvert fall et ganske kompakt sentrum der mesteparten av UiB befinner seg innenfor 10-15 minutters gange fra både bybane og jernbanestasjonen.

Når det gjelder bolig tror jeg finn.no kan bidra mer enn meg, men for å finne barnevennlig bolig for 3+ med garasje med relativt god komm. til sentrum tenker jeg først og fremst på Åsane (stooort område, her finner man noe for alle), Fana ("penere" strøk, men også stort område så det er variasjoner), Fyllingsdalen (kort vei til sentrum - win!). Du får også mye bolig for pengene i omegnskommunene (Os, Sotra, Askøy) uten at reisetid og -lengde, med bil i hvert fall, blir altfor ueffen, noe fler og fler bergensere har innsett.

Endret av EspenL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Kunne selv tenkt meg å besøkt Bergen. Har hørt at det er en meget traffikert by. Bryggene og fløybanen er noe av det som står på ønskelista kombinert med en hurtigrutetur :)

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du heldig holder din nyvaska bil i 2 dager før det kommer dritt vær igjen. Hørte det var 19 hele soldager der i fjor;)

GLIMRENDE miljø for å teste beading og skittmotstand på LSP med andre ord :D

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn_A

Bodde i Bergen i 3 år som student etter endt førstegangtjeneste på Haakonsvern, fantastisk by :) Storby som føles "liten" ut, sikkert fordi sentrum av byen er ikke så enormt stort som i andre storbyer.

-Bmw iX3 2021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bybanen går bare gjennom sentrum, årstad (området rundt danmarksplass) og fana hittil...

Sånn trafikkmessig og passe urbant er et hett tips at ringvei vest som knytter loddefjord sammen med nedre fyllingsdalen og videre fin vei til sandsli/kokstad hvor mange jobber er snart ferdig. Ganske greie bussforbindelser inn til sentrum hvor fruen sikkert kan gå av på bysiden av puddefjordsbroen litt avhengig av fagfelt :)

Sotra er greit å unngå for pendlere til byen pga rush, askøy går kanskje an siden passasjerfergen fra Kleppestø treffer land i helt ok gangavstand til i hvert fall HF og juridisk.

Ellers må jeg jo snakke varmt om mitt eget nabolag her i byens bakgård (indre laksevåg). Går til uib og sentrum på 10-20 minutter, og vi har forhåpentligvis nådd bunnen når det gjelder f.eks. hybelkonverteringer av eneboliger, kommunale boliger, lavterskeltilbud til narkomane og lignende. Finner du en bolig innenfor kravene dine her er den nok rimelig i forhold til andre bydeler :)

Edit: la inn igjen linjeskiftene som tapatalk spiste, øker lesbarheten litt...

Endret av hgnubel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen er en fantastisk by. Trafikken kan stå litt i rush tiden. Nå bor jeg på Sotra å trives utrolig mye, huset ligger godt ved vannet så båt og stor plass er fantastisk! ;)

Sotra har jo også et godt senter som heter Sartor Senter som bygges ut nå, blir rundt 150 butikker når alt er ferdig samt kino. Kø er vell litt av problemet ut her. Men i det siste har ikke køen vert så store. Har gått ganske bra, så blir bra når de er ferdige med å utvide til 4 felts vei rett før Sotra broen og etter! ;)

Bor du rundt Sartor Senter går det busser hver 15 min. Det sies at de skal få LED-busser som skal gå hvert 10 min, så ikke bussene skal fylles opp!

Fra Straume tar det rundt 15 - 20 min med buss, 10 - 15 med bil. Så kort vei til sentrum. ;)

Er mye eneboliger på Sotra, samt det er greie priser på husene! Det er enormt mye bygging her nå, så det kommer helt nye hus til salgs ganske snart!

Ikke minst: Det er mer fin værs dager på Sotra! ;)LINK

Huset ligger ligger 30 min fra Bergen, og utsikt ut mot havgapet! Huset er på hele 250 kvadrat til sum av 4 mill, ikke gale pris, om du skal ha et samme hus og størrelse på Laksevåg.

Mange flotte steder i Bergen. Men vi falt for Sotra etter å ha bodd i Hetlevikåsen, med etterhvert ble det utrivelig å bo det pga rus og bråk!

post-4356-0-21876600-1357412497_thumb.jp

post-4356-0-01101000-1357412498_thumb.jp

post-4356-0-99716100-1357412498_thumb.jp

Endret av kriss66
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haakon O

Ettersom kona er akademiker lurer jeg litt på relokalisering til en by med større universitet, og bl.a. Bergen er et alternativ. Så da lurer jeg på om noen Bergensere (ja Christer, stor B ;) ) kan gi meg litt innspill. Hvordan er Bergen som by? Veldig trivelig, har bodd der i 2 år som student, men da midt i sentrum med gåavstand til alt, og bilen stående igjen hjemme. Skal man ha hus og garasje, må man et stykke vekk fra sentrum, og da kommer trafikksituasjonen mer inn i bildet.

Hvordan er trafikken? Mye kollektivtrafikk? Og felt, eventuelt mtp elbil :DDette er godt besvart av de andre i tråden her :)

Hvordan er tilgangen til universitetet med tog? Vet at det er 5-10 min fra bybanen. Det er omtrent samme avstand fra togstasjene til universitetsområdet (som er noe spredt) som fra bybanen. 5-10-15min gange alt ettersom.

Hva må man ut med for en kurant bolig, 3+ soverom og garasje, ikke mer enn 20-30 minutter fra sentrum? Og ikke minst, hvor er det gunstig å se etter eventuell bolig? Helst enebolig , barnevennlig, god kommunikasjon til sentrum og bra utsikt. Det var mye på en gang men håper noen kan gi meg litt innsikt her. :)

Hmm, her kommer vel det største hinderet.. Bergen har virkelig manko på boligenheter og tomter, det presser prisene LANGT opp. En venn av meg som bor litt utenfor sentrum nå (laksevåg) i en 4-mannsbolig/rekkehus, som er i prosessen med å bygge enebolig har gitt meg et innblikk i situasjonen. De bor nå i denne rekkehusleiligheten, på ca 100m2, 2 soverom, fellesparkering. Bare på den ligger prisantydningen på 4mill+, og for å bygge enebolig som på sikt skal ha plass til 2-3 unger, så er det ikke sjangs å komme under 5 millioner, bare en enkel opparbeidet tomt i "normalt" område (dvs ikke en skogflekk langt utenfor allfarvei) ligger på 2 millioner og opp. Ser du på finn og velger ut eneboliger med 3 soverom og garasje, så ligger det meste fra 4 millioner og opp, alt etter stand og lokalitet. Som nevnt kan det gjerne lønne seg å se seg rundt litt lenger unna sentrum som askøy/sotra osv. Hvor lang rekkevidde er det på denne elbilen eventuelt? Liten nok til å rettferdiggjøre å kjøpe hus litt lenger unna for heller å kjøpe seg en Tesla Model S? :D

Endret av Haakon O
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bybanen går bare gjennom sentrum, årstad (området rundt danmarksplass) og fana hittil... Sånn trafikkmessig og passe urbant er et hett tips at ringvei vest som knytter loddefjord sammen med nedre fyllingsdalen og videre fin vei til sandsli/kokstad hvor mange jobber er snart ferdig. Ganske greie bussforbindelser inn til sentrum hvor fruen sikkert kan gå av på bysiden av puddefjordsbroen litt avhengig av fagfelt :) Sotra er greit å unngå for pendlere til byen pga rush, askøy går kanskje an siden passasjerfergen fra Kleppestø treffer land i helt ok gangavstand til i hvert fall HF og juridisk. Ellers må jeg jo snakke varmt om mitt eget nabolag her i byens bakgård (indre laksevåg). Går til uib og sentrum på 10-20 minutter, og vi har forhåpentligvis nådd bunnen når det gjelder f.eks. hybelkonverteringer av eneboliger, kommunale boliger, lavterskeltilbud til narkomane og lignende. Finner du en bolig innenfor kravene dine her er den nok rimelig i forhold til andre bydeler :)

Vet ikke om du vet det, men nå skal det gå hurtig båt fra Ågotnes til byn på 10 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale deg å sjekke ut nordre bydel(Åsane/Arna) og kanskje tilogmed vurdere å se over broen til Knarvik-siden(siden Sotra og Askøy blir nevnt, er ikke Knarvik noe dårligere alternativ :P )

Ikke altfor høye boligpriser ennå, gode direkte bussforbindelser til byen, grei trafikkflyt til og fra jobb (om du er en morgenfugl, og påfølgende tidlig på an hjem igjen).

Vi trives ihverfall veldig godt her på Hordvik, i et rolig boligområde, som ligger 15-20min kjøretid fra sentrum.

Så du er hjertlig velkommen til å trekke vestover :D

PS. Ikke hør på de som mener det regner så mye her.. Det regner like mye østpå - og ja jeg har ryggdekning for å si det, da jeg er født og oppvokst i Rygge ;)

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christer R

Os er og en kanon go kommune og bo i,her får du eneboliger til helt ok priser.

Denne feks. http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=39060712&areaId=20239 her fra bruker du ca 35 min til sentrum med god flyt. Dette er rett nedenfor meg.

Og på Os finner du alt av butikker/senter du trenger og gode bussforbindelser til sentrum,tar vell 50 min til sentrum med buss,og ingen bytte.

Og her som vi bor lager de helt ny skole som skal stå ferdig snart,trivelige turområder og masse greie folk :)

Og her,enda nærmere Bergen. http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=38466788&areaId=20239 25 min til sentrum. Dette er rett før Os.

Her og rett i nærheten av meg http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=37522318&areaId=20239

Her er noen forslag og ca prisleie det er i Os,blir straks mye dyrere jo nærmere Bergen du flytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange tips og satser på at det kommer enda flere :)

Ang avstand til sentrum tenker jeg slik at kona helst ikke vil ha mer enn kvarter til jobb så da bør det ligge nær tog eller bybane for å komme seg greit til sentrum.

Personlig kan jeg gjerne ta tog/trikk til jobb, men jeg vil gjøre svært mye for å unngå buss så det utgår.

Ettersom min utdanning er svært fleksibel er jeg heller ikke bundet til universitetet slik at arbeidsplass er ukjent og vanskelig å si noe om, men antakeligvis blir det ikke flytting før jeg eventuelt har fått dette avklart og kan se litt mer på det i den sammenheng.

Grunnen til at jeg nevner elbil er jo at jeg hater buss, ser ikke bort fra at jeg på sikt vil ha en Tesla S, men per i dag er det laaaaangt utenfor budsjettet. Uansett er jeg ikke fremmed for offentlig kommunikasjon (ikke bus...) til/fra jobb om det er forenelig, så kan jeg ha min CLS stående i garasjen hele året, bare innom å børste støvet av den en gang hver lørdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store fordømte ulempen vår er været. Det må være rimelig heavy for en østlending å flytte til bergen og innse at 20 nedbørsdøgn i juli er normalen.

Nei, det regner ikke så mye som folk skal ha det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haakon O

Nja.. husker Bergensavisen sto å delte ut gratis is på torgalmenningen for å feire at det var første regnfrie døgn på 3 måneder :D

Dette var da jeg gikk på skole der rundt 2005, litt utpå vårparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine med omtrent hele vestlandskysten er jo at om du står i døren på vei ut og ikke liker været så er det bare å prøve igjen om et kvarter... :) Det er litt satt på spissen naturligvis, men i innlandet kan man gjerne se på morgenen hvordan været blir den dagen, sol eller regn... Skifter litt oftere her. Kanskje litt det samme i kristiansand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer

Nja.. husker Bergensavisen sto å delte ut gratis is på torgalmenningen for å feire at det var første regnfrie døgn på 3 måneder :D

Dette var da jeg gikk på skole der rundt 2005, litt utpå vårparten.

Det artigste her var jo at folk var smålig forbanna siden det ikke ble ny regnrekord :P

Ellers kan man vel si at hvis du ikke liker buss så er det kun tre alternativer. Sentrum, slik at du er der. Arna, fordi det er kun derfra der går tog :P og Bergen sør fordi det er det bybanen går.

Du er selvfølgelig velkommen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...