Gå til innhold

Spørsmål ang enkeltpersonforetak..


bilmagikeren

Recommended Posts

bilmagikeren

Som overskriften sier, jeg lurer på en angående saken.

Hvordan er det om Feks jeg hadde hatt et enkeltpersonforetak, men kunne muligens bli "leiet" inn til et annet firma som vil bruke mine tjenester, hvor jeg "presenterer" og jobber for dem som en vanlig ansatt, men lønnen blir betalt til firmaet mitt, istede for at jeg er ansatt hos "dem"..

Er det mye "pes" med denne løsningen med tanke på papirarbeid, regnskap osv..?

Enkleste er vel å være ansatt hos "dem"?

Er det ev noen fordeler i forhold til meg og ev mitt firma?

Håper på noen gode innspill midt i julestria:)

På forhånd takk!

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem dette, du sender ganske enkelt en faktura på utført arbeid, timelønn x antall timer jobbet for eksempel.

Fordelen til kunden er at de slipper å ha noe ansettelsesforhold på deg med alt det medfører, de kjøper kun en vare (som er håndarbeid i ditt tilfelle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Enkleste er selvfølgelig å være ansatt, men er ikke noe problem å bli leid inn heller. Avtal en fastpris hver mnd eller sett en timespris.

Jeg blir leid inn hos noen firmaer, og det er dog bedre å bli leid inn hos flere firmaer enn å være ansatt i flere.

Firmaet som leier deg inn slippre arb. avgift på deg osv.

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør dette mye selv. Har en kompis som driver et lite entreprenør firma som eg jobber endel for. Siden han også har enkelpersonsforetak så er det mye enklere at eg leier meg ut til han. Vi har avtalt en timepris på forhånd. Når eg da har jobbet 20 timer hos han sender eg faktura på timepris X antall timer. Eg bruker www.conta-faktura.no som faktureringsprogram. Helt gratis så lenge du sender ut fakturaer selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Ok; så den største "forskjellen" er at det er enkelt å være ansatt, men det begrenser en del også. Om det skule være slik at andre også vil leie "meg" inn, kan jeg (om ikke ansatt) bare sende faktura til de det måtte gjelde..

Bør vel først som sist kanskje "hyre" regnskapsfører, men satse på å gjøre "mye" selv. Dette er ting jeg ikke har så greie på, men er vel heller ikke rakkettforskning. System i rotet er vel alfa omega:)?

Han som hadde denne "stillingen" før var (tror jeg) leiet inn på disse betingelsene. Det er fullt mulig å bli "vanlig" ansatt, men har lenge hatt lyst til å gjøre noe med planene om "eget" firma. Dog har jeg ventet for å se ann situasjonen. Nytt år, og har vel tenkt å registrere firma osv..

Nå er det sånn at jeg foreløpelig ikke vil gjøre mer ut av det, enn at jeg ev "leies inn" på primærjobb, og har mulighet for å "leie" meg ut til andre om det skulle passe. Jeg vil ikke konkurere med eksisterende bedrift.

Det jeg ønsker å tilby eventuelt, er service på et annet nivå enn "større" bedrifter, som er mer avhengig av at ting ikke tar for lang tid osv.. Jeg ønsker også å kunne ev hente å bringe kjøretøy, og ellers hva det skulle være.. Jobben vil jeg kvalitetsmessig prøve å legge på et "høyt" nivå. ( I forhold til "vanlige" bilklargjøringsfirmaer). Det er Detailing som gjelder, dog er det selvfølgelig opp til eier hva som ev skal bli gjort.:)

Men som nevnt gjelder dette mest "vanlig" jobb,men at jeg kan ta på meg oppdrag her og der.. Ønsker ikke pr dags dato å "konkurere" med noen, og vil bruke våren på videre "kurs/utdanning" innen "faget" da dette er blitt en lidenskap på privaten også:)

Om f.eks ting er annerledes om noen år, er det mulig jeg ønsker å gjøre mer ut av "bedriften" og da er det jo greit at firmaet har vært oppe å går en stund, og kan ev ta på enda større utfordringer..

Ble mye rabling her, men mye på hjertet og masse å tenke på:()

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang regnskapsføring syns eg dette ikkje er så vanskelig. Bruk en perm med skilleark. Lag "UT" og "INN". Når eg betaler feks en SV Shield så skriver eg ut ordrebekreftelsen samt en betalingsutskrift fra banken. Stifter disse sammen. Slik gjør eg også viss eg handler en Jekk på feks Biltema. Da stifter eg kvitteringen sammen ed betalingsutskrift fra banken. Når det gjelder "INN" gjør eg følgende: Skriver ut en kopi av fakturaen og stifter den sammen med innbetalingsbekreftelse fra nettbanken. Bruker en lokal regnskapsfører til å skrive årsregnskap, beregne skatt osv. Koster ca 600 kr + mva pr time. Viktig å ha god kontroll på sysakene. Da sparer du mye penger hos regnskapsfører:)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette snakk om en fulltidsjobb der du ikke har noen annen jobb utenom, eller er du i fast jobb en annen plass og skal ta dette som ekstraoppdrag på jevn eller ujevn basis?

Det vil bli ganske store forskjeller sett som en helhet når det kommer til hvilken måte man gjør dette på alt etter om det er snakk om din eneste jobb, eller om du har fast jobb en annen plass og dette er i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil Holthe

Du bør hvertfall passe på å stille med noe "verktøy" eller lignende, spesielt hvis du kun leier deg ut til ett firma. Det finnes visst noen slags bestemmelser hvis du leier deg ut kun for å leie deg ut og kunne like gjerne vært ansatt. Vi har flere innleide på heltid hos oss, og de stiller f.eks med egen pc + programvare, for å slippe unna dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Blir eneste inntekt,men blir litt hvordan jeg har muligheter utenom primærjobb. Som er i samme bransje. (klargøring, jeg tilbyr detailing+ bringing etc..det kunden måtte ønske).

Men vil også ha mulighet for å ta klargjøringsoppdrag o.l

Må undersøke litt rundt hvordan det er med regler. Dvs må jeg som nevnt ha med eget verktøy e.l?..

Enkleste er jo kanskje "vanlig" ansettelse, men gir mer muligheter med eget firma i forhold til å kunne ta på seg andre oppdrag.

Regnskapsfører må ev kontaktes/hyres ved oppstart, slik at det er kontroll på sakene. Også er det vel greit å ha noen mapper for ut/inn osv..

Momsregnskap har jeg ikke så greie på,men bør ikke være uoverkommerlig.

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spør om dette blir eneste jobb (at du ikke er fast ansatt en annen plass og dette er utenom) er at du mister alle trygde- og pensjonsrettigheter om du kun har ditt eget enkeltmannsforetak, så om du blir syk/sykemeldt så har du ikke krav på sykepenger osv.

Du må derfor tegne egne forsikringer både på dette, eventuelle skader som kan oppstå (ulykkesforsikring) samt pensjonssparing, feriepenger osv osv.

Om en arbeidsplass skal ha deg i fast arbeid, så må de i tillegg til å betale din timelønn (la oss si 200kr for å ta et lett tall å jobbe med) også betale feriepenger (12%) og arbeidsgiveravgift (14,1%), altså 24+28kr på 200kr = 252kr brutto. Så er de også pliktige til å betale sykepenger de første 16 dagene om du blir sykemeldt, samt eventuelle egenmeldinger. Dette utgjør i det minste en potensiell utgiftspost. Så skal de stille med verktøy, utstyr, nødvendig verneutstyr etc. Samt binde seg til en fast ansettelse. Og ha forsikringer i orden ved eventuelle uhell som skjer i din jobb. Samt faktiske utgifter direkte relatert til å ha en i jobb som føring av timer, kjøre lønn, forskuddstrekke skatt for deg.

Så det baller veldig på seg for en arbeidsgiver, samtidig som det er trygt for deg som arbeidstaker.

Om du har eget firma og fakturerer for jobben, så stiller du selv med alt du trenger for å utføre jobben, alt fra verktøy og verneutstyr til forsikringer om du brenner deg ned til carbonfiberen på en Lamborghini med 3-skikts perlemorlakk for å si det sånn. Arbeidsgiver (som nå blir kunde og ikke arbeidsgiver) skal bare betale regningen for din ferdig utførte jobb og har ingen forpliktelser eller utgifter utover dette.

Det er også grunnen til at du som enkeltmannsforetak må fakturere 2-3x (minst) så mye pr time som du hadde fått i lønn, da mellomlegget rett og slett går med til å betale alle de ekstra utgiftene. Kommer litt ann på bransje selvfølgelig.

Derfor er det litt vesentlig å spørre om du har en fast jobb utenom (slik at du er dekket med tanke på trygd/pensjon/sykepenger), og dette er en utenomjobb, eller om du skal drive et enkeltmannsforetak som eneste jobb, og du må dekke alt dette selv.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Haakon: Tusen takk for meget godt og utfyllende svar:)!

Prøver å ikke levere ut så mye info rundt potensielle arbeidsgivere o.l Ikke på grunn av meg, men greit å holde det slik. Så blir jo litt lite info om enkelte ting. Men har allerede fått mange gode svar. Og det er klart at det er vel egentlig best (tryggest) å være ansatt, i de fleste tillfeller. Dog får vi se hva det blir til.

Men enda et (kanskje litt dumt) spørsmål: Må jeg ev betale arbgiveravgift for meg selv om jeg har enkeltpersonforetak?

Når det gjelder forsikringer, må jeg sjekke litt rundt eventuelt. Hvilke forsikringer dekker skader på Lamborgini med perlemorlakk?:)

Og hva bør man ha til seg selv ved skader, sykdom etc..?

Er jo en del å sette seg inn i, og en bør være rimelig motivert til å "stå på" eller så er det vel heller vanskelig å drive på uansett hva det skulle være:)..

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke betale arb giver avgift for seg selv i et enkeltmannsforetak. Starter du et AS, der du selv er ansatt og tar ut lønn må du betale, men da har du igjen rettigheter ang trygd/sykepenger/pensjon. Det er det arbeidsgiveravgiften går til.

Forsikringer sjekker du opp i hos forsikringselskaper som tilbyr bedriftsforsikringer, du bestemmer en sum og en egenandel og får en premie regnet ut i fra det. Om du vil bli forsikret for 10 tusen eller 10 millioner er opp til deg å finne ut av :)

Det med skatt var jeg veldig i stuss med selv inntil min regnskapsfører forklarte det grundig. Det er så enkelt som at man skatter 28% av overskudd når året er omme, uansett hvor mye eller lite man har gitt seg selv i "lønn". Om man har omsatt for 200 000kr, og har hatt 100 000 i utgifter, så er resultatet 100 000kr i overskudd og 28 000 av dette skal betales i skatt. Om man har tatt ut alle 100 000 i lønn, har tatt ut 50k og har igjen 50k på driftskontoen eller man har tatt ut ingenting og har 100k på driftskontoen ved årets utløp, spiller ingen rolle.

Om man investerer de 100 000 i utstyr til firmaet før årets utløp, er man derimot i null og har inget overskudd å skatte for. Men et velfylt lager så man slipper så store utlegg neste år igjen. Jaja, det er en av mange mange måter å gjøre det på.

Endret av Haakon O
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Investerer man i utstyr med levetid på minimum 3 år og kostpris over 15 000 så må man avskrive det skattemessige over flere år.

Det med 28% skatt gjelder for AS, tar man ut f.eks utbytte så blir det nye 28%.

ENK har 28% + trygdeavgift med høy sats 11%+ evt toppskatt.

Bokføring kan man foreta i excel så lenge man er under 300 bilag i året:)

Med et enkeltpersonforetak så er det bare å fylle inn tall fra dette regnearket i næringsoppgaven som legges ved selvangivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Om man investerer de 100 000 i utstyr til firmaet før årets utløp, er man derimot i null og har inget overskudd å skatte for. Men et velfylt lager så man slipper så store utlegg neste år igjen. Jaja, det er en av mange mange måter å gjøre det på.

Vær dog klar over at varer for salg ikke er fradragsberettiget! De fungerer på samme måte som penger helt til de er solgt eller makulert.

Så du kan ikke påvirke skattetrekket ved å kjøpe inn salgsvarer mot slutten av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt korrekt det, om man driver med varesalg/detaljhandel. Nå tenkte jeg mer direkte i denne sammenheng med detailing, der varer er mer rettet til eget forbruk (maskiner, pads, vokser, såper og annet forbruksmateriell) for å levere en ferdig tjeneste.

Eller i mitt tilfelle; folieruller, skiltplateemner, blekk til printer (koster 10k for et komplett sett), software til datamaskinene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Mange gode innspill! Er flere ting å sette seg inn i altså :)

Blir nok ikke mye videresalg, men greit å vite:)

Endret av cocos

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Det er helt korrekt det, om man driver med varesalg/detaljhandel. Nå tenkte jeg mer direkte i denne sammenheng med detailing, der varer er mer rettet til eget forbruk (maskiner, pads, vokser, såper og annet forbruksmateriell) for å levere en ferdig tjeneste.

Eller i mitt tilfelle; folieruller, skiltplateemner, blekk til printer (koster 10k for et komplett sett), software til datamaskinene osv.

Joda, jeg skjønte igrunn det, men siden det er andre enn kun trådstarter som leser i denne tråden syntes jeg det var greit å poengtere, så ingen nyetablerte trodde de kunne fylle opp varelageret rett før nyttår og spare skatt.

Endret av OAS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...