Gå til innhold

Noen med gode Excel-kunnskaper?


Are G

Recommended Posts

Som en glad excel-amatør ønsker jeg å få flere automatiserte funksjoner i mine regneark.
Om noen kan hjelpe meg med følgende blir jeg veldig fornøyd :)

1. Ønsker å summere antall transaksjoner fra en liste per måned.
F.eks. har en lang liste med diverse som er datert 1.1.12, 5.1.12, 2.2.12 osv. Ønsker da å fortløpende summere dette måned for måned slik at jeg kan se hvor mange ganger dette skjer hver måned.

2. Ønsker også muligheten til å automatisk summere flere faner til oversikter. Har i regnskapet 1 tab for hver måned og kunne tenkt meg en rask måte å se månedlige kostnader for forskjellige poster. Her har jeg brukt en finn.rad funksjon men kunne tenkt meg noe mer sofistikert om det finnes..?

2.5 Finnes det noen mulighet til å referere til et ark med navn som står over ? F.eks. Jeg har en celle som har tekst Januar og jeg vil referere til celle =januar!a1 , dette ville forenklet en del for mine regneark :D da slik at jeg kan skifte til februar og få nye tall i alle celler..

3. husker ikke i farta.. Kommer nok :D


Vet ikke om dette er forståelig? :)

Setter pris på tilbakemelding om noen vet hva jeg er ute etter og kan hjelpe litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter i sofaen med vondt i halsen, men til 2.5 tror jeg du spør etter en relativt vanlig referanse?

Jeg har et budsjett med et hovedark og masse underark som leverer verdi til første side. F.eks skriver jeg opp strømforbruk og avlesning i fane Strøm, og lager et søtt lite diagram der. Og linker sum for årsforbruk til hovedark rett og slett ved å skrive = i en celle på hovedarket og trykke på fane og celle og Enter.

Redigerer du denne etterpå ser du at det er kjapt å kopiere og endre Strøm til Bil. Såfremt cella er på samme sted...

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre ikke så greit..

Problemet er at alle cellene skifter plass i regnskapet etter hvor mange poster jeg har.

Derfor bruker jeg finn rad men kunne tenkt meg å lage et litt mer automatisert oppsett.

Eksempel

Ark 1 = oversikt

Ark 2 = Januar

Ark 3 = Februar

Ark 1 summerer alle måneder slik at celle B2 vil hete Januar, C2 februar osv.

Jeg vil da ha en formel som jeg kan kopiere, men om jeg bruker =B2!C3 f.eks vil den ikke gå til cellen som heter "Januar!C3" men gi en feil.

Løsningen er jo selvfølgelig å skrive "Januar" i alle cellene, februar i alle cellene osv men det tar jo mye lenger tid :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo jukse inn ved å ha en summeringspost øverst på raden? For da heter den alltid f.eks A7 uansett om den ligger i januar eller mars og om det er 90 poster i januar og 15 i mars.

Trur jeg må sette meg foran pcen og lese spørsmålet en gang til før jeg skal forsøke meg på noe mer svar fra dypet av sofaen;)

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært så enkelt hadde det vært løst allerede :)

Jeg ønsker et opplegg som f.eks. henter opp "strøm - forbruk" og "strøm - nettleie" fra hver måned.

Nå har jeg gjort en manuell greie slik at jeg må sette inn søkeområde på hvert enkelt ark, mens jeg ønsker noe som automatiserer valget av ark..

Om det ble noe klarere da.... ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt vanskelig å få tak i akkurat hva du mener, kanskje du kunne lime inn noen bilder av hvorden oppsummeringsarket og månedsarkene skal se ut?

Et alternativ er å bruke pivottabell for å få ulike oversikter.

Grunndataene kan da lagres i ett ark. Hver rad kan da f eks bestå av dato, utgiftstype, beløp etc...

Du kan da registrere alle "bilag" i dette ene arket. Ved hjelp av en pivottabell kan du raskt få opp ulike oversikter hvor alle eller kun enkelte utgiftstyper er tatt med. Kostnadene kan vises som både sum pr måned og sum pr år. Du kan også dele inn kostnadene i grupper og enkelt skifte mellom å vise kostnader pr gruppe eller ned på et mer detaljert nivå. Mulighetene her er mange..

Dersom du ikke ønsker å bruke pivottabell skulle det også være mulig å lage et ark for hver måned og et oppsummeringsark, men jeg synes det er litt vanskelig å få tak i hva du egentlig mener mht hvordan dette skal se ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner til povittabeller, er vel min "store" svakhet når detr gjelder Excel..

Men kan man hente data fra flere ark?

Skal legge ut et eksempel om litt på hva jeg ønsker å oppnå.

Merk forøvrig at spørsmål 1 og spørsmål 2 (med "nødløsning" 2.5) er to separate spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende spm 1:

Det finnes en funksjon som teller antall forekomster. Hvis du har engelsk som språk i Excel heter denne funskjsonen "COUNT". På Norsk tror jeg den heter "ANTALL". Denne funksjonen teller antall celler som har innhold.

Endret av ADR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende spm 1:

Det finnes en funksjon som teller antall forekomster. Hvis du har engelsk som språk i Excel heter denne funskjsonen "COUNT". På Norsk tror jeg den heter "ANTALL". Denne funksjonen teller antall celler som har innhold.

Jepp, stemmer det, har forsåvidt (tror jeg) kontroll på antall formelene, men jeg får de ikke til å telle datoer..

Hvordan skal jeg skrive det?

Har forsøkt *.01.2012, *01.2012*, *jan*, og til og med 409?? uten hell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det pivot man bruker for å ha rullegardinmenyer? Har noen excel-ark på jobb der en rullemeny automatisk setter endel verdier inn andre steder i arket. Rullemenyen henter sine data fra en egen fane. Forresten brukte jeg en periode en kostholdskalkulator som jeg tror fungerte likens, rullemeny "lettmelk", sett inn verdi 200g, og så kom kcal, fett, protein... utregning i bunn av kolonnen opp mot dagsbehov Sikkert ikke noe som hjelper deg Are..

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, stemmer det, har forsåvidt (tror jeg) kontroll på antall formelene, men jeg får de ikke til å telle datoer..

Hvordan skal jeg skrive det?

Har forsøkt *.01.2012, *01.2012*, *jan*, og til og med 409?? uten hell...

For å korrigere mitt forrige svar:

Funskjonen "ANTALL" teller celler som inneholder et tall.

Dersom du bruker "ANTALLA", (jeg tror dette er det norske navnet, på engelsk heter funksjonen "COUNTA"), så teller den antall celler som ikke er tomme, dvs at det da ikke betyr noe om det er et tall, bokstaver etc i cellene) Husk at denne funksjonen teller med celler som ser tomme ut men som f.eks kan ha et mellomrom i seg. Dersom du ikke får riktig antall kan det være at du har trykt på "space"-tasten mens markøren har stått i en celle.

Håper dette hjalp litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, vil du telle opp antall i en kolonne med unike datoer? Dvs ikke bare antall poster (som i at du har poster på 15 linjer) men at funksjonen returnerer 5, fordi det er 5 ulike datoer.

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det pivot man bruker for å ha rullegardinmenyer? Har noen excel-ark på jobb der en rullemeny automatisk setter endel verdier inn andre steder i arket. Rullemenyen henter sine data fra en egen fane. Forresten brukte jeg en periode en kostholdskalkulator som jeg tror fungerte likens, rullemeny "lettmelk", sett inn verdi 200g, og så kom kcal, fett, protein... utregning i bunn av kolonnen opp mot dagsbehov Sikkert ikke noe som hjelper deg Are..

Nei, rullegardinmenyer er noe annet...

For å lage en pivottabell gjør man som følger:

1. Merk av hele området med data som du vil lage pivottabell av

2. gå inn på "Sett inn" (Insert),

3. Trykk på "pivottabell" (pivot table)

Deretter får man opp en valgmulighet mht hvor pivottabellen skal plasseres.

Deretter er det bare å prøve seg fram med å velge etiketter for rader og kolonner etc. Dette er litt vanskelig å forklare i en enkel post, men hjelp-funksjonen kan være til hjelp. Det er også litt forskjeller på de ulike versjonene av Excel..

Det er en rekke muligheter mht hvordan data kan plukkes ut og presenteres.

Endret av ADR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrapa kjapt sammen en forenkla versjon av budsjettet mitt (har skrevet ut noen av funksjonene til høyre for cella de er i for lesbarhet)

Ark1.jpg

Strøm

Ark2.jpg

Under "variable" og cellen med strøm linker jeg til en celle i strøm-arket. For hver måned jeg leser av strømmen på nytt legger jeg til ny linje øverst og jeg slipper å gjøre noe med henvisningen, den følger etter. Jeg har ikke orka å gjøre noe fancy for å regne ut de siste 12 måneder (altså den nedre cellen der det står Ringerikskraft), der er jeg faktisk inne og redigerer SUM-funksjonen annenhver måned (det er forsåvidt overkommelig for mitt bruk).

(Den lille tabellen og diagrammet er laget manuelt for å få historikken i strømforbruket)

Har da egne ark for telefon og ymse annet under faste variable utgifter som også linker inn i hovedarket etterhvert som jeg får regninger.

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på om dere helt vet hvor jeg vil, så har "sensurert" to filer og lagt opp her.

Ønsker å telle hvor mange linjer som er datert for hver måned.F.eks. 2 stk januar 2012, 3 stk februar 2012 osv

Datoer

Summer

I summene har jeg kommentert hva jeg vil, altså få overskriften til å bli referanse til arket hvor data skal samles inn...

Er ikke sikker på hvorvidt dette er mulig, men ville i alle fall lettet mine dokumenter veldig mye :D

Kunne også tenkt meg en formel som summerer alle treffene men da må jeg vel kanskje lage en liste med HVIS'er for å være sikker på at jeg får alle... (?)

Har bare januar/februar med men det er vel rivende likegyldig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på om dere helt vet hvor jeg vil, så har "sensurert" to filer og lagt opp her.

Ønsker å telle hvor mange linjer som er datert for hver måned.F.eks. 2 stk januar 2012, 3 stk februar 2012 osv

Datoer

Summer

I summene har jeg kommentert hva jeg vil, altså få overskriften til å bli referanse til arket hvor data skal samles inn...

Er ikke sikker på hvorvidt dette er mulig, men ville i alle fall lettet mine dokumenter veldig mye :D

Kunne også tenkt meg en formel som summerer alle treffene men da må jeg vel kanskje lage en liste med HVIS'er for å være sikker på at jeg får alle... (?)

Har bare januar/februar med men det er vel rivende likegyldig..

Dette med å bygge opp et Excel dokument til et gitt formål kan gjøres på mange måter, og det jeg sier her er bare et innspill, ikke nødvendigvis en "fasit":

Når det gjelder regnearket "Datoer" foreslår jeg å legge inn månedsnr i kolonne B i ark1. Du kan da bruke fuksjonen "Month". I celle B2 setter du da inn: =MONTH(A2) og kopierer denne ned. Kolonne B vil dermed få verdier fra 1-12 avhengig av datoen som står i kolonne A. I arket "Graf" endrer du tellefunksjonen. I celle C4 i arket "Graf" skal det da stå: =COUNTIF('Ark1'!$B$2:$B$157;1) Denne formelen kan da kopieres nedover, men 1-tallet må endres til 2 på linjen for februar, til 3 på linjen for mars etc..

Når det gjelder regnearket "Summer", ville jeg bygd opp dette på en helt annen måte. Forslag: "inn" og "ut" kolonnene fjernes og erstattes av kolonner som viser hva slags type inntekt/ utgift det er snakk om, f.eks strøm, husleie etc. Der hvor det er snakk om en inntekt setter du inn et positivt tall, og der hvor der er snakk om en utgift setter du inn et negativt tall, oppdatert saldo kan vises i kolonnen til høyre. Du får da en sum pr utgiftstype i "bunnen" av hver kolonne, dette er da tall som du enkelt kan linke til i oppsummeringsarket. (For å unngå å måtte skrive inn alt på nytt for hver måned i oppsummeringsarket kan du bruke "bytt ut" etter at du har kopiert fra januar til februar. Hvis du ikke er kjent med dette så er det ikke så farlig, det blir bare litt mer tasting av formler)

Som sagt er det mange måter å løse det på, men dette var i alle fall noen innspill som forhåpentligvis kan hjelpe litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Torkild

Telle antall celler med februar i dato:

Satt og surfet rundt her inne, og fikk se denne problemstillingen.

Jaja, vet det er en stund siden tråden ble opprettet, men andre kan muligens bruke dette til noe...?

Sett følgende i en celle der du ønsker å vise resultatet av tellingen:

=SUMMERPRODUKT(1*(MÅNED(A:A)=2))

Denne formelen vil telle alle celler i kolonne A, med måned lik 2, som er februar.

Datoene i kolonne A, skrives på dette formatet: 01.02.2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resistes

Må det være i excel ? Tanken slo meg att om en tenker det som et regnskap og legger inn utgiftspostene , vil man jo få summeringer som utskrifter , winvask er jo gratis , som sagt kanskje en ide

OPTI COAT PRO Autorisert , Gtechnic Crystal Serum Autorisert, IGreenlover Autorisert, AmeriCoat Installer.

http://opticoat.no  post@opticoat.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...