Gå til innhold

For mye vask?


Søreng

Recommended Posts

Siden det her i stavanger nå har lagt seg et slikt fint hvitt belegg på veien.. Neida, ikke snø! Men salt! (Snøen ligger forøvrig på sideveier og andre plasser) Er jeg litt nøye med å vaske, siden jeg ikke har fått tectylert bilen enda.

Blir derfor en god del mer vasking enn normalt.. Lurte derfor på om det er noe som blir "for mye"? Spyler bilen vertfall annenhverdag med HT og vasker med svamp og såpe (Autoglym sin Bodywork Shampoo Conditioner) minst en gang i uka. Blir fort 2-3 ganger i uken med svampen og såpa.

Er dette noe lakken tar skade av? For mye bruk av svampen? Hva bør jeg gjøre/bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Ja det kan skade lakken din, men det er ikke pga at du vasker den for ofte, men fordi du bruker svamp. Prøv heller å bytte til en mitt så skal du se at du har redusert sjangsen for å få riper under vask. Ellers så tror jeg ikke det går ann å vaske bilen for ofte, det eneste er kanskje at en eventuel voks/sealer blir fortere borte, i alle fall hvis du benytter en litt sterk såpeblanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du vasker så ofte, er en ullmitt perfekt.. Pga at bilen aldri blir noe særlig skitten.

F.eks i kombinasjon med Optimum Car Wash, det glir helt utrolig godt :)

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X2

Kast svampen dit pepper'n gror!

Bruk ren vaskehanske hver gang med en veldig mild såpe som smører godt, så kan du vaske mer eller mindre så ofte du vil.

Jeg tar aldri mer enn en bil med vaskehansken før den går i vaskemaskinen, det er en billig "ripeforsikring."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At voksen går fortere av får så være.. Det går jo fint å gjøre noe med :D

Men skal få tak i en slik mitt og prøve det. Bruker forøvrig en kork (fra den minste flasken) i en 10 litersbøtte. Hender det blir 1 og 1/2 kork ved veldig skitten bil. Men skal få tak i en slik mitt og prøve..

Hva anbefales av slike "mitter"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At voksen går fortere av får så være.. Det går jo fint å gjøre noe med :D

Men skal få tak i en slik mitt og prøve det. Bruker forøvrig en kork (fra den minste flasken) i en 10 litersbøtte. Hender det blir 1 og 1/2 kork ved veldig skitten bil. Men skal få tak i en slik mitt og prøve..

Hva anbefales av slike "mitter"?

godkjemi.com og scandicshine.no har mange gode...det er bare å velge og vrake! Selv liker jeg Swissvax sin best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Synes Megs washmitt er super. Tar med mye vann og såpe, og siden den er hvit er det lett å se om du har fått med deg mye møkk på mitten, slik at du forhindrer å dra det utover lakken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste for deg Søreng, er å ta turen innom bilxtra i hillevåg, de har meguiars washmitt til ca 180.- i tillegg får du BMWCCN rabatt der.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man BMWCCN klubbrabatt på alle BilXtra? Eller er det en spesiell avtale de har med akkurat butikken i Hillevåg?

Det er de forskjellige lokalavdelingene som forhandler frem disse avtalene, så du må sjekke med din lokale avdeling.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du vasker så ofte, er en ullmitt perfekt.. Pga at bilen aldri blir noe særlig skitten.

F.eks i kombinasjon med Optimum Car Wash, det glir helt utrolig godt :)

Det er ufattelig hvor skitten bilen blir på to dagers kjøring i saltlake.. :( Iblant blir jeg forbløffet over hvor mye skitt bilen klarer å samle på lakken etter en liten kjøretur etter vask. Tror ikke jeg tar så mye feil dersom jeg påstår at bilen blir mer skitten etter en dag i saltlake på vinteren enn to uker på tørt sommerføre.

God HT vasking annenhver dag pluss vask med en god mitt burde vel lakken tåle. Swirlsene som unektelig kommer til å komme kan jo bare korrigeres til våren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Megs washmitt er super. Tar med mye vann og såpe, og siden den er hvit er det lett å se om du har fått med deg mye møkk på mitten, slik at du forhindrer å dra det utover lakken...

Må si meg enig her,sammen med meguiars gold class car wash kan du vaske til du går tom for vann;) Den er veldig mild og fin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vaske bilen så ofte du vil, bare du gjør det riktig (som nevnt tidligere i tråden).

Synes heller ikke du skal vaske bilen når det er minusgrader (slik som nå), om du ikke har en "varm" garasje å sette bilen i etterpå (over natten). Problemet er at når du bruker høyttrykksvasker presser du vann inn steder hvor det normalt ikke kommer vann. Når dette fryser, kan det over tid forårsake rust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vaske bilen så ofte du vil, bare du gjør det riktig (som nevnt tidligere i tråden).

Synes heller ikke du skal vaske bilen når det er minusgrader (slik som nå), om du ikke har en "varm" garasje å sette bilen i etterpå (over natten). Problemet er at når du bruker høyttrykksvasker presser du vann inn steder hvor det normalt ikke kommer vann. Når dette fryser, kan det over tid forårsake rust.

Men i det du setter bilen i en varm garasje så vil denne ruste enda raskere en om den hadde stått ute. vi snakker vanvittig akkselrasjon i korroderingen. husker ikke eksakte tall, men mener det var snakk om at hvis en bil gikk fra -5C til +20C så tilsvarte dette 400timer i saltlake på 24T. Det er altså en enorm belastning for bilen å stå i oppvarmet garasje. I tilleg har man jo katotiske spenninger osv.

Etter en bilvask gjordt av et medlem i detailersclub så er jo bilen "salt fri" uansett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode tips og svar.. Får ta meg en tur i butikken å begynne med meguiars sin wash mit og se hvordan det funker og heller oppgradere etterhvert :) Er nødt til å vaske bilen ofte i dette ekstreme saltlaket som ligger rundt i Stavanger nå.. Helt grusomt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...