Gå til innhold

Guide for skånsom vask av bil.


Øyvind G

Recommended Posts

Michael

Start med å spraye Prickbort på de nedre panelene hele veien rundt bilen, og lenger opp mot tak ved behov. Sørg for at det ikke tørker. Etter noen minutter sprayer du Surfex på hele bilen. Ikke nødvendig å spyle av Prickborten først.

  • DCN Poeng 1

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 months later...
TwinTurbo

Hei, Det var en fin guide du har skrevet her - til nytte for oss som er i startfasen. Jeg har gått motsatt vei av noen, ved at jeg før har bruk:

-helt ny og ren vamp ved hver bilvask (billigsvamp fra Biltema med såpe, som jeg har skylt ut av svampen ør bruk og erstattet med bilshampoo)

-har tørket med pusseskinn, men ved de siste bilvaskene har jeg i stedet etter hver vask brukt helt ny universalklut av viskose/polypropylen som f.eks KIWI og REMA1000 selgr i pakker med ulike farver)

 

Har nå gått fra svamp til microfibervott, og til å tørke med microfiberhåndkle.

 

Jeg ser noen nå går tilbake til svamp som vaskemedium. Hva er begrunnelsen for det? Jeg spør av ren uvitenhet...?

 

Takknemlig for svar!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G
13 timer siden, TwinTurbo skrev:

Hei, Det var en fin guide du har skrevet her - til nytte for oss som er i startfasen. Jeg har gått motsatt vei av noen, ved at jeg før har bruk:

-helt ny og ren vamp ved hver bilvask (billigsvamp fra Biltema med såpe, som jeg har skylt ut av svampen ør bruk og erstattet med bilshampoo)

-har tørket med pusseskinn, men ved de siste bilvaskene har jeg i stedet etter hver vask brukt helt ny universalklut av viskose/polypropylen som f.eks KIWI og REMA1000 selgr i pakker med ulike farver)

 

Har nå gått fra svamp til microfibervott, og til å tørke med microfiberhåndkle.

 

Jeg ser noen nå går tilbake til svamp som vaskemedium. Hva er begrunnelsen for det? Jeg spør av ren uvitenhet...?

 

Takknemlig for svar!! 

 

Jeg har også gått over fra vott til svamp etter at jeg hadde testet svampen noen ganger. Hovedårsaken til det er at jeg kan se at svampen slipper skitten lettere enn MF og ull hanske. Dermed blir vasken mer skånsom og vaskeutstyret trenger mindre vedlikehold. 

 

Det viktigste her er uansett forvasken. Har du utført en god og nøye forvask slik at det er minimalt med skitt igjen på lakken så er nok ikke resultatet synlig. Likevel anbefaler jeg svampen fremfor hansken.

Har lest om mange som har gått over til svamp, men ingen som har testet svamp og gått tilbake. Du burde kjøpe deg en ved neste bestilling å teste den selv og se hva du synes (link til svamp). Den er litt stiv i begynnelsen, men etter å ha brukt den noen vask blir den myk og god så prøv den gjerne mer enn en gang før du legger den på hyllen. 

 

 

 

 

Jeg legger ved en post fra et annet forum som jeg har skrevet litt om dette med svamp. 

Sitat

 

Svamp som vaskeredskap:

Jeg har i det siste gått over til å bruke svamp isteden for vaskehanske. En svamp av god kvalitet (tenker ikke på 10 pakkning fra biltema el.) blir brukt av fler og fler da det viser seg at dette er like (eller mer) skånsomt som vaskehanskene. 

Dette gjorde så jeg ville prøve selv. Har brukt Spesialsvampen fra Bilnerden siden sommeren som var og er meget fornøyd. 
Vanskehanske, SV pudel osv. er også meget gode vaskeredskaper, men der svampen vinner er evnen til å slippe skitten som den plukker opp når du skyller den i bøtten. En svamp trenger også mindre vedlikehold enn vaskeredskapene som er av MF eller ull. 

Mange lurer sikkert på hva som er forskjellen fra denne svampen enn de billigere. Det er rett og slett oppbyggningen av svampen. Spesialsvampen har kun åpene porer slik at skitten ikke setter seg fast i svampen og skitten går også inn i svampen isteden for å ligge på utsiden slik at man drar det utover panelene. Dette er teorien bak det. Dette er testet i praksis på flere Detailers-forum verden over (UK, USA, Norge osv). Svampen er også mye mykere og den holder mer vann enn de billigere svampene. Har du en ny svamp så kan den virke litt stiv i begynnelsen, men dette blir bedre etter du har brukt den 3-4 ganger. 
Vil du lese mer om dette så kan du ta en titt i denne tråden. Dette er tråden som startet det hele her i Norge etter at han som startet den har lest om dette på UK sitt forum og testet dette selv. 

 

 


Legger ved noen bilder. Starter med noen bilder som viser hvordan svampen ser ut. 

 

IMG_9304_1920x1280.jpg

 

IMG_9101_1920x1280.jpg

 

IMG_9102_1920x1280.jpg

 

IMG_7510_1024x683.jpg

 

 

Fortsetter med et bidler etter avspyling.

 

IMG_9105_1920x1280.jpg

 

 

Og et etter tørk. 

 

IMG_9122_1920x1280.jpg


Svampen koster 49kr hos BN. (Direktelink)

 

 

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg har gått fra vaskevott til svamp og tilbake til vott, rett og slett fordi jeg liker det bedre og jeg alltid mister svampen i bakken... blir for dyrt i lengden :)

  • DCN Poeng 1

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 6 months later...
Freakshow
Fin guide. Veldig nyttig - spesielt produktene :).
 
Når kan man med fordel bruke Surfex før Autofoam? Et par ganger i året :)?



Autofoam er liksom skum versjonen av surfex.
Så flere her inne mener det er unødvendig å gjøre det.
  • DCN Poeng 1

Max Protect Certified Detailer

 

Freakshows E39 530DAT

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Fin guide !

Jeg er en av de som bruker svamp, alltid gjort det. Har prøvd vaskehanske en gang, men likte den ikke, mest fordi det ikke var

hanske i hansken og jeg føler jeg har mer kontroll på hvor jeg har vært med svampen. Har dog bestilt en vaskehanske nå, men den er tiltenkt felger.. Uansett,

spørsmålet: Jeg bruker en svamp med store porer som du anbefaler. Leser at møkk og skitt løsner fra disse svampene bare ved og skylle dem i vann. Er det virkelig så enkelt ? 

Jeg har sjeldent brukt samme svamp 2 ganger på lakken - kun hvis jeg har "vaska ren bil" sommertid. Har jeg brukt den en gang går den som regel til felgene enste gang, og jeg kjøper da ny svamp til lakken - så har kjøpt noen svamper for og si det sånn.

Blir svampen h e l t ren ved skylling i vann ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freakshow
5.11.2017 - 16.17, Oekern skrev:

Fin guide !

Jeg er en av de som bruker svamp, alltid gjort det. Har prøvd vaskehanske en gang, men likte den ikke, mest fordi det ikke var

hanske i hansken og jeg føler jeg har mer kontroll på hvor jeg har vært med svampen. Har dog bestilt en vaskehanske nå, men den er tiltenkt felger.. Uansett,

spørsmålet: Jeg bruker en svamp med store porer som du anbefaler. Leser at møkk og skitt løsner fra disse svampene bare ved og skylle dem i vann. Er det virkelig så enkelt ? 

Jeg har sjeldent brukt samme svamp 2 ganger på lakken - kun hvis jeg har "vaska ren bil" sommertid. Har jeg brukt den en gang går den som regel til felgene enste gang, og jeg kjøper da ny svamp til lakken - så har kjøpt noen svamper for og si det sånn.

Blir svampen h e l t ren ved skylling i vann ? 

 

jjeg bruker selv svamp! :) foretrekker Koch chemie sin svamp. denne er helt nydelig :D
jeg har ikke hatt problemet at svampen ikke har sluppet dritten :P
så kjør på med Svamp du! hvis du foretrekker det! :)

fordelen med svampen jeg bruker er at den kan brukes om og om og om igjen :P har vel så langt brukt den i 1 år og fortsatt som ny ^^

  • Liker 1

Max Protect Certified Detailer

 

Freakshows E39 530DAT

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare antatt jeg at noe av dritten alltid til være igjen i svampen, derfor jeg ikke har brukt den 2 ganger på lakken..

Men da høres det ut som alt blir borte ved skylling i vann, så da blir det gjennbruk her og:) Takk for svar !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G
11/10/2017 - 6.33, Oekern skrev:

Jeg har bare antatt jeg at noe av dritten alltid til være igjen i svampen, derfor jeg ikke har brukt den 2 ganger på lakken..

Men da høres det ut som alt blir borte ved skylling i vann, så da blir det gjennbruk her og:) Takk for svar !

 

 

Jeg bruker denne svampen og er veldig fornøyd. Har sikkert brukt samme svamp 100 gamger og den er fortsatt ren. Litt mørkere i gul fargen og litt rufsete i kantene, men helt ren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13.11.2017 - 18.33, Øyvind G skrev:

 

 

Jeg bruker denne svampen og er veldig fornøyd. Har sikkert brukt samme svamp 100 gamger og den er fortsatt ren. Litt mørkere i gul fargen og litt rufsete i kantene, men helt ren. 

Ser flere anbefaler denne. Får ta med en ved neste bestilling derifra :) !

Godt og høre den holder så lenge ! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
___Franken___

Vasket bilen til ein kjenning som då fekk besøk av ein kompis av seg, han meinte ein måte vaske bilen med horisontale/rette bevegelser, det kan vel ikkje ha noko å sei? det går vel mest i sirkulere bevegelser når ein bil blir vaska, men vaskeriper går vekk med polering.

Eg har no sjølv jobba og styrer med dette på fritida som ein hobby, vask og polering.. og aldri hørt om det tidligere.

 

Noken synspunkt? :)

Endret av ___Franken___
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken

Nei, det kan ikke ha mye og si. Vask heller bilen så skånsomt som mulig. Redskapen skal i aller høyeste grad gli uten at du i må dra det langs panelene. 

Og bilen skal ikke være skitten ved vask. Det du skal vaske bort er i all hovedsak trafikkfilm om noe.

 

Vaskestriper blir det uansett, og din jobb er å begrense det så mye som mulig.

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker nesten aldri med sirkulere bevegelser, aner ikke hvorfor. Men rett etter polering brukte jeg å vaske i en retning og tørke i en annen retning for å se hva som lagde mest mikroriper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...