Gå til innhold

DAB i bil.


offroad

Recommended Posts

Skal montere en 2-din spiller i bilen, mest for å få ryggekamera. Men er det dumt å kjøpe spiller idag uten DAB? Det er pr.dags dato ikke utbygd DAB der jeg kjører til daglig, men dette er vel under kraftig utbygging..

Noen anbefalinger til spiller? Pristak er på 4500.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En potensiell brannfakkel: dab er alt for dårlig. Fremtiden blir streaming og FM som bærer i områder med lite/dårlig dekning. Dab er utdatert for lenge siden, med codec'er som er hinsides, selv med nyeste versjon dab. Håper hele oppfinnelsen forsvinner i stillhet. Men om du skal bytte så er det sikkert greit med dab enn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FM nettet skal jo etterhvert stenges da. 2017 var først vedtatt, men for ikke lenge siden leste jeg at det kan bli utsatt til 2019. Men før den tid er kanskje spilleren kassert uansett? :) DAB er en del bedre. Ganske ok lydkvalitet for oss som liker å spille litt luftgitar når "den låta" plutselig kommer på radio:) Se for øvrig her for utbyggingsplaner: http://www.radio.no/dekning/fremdrift-for-dab-utbyggingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Er DAB+ man må ha nå ja. "Vanlig" DAB dør vel snart også ut? Jeg har ikke lest så mye om forskjellen enda, så kan ikke fortelle om forskjellene dessverre.

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Dropp DAB. DAB og DAB+ er gammel teknologi. Mobilnettet er bygd ut nesten overalt og funker fint å streame fra nettet via mobilnettet.

Har selv internettradio i bilen og har kjørt Narvik-Drammen nesten uten at det var noe problemer med streamingen.

På internettradio kan du høre hva du vil,når du vil. Fra hele verden og ikke bare det samme gamle som går om og om igjen som på de fleste kanalene her.

Streaming er framtiden, jeg er ganske sikker på at Dab+ kommer til å floppe for når folk uansett må bytte spiller er det lite vits å bytte til noe som bare har litt bedre lydkvalitet enn FM men ellers samme gamle røkla. DAB kommer ihvertfall til å bli valgt bort av den yngre generasjonen :)

Du får ganske billige spillere fra feks Pioneer som kan benytte apper fra Android og iPhone til feks Radio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Dropp DAB. DAB og DAB+ er gammel teknologi. Mobilnettet er bygd ut nesten overalt og funker fint å streame fra nettet via mobilnettet.

Har selv internettradio i bilen og har kjørt Narvik-Drammen nesten uten at det var noe problemer med streamingen.

På internettradio kan du høre hva du vil,når du vil. Fra hele verden og ikke bare det samme gamle som går om og om igjen som på de fleste kanalene her.

Streaming er framtiden, jeg er ganske sikker på at Dab+ kommer til å floppe for når folk uansett må bytte spiller er det lite vits å bytte til noe som bare har litt bedre lydkvalitet enn FM men ellers samme gamle røkla. DAB kommer ihvertfall til å bli valgt bort av den yngre generasjonen :)

Du får ganske billige spillere fra feks Pioneer som kan benytte apper fra Android og iPhone til feks Radio.

Bruker du da via tlf?

Småfort jeg passerer Hokksund så er det nesten ikke mer dekning og jeg sliter med at appen ikke funker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Bruker via tlf ja. Er noen steder jeg ikke har dekning, men der har jeg som regel ikke dekning med FM radioen heller :P Vurderer å kjøpe meg en antenne forsterker til mobilen, tror det kan hjelpe veldig.

Noe som dette ser ut til å fungere bra

http://www.teknofil.no/artikler/brodit-iphone-holder-med-ekstern-antenne/113133

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har DAB i begge mine biler: En 2010 Mondeo med originalmontert Sony-radio med antenne integrert i siderutene bak (tror jeg) og en 2000 Astra Coupè med ettermontert JVC-spiller med DAB og magnetantenne på forskjermen.

Jeg er iallefall sikker på at jeg skal ha DAB i alle bilene mine fremover! Lyden er himmelvidt bedre enn FM, og jeg har ingen problemer med dekning (helt til jeg kommer opp i Nord-Trøndelag og oppover, da er det mer eller mindre slutt)

Dekningen er litt bedre i Astra'en enn i Mondeo'en, sikkert pga at magnetantennen er bedre enn trådene i rutene, men uansett er det ingen problemer der jeg kjører mest (en radius av ca 15 mil rundt Oslo). Unntakene er tunnellene, der er det stort sett dødt, men da veksler radioene jo over til FM, så det er til å leve med.

Jeg vet at koding og bitrate og slikt på DAB ikke lengre er det hippeste, men til bruk i bilen holder det i massevis, og det er totalt overlegent FM uansett. Så mye bakgrunnsstøy som det er i biler, så tviler jeg på at det er mulig å høre forskjell på DAB og alternativene.

Bare min mening, som har hatt DAB i mange år :)

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad
Bruker via tlf ja. Er noen steder jeg ikke har dekning, men der har jeg som regel ikke dekning med FM radioen heller :P Vurderer å kjøpe meg en antenne forsterker til mobilen, tror det kan hjelpe veldig.

Noe som dette ser ut til å fungere bra

http://www.teknofil.no/artikler/brodit-iphone-holder-med-ekstern-antenne/113133

Hvor mye trafikk bruker du i mnd ca da hvis du har på radioen 1 time om dagen ca? Vet ikke helt om de streamer med 192kbit eller hva de bruker jeg?

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Jeg ser ikke poenget med DAB i det heletatt, for min del har jeg en Parrot Asteroid spiller hvor jeg deler nettet fra mobilen til spilleren så har jeg tune in app på spilleren så har det jeg trenger av radio da :)

Så lenge Internett radio fungerer såpass grei, selv på edge mobilnett så ser jeg ingen grunn for og gå for dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Jeg begynner å bli fristet til dette nå, men lurer enda på om det er 192kbit de streamer via internettradio?

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer
Jeg begynner å bli fristet til dette nå, men lurer enda på om det er 192kbit de streamer via internettradio?

Pleier være 64kbit, 128kbit og 192kbit (lav, middels og høy kvalitet).

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad
Spotify streamer 320 kbit/s på extreme :)

Oh yes :) Greit å synce playlister hjemme da, når man kjører på det, hehe.

Pleier være 64kbit, 128kbit og 192kbit (lav, middels og høy kvalitet).

Hva har de på FM-båndet? Hadde håpet på litt bedre kvalitet hvis jeg eventuelt skal gå over til internettradio

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det at det skulle bety noe for andre, men jeg har for lengst bestemt meg for at når FM-nettet kuttes, dør radio for min del. Jeg kommer ikke til å bruke én krone bevisst på DAB - i noen form. Ingen radiokanal jeg kjenner til her i landet er værdt å betale penger for.

Hjemme og på jobb er det nettradio det går i, og i bilen blir det minnepinne® med utvalgt underholdning - inkludert lydbøker. Tidvis supplert med BT-streaming fra mobil eller nettbrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad
Ikke det at det skulle bety noe for andre, men jeg har for lengst bestemt meg for at når FM-nettet kuttes, dør radio for min del. Jeg kommer ikke til å bruke én krone bevisst på DAB - i noen form. Ingen radiokanal jeg kjenner til her i landet er værdt å betale penger for.

Hjemme og på jobb er det nettradio det går i, og i bilen blir det minnepinne® med utvalgt underholdning - inkludert lydbøker. Tidvis supplert med BT-streaming fra mobil eller nettbrett.

Jeg har jo flere hundre låter som er fordelt på flere album på Spotify, men jeg synes det er litt koselig med radio i blant, spesielt på langturer hvor jeg kan holde meg oppdatert på trafikken. Ikke alltid musikken på P4 er helt min smak, men blir en annen "atmosfære". Jeg kommer nok til å oppgradere til ny spiller, men ikke sikkert det blir DAB på grunn av at det muligens må litt flere endringer til.

Litt variasjon må til :)

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer
Oh yes :) Greit å synce playlister hjemme da, når man kjører på det, hehe.

Hva har de på FM-båndet? Hadde håpet på litt bedre kvalitet hvis jeg eventuelt skal gå over til internettradio

FM er analogt og er dermed ikke enkelt å sammenligne direkte. Et rent FM-signal (stasjonært, uten støy) overgår 320kbit-streams enkelt, men stort sett kan man vel gå ut fra ca 96kbit.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...