Gå til innhold

Fabrikk ny bakfanger, må pusses og sparkles?


Svolp

Recommended Posts

Morn...

Kanskje et dumt spørsmål men jeg spørr da jeg aldri har bestilt bakfanger fra fabrikk...

Skal bytte bakfangeren i en fanger som er beregnet på to stk eksos stusser.. Fikk bakfangeren i dag og det jeg trudde var en slik ferdig fanger klar for lakkering viste seg og være veldig feil!

Fangeren er helt ny og ble lage på bestilling men her må det pusses og gjerne sparkles litt før den kan lakkes.. Kan legge ved bilder hvis ønskelig så kan dere se noe av det som må bearbeides..

Delen er en uorginal fanger støpt i glassfiber!

Er dette normalt og er det og forvente når du får en ny fanger eller er det blitt slurvet?

Takker for svar.

mvh Kenneth

Endret av Svolp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Hvis det er en uorginal del i glassfiber, så må man som regel pynte litt på delen før lakkering ja.

Hvis det er en orginal del, så vil jeg tro at delen skal være jevn og fin så den er klar til lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit å starte med en prøvemontering av nye deler. Uorginale deler pleier å måtte tilpasses litt. Ingenting er så kjedelig som å måtte ta frem bor og fil på nylakkerte deler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat!

Så først prøvemontere fangeren slik den er kommet fra forhandler og bore nødvendige hull og så gjøre seg ferdig med finpussen før den går til lakkering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Så store plastdeler er vanskelig å lage uten noe synk/ujevnheter. Produserer plastdeler på 0 og helt opp i 50 kg (snart) der jeg jobber nå.For 10år siden satt jeg hver mnd å lagde frontfangerdeler til volvo v70. Små deler, og selv de var vanskelig å få produsert helt jevne.

Fikk med meg nå at det er glassfiberfanger. Da må den nok pusses mye på;)

Endret av hmsilset

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har gjort slikt før og ikke vet hvilke grader av papir som skal/bør brukes, bør du nesten la de som skal lakke den gjøre forarbeidet. Det høres kanskje enkelt ut å pusse, men hvis dette ikke er noe du har gjort før å planen er å gjøre grunnarbeidet selv før lakkering, er det stor sjanse for at du blir skuffet når du får den tilbake. Har sett sliperiper gjennom basen etter uvøren våtsliping med p2000.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor jeg spørr da Trogha.. Syntes det er gøy og prøve nye ting og hvordan skal jeg lære hvis jeg ikke tørr og prøve? Jeg sendte mail til en lakkerer som vi har non rabatter på gjennom jobben og han sa at de stort sett alltid går over en pussa fanger uansett så om jeg gjorde grovarbeidet var det ingen problemer i det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du jo ta bilde av fangeren og alle "defektene"/ujevnhetene slik at man vet hva det er snakk om, vanskelig å vurdere hvor grovt du skal starte (og hvor) når man ikke har sett fangeren engang. Noen av de uoriginale fangerne jeg har sett/hjulpet til med, krevde sprøytespakkel og mengder med sliping for å komme i nærheten av et akseptabelt resultat etter lakk. Aner ikke om disse uoriginale glassfiberdelene har blitt bedre med årene, men jeg har mine tvil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår aldri feil at en glassfiberfanger må pusses og sparkles på, for å få denne 100% bør det legges slipefyller på fangeren før lakkering. Vist du skal slipe den klar til fyller kan du gå så grovt som P180 på rondellmaskin men avslutt helst med P240 (ikke nødvendig med noe finere før fyller. Skal du slipe den klar til lakkering så avslutter du med P400-P500 på rondellmaskin men da må det legges en "vått i vått" grunning før lakkering såfremst det ikke er en tett svartfarge den skal lakkeres i. Men beste er vell å avtale med lakkerer før du leverer :) Håper dette var til hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Glassfiberdeler er av veldig ymse kvalitet.

Noen glassfiberdeler trenger fyller gjerne 2 ganger for og tette alt av porer.

Sørg alltid for og tilpasse delen før du lakker den så lenge den er uorginal og spesiellt av glassfiber.

Skjær også ut alt av hull osv som trengs før lakkering.

Synes P180 var litt drøyt og slipe en glassfiberfanger med....glassfiberdelene er som regel grunnet når de leveres.

Jo mer man sliper av den grunningen som er der jo mer fyller trenger man for og tette porene.

Ville håndslipt hele fangeren med P320 og sparklet det som må sparkles.

Men hvis du ikke har vært borti dette før,så la en lakkerer ta seg av det.

Kan jeg spørre hvor du har bestilt fra?

Til de som har Audi/VW og Seat kan jeg anbefale www.regulatuning.de

De garanterer 100% tilpassing og det er det også.Delene er av glassfiber og av veldig god kvalitet.Alt av hull og fester er ferdig støpt og borret.Der det trengs skruer er det også støpt inn gjenger.De er også veldig rimelig i pris,og det er også muligheter for avslag i prisen hvis man sender de mail.

Jeg bet litt over 5000 kr inkl toll og frakt for frontfanger,bakfanger og sideskjørt og alt passet.

Noen som har noen erfaring med www.migatuning.com ?

Ser de har doblet prisene sine.Før fikk man bodykit for ca 6000 kr og nå koster det samme kittet nærmere 12.000 kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes P180 var litt drøyt og slipe en glassfiberfanger med....glassfiberdelene er som regel grunnet når de leveres.

Jo mer man sliper av den grunningen som er der jo mer fyller trenger man for og tette porene.

Ville håndslipt hele fangeren med P320 og sparklet det som må sparkles.

Vi har vell alle "våre" metoder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant :-D

Det er ihvertfall min erfaring med glassfiber...prøve og la litt av den stakkars grunningen være igjen...hehe

Helt klart, når man sliper gjennom grunningen får man jo helt vannvittig med porer, er så man må dra litt sparkel over disse områdene før fyller! Glassfiber er generelt noe dritt å holde på med, sålenge man ikke bygger båter da... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Helt klart, når man sliper gjennom grunningen får man jo helt vannvittig med porer, er så man må dra litt sparkel over disse områdene før fyller! Glassfiber er generelt noe dritt å holde på med, sålenge man ikke bygger båter da... :P

Skal love deg at glassfiber er noe dritt å holde på med når man bygger båt også, du...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal love deg at glassfiber er noe dritt å holde på med når man bygger båt også, du...

Ja jeg tviler ikke, men tenkte folk som bygger båter bare finner seg i at det er sånn er det bare. Mulig jeg tar feil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...