Gå til innhold

HASTER...Dieselvarmer vs. propanbrenner i garasje.


V50 D3

Recommended Posts

Har i dag en 30kw dieselbrenner i garasjen. :thumbs:

Den varmer vannvittig godt, men er gammel og gasser noe så inn i grannskauen.

Det svier i øynene,gjør vondt i halsen gir meg hodeverk m.m. :thumbdown:

Vil det hjelpe seg med en ny dieselbrenner, med tanke på gassing og eksos m.m?

Eller er det propanbrenner jeg må gå for?

Alle råd og innspill tas i mot med stor glede, og eventuelle løsninger på å få det godt å varmt i garasjen.

Uisolert garasje,så varme pumpe har vel ikke noe for seg???

Trenger masse svar da dette haster veldig.... :huh:

På forhånd takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skallebank

Gassbrennere er ikke å anbefale. De avgir mye fuktighet når de brenner. Dieselbrenner er mye bedre sånn sett. Nye dieselbrennere avgir mindre plagsom eksos enn gamle, men noe eksos er det uansett. Men hva med å bruke noen kroner på å isolere garasjen? Det er jo selve lykken å ha isolert garasje. Og da kan du klare deg med en elektrisk vifteovn, montere varmepumpe etterhvert, eller få badstue med en elektrik byggtørker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leide en dieselbrenner (ny) og brukte i garasjen. Samme problem som deg, luktet ikke godt, svie i øynene og ikke godt og puste, + ganske "tåkete" i garasjen. Neste gang skal jeg sette brenneren på utsiden og bruke forlengelseslange/rør for og lede varmen inn i garasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassbrennere er ikke å anbefale. De avgir mye fuktighet når de brenner. Dieselbrenner er mye bedre sånn sett. Nye dieselbrennere avgir mindre plagsom eksos enn gamle, men noe eksos er det uansett. Men hva med å bruke noen kroner på å isolere garasjen? Det er jo selve lykken å ha isolert garasje. Og da kan du klare deg med en elektrisk vifteovn, montere varmepumpe etterhvert, eller få badstue med en elektrik byggtørker..

Har brukt gassbrenner før med stort hell,og ikke merket så mye ang. fuktighet.

Så du mener nye dieselbrennere er "renere"? Har astma også ser du...

Skal isolere taket etterhvert,men varme kommer ikke til å stå på hele tiden uansett.

Med temperaturer som fort kan krype ned mot 40 kalde,så tror jeg ikke en elektrisk vifteovn el. har så mye for seg.

blir ikke isolert noe før på ny året uansett. Noen andre råd?

Leide en dieselbrenner (ny) og brukte i garasjen. Samme problem som deg, luktet ikke godt, svie i øynene og ikke godt og puste, + ganske "tåkete" i garasjen. Neste gang skal jeg sette brenneren på utsiden og bruke forlengelseslange/rør for og lede varmen inn i garasjen.

Hvordan tenkte du å gjøre dette?

Noen eksempler på dette?

Hva med å ha brenneren inn og rør til eksosen ut.

Mener du ekstern eksos på dieselbrenneren? Dette er veldig over budsjett..

Eller er dette noe jeg kan lage til selv?

Eksempler tas i mot med stor takk og glede.

Takker til dere som har svart, men håper på mer input her.

Dette er brå hast pga. jobb på flere biler nærmeste fremtid, og med pr. skrivende stund 17 kalde ute og stort sett det samme i garasjen.... ja da må det løses fort som F... :thumbs:

Endret av V50 D3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skallebank
Har brukt gassbrenner før med stort hell,og ikke merket så mye ang. fuktighet. Så du mener nye dieselbrennere er "renere"? Har astma også ser du... Skal isolere taket etterhvert,men varme kommer ikke til å stå på hele tiden uansett. Med temperaturer som fort kan krype ned mot 40 kalde,så tror jeg ikke en elektrisk vifteovn el. har så mye for seg. blir ikke isolert noe før på ny året uansett. Noen andre råd?
Jo, nye dieselbrennere er definitivt en del "renere" enn de virkelig gamle jeg har vært borti, men som sagt, eksos er det uansett. Det kommer man ikke unna når man brenner diesel.. :) Med astma ville jeg definitivt ha prøvd å få eksosen ut hvis jeg hadde endt opp med ny dieseltørker. Det trenger vel ikke å være hverken dyrt eller komplisert? Et varmebestandig rør den første metern eller så fra eksosutløpet på byggtørkern, og deretter noe fleksibelt som er lett å legge? Sikkert noen pelementmakere her inne som har gode tips der..:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, nye dieselbrennere er definitivt en del "renere" enn de virkelig gamle jeg har vært borti, men som sagt, eksos er det uansett. Det kommer man ikke unna når man brenner diesel.. :) Med astma ville jeg definitivt ha prøvd å få eksosen ut hvis jeg hadde endt opp med ny dieseltørker. Det trenger vel ikke å være hverken dyrt eller komplisert? Et varmebestandig rør den første metern eller så fra eksosutløpet på byggtørkern, og deretter noe fleksibelt som er lett å legge? Sikkert noen pelementmakere her inne som har gode tips der.. :)

Ja dette hadde vært perfekt.

Du kunne ikke gitt meg en illustrasjon på dette med eksosen?

Er blitt helt fjern etter å ha stått ute i garasjen flere dager i strekk med zyklon b ut av røret.. hehe.

Eller er det bare å prøve å lage det til slik som disse med ekstern eksos?

Skjære hull og legge ned et rør f.eks.... gjerne illustrer for meg.

Noe må gjøres før jeg enten dauer eller blir blind

Ja leste den nå akkurat,og virker som det på toppen av det hele blir billigere å fyre med diesel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ColdFusion

Min nye foma diesel brenner er i hus, har nå fått lagd til en gjennomføring hos lokalt ventilasjonsfirma. Jeg kan oppdatere den første tråden med bilder av gjennomføring, isolasjon og eksosrør. Dette blir litt på egenhånd, men det er ifølge dette firmaet krav om ingenting brennbart 30cm i ALLE retninger fra eksos pga brannfare. Så kreves det isolasjon som tåler varme (type Rockwool etc). Det er noen minusgrader her nå, så istedenfor å shine biler så får jeg montere byggtørke. Blir uansett lite aktuelt å vaske biler i minusgrader.

Jeg kan ta noen bilder i selve prosessen, så kan du se hvordan en amatør løser verdensproblemer ;)

Endret av ColdFusion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skallebank
Ja dette hadde vært perfekt. Du kunne ikke gitt meg en illustrasjon på dette med eksosen? Er blitt helt fjern etter å ha stått ute i garasjen flere dager i strekk med zyklon b ut av røret.. hehe. Eller er det bare å prøve å lage det til slik som disse med ekstern eksos? Skjære hull og legge ned et rør f.eks.... gjerne illustrer for meg. Noe må gjøres før jeg enten dauer eller blir blind Ja leste den nå akkurat,og virker som det på toppen av det hele blir billigere å fyre med diesel..
Vel punkt en er at du må skaffe deg en byggtørker med separat eksos. slik som denne..: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=36865060 så kan du for eksempel ta en fleksibel eksosslange (flexirør som fåes i biltilbehørsbutikker osv), feste på skorsteinen med en klemme og legge røret ut gjennom en ventil, dørsprekk eller lignende..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nye foma diesel brenner er i hus, har nå fått lagd til en gjennomføring hos lokalt ventilasjonsfirma. Jeg kan oppdatere den første tråden med bilder av gjennomføring, isolasjon og eksosrør. Dette blir litt på egenhånd, men det er ifølge dette firmaet krav om ingenting brennbart 30cm i ALLE retninger fra eksos pga brannfare. Så kreves det isolasjon som tåler varme (type Rockwool etc). Det er noen minusgrader her nå, så istedenfor å shine biler så får jeg montere byggtørke. Blir uansett lite aktuelt å vaske biler i minusgrader.

Jeg kan ta noen bilder i selve prosessen, så kan du se hvordan en amatør løser verdensproblemer ;)

Når hadde du tenkt å begynne på dette?

Evt. sende meg noen bilder av løsningene dine?

Har fikset løst mang et problem selv opp i gjennom årene, men kjekt å se hvordan andre løser dette ;-)

Må skaffe meg noe ultra kjapt som fungerer, da gjerne i forgårs... he he

Vel punkt en er at du må skaffe deg en byggtørker med separat eksos. slik som denne..: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=36865060 så kan du for eksempel ta en fleksibel eksosslange (flexirør som fåes i biltilbehørsbutikker osv), feste på skorsteinen med en klemme og legge røret ut gjennom en ventil, dørsprekk eller lignende..

Denne er langt over budsjett :-(

Tenkte mere på å lage dette eksos røret fra en "vanlig" byggtørker jeg.

Vel og merke hvis det lar seg gjøre :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skallebank

hm... hvis ikke jeg er helt på jordet her, så har en "vanlig" byggtørker kun 2 åpninger. En for luftinntak, og den andre for eksos og varme. Da vil det bli heller tåpelig å føre eksosen ut, ettersom du også fører nesten all varmen ut. Jeg vet ikke i hvilken prisklasse man kan finne de rimeligere tørkerene med separat eksosrør. Bare linket til en tilfeldig annonse som dukket opp etter et google-søk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt gassbrenner før med stort hell,og ikke merket så mye ang. fuktighet.

Så du mener nye dieselbrennere er "renere"? Har astma også ser du...

Skal isolere taket etterhvert,men varme kommer ikke til å stå på hele tiden uansett.

Med temperaturer som fort kan krype ned mot 40 kalde,så tror jeg ikke en elektrisk vifteovn el. har så mye for seg.

blir ikke isolert noe før på ny året uansett. Noen andre råd?

Hvordan tenkte du å gjøre dette?

Noen eksempler på dette?

Tenkte å bruke et rør som f.eks slike som brukes som luftekanaler til og føre varmen inn i garasjen.

Endret av Suse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, da ser det ut som det blir en "nyere" type dieselbrenner da.

Billigere type og legger heller panel og isolasjon i taket.

Er jo ikke noen vits at varmen ligger oppe på 3,5 meter som nå.

Blir jo varmt og godt da, men den jævla diesel osen er drepen.

Kan jo også lage meg et lite avsug ala slik jeg har på badet eller noe...

Eller propan brenner med termostat.... vanskelig dette her :-(

Endret av V50 D3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...