Gå til innhold

Hjelp til en nybegynner!


skyhawk

Recommended Posts

Jeg vil først presentere meg her siden jeg er ny både i gamet og på forumet her.

Er en 18 år gammal gutt som kjører rundt i en Ford Scorpio, 94 mod. Jeg har en god stund fattet interesse innenfor bilpleie men har tatt det forgitt rett og slett fordi jeg synes det er alt for avansert. Alt for mye produkter å velge mellom og alle sier forskjellig om hvilke produkter som er best og hvilken behandling som er best.

Tenkte å gi bilen en skikkelig shine etter at den kommer tilbake fra verkstedet.

Har sett en del bilder av folk som polerer opp bila sine og shiner dem skikkelig opp og har blitt veldig inspirert av dette. Men jeg har ingen anelse om hvordan jeg skal gå fram. Folk sier så mye forskjelling om hvilke produkter man bør bruke og hva som er best, hvordan man skal gjøre det osv. Har lest masse både på denne siden og andre forum, samt en haug med guides, men jeg blir aldri klok av det.

Jeg har polert bilen min to ganger fra før av, men dette ble ikke noe særlig resultat. Første gangen brukte jeg produktene nevnt under her vasket jeg bilen med Meguairs bilshampoo etterfulgt av ScratchX og Meguairs DeepCrystal 3-step serien. Dette ble seenes jævlig bra ut når jeg endelig var ferdig (gjorde alt for hånd - brukte forøvrig Meguairs gule pads også). Men to dager senere var lakken like jævlig igjen, akkurat som før jeg startet å polere den. Alle swirls og riper var tilbake og shinen var helt borte.

Den andre gangen brukte jeg en maskin fra Biltema. Husker ikke hvilke pads jeg brukte, jeg bare prøvde meg fram egentlig. Startet først med Paint Cleaner. Etter ha påført dette over hele bilen så jeg klar forskjell med en gang, dette var som dag og natt. Polish kom etterfølgende, men denne ødela alt det jeg hadde oppnådd med paint cleaner og når jeg var ferdig med polishen så vel stengt talt bilen ut som det den gjørde før hele behandlingen.

Jeg lurer rett og slett på hva er det jeg gjør galt. Begge gangene brukte jeg samme pads til paint cleaner, polering og wax, men vasket de i litt vann mellom hver gang. Jobber jeg i feil temperatur? Er det fordi jeg har brukt feil pads/samme pads til alle behandlingene? Venter jeg ikke lenge nok mellom hver behandling?

I ettertid har jeg bare tatt polering og shine forgitt for min del, og har bare tatt vasken på bensinstasjon og tørker lakken med papir.

Jeg tenkte å vurdere lakken på bilen min når jeg får den tilbake fra verkstedet å se hva jeg skal gjøre med den. Det er ikke noe oksidert lakk på bilen, men bærer preg av lite behandling. Masse swirls (vaskeriper - sånne runde), diverse riper rundt om, en del steinsprut på panser, litt klarlakk som har flasset av på taket.

Jeg har også lest en del om våtsliping av riper - hvordan fungerer dette i praksis? Er det bare å gå vilt løs på bilen med alle riper du finner med 2000 papir, slipe ned og polere opp igjen?

Tenkte først å starte med å:

- Vaske bilen grundig (gjerne 2 ganger for å få bort all dritt)

- Claye

- ScratchX

- Meguairs DeepCrystal serien: Paint Cleaner, Polish og tilslutt seale alt med Wax.

Dette har jeg:

- Vaskebøtte 10L

- Meguiars håndkle

- Et muggent pusseskinn

- Nal

- Biltema DA poleringsmaskin

- Pads:

- 2 orignale pads (som fulgte med maskinen)

- 2 gule Sonax fra Clas Ohlson

- 2 orange fra BilXtra

Midler for rådighet:

- Meguiars Gold Class Shampoo & Conditioner

- Meguairs ScratchX

- Meguairs DeepCrystal Step 1: Paint Cleaner

- Meguairs DeepCrystal Step 2: Polish

- Meguairs DeepCrystal Step 3: Carnauba Wax

- Turtle "High Tech" Rubbing Compound

Legger ved noen bilder av tilstanden på lakken pr dags dato:

post-537-1227207546_thumb.jpg

post-537-1227207643_thumb.jpg

post-537-1227207846_thumb.jpg

Noen som kan komme med tips, råd, hint, forslag.. og rett og slett hjelpe meg med å komme i gang?

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Lee

Hopp over fylla ei helg eller to og handle litt utstyr fra Scandic Shine eller andre.

Ei bøtte til og en god mitt er første pri.

Resten av produkta er brukbare.

Lakken så ikke så helt hinsides gale ut, med mindre det lurer noe skummel under alle swirlsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen inn Skyhawk!

Er selv rykende fersk i dette, har så smått begynt å handle litt "leketøy" av de av gutta som har butikk her inne, og har lest mye på artiklene som ligger her:

http://www.detailersclub.no/artikler/guider

Av nettbutikker så har du både www.godkjemi.com og www.scandicshine.no begge disse drives av gutter innpå forumet her (Kazzper & Pirex)

Og om du søker i forumet så finner du MANGE slitne biler som ser utrolige ut etter at noen detailer-hender har fått leke litt med bilen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpet på at noen av produktene jeg har var brukanes. Har ikke så alt for mye penger til rådighet da den skal inn på EU snart og har litt rep kostnader i den forbindelse. Men en bøtte til og mitt skal jeg nok få til å få kjøpt inn. Tenkte å ta deres første bud fra starten av, droppe svampen og pusseskinnet. Mitt, hva er det igjen?

Lakken er ikke så verst med tanke på at den er 14 år gammel og har vært gjennom 280.000km, alltid stått lagra ute og fått lite eller ikke noe pleie før jeg fikk den. Men, som det er synlig på bildene preger dette resten av bilen også, småriper, swirs + litt klarlakk som har flasset av på taket og små lakkskader her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Hei og velkommen hit til forumet :) Så tror jeg du skulle tatt en titt på disse to guidene hvis du ikke har sett dem fra før:

http://detailersclub.no/artikler/guider/11...eie-for-dummies

http://detailersclub.no/artikler/guider/46...e-for-dummies-2

Så kan du også ta en titt på denne der det egentlig står alt du trenger å vite!

http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=66024

Så vil jeg bare si at den Meguiar comboen du brukte ikke bør brukes med roterende maskin, hvis den clas ohlson maskina du hadde var det. Det med hvilke produkter som er "best" er det egentlig ingen fasit på, du må bare prøve deg litt frem å se hva du liker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Hvis du skal ha noen nye produkter, hvor mye kunne du tenke deg å bruke på det?

Er veldig vanskelig å få "perfekt" ripefritt resultat uten å bruke maskin, ville kjøpt en roterende var jeg deg. Legg helst litt penger i denne, Ketil har jo et BRA tilbud på flex, men koster alikavel 5000, men da har du det du trenger til polering i hvertfall hehe.

Bare kom med en sum du kan bruke så skal jeg se om jeg er rask nok til å komme med en liste, før noen andre her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpet på at noen av produktene jeg har var brukanes.

Det ligger mye i teknikken og forarbeidet..

Viktige ting å huske på med step3-serien:

-Rist flaskene godt!!

-Step1+2 skal jobbes med små områder av gangen, og tørkes/poleres av med Microfiber umiddelbart. Jobb jevnt, og med jevnt press, så får du jevnt resultat. Husk at det er step2 som fyller riper.

-Step3 skal legges på i tynt lag, og herde minst 30min. (til den er "tørr") Legg gjerne på 2-3 lag for max beskyttelse og dybdeglans.

Jeg har fått mange biler kjempebra igjen med step3, men siden de bare fyller, og ikke korrigerer, vil ripene komme tilbake etterhvert. (Dog ikke et par dager etter, så det er noe som har skjedd i prosessen din.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velkommen til oss :)

For å få korrigert lakken skikkelig bør du nok til med en polish som er beregnet på maskin. Dersom du leser guidene her og testen av DC- serien kan du få mange tips til å få det så bra som mulig, men du vil nok ikke kunne fjerne ripene permanent. Scratch X fungerer ganske bra på små områder, men du kan ikke gå over hele bilen med det.. Da blir du nok støl i et par dager etterpå tenker jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scratch X fungerer ganske bra på små områder, men du kan ikke gå over hele bilen med det.. Da blir du nok støl i et par dager etterpå tenker jeg ;)

Har gjort det noen ganger, og det går greit (omtrent som å jobbe med gammel Turtle Wax)

Men man får ikke det beste resultatet med ScratchX med én behandling.. man gjør det tre ganger. Og da er du nok støl i mer enn et par dager ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Om bilen har blir like ille etter 3 dager er det da etter vask? hvilken såpe benyttet du fra Meguiars?

Ikke bland så sterkt i såpevann, det trengs ofte ikke etter at du har polert...

Ellers ser det ut til at det har kommet en del tips over her...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg har forstått det riktig så fyller kun step 2 polish kun ripene slik at de blir mindre eller ikke synlige, men fjerner dem ikke.

Hvordan er ScratchX - fjerner den ripene permanent eller skjuler den også bare?

Og dette med våtsliping, blir riper borte da? Avhenger av hvor dyp ripen er selvfølgelig, tenker generelt RDS riper (Random deep scratches) som det så fint kalles på "fag"språket. Altså riper som kun er i klarlakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

ScratcX fjerner riper, etter en alco wipedown (tørker bort polishrester) komme rikke riper frem igjen, ScratchX fjerner mye riper den. men må jobbes med, ofte mer en en gang ca 3 runder på samme sted fjerner mye, men er også mye jobb.

Våtslip fjerner riper ja så fremt de ikke er i mellom lakken din (grunning eller metall syntes) men da MÅ du over med maskin og ofte ull/polish med cut for å få det bra igjen (sjekk noen poster fra Virtual her inne han er rå på våtslip) Ofte holder det med pad og polish med cut (meguiars, Menzerna eller scholl har alle bra RDS fjernere) men alle krever maskin, noen kan benyttes med en Dual Action polisher (osilerende) også, emn det tar mer tid og du må over panelet en del ganger for å klare å bryte det ned skikkelig. (ull og DA er stort sett ikke noe poeng)

Poleringsmiddel med fyller i er "greit" nok det, men om du bruker en såpe som er sterk eller avfetting etterpå er du tilbake til start, (SRP fra Autoglym fyller bra, men den også må du ofte over med flere ganger for å fjerne det meste, men RDS tar den ikke skikkelig)

Personelig har jeg lagt min elsk på Scholl sin A15, den er en AIO (all in one, den fjerner riper, polerer og beskytter) den kan benyttets med både Ull og finishing pad, så der trenger du bare den, men den tar ikke absolut alt, men mye, funker sammen med DA også om du vil det (ikke med ull pad) og vær obs på at det kommer litt sling fra den med Scholls finishing pad også, så start på et rolig tempo, og hold det der en stund før du girer opp maskinen (gjelder roterende maskin, men DA kan du kjøre greit fort forholdsvis fort i allefall med Porter Cabel sin DA maskin)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
Er det ikke slik at Scratch-X ikke fjerner ripene men gjør kantene rundere slik at di ikke er så lette å se lengre?

Helt riktig.. men mye av lakkvirvlene kan fjernes permanent med den.

Endret av kazzper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

ja litt kjemi i ScratchX, har bare den gamle som ikke går sammen med en DA maskin her, men mulig den også kan legges på med DA også..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...