Gå til innhold

Noen tanker om verditap..


Are G

Recommended Posts

Satt og tenkte litt på dette med normalt verditap på en bil i forbindelse med at jeg tenker å selge sedanen.

Den har listepris på 529.900,- ny og er kanskje verd et sted mellom 10.000,- og 20.000,-.

En rask runde med Excel sier at dette er verditap på 20-22 % pr år.

Ettersom jeg er Mercedes-fan kikket jeg på en av de mer attraktive modellene, 124, dvs gamle e-klassen.

I 1994 måtte man ut med 1.769.305,- for en ny E 500, med samme verditapet som min 230 ville denne kostet 25 000 kr i dag. En bra E500 koster vel fort 200 000 kr og dette tilsvarer et verditap på bare 11,5%.

Hvem sa dyre biler falt mest i verdi? ;)

For de som måtte ønske å kverulere om investeringer, man fikk en bra bolig for 1.7-1,8 mill i 1994, den har antakeligvis noe høyere verdi i dag.. Kroneksemplet er Grottenveien 18 i Oslo som ble kjøpt i 1993 for 2,65 mill, og solgt i 2007 for 34 mill, dette tilsvarer en rundt 20 % årlig prisøkning. :shocking2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JensChristian

Jeg skal ikke legge meg opp i diskusjonen vedr. bilene Are, men huset du nevner: HELT FANTASTISK. Har vært der på besøk ifm en skoleavslutning for et par år siden og huset er helt rått :) Ligger et steinkast fra der jeg bor for øyeblikket, er vel 50m i luftlinje (forhåpentligvis ikke mye lenger). Standarden på huset er helmaks... Badebasseng, trenings-"senter", mener det er 3+2 garasje på eiendommen også.

Familiensom solgte huset.bygde seg også nytt hus på en eiendom som ligger drøye 50m nord for oss igjen, med tre hus på eiendommen der igjen... Er vel en garasje med bomulighet + portnerbolig og hovedresidensen. Ganske fine greier :) (Og i gavlen på alle husene er initialene til far i huset, :shocking2: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler taper seg ca 50% på dei 5 første åra.

Store motorer taper seg mest. Men når bilene blir gamle, so vil dei mest sjeldne holde seg mest i pris.

Ein bil som omtrent halve befolkningen har hatt er jo ikkje akkurat interessant å ha. So ein gammel mercedes med bitteliten motor og rust er jo ikkje værdt ein dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke en Mercedes med 210-karosseri det beste eksempelet for "gjennomsnittlig verditap" på en bil, da rustproblematikken på disse har sendt markedsverdien " rett i dass". Egentlig synd, da dette er gode biler.. Gode eksemplarer uten rust kan man fortsatt få greit betalt for, jeg fikk iallfall en fair pris for min "perle" når jeg solgte til ØHN for et års tid siden.. Den gikk omtrent for nyprisen (listepris) for dekk og felger :)

At bilinvesteringer sjelden gir noen positive regnestykker er allment kjent, kjøper man bil etter lommeboka taper man ikke mer enn det man har råd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Nå er vel ikke en Mercedes med 210-karosseri det beste eksempelet for "gjennomsnittlig verditap" på en bil, da rustproblematikken på disse har sendt markedsverdien " rett i dass". Egentlig synd, da dette er gode biler.. Gode eksemplarer uten rust kan man fortsatt få greit betalt for, jeg fikk iallfall en fair pris for min "perle" når jeg solgte til ØHN for et års tid siden.. Den gikk omtrent for nyprisen (listepris) for dekk og felger :)

At bilinvesteringer sjelden gir noen positive regnestykker er allment kjent, kjøper man bil etter lommeboka taper man ikke mer enn det man har råd til.

Bil er tapsprosjekt, ingen tvil om det. Jeg kjøpte 1999 E200 Elegance /113.000km brukt av Bertel O. Steen i 2005 for 184.000,- og solgte den i 2011 ved 171.000km for akkurat 50.000,-

04_-271259421_xl.jpg

Her er annonsen på bilen min som jeg solgte i fjor: http://www.finn.no/f...nnkode=29798204

Jeg holdt den av og avtalte visning 3 timer etter at den ble lagt ut fredag ettermiddag. Lørdag formiddag ble den solgt for prisantydning på 50.000,-. Den hadde rust i 2009 som BOS forlangte kr 34.000,- for å fikse. Jeg takket nei, og solgte den to år senere uten at noe av dette var utbedret...

Kunne jeg fått 5000,- mer? Kanskje, men jeg kunne også gjerne fått utallige dekksparkere, uten salg over flere måneder i et fallende marked. Et marked der folk tidvis klikket innom bilen som ikke ble solgt, mens de ventet på at jeg skulle justere ned prisen så de kunne knyte på seg "pruteskoa" og ta en titt. Legger man seg på edruelig pris i utgangspunktet, har selger det psykologiske overtaket, fordi kjøper føler han får mye for pengene og pruter mindre. Sluttsummen/salgprisen ender ofte på omtrent det samme uansett. Det koster også å ha en bil stående for salg.

Ingen tvil om at jeg gjorde et fair kjøp på din W210 E240 av deg HenrikTA, og bilen har jeg stor glede av. Den tok seg turen til Lillehammer på DCN-treff nå i høst og stelles med. :)

DSC_0159.jpg

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Det er noe i det du sier Øyvind om å ha riktig pris på det som du skal selge. Synd at pruting har blitt en trend og at det faktisk finnes noe som blir kalt for prutepris. Noen pruter også før de har sett på bilen idet heletatt f.eks via SMS, E post eller telefon.

En annen ting som ofte skjer (særlig på div forum) er at folk flest ikke vil si noen pris de skal kun ha et bud. De vet hva de skal ha, men vil ikke si det i tilfelle de får mer penger på denne måten (noe som skjeldent skjer). Heldigvis er det regler på sånne ting her på forumet så vi slepper dette problemet.

Dette sporet jo litt av, så jeg får ta med litt on topic også.

Som sagt tjener man skjeldent på en bil. De detter ned i pris for hver dag og km som går. En gammlere bil vil ikke falle så mye i pris, men det er selvfølgelig ting som kan gå istykker på en bil som er 15-20 år gammel. Likevel tror jeg det er mindre tap med en gammel bil iforhold til en nyere en. Selv har jeg kun gamle biler, har ingen bil lån og har også hatt lite problem med bilene mine (snakker da om dyre repereasjoner).

Når bilen går fra halvgammel til gammel og passerer 30 år gammel og er i god stand stiger faktisk prisen litt. Ser du f.eks en Volvo PV eller en Volvo Amazon fra 50-60 tallet så koster jo noen av de det samme eller mer enn det de kostet da de var nye (ja det blir litt feil å tenke sånn mtp at krona var verdt mye mer den gangen enn den er idag)

Som alt annet er det sikkert 100 meninger rundt dette også.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Er jo mange gode poenger her nå.. En annen ting er hvaman er ute etter og hva som er best for den enkelte..

Jeg var inne å kikket litt på A4, og så nyeste innlegg nedover,så flere forskjellige altså. Det er jo en del utstyr som skiller bilene fra hverandre, quatro,automat,skinn osv.. Men om man ser hva man kan få en 2005-2006mod for kontra dyrere modeller, er det vel et gunstig alternativ.

Blir jo egentlig litt ot, Men som sagt ble overasket over hvor mye A4 man får får 150 000.- (prutet 10-15kanskje)

Om man ser de som ligger til rett under 300 000.- er det jo selvfølgelig nyere bilmodell km osv.. Men igjen.. :)

P.s leit med den Saaben! De er fine og vurderte å kjøpe ny9-3 på den tiden, men ble litt for liten for oss med to store hunder.(en stor, og en mindre stor:))

Men for å dreie det litt in topic.. Når vi skal bytte bil neste gang, er det stasjonsvogn som gjelder. Og vi har også tenkt på leasing, men da ville jeg heller prøvd å ta over eksisterende kontrakt, og første eier ev har tatt seg av innskudd. Da er det vel mer hvilken bil som er tiljengelig, enn hvilken bil man ønsker seg?..

Har lyst på nyest mulig bil med garanti, men da blir det kanskje noe sånt som : Skoda superb 105hk manuel2wd 10-20 000km og mest mulig garanti igjen. Dette ville vel pr dags dato en 2011 eller helst 2012. Ev Lign passat,mondeo etc..

Ev sikler jeg på Bmw 520 (helst 530dx), men da er det jo helt andre årsmodeller og km-stand vi snakker om. Men det ville være snakk om litt verditap. Jeg vil ikke ha automat,så kan spare litt der, men tror ikke det er store forskjel i pris brukt på de..

Om jeg skal bruke Ca 299 000, tenker jeg at det er en fine biler. Men om man f.eks strekker seg til 320-340 000 Dukker det opp enda finere biler:) (naturlig).

Tenker at om jeg skal være fornuftig, og ha et "forutsigbart" men litt kjedelig kjøretøy, så går jeg for type nyest mulig, med lite utstyr.(mindre som kan ryke..)

Ev kan jeg kjøpe en 2-3år eldre bmw med kanskje 80 000km på telleren og ikke så mye garantier i vente..

Vet ikke helt hva det blir, men det blir stasjonsvogn! diesel/bensin ikke så viktig, helst manuel(liker det) og gjerne 4wd.

Mener å huske jeg så en 2005 A4 1.8 q som hadde gått ca90 000. storservice var tatt. Den lå ute til 151 000.- tror jeg. Dette er jo også etter min mening et godt alterativ, deler til bilen blir vel litt billigere med årene også.(og brukte deler).

Dette ble mye rabling!:)

Endret av cocos

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet meg akkurat fram til at Yarisen jeg kjøpte ny for 129000 hadde et årlig tap på 8%, men så er jo ikke diverse ekstrating jeg monterte etterhvert med i startprisen (motorvarmer, kupervarmer, takstativ...). Toyota garanterte innbyttepris på 40000, som jeg ikke gadd å ta da jeg byttet til Avensis. Annonserte selv til en pris som lå i nedre sjikt av tilsvarende biler på Finn (husker ikke om jeg forsøkte meg på 60000 kanskje), fikk noen nigerianske henvendelser og en sms fra en norsk dame som kunne hente den straks for 34000... Tok den av nett, og får endelig solgt bilen for 55000 til en venn av en kollega (hu trengte en bil og han visste jeg hadde en). Den ble solgt post-DCN og var vesentlig mer strøken da enn når den sto på Finn ;)

Så forsøkte jeg å bli kvitt Avensisen, kjøpt for 210000 og solgt for 150000 18mnd seinere... 20% årlig tap, på en brukt bil!! Toyota Hønefoss lo vel hele veien til banken, må ha vært et kjempesalg for dem? Tror ikke nødvendigvis det var i salget at pengene forsvant.. Ingen tok kontakt (bare phishing og nigerianere) mens den sto på Finn, og den var priset slik at den lå av de 10 billigste (170000) blant tilsvarende biler. Fikk lagt den som mellomlegg da samboeren skaffet seg 5-serien han har nå

Bil er dyrt:blink:

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og tenkte litt på dette med normalt verditap på en bil i forbindelse med at jeg tenker å selge sedanen.

Den har listepris på 529.900,- ny og er kanskje verd et sted mellom 10.000,- og 20.000,-.

En rask runde med Excel sier at dette er verditap på 20-22 % pr år.

Ettersom jeg er Mercedes-fan kikket jeg på en av de mer attraktive modellene, 124, dvs gamle e-klassen.

I 1994 måtte man ut med 1.769.305,- for en ny E 500, med samme verditapet som min 230 ville denne kostet 25 000 kr i dag. En bra E500 koster vel fort 200 000 kr og dette tilsvarer et verditap på bare 11,5%.

Hvem sa dyre biler falt mest i verdi? ;)

Om man tar en bil som er blitt et typisk samleobjekt som eksempel så vrir man jo endel på sannheten for å komme godt ut. Nå sitter jeg ikke på prislistene, men jeg er ganske sikker på at en BMW 735i var dyrere enn en M3 i 1988, men nå sliter du med å finne en bra M3 til under 200 000kr, men en 735i av samme årgang kan plukkes opp for 30-40k i bra stand. Det er forskjellen på bruksbil og samleobjekt når det kommer til bruktverdi. Mercedes E500 som ble bygget hos Porsche er jo også en slik samlerbil som har mindre verdifall en vanlige biler, men dyre biler faller mer i verdi på generell/gjennomsnittlig basis.

Du er vel ikke uenig i det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men nå sliter du med å finne en bra M3 til under 200 000kr

Skulle akkurat til å nevne Bmw E30, disse har jo faktisk gått opp en god del de siste årene! Men igjen, er vell når biler blir gammle og er i god stand så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Alt avhenger av etterspørselsen ;)

Jeg har jo fått tak i billig porsche før, men da var den skadebil.. Som jeg retta ut ;) Da ble den solgt for en god del mer, men fortsatt 40 000,- under tilsvarende pga det var kollisjonsskadet bil..

Er jo en måte å vri på "tapsprosjekt" på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver stadig å vri tapsprosjektene til noe hyggelig jeg.. Overbeviser meg selv om at jeg gjorde en bra handel, og blir tapet for stort får vi kalle det hobby! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte i 2000 en BMW 750i 1988 modell. Jeg var tredje eier på den. I 1988 kostet denne bilen som den sto rett under 1 400 000,- i følge dokumentasjon i dokumentmappa. Den ble solgt i 1988 til han jeg kjøpte den av, for 375 000kr. Så over en million i tap på 10 år. Jeg kjøpte den 2 år senere for 160 000kr. Ennå 200 000+ i verditap.

Fra første eier så lå det kvitteringer fra Egil Stenshagen bil på over 200 000kr i utførte servicer og reparasjoner over årene, bl.a 90 000kr for nytt (altså skiftet) selvregulerende understell bak. Så at denne bilen kostet første eier godt over halvannen million i kombinert verditap og kostnader totalt tviler jeg ikke et sekund på. Om man har penger til det, så er det jo ikke noe problem (yolo). :)

Jeg hadde den bare et drøyt halvår, men siden jeg leverte den inn for 200 000km service hos BMW, samt betalte 12k i forsikring på det halvåret, for ikke å glemme de 2,5 literene bensin den slurket på mila på småkjøring her hjemme, så kostet den vel meg en 40k på et halvår. Alikevel kom jeg klart best utav det, gudene må vite hvor mye penger den bilen har kostet de neste eierene i de 12 årene siden jeg solgte den :D Ser den lever ennå i følge skiltnr søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en 2010 Diesel Impreza, solgte den for 4 måner siden.

Betalte 290 000,- for den. Ett år senere solgte jeg den for 240 000,-. Kosta på den 10-15 000 ( Var ikke nødvendig, men fikk den akkurat slik jeg ville ha den).

Dyrt år ;) Men gidder ikke og tenke på tapet. Koste meg mye den bilen og kjørte den nesten 20 000 km på et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Det er ofte ett tap å eie en bil :) Eneste jeg vet om som hoilder seg veldig bra er Nissan 300Z.De har vel lagt på 200-250000 i 10-13 år såvidt jeg kan huske.Eneste bil jeg har tapt en del på er min første Toyota MR2.Kjøpte den rett før år 2000 tror jeg..143000 kr.Solgte for 95000 18 mnd etterpå. da hadde jeg fiksa omtrekking av seter og ac gass på den.Ellers fint lite.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...