Gå til innhold

Voks vs sealer til vinter prepp?


V50 D3

Recommended Posts

Da er garasjen endelig på plass, så nå skal jeg vinterpreppe bilen ut/innvedig.

Hva ville dere lagt på av voks og sealer evt. begge deler?

Har :

Duragloss 111

Collinite 845

Nanolouts 2 steg nanotech sealer.

Blien ble tatt 2stegs på for 1,5 mnd siden, og har fortsatt vannskrekk.

Har iron x,prickbort ,surfex hd,Duragloss 401 Mac 30/34 og Max Citrus

Har også Wolf`s the Medium og The Jeweler( disse jeg brukte sist) med kun sealer.

Fått tak i hele 3M serien(grønn,gul,blå og rød)

Ville dere gått over hele bilen igjen, med min flett nye Flex 3401 og 3M produkter eller Wolf`s ?

Eller bare vasket og lagt sealer og voks ?

Her trengs det mange og gode råd da jeg beynner i morgen :-)

Bilen ser grei ut , men vil ha maks beskyttelse på lakken og felger dekk,

Hvor starter jeg? Håper på mange svar til en kar som er litt over gjennomsnittet hyl på å få stelt bil i min nye garasje og ikke minst få den, fin og meget lettstelt i vinter,

Har fått låne meg steamer rett over på vekstedet også

Innspill i hauger og lass ønskes på hva jeg bør gjøre.... På forhånd takk :-)

Endret av V50 D3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Nanolotus lakkforsegling på lakken, Collinite 845 på felger.

For maks bling og fjerning av smårusk skader det sikkert ikke å fise kjapt over bilen med maskin og finpolish først.

Og husk bilder.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tid kan det lønne seg å ta en polish av bilen før man legger voks/sealer for best mulig heft.

Men ser bilen ut til å være fri for de meste av vaskestriper og lignende er det nok å ta en LSP-stripp (sterk avfetting (surfexHD 1:5, feks)), inkludert skumkanon og skånsom håndvask for så å legge sealer/voks på, etter min mening.

Bilder er (som sagt over meg her) bestandig et stort pluss, både under arbeid og etter! ;)

Endret av Klykken

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig vask (skumkanon er på ingen måte et must) etterfulgt av en kjapp runde med finpolish, og et lag 845 til slutt, så er du klar for vinteren enkelt og greit.

Til og med ren surfex fjerner ikke relativt nylagt voks, voksen forsvinner i det maskinen er borti lakken så ikke bruk for mye tid og energi på å sause inn bilen med mest mulig (sterk) avfetting først. Prikkbort + avspyling + surfex + avspyling etterfulgt av håndvask burde holde lenge mtp. på at det er bare 1.5mnd siden forrige runde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er supert :thumbup:

Men blir litt forrvirret her, ang sealer og voks.

Er det ikke nødvendig med annet en voks?

Tenkte at sealer og voks ville være det beste her, men men :huh:

Det er jo vel og greit hvis jeg ikke behøver noe annet enn 845 på lakk og felger :thumbs:

Da gjør jeg evt som følger:

1. Prick bort

2. Skylling

3. IronX

4. Skylling

5. Surfex 1-10

6. Håndvask med CG Glossworkz

7. Skylling

8. Tørk

9. Inn med bilen og la den stå en stund i "varmen"

10. Maskere

11: Flex 3401 med enten blå 3M eller Wolf`s The Jeweler (noen annbefalinger ?)

12. Buffre

13. Sealer/voks

14. Vente litt

15. Buffre

16. Herde 12/24Timer

Virker dette mere i rette gata?

Men hvorfor ikke legge sealer før voksen?

Har dette noe med innholdet i 845, at den evt. løser opp sealer.

Beklager at jeg ikke bruker alle forkortelser her, da jeg skal skjønne mesteparten selv.. hehe

Dere må gjerne svare med forkortelser(etterfulgt av forklaring) hehe...

Skal prøve å få lagt inn bilder,men midt oppi det hele så har jeg en tendens til å glemme.... :eek:

Gidder ikke ta bilder av vask og slikt, med mindre dere forlanger det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanligt å bruke surfex før iron-x.

Eg bruker voks eller lakkforsegling. Å bruke begge deler blir som oftest bortkasta tid. Men på eigen bil har ein ofte litt bedre tid enn på kundebiler. Men om det blir lenge holdbarheit er ein anna sak!

I ditt tilfelle har du collinite 845. Den har vist litt parafin i seg som antagligt oppløser det som er ifra før på lakken. (f.eks. lakkforsegling)

So det enkleste og antagligt det beste er å legge på eit lag med voks eller lakkforsegling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde rekkefølgen var:

Prickbort

IronX

Surfex

Mener å ha lest dette en plass eller ti her, men hadde ikke forundret meg om jeg hadde surret igjen :blink:

Alzheimer light her i gården.

Men er jo helt topp at jeg ikke har behov for LSP ( hehe der våget jeg meg jammen meg en forkortelse gitt) :thumbs:

Ville dere lagt 2 lag med 845, eller har det ikke noe for seg? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo ha LSP. (er voks/lakkforsegling)

1 lag holder vanligvis. Viss ikkje du er av typen som legger for tynt slik at ikkje alt blir dekka første gangen. (pleier ikkje akkurat å være eit problem for dei som ikkje har vært på forumet so lenge! ;)

Men viss du vil, er det jo berre å legge 2 lag. (lag 1 må jo herde først)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, der lærte jeg jaggu meg noe nytt.

Trodde faktisk at LSP var sealer jeg :eek:

Nei, tror ikke jeg har lagt for tynt med voks til nå.. hehe ;)

Har vel kanskje heller lagt for tykt tenker jeg :blink:

Men har vært greit å buffre de gangene jeg har lagt på, med unntak av siste gangen.

Gikk relativt greit, men kladdet litt.

Var vel litt kaldt/fuktig når jeg var i ferd med å avslutte.

Blir greit med herding(som jeg aldri har gjort før), nå som bilen kan stå inne i garasjen.

Har fyrt opp en diesel brenner i dag, og ble kjapt 35 grader der inne.(uisolert garasje)

Håper det kommer til å gå greit med lakkstell til helga,er veldig fuktig for tiden...men men.

Er det uheldig hvis det er litt fuktig på gulvet når man legger polish og skal vokse?

Noe annet jeg bør tenke på?

Endret av V50 D3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fukt på golvet går nok helt greit, og temperaturer på rundt 20C er mer enn godt nok og optimalt, både for polering og LSP (Last step product, eller siste steg).

Hvis dette er første gangen du går på med maskin så heller prioriter det å bli kjent med redskapen, produktene og rutinene rundt disse fremfor å være manisk på å ha de rette forholdene og omgivelsene. Det er ikke kirurgi du går i gang med (selv om det kan virke slik noen ganger), og det bør være moro og kos å holde på med dette for at det ikke skal bli et ork og et stressmoment, spør du meg. Det holder i lange baner med garasje som er tålelig behagelig å jobbe i, i alle fall i første omgang.

Når du føler deg komfortabel med utsyret vil et naturlig steg videre være å perfeksjonere metodene og rutinene for bruk av utsyret og produktene, inkludert omgivelsene og miljøet der (temperatur, fuktighet, lys osv) da det også er en liten faktor.

Angående forkortelsene som blir brukt her på bruket (det er ikke så rent få av de!), finnes det en egen tråd i forumdelen for oss

nybegynnere hvor de aller fleste er forklart.

EDIT:

PS! Det er ikke bare herding som er en viktig faktor hos LSP, men også hazing.

Herdingen er tiden etter at LSP er lagt og buffet av, før bilen utsettes for naturens elementer (sol, regn, skitt osv), mens hazing (tørketid, kan man kalle det på norsk) er tiden LSP får ligge på bilen å virke før den buffes av. Det står som regel et sted på produktbeskrivelsen til LSP hvor lenge denne bør være.

Endret av Klykken

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke første gang med maskin, men første gang jeg skal prøve Flex maskina. :thumbs:

Tok jo to 2 stegs for en liten tid tilbake. ;)

Men kan vel si at fra å gå fra en tohodet TW 300 og en roterende fra Jula til Flex 3401, da blir det vel som å si det er første gang med maskin :thumbup:

Flott og greit forklart Klykken :thumbup: Men vil gjerne gjøre ting så riktig som mulig med en gang,det er derfor jeg stiller en haug med sikkert dumme spørsmål. (Dere som svarer kan jo tross alt dette ca. 200% bedre enn meg) ;)

Men må også utdype at jeg syntes dette forumet her er helt fantastisk. :thumbs: :thumbs:

Makan til hjelpsomhet til slike uvitende tullinger(som gjerne vil vite alt, helst i går..hehe) som meg, er jo bare helt enestående. :thumbs:

Skal prøve å finne ut hvor lenge 845 skal haze (wow,er det virkelig meg som skriver) :thumbs:

Trodde faktisk at LSP stod for sealer jeg,men ser jo at det du skriver passer vesentlig bedre..

Prøver å lese så mye som mulig her ,men har endel å gjøre utenom her på landet.

Er innom her ved første annlednig for input,men ikke alt som blir lagret like fort :blink:

Derfor føler jeg at jeg må spørre ekspertene når jeg står fast og lurer meg grønn.(akkurat som ikke jeg er grønn nok fra før..hehe)

Takker selvsagt til alle dere andre som er så greie å prøve å lære denne gamle sauen hvordan tingene skal gjøres :thumbs:

Endret av V50 D3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal mye til for å gjøre noe direkte feil, da. Størst faren er uansett med maskinen, da denne faktisk kan skade lakken om man er uforsiktig. Flex 3401 er en proffmaskin som oscillerer med tvungen rotasjon (en såkalt Dual Action-maskin (DA)), så denne er "snill" i forhold til en ren roterende maskin, men likevel litt mer voldsom enn DA-maskinene uten tvungen rotasjon. Likevel skal det litt til før du klarer å brenne gjennom lakken. Dette vet du nok allerede, siden du har brukt maskiner på lakken fra før. :)

Collinite 845 skal legges på panel for panel og buffes tidlig, gjerne etter hvert panel, før den rekker å tørke 100%. Ligger den for lenge på lakken kan den rekke å bli hard, og du vil få problemer med å få det av på en skånsom måte, i følge produsentens retningslinjer i allefall. Med andre ord bør du ikke legge dette på hele bilen før du buffer det av igjen.

Mer info her: http://www.collinite.com/assets/Uploads/Product-Tech-Sheets-PDF/TTech845pdf.pdf

Og her: http://www.collinite.com/automotive-wax/insulator-wax/ :)

EDIT:

Ser det står det samme på mange av deres sealere/vokser ang det å legge på hele bilen eller bare deler av den, og med Collinites voks nummer 476s som jeg har, la jeg det på hele bilen og ventet kanskje en time før jeg buffet den av igjen. Det var ikke noe problem for min del, men nå har jeg ikke prøvd 845, så hvordan den normalt sett oppfører seg kan jeg ikke uttale meg om.

Organiske vokser er som oftest mye snillere med tanke på hvor lenge de kan ligge på lakken før buffing, i motsetning til syntetiske vokser som 845 og 476s er (petroleumsbasert er disse to).

Endret av Klykken

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken:

Takker for info om 845 :thumbs:

Der hadde jeg nok fritt på draget jeg.

Ville nok ha lagt på hele bilen jeg ;)

Maskin: kjøpte Flexen etter mye lesing,og uerfarenhet med roterende.

3401 skal visst være helt konge :thumbup:

Dette du sier om 845 her Klykken var nytt for meg. Jeg har lagt på hele bilen, ventet litt også buffet.

Fungerte det greit for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Klykken:

Takker for info om 845 :thumbs:

Der hadde jeg nok fritt på draget jeg.

Ville nok ha lagt på hele bilen jeg ;)

Maskin: kjøpte Flexen etter mye lesing,og uerfarenhet med roterende.

3401 skal visst være helt konge :thumbup:

Fungerte det greit for deg?

Utenom de vanlige LSP problemene mine, ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid påført 845 på hele bilen eller alle felger, ventet 20-30min og tørket av uten problemer.

915 og 476 er generelt litt tyngre å jobbe med, og ikke minst hvis de legges for tykt, så her fungerer sikkert panel for panel metoden bedre. Men jeg har også lagt både 915 og 476 på hele biler før avtørking, og synes ikke de ble noe særlig vanskelig å tørke av kontra å jobbe med panel for panel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instruksjonene fra collinite må være en slags helgardering, bare for å sikre seg at OM det først går galt når noen venter for lenge så er det på eget ansvar. Derav den vesle ninjaediten av skeptisk tekst i mitt forrige innlegg også.

V50 D3: Tror jeg ville gjort som de andre som har prøvd produktet og heller tatt instruksjonene fra Collinite med en klype salt. Men man kan jo teste på ett panel på bilen bare for å se hvor lang tid det tar før den eminente "gråhinnen" begynner å vises, så er man iallefall sikker. :)

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her begynner det å komme mye fornuftig frem, til en forrvirret gammal tulling :thumbup:

Kommer til å teste på et panel først, og ta det deretter tror jeg nok.

Har aldri prøvd flytende voks før, så det skal bli spennende.

Får prøve å ikke legge for tykt denne gangen :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok flere her inne, som etter å ha påført 915 altfor tykt på hele bilen skulle ønske at de hadde gjort det på kun et panel :D

Der er 845 som sagt litt greiere om så skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...