Gå til innhold

Hvordan bedre denne lakkskaden?


chrsag

Recommended Posts

Ett bilde sier mer enn tusen ord. Hvordan kan jeg forbedre denne lakkskaden? Er akkurat i en kant på skjermen, og har vært der siden jeg kjøpte bilen men irriterer meg grønn. Er å lakkere opp igjen eneste utvei tro? Evt. hva må til?

Se bilder.

post-5377-0-34368400-1351703127_thumb.jp

post-5377-0-45514100-1351703169_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter på mobilen men det ser ut som lakken er slipt av langs kanten på buen? Problemet da er jo at du ikke har en skarp kant å flekke mot, men en overgang som gradvis blir tynnere, og i tillegg en overgang som ligger på en knekk i panelet. I såfall blir det neppe pent med noe annet enn å lakke den delen..

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Jeg synes det Gry skriver høres fornuftig ut, og er enig i at dette må lakkes for å bli bra igjen. Har ikke så stor skjerm på pc(mini), men ser jo veldig ut som om det er "slipt" bort. Har også sett lignende skader på mange andre biler..:) Lakken borte og plasten under kommer til syne..

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vel prøvd å berget det jeg da,skader jo ikke hvis man likevel tenker å lakkere. Hadde lignende på min tidligere A4, etter et ublidt møte med en gjerdestolpe, og dervarjeg sikker på at retting og nylakk var eneste utvei. Vannskpte og rubbet det opp igjen, og alt le faktisk borte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja har ikke helt bestemt meg om jeg skal lakke opp igjen enda, er ikke så lett å få øye på skaden i vanlig dagslys. Men kunne vært fristende å forsøke å våtslipe og rubbe opp igjen. Men vet ikke om jeg tør:S Skaden kjennes jo dønn glatt ut så hadde ikke gått an å kun rubbe? I såfall hva bør en våtslipe med 2000p? Og hvilke rubbing/produkt anbefaler en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange skader jeg har vært skeptisk til som viser seg å bare være klarlakkskader. Hvis du har prøvd våtslip en gang, så blir jo lakken der du har slipt hvit og matt. Og så kan det selvfølgelig legge seg rester av bevis B i lakken. Endel skraper og riper vil da lage store synlige merker nettopp fordi de har skrapt opp det ytterste laget og etterlatt seg et hvitt spor, eventuelt malingsrester fra gjerde eller hva nå det er som har vært i nærkontakt.

I og med at alternativet uansett er en opplakkering, så ville jeg forsøkt å polere og se. Men da ville jeg begynt med noe mildt (hvis du har en Audi som i profilbildet er kanskje lakken ganske hard?), f.eks DA, grønn uber og S30. Altså en lett medium pute med medium-fint poleringsmiddel. Og helst DA da fangeren din sikkert er plast (varmeutvikling på plast/glassfiber er annerledes enn på metallplater, fortere å brenne lakken sier dem *kremt*). Og hvis dette relativt milde steget ser ut til å bedre på saken, så går det an å gå opp et hakk. Evt bare kjøre flere pass med litt mer press (bare pass på varmen hele tida, såvidt du kjenner lunk)

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, er en Audi ja. Har hørt de har hard lakk men også veldig tynn?

Har nettopp kjøpt meg en DA-maskin fra biltema, men er helt ny innen maskinpolering, men som dere sier så er omlakkering neste steg. Så hvorfor ikke go for it.

Men siden jeg ikke har noe erfaring vet jeg heller ikke hvilke produkter en trenger til jobben og hvor jeg får tak i disse? Noen som kan hjelpe meg med liste her? Det aller beste hadde vært produkter en får over disk, hvis det finnes til jobben.

Takk for svar, er en Audi ja. Har hørt de har hard lakk men også veldig tynn?

Har nettopp kjøpt meg en DA-maskin fra biltema, men er helt ny innen maskinpolering, men som dere sier så er omlakkering neste steg. Så hvorfor ikke go for it.

Men siden jeg ikke har noe erfaring vet jeg heller ikke hvilke produkter en trenger til jobben og hvor jeg får tak i disse? Noen som kan hjelpe meg med liste her? Det aller beste hadde vært produkter en får over disk, hvis det finnes til jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Meguiar's Ultimate Compound, BilXtra, ca 300 kroner

Sonax Orange poleringspads, Clas Ohlson, 69-79 for en 2-pack 100mm eller 79 for en 145mm, mener jeg... deromkring, hvertfall.

Nå skriver du ikke hvilken maskin du har fra Biltema, men hvis det er UFO-maskinen (240mm poleringshode og håndtak på hver side) bør du gå tilbake med den og bytte den i den to-hodete varianten. Hvis det er to-hoderen du har allerede er du godt på vei. :)

Den to-hodete maskinen kan ikke bruke pads større enn 100mm, forøvrig.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Hvor bor du? Hvis du ikke bor langt uti gokk kan du få låne no' Scholl av meg :-)

EDIT (Mitt innlegg nr 666... dårlig tegn)

Endret av kristian_

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få lånt deg en lakkmåler. Ikke alltid slike skader er så dype som man tror.

Har sett slike merker som kun er slitt klarlakk, og på mørke biler blir fargen veldig grå.

Hva har du av produkter fra før av ?

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig med polerings-produkter fra før, da bilen har vært permashine behandlet og ikke skulle poleres. Så er bare avfettinger, shampoer, Qd og gummifornyere i min garasje. Så kom gjerne med innspill, polermaskinen ligger fortsatt i embalasjen. Har heller ingen erfaring med denne type jobb, så kanskje den burde sittes vekk til noe her inne som kan det? Eller er det bortkastede penger at en gjerne må omlakkere uansett?

Ps, det er ikke bare slitt lakk da dette er rester av en større skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristin

Hvis du forteller oss hvor i landet du holder til kan vi se om en av oss bor i nærheten og kan hjelpe deg se på skaden.

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte meg litt med DA ultimate compound på orange sonax, synes det bare ble verre:s Gav meg når jeg synes jeg kunne skimte litt hvitt bak:s Lakkering neste? Går ikke an å flikk lakkere noe sånt? Da må hele skjermen takast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bilde?

Men hvitt pleier dessverre å tyde på grunning..

Og det forrige spørsmålet ditt: poleringsmiddel med slip for håndarbeid. Til det er svaret at det er et helsikes arbeid. Jeg våtslipte noen flekker og pusset over for hånd (med en polish jeg vanligvis bruker med maskin), rett og slett som en test, og det går jo på mindre områder. Som under dørhåndtak, trodde det var mange som bruker UC under dørhåndtak, eller Meguiars Scratch X i det minste (den bør du klare å finne over disk). Det er jo bare å gnu i vei :) gnikk til du ser mannen med ostehøvelen!?!

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...