Gå til innhold

Frossen dørlås på 04' Passat 3BG


Klykken

Recommended Posts

God morgen godtfolk!

Fikk i morges erfare at dørlåsene på bilen hadde frosset, med resultat i at døren ikke var mulig å få lukket før varmeapparatet hadde fått gått i 15-20min! Det var bare 5-6 minusgrader ute i natt også, så ser for meg at dette kan bli et kjempeproblem når vinteren setter inn for fullt med 10 minusgrader og høyere.

Har også fått forhørt meg litt med folk som har (og har hatt) samme type bil, og dette er visstnok et kjent problem. Man kan utsette problemet noen uker med låsolje, men i noen tilfeller kan det vise seg å gjøre vondt verre da det originale fettet fra fabrikk forsvinner helt, da noen låsoljer kan inneholde alkohol og annet snusk.

Uansett, noen som har samme type bil (gjelder visstnok de fleste typer VW fra denne perioden og bakover) og har fått bukt på problemet (iallefall gjennom en hel vinter)?

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Har ingen erfraring med bilen du har problemer med, men sånn generelt så er det lås spray som innholder alkohol da dette er en AIO. Lås olje skal være uten alkohol da denne er laget for å smøre og ikke for å fjerne is når skaden er skjedd.

Selv pleier jeg å bruke en spray som f.eks denne isteden. Denne er litt tykkere i konsistensen enn vanlig låsolje.

Døren du har problemer med ville jeg tatt av dørtrekket på og srayet litt på all mekanisme. Det er ikke sikkert det er kun låsen som fryser når det er kaldt.

En lås som ikke fryser ville jeg ikke gjort noe med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et kjent problem på VAG.... problemet ligger i at den lille 3-kanten som er med på å løse ut/låse mekanismen fryser fast/blir hengene. Dermed så kan man risikere at man ikke kommer inn i bilen, man får ikke døra i lås (må holde på den til det tiner) og ikke minst at man ikke får åpna døra når man skal ut av bilen igjen. :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedespray kan kanskje prøves. Nå har jeg så og si nettopp kjøpt bilen, så har ikke rukket å prøvd noe som helst enda, men... Er åpen for flere forslag også.

Og jeg har kun giddet å testet førerdøren, da jeg ikke hadde tid til å risikere at de andre dørene ble stående på vidt gap på morgenkvisten. Regner uansett med at dette ikke er unikt kun for førerdøren, og at alle dørene har samme feil/problem.

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i klubben... Akkurat samme problem på A6 og andre VAG fra den tiden.

Det jeg gjør er å skru ut hele dørlåsen og plukke vekk den elektriske delen slik at jeg kan rense den mekaniske delen ved å legge den i dieselbad eller evt. bare blåse den tørr med trykkluft (noe som bør gjøres uansett). Etterpå kliner jeg masse lithiumfett inni og da pleier den å holde en liten stund.

Problemet er at det blir mye kondens inni der og de vannperlene fryser og sperrer for mekanismen. Idiotisk konstruksjon, men slik er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme på en passat jeg kjører om dagen. Dørene går opp men vil ikke gå i lås når de lukkes. Har samme problem med peugeoten, men ikke før det nærmer seg -30. En jeg jobber med har en golf 08 mod, fortsatt samme problem.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ingen løsninger på problemet?

En kollega på jobb, som hadde samme type modell, brukte en lighter mot dørlåsen til han hørte et lite "klikk", og da fungerte døren igjen. Flamme mot lakk/metall er lite ønskelig!

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Og ingen løsninger på problemet?

En kollega på jobb, som hadde samme type modell, brukte en lighter mot dørlåsen til han hørte et lite "klikk", og da fungerte døren igjen. Flamme mot lakk/metall er lite ønskelig!

Bakluka på den gamle bilen jeg hadde måtte låses opp manuelt, og første gangen hadde jeg glemt å dytte inn låsolje, så da varmet jeg opp nøkkelen litt, det gikk veldig bra.

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotters med mange tips på rekordtid! :thumbs:

Men som det ser ut kan jeg vel konkludere med at det ikke er noen løsninger som er så og si permanente? Jeg får prøve litt forskjellig her og finne ut hva som fungerer best over en periode.

Å demontere innmaten i døren er noe jeg helst ikke vil gjøre, da jeg har et rykte på meg (som jeg også fint lever opp til) for å ha 10 tommeltotter, og i så måte aldri vil få satt den sammen igjen på korrekt vis! :P

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Og ingen løsninger på problemet?

En kollega på jobb, som hadde samme type modell, brukte en lighter mot dørlåsen til han hørte et lite "klikk", og da fungerte døren igjen. Flamme mot lakk/metall er lite ønskelig!

Skal du varme, så er nok en hårføner eller varmepistol bedre å bruke ja.

Bakluka på den gamle bilen jeg hadde måtte låses opp manuelt, og første gangen hadde jeg glemt å dytte inn låsolje, så da varmet jeg opp nøkkelen litt, det gikk veldig bra.

Å varme opp nøkkelen fungerer veldig bra hvis problemet ligger i selve lås sylinderen. Har gjort dette mange ganger selv.

TS sitt problem ligger ikke i lås sylinderen, men i selve mekanismen som holder døren igjen.

Hadde same problem med min gammle Audi A4 :-) fekk tips med ein kollega om å spraye wd40 på heile dørmekanisma. D funka vertfall fint som snus for min del :-)

WD40, 5-56 ol fungerer det også, men dette er egentlig en rustløser med smøremidler i (også en AIO). Den varer ikke like lenge som f.eks HPL sprayen til valvoline gjør da denne er mye tykkere og er laget spesielt for smøring (ikke for å rense og løse opp rust samtidig som WD40 ol.)

Flotters med mange tips på rekordtid! :thumbs:

Men som det ser ut kan jeg vel konkludere med at det ikke er noen løsninger som er så og si permanente? Jeg får prøve litt forskjellig her og finne ut hva som fungerer best over en periode.

Å demontere innmaten i døren er noe jeg helst ikke vil gjøre, da jeg har et rykte på meg (som jeg også fint lever opp til) for å ha 10 tommeltotter, og i så måte aldri vil få satt den sammen igjen på korrekt vis! :P

Det som CFM snakker om gjør du uten å ta av dørtrekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir å prøve kjedesprayen først, og spraye fra utsiden og inn i selve låsekassen. Kanskje det også ville fungert med sånn smøregrease ("gris", som det uttales)?

Låskassen sitter vel på innsiden av døren, så om den skal skrus av (og kobles fra sentrallås, alarm og gudene vet hva) blir det vel en del hodebry ser jeg for meg, men er det det som må til for å få gjort noe som er så og si permanent, så har jeg vel ikke noe valg. Må sette av en helg til det i så fall. :P Prøver uansett det enkleste først og ser hvordan det går.

Skal forsøke å komme med oppdateringer, for de som er interesserte.

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjent VAG problem ja. Iallefall "eldre" VAG. Hadde ikke problemer med Caddy'n jeg hadde, merkelig nok. Vento'n jeg hadde var noe annet. Løsningen er å selge bilen og kjøpe nyere. :-) Opplevde at låsen ble verre jo mer låsolje jeg hadde på. Tror det eneste som fungerer er å demontere og vaske låsen grundig. Men det er bare min erfaring da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salg av bilen er uaktuelt per nå. :P

Kollegaen min på jobb mente det beste ville vært om låsekassen var helt klinisk renset og fri for all smøring, siden det er såpass trangt der inne at bare smøringen var nok til at ting ville gå i stå.

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta en prat med Parts & Retards gutta. De har helt sikkert noen tips. De er jo trossalt vagofile.

Alternativt søke forumet på VACN.

Alle som har eid en VAG eller Audi i perioden fra begynnelsen av 90 tallet til godt opp på 2000 tallet er godt kjent med dørlåser som fryser. Jeg har hatt mine erfaringer jeg også, men har aldri gått til det steget å ta ut låsekassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

2001 Passaten min har jeg hatt i 130.000km nå og jeg har enda ikke hatt det problemet du nevner :)

Så jeg har tydeligvis vært heldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med mr. B har garasje? :P

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Du kan jo ta en prat med Parts & Retards gutta. De har helt sikkert noen tips. De er jo trossalt vagofile.

Alternativt søke forumet på VACN.

Alle som har eid en VAG eller Audi i perioden fra begynnelsen av 90 tallet til godt opp på 2000 tallet er godt kjent med dørlåser som fryser. Jeg har hatt mine erfaringer jeg også, men har aldri gått til det steget å ta ut låsekassen.

Har faktisk 0 problemer med dette på min 98 mod A4, verken låser, dører, bagasjerom eller noe blir tregt eller fryser fast på vinterstid.

Derimot min andre bil.. en 94 Omega b så fryser bagasjelokk og dører igjen med engang den ser minus på gradestokken..

på den så bare fyrer jeg i veien med varmluft pistol der og da, så smører jeg inn med låseolje etter jeg har fått ut isen, hvordan systemet der er på passat veit jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plages med låset til gasskassen på vogna som forøvrig er rimelig ny, 2011 modell...har smurt med istiner først og låsolje etterpå uten at dette ser ut til å virke over tid..skulle antagelig hatt en olje som er en smule tykkere men ikke så tykk at den limer fast inni der..har fundert på å prøve noe grafitt basert på sprayboks..forslag?

På en laguna jeg hadde som drev å frøys i låskassen på bakluka tok jeg ut hele mekanismen og vaska den med tannbørste og avfetting/varm vann til den var knusk tørr og ren, etterpå varma jeg låset med varmluftpistol og klinte det inn med teflonbasert fett som ble tyntflytende av varmen slik at det rant inn i alle krinkelkroker...da holdt det hele vinteren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...