Gå til innhold

Valg av batteri, A4 B5 98


Concker

Recommended Posts

  • Forhandlere
Concker

Heisann!

Da har tiden kommet for å velge et nytt batteri siden jeg misstenker at det som sitter i bilen begynner å bli noen år, og det ikke er så glad i oppgradert stereo og minus grader :P

Vel kort fortalt så aner jeg ikke hva jeg skal velge, men jeg ønsker et batteri med god kvalitet som i tillegg har god kapasitet, da jeg ønsker å kunne teste litt anlegg, lys/pærer osv uten at det er noen stor fare for å gå tom for strøm.

Samtidig som at bilen står stille mesteparten av vinteren så ønsker jeg et batteri som ikke tar noen spesiell skade av det da det blir lite kjøring iløpet av vinteren.

Eneste jeg har sett på er på varta sine sider så har de en slags veileder, som da anbefaler meg følgende 2 batterier:

Varta silver F18

http://www.varta-aut...ellinetype=8353

Varta silver F19

http://www.varta-aut...ellinetype=8353

uten at jeg ser helt hva som er forskjellen på disse to batteriene, utenom at det ene er litt høyere en det andre.

samtidig leste jeg en test her utført i Sverige at bare 3 batterier som klarte kravene til testen, her kom exide best ut, ser også ut til at det har samme specs som varta batteriene.

Så jeg lurta da egentlig bare på tips angående hva jeg skal velge av batteri til en maks pris av 1500kr.

Takk.

-Daniel

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg hva du legger i oppgradert stereo, men om vi snakker om ekstra forsterker/forsterkere og da gjerne med ekstra bass er det knapt noen vei uten om et AGM batteri av noe slag. De allerfleste produsentene har AGM batterier, og mange av de koster over 2x av maks prisen du setter. Jeg vet ikke hvor stort batteri du har plass til, men om det passer har biltema (ja, faktisk. ble litt overrasket selv) sitt AGM batteri vist seg gjenom testing med ganske så tøff bruk (les:nærmest misshandling) at de presterer veldig nært opp mot batterier til både 2 og 3 ganger sin egen pris. De tåler mange utladinger, har ekstreme kaldstart egenskaper. og kommer med 4 års garanti :) Jeg vil i utgangspunkte ikke kjøpt mindre en 80ah. Vet som sagt ikke om det passer, men i følge biltemas nettsider skal alle 3 størelsene passe i A4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt så har man jo også Sønnak sine batterier. De levere jo solide batterier av alle typer. Til din bil blir det dyrere enn 1500 kroner for et batteri i rett størrelse. Så egentlig er det vel ikke aktuelt.. men jeg nevner det allikevel for ordens skyld ;)

Med det bruket du beskriver så er det vel Sønnak sin Powerline serie som er å anbefale.

I powerline serien er det art.nr SA852 som er anbefalt til din bil:

"Spenning 12 V, Batterikapasitet 85 Ah, kaldstartstrøm EN 800 A, Lengde 315 mm, Bredde 175 mm, Høyde 175 mm, Poltype 0, Terminal type EN, Festeanordning B13"

Dette har derimot en veilednde pris på rundt 2300 kroner.

Går man ned et hakk har man Superline serien til sønnak med art. nr SB 802 til din bil:

"Spenning 12 V, Batterikapasitet 80 Ah, kaldstartstrøm EN 700 A, Lengde 315 mm, Bredde 175 mm, Høyde 175 mm, Poltype 0, Terminal type EN, Festeanordning B13"

Dette har veilednde pris på rundt 2200 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Jeg likte ikke helt Varta sin måte å finne ut hvilket batteri man skal ha på. Fikk anbefalt blant annet batteri som er for "Start-stopp"-biler, et som var for mindre og gamle biler.

Jeg vurderer sterkt Sønnak, vet om flere som bruker dem, og fikk de anbefalt her på forumet :-)

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Takk for svarene :)

Blir å hente et sønnak sa852 batteri i dag, fikk 30% på mekonomen så kom på 1700kr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Takk for svarene :)

Blir å hente et sønnak sa852 batteri i dag, fikk 30% på mekonomen så kom på 1700kr :)

Jasså? Bekjentskap eller var det på tilbud?

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Jasså? Bekjentskap eller var det på tilbud?

veit ikke noe om de har noe tilbud jeg?

han babla ihvertfall på at det var 30% på dem, så kom jeg ned dit, og de hadde selvfølgelig ikke på lager selv om de skulle ha hatt.. så da ble det til at de bestilte og jeg fikk med meg noe rabatt gjennom jobben så blir da 1400kr for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...