chrsag 6 Skrevet 29 Oktober, 2012 Rapporter Share Skrevet 29 Oktober, 2012 Hei, som emne sier lurer jeg på om en kan ligge baselakk direkte på steinsprutskader uten klarlakk? Damen i butikken sa en måtte ha klarlakk oppå en baselakk, uten å forklare meg noe mer om hvorfor. Går det kun på fargeforskjell eller blir ikke lakken "tett" uten klarlakk? Baselakken kom på lakkstift og klarlakken på sprayboks, klarer selv ikke se noe fargeforksjell uten klarlakk på. Så må jeg ha det? Dreier seg om phantom sort, galvanisert Audi. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 29 Oktober, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 29 Oktober, 2012 Baselakken er antagelig ikke vanntett 1 Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrsag 6 Skrevet 29 Oktober, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 29 Oktober, 2012 Ok. Mye av steinspruten er på plasten så da er det vel ikke nødvendig at lakken er vanntett? Bør jeg legge klarlakk på de andre punktene selvom bilen er galvanisert? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 29 Oktober, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 29 Oktober, 2012 Ok. Mye av steinspruten er på plasten så da er det vel ikke nødvendig at lakken er vanntett? Bør jeg legge klarlakk på de andre punktene selvom bilen er galvanisert? Hvis lakken trekker til seg vann vil det etterhvert krype inn under klarlakken på nærliggende områder, og så begynner den å flasse av... så selv om du ikke får rust, vil det likevel se forjævlig ut. Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
snordbe 16 Skrevet 29 Oktober, 2012 Rapporter Share Skrevet 29 Oktober, 2012 Er det en mulighet å blande klarlakk og base før en legger i steinspruten? tenker da på hvis en legger base og så klarlakk oppå når basen er støvtørr, det som skjer når en våtsliper området vil en da pusse vekk all klarlakk og da sitte igjen med kun base? Eller? Noen som har en god oppskrift her? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrsag 6 Skrevet 29 Oktober, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 29 Oktober, 2012 Aha. Hvis steinspruten hadde stått ubehandlet da, ville ikke klarlakken i området begynt å flasse da? Eller er det kun den nye baselakken som holder på vannet. Kan jeg nå ta litt klarlakk på en pensel og stryke på baselakken? Er det godt nok? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjovas 7 Skrevet 1 November, 2012 Rapporter Share Skrevet 1 November, 2012 Har vært skrevet flere ganger på forumet at folk blander baselakk og klarlakk før de gjør sånn flikking så vidt jeg husker, så om du søker etter det burde det være mulig å finne noe god info, selv har jeg ikke peiling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gry 625 Skrevet 1 November, 2012 Rapporter Share Skrevet 1 November, 2012 Det er bare å prøve å blande egentlig. Jeg forsøkte med et sånt flekklakksett fra produsenten, og fargen er vannbasert og klarlakken er ikke så det bare klumpet seg.. På bmw-settene står det at man skal legge klarlakk over etter 30 minutter, det kan jo hende at basen er "åpen" en stund selv om den er litt opptørket, at det skjer en bonding når man legger over klarlakk, så kanskje det er en eller annen magisk tidshorisont? Siter ...o.O... småbarnsmor ...o.O... '13 BMW F31 316d og en '00 BMW E46 323Ci x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km - mangler fremdeles en søt sportsbilLoggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nystad 1 Skrevet 7 November, 2012 Rapporter Share Skrevet 7 November, 2012 Når basen tørker vill du nok helt klart se en fargeforskjell (såfremst ikke bilen din er svart eller hvit). Du vill heller ikke klare å gjøre området blankt uten klarlakk. Basen er som regel vannbasert også, så tåler stort sett ingenting uten klarlakk på. Ut i fra tørketid så kommer det helt ann på tempratur, men basen må være helt tørr (matt) før man legger på klarlakken vist ikke blir det bare tull. Du må også se om det er rust i steinsprangene, vist det er det må du utbedre det før du gjør noe som helst annet. Men vist du skriver hvilken farge bilen din er så kan det være at jeg har en annen metode på lur -Lakkerer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 7 November, 2012 Rapporter Share Skrevet 7 November, 2012 @Nystad: Sølv og rundt der er vanskelig sies det. SAAB Steel Grey Metallic feks, noe spess triks der? Og du sier basen må være helt tørr og det kommer ann på temp, men er det den halvtimen som Gry sin BMW-forpakining, og min mors Peugeot forpakning sier eller snakker vi dagen etter her? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrsag 6 Skrevet 8 November, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 8 November, 2012 Er en sort bil ja. En komponent lakk tørker vel veldig fort. Hva er egentlig ulempene med en-komp kontra to-komp? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Babelfisken 14 Skrevet 10 November, 2012 Rapporter Share Skrevet 10 November, 2012 Enkomponent tåler som regel ikke sterke løsemidler. Det er for eksempel verdiløst å lakkere en MC-tank med enkomponent klarlakk. (mulig det finnes unntak) Enkelte enkomponent lakk tåler heller ikke sprit. Har hatt rødsprit på en felg med billig enkomponent og klarlakken smeltet under filla. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 10 November, 2012 Rapporter Share Skrevet 10 November, 2012 Basen blekner fort uten klarlakk, så mitt svar er nei. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ronnyn 720 Skrevet 10 November, 2012 Rapporter Share Skrevet 10 November, 2012 Baselakk er vannbasert idag og trekker derfor vann, ergo så må det på klarlakk som er løsemiddel basert. Om ikke så vil det trekke vann i reperasjonspunktet og trekke seg innunder tilstøtende lakk, gjøre skaden værre. Dette med fargeforsjell er ikke det største problemet tett farge, men et større problem på metalik lakk. Pga når du dytter lakken i kontra og sprøyte den vil metaliken legge seg, mens den ved sprøyting vil stå på høykant. Som igjen gjør at du får refleksjonene som du får i metalikken. men all base lakk vil når den tørker bli matt, som er enda en god grunn for klarlakk. Siter RN Autospa - Scholl Certified detailerTlf. 994256552012 Porsche Cayenne 3.0 V62006 Q7 3.0 V62012 Tesla RoadsterPassat 3B med kraftig skade1968 Ford GT40Porsche Panamera Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nystad 1 Skrevet 12 November, 2012 Rapporter Share Skrevet 12 November, 2012 Er ingen fasittsvar på hvor lenge en base skal tørke, men når basen er matt da er den tørr, det kan ta 10 min eller ved 20 grader over en halvtime, Standox sin baselakk må ikke stå lengere enn 24 timer uten klarlakk, da er den ødelagt. Nå husker jeg ikke om den audi-fargen har metallic/perle i seg men vist den ikke har det kan du få laget den i 1 sjikts, altså en farge du tilsetter herder så slipper du klarlakk Om det er noe spesielle triks med den og den fargen kjenner jeg ikke så mye til da jeg aldri gjør annet enn å sprøyte hele panel. Sølv kan være plagsomt med tanke på sjolder men i dette tilfelle når det er snakk om å dryppe i steinsprang så stemmer det veldig bra det Ronnyn sier hær, metallic-kornene blir ikke "knust" når dem kommer ut av en sprøye å legger seg derfor forskjellig i forhold til når du "dytter" lakken i steinsprang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrsag 6 Skrevet 18 November, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 18 November, 2012 Tar sterke avfettinger knekken på en komp lakk? Kan for eks en runde med prickbort tulle med en-komp fra sprayboks? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 18 November, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 18 November, 2012 Tar sterke avfettinger knekken på en komp lakk? Kan for eks en runde med prickbort tulle med en-komp fra sprayboks? Sterke avfettinger kan gjøre sort 1K lakk gråskjoldete/melkehvit. Prickbort er ikke av de verste. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrsag 6 Skrevet 19 November, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 19 November, 2012 Sterke avfettinger kan gjøre sort 1K lakk gråskjoldete/melkehvit. Prickbort er ikke av de verste. Har kun brukt prickbort og mg nxt på bilen og der hvor det er flikklakket med en komp er blitt fryktelig skjoldete og spes stygt akkurat i overgangen mlm my og gammel lakk:s What to do? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 19 November, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 19 November, 2012 Har kun brukt prickbort og mg nxt på bilen og der hvor det er flikklakket med en komp er blitt fryktelig skjoldete og spes stygt akkurat i overgangen mlm my og gammel lakk:s What to do? Du kan prøve å rubbe for å se om kjemiskaden/skjoldene kun er i overflaten. Men skal du kunne vaske og avfette bilen, og få en varig løsning bør det nok omlakkeres med annen herdet lakk. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrsag 6 Skrevet 19 November, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 19 November, 2012 Gikk over med UC og da ble det bra igjen. Men hvorfor i all verden selger de en komp utbedringslakk om den ikke engang tåler å bli vasket? :s Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.