Gå til innhold

Forskjellen på swissvax voksene


tr86

Recommended Posts

Hei.

Hva er egentlig forskjellen på diverse Swissvax i ca lik prisklasse?

F.eks: reflexus / finesse, scuderia, shield, mirage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell beregnet for forskjellig lakk type..

Swissvax Finesse Voks

Finesse er blendet for å møte de spesifike kravene til lakken på Lexus.

Swissvax Scuderia Voks

Scuderuia er blendet for å møte de spesifike kravene til italienske kjøretøy som Alfa Romeo, Fiat, Ferrari, Maserati og Lanborghini.

Swissvax Shield Voks

Shield er en voks med ekstrem varighet og er designet for tøff bruk av moderne biler og SUV'er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Spørsmålet er vel hvordan en skal holde det prinsippet om tilpasset voks konsekvent. :) For meg er det logisk at en god voks fungerer bra, uansett hvor bilmerket hadde sin opprinnelse. Mest avgjørende for et bra utseende, er et bra grunnarbeide.

Store lakkprodusenter leverer på kryss og tvers til bilfabrikker over hele verden, på anbud for en tidsavgrenset periode, før andre lakkprodusenter får tilslag på neste levering.

Produksjonen av en del bilmerker foregår i mange land i ulike verdensdeler. Bilmerker deler også ofte produksjonsplattform osv. En slik spissing av voks basert på et bilmerkes opprinnelige nasjonalitet, synes jeg blir tullete i en global bilverden.

Jeg savner i såfall en oversikt over hvilke typer lakk som brukes hvor til ulike tider. Spesifikke egenskaper og egenarter som skiller en type lakk, brukt på en type bil, fra en annen, og hvilke egenskaper voksen da fremhever. Hva gjør man med biler som skal omlakkeres? :)

  • DCN Poeng 2

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg savner i såfall en oversikt over hvilke typer lakk som brukes hvor til ulike tider. Spesifikke egenskaper og egenarter som skiller en type lakk, brukt på en type bil, fra en annen, og hvilke egenskaper voksen da fremhever. Hva gjør man med biler som skal omlakkeres? :)

Jeg kjører en Mitsubishi Galant, som er en japansk bil. Denne ble omlakkert med Volvo sin 455 Titanium Grey Pearl Metallic (som man da kan anta er en svensk lakk), men lakkjobben ble utført i Polen, og lakken ble kjøpt fra et polsk lakkverksted... hvilken voks burde jeg bruke da? (og dette var et retorisk spørsmål)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg kjører en Mitsubishi Galant, som er en japansk bil. Denne ble omlakkert med Volvo sin 455 Titanium Grey Pearl Metallic (som man da kan anta er en svensk lakk), men lakkjobben ble utført i Polen, og lakken ble kjøpt fra et polsk lakkverksted... hvilken voks burde jeg bruke da? (og dette var et retorisk spørsmål)

Turtle Wax Ice kjøpt i Polen..

  • DCN Poeng 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Det handler jo selvfølgelig om å selge flere bokser. Enhver fanatiker må jo ha flere vokser "tilpasset" biler av forskjellige nasjonaliteter og produsenter, selv om man innerst inne skjønner at dette ikke er mulig.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i utgangspunktet er ikke en god voks fra swissvax beregnet på f.eks Lexus, noe tess på en Mercedes?

-men hvis vi tar vekk "merkerelaterte" vokser og heller sammenligner :

Shield, concorso, mirage, f.eks? De som er i lik prisklasse lover mye av det samme, hva er egentlig den store forskjellen?

(Bruker Shield selv, men er det noe å hente for meg å bruke reflexus eller samurai siden jeg har Toyota, eller har jeg noe å hente på å teste ut concorso, mirage kanskje insignis v2?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

Så i utgangspunktet er ikke en god voks fra swissvax beregnet på f.eks Lexus, noe tess på en Mercedes?

-men hvis vi tar vekk "merkerelaterte" vokser og heller sammenligner :

Shield, concorso, mirage, f.eks? De som er i lik prisklasse lover mye av det samme, hva er egentlig den store forskjellen?

(Bruker Shield selv, men er det noe å hente for meg å bruke reflexus eller samurai siden jeg har Toyota, eller har jeg noe å hente på å teste ut concorso, mirage kanskje insignis v2?)

Har lurt på det samme selv, hvor holdbar er Concorso eller Insignis kontra Shield f.eks? :)

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i utgangspunktet er ikke en god voks fra swissvax beregnet på f.eks Lexus, noe tess på en Mercedes?

Kanskje i "teorien", men ikke i praksis. Les innlegget til ØHN en gang til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er både lest og forstått, men hva er da egentlig poenget? Vil ikke da Shield / mirage / concorso i de første tilfeller være like grei?

Og hva er egentlig forskjell på feks Shield og mirage i praksis, ettersom disse ikke er tilpasset noe spesifikt merke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Det er både lest og forstått, men hva er da egentlig poenget? Vil ikke da Shield / mirage / concorso i de første tilfeller være like grei?

Fellesvoksene er et smart valg :)

Og hva er egentlig forskjell på feks Shield og mirage i praksis, ettersom disse ikke er tilpasset noe spesifikt merke?

Forskjellen er mest følelsen av å benytte og eie noe mer eller mindre eklusivt. Det er jo også verdt noe ;)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt på det samme selv, hvor holdbar er Concorso eller Insignis kontra Shield f.eks? :)

Jeg har prøvd Concorso på min, og jeg må si at holdbarheten er veldig skuffende!

Enten så er det noe jeg har gjort feil, eller så er den regelrett dårlig.

Jeg polerte med S40 som naturlig sistesteg, vasket ikke med Surfex etterpå og la Concorso. Ble lagt i ett rom med ca 20 grader, hazet i ca 30 min og ble deretter buffet av. Taket og panseret holdt i ca 2 uker, mens resten av bilen viste null beading etter en uke.. Den ble så klart vasket ordentlig før jeg tok en bedømming.

Så, basert på min erfaring og for å svare på spm ville jeg glatt brukt Shield! Jeg er faktisk på det nivået at jeg angrer på at jeg brukte den istedenfor Shield.

Om noen synes fremgangsmåten var rar og at det var det som var grunnen til at den ikke fungerer, så fortell meg det gjerne, for jeg vil nemlig ha litt ordentlig beskyttelse i vinter :)

Endret av Johansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JensChristian

Jeg har prøvd Concorso på min, og jeg må si at holdbarheten er veldig skuffende!

Enten så er det noe jeg har gjort feil, eller så er den regelrett dårlig.

Jeg polerte med S40 som naturlig sistesteg, vasket ikke med Surfex etterpå og la Concorso. Ble lagt i ett rom med ca 20 grader, hazet i ca 30 min og ble deretter buffet av. Taket og panseret holdt i ca 2 uker, mens resten av bilen viste null beading etter en uke.. Den ble så klart vasket ordentlig før jeg tok en bedømming.

Så, basert på min erfaring og for å svare på spm ville jeg glatt brukt Shield! Jeg er faktisk på det nivået at jeg angrer på at jeg brukte den istedenfor Shield.

Om noen synes fremgangsmåten var rar og at det var det som var grunnen til at den ikke fungerer, så fortell meg det gjerne, for jeg vil nemlig ha litt ordentlig beskyttelse i vinter :)

Jeg har pleid å la voksene ligge på bilene jeg har tatt over natten i ca 22C. Cayennen jeg tok ifjor var innom for ca 2 mnd siden og der hang Shield fortsatt bra på (ti måneder etter behandling). Slapp beading, men sheetingen var bra mtp hvor mye bilen blir brukt.

Eier av min forrige bil, C-klassen altså, sendte en melding og lurte på hva slags trolldom jeg hadde gjort med bilen. Nå, drøye 3 mnd etter behandling holder Concorso fortsatt koken (det lå et lag med Shield under Concorso, så det kan være det som tuller. Uansett er holdbarheten bra). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung Tinnes-Mork

På swissvax standen på messa sa de at de (alltid) la to lag voks. Med en natt i mellom.

Jeg la ETT lag concorso på sølv met Porsche (den i avatarbildet) som ikke blei bra på plastfangerne, men ellers bra, også etter ca 7-8 uker.

La nå Collonite 476S nå for å møte vinter og saltveger.

Da beader den veldig bra også på plastfangerne.

Men jeg hadde kanskje oppnådd det samme med ett lag til med Concorso ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd Concorso på min, og jeg må si at holdbarheten er veldig skuffende!

Enten så er det noe jeg har gjort feil, eller så er den regelrett dårlig.

Jeg polerte med S40 som naturlig sistesteg, vasket ikke med Surfex etterpå og la Concorso. Ble lagt i ett rom med ca 20 grader, hazet i ca 30 min og ble deretter buffet av. Taket og panseret holdt i ca 2 uker, mens resten av bilen viste null beading etter en uke.. Den ble så klart vasket ordentlig før jeg tok en bedømming.

Så, basert på min erfaring og for å svare på spm ville jeg glatt brukt Shield! Jeg er faktisk på det nivået at jeg angrer på at jeg brukte den istedenfor Shield.

Om noen synes fremgangsmåten var rar og at det var det som var grunnen til at den ikke fungerer, så fortell meg det gjerne, for jeg vil nemlig ha litt ordentlig beskyttelse i vinter :)

Swissvax anbefaler å bruke en type cleanerfluid som inneholder prewax oljer, før du legger på voksen, så den binder bedre til lakken.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swissvax anbefaler å bruke en type cleanerfluid som inneholder prewax oljer, før du legger på voksen, så den binder bedre til lakken.

Trodde ikke jeg trengte det på Concorso, ettersom Shield satt veldig lenge uten CF.. Kan jo hende at Concorso trenger det da, ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...