Gå til innhold

Duro Pro - mekonomenmaskin - noe å satse på?


tommy_sn

Recommended Posts

Hei

Vurderer å kjøpe meg en poleringmaskin, og har kikke på Dura Pro maskinen på mekonomen. Er greit pris på den, og får noen rabatter..

Men er den no tess? Sterk nok? Den kan brukes med andre pads osv?

Noen som har den, eller har testet den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Pris på den da..

Har ikke sjekket den maskinen der, mulig andre har...

Ellers går det mye i Hitachi, Metabo og Flex her inne generelt..

har Hitachi SP18 selv og liker den godt, men ligger en Metabo i lufta også..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Ikke i sammeprisklasse, de andre beveger seg fra 2000 ca og oppover vil jeg tro, men vær obs på at den maskine er ok da, ellers kommer du garantert til å ende opp med en Metabo, flex, Hitachi etc senere, har en tendens til det, så jeg har ofte et intrykk av at det er like greit å hoppe i det med begge bena med en gang og investere i en skikkelig maskin, er ofte tjent med det i lengden..

Får satse på at noen har testet den her da så du kan få et skikkelig svar på om den duganes...

sorry jeg ikke kan være til mer hjelp ang sp.målet ditt..

  • DCN Poeng 1

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Jeg har den DuraPro maskinen, men betale selv 4-500kr for den da den var på tilbud. Det er en grei maskin så lenge man ikke skal gjøre alt for tunge jobber. Den er milevis forran Best Tools sin maskin og andre billig maskiner jeg har prøvd.

Så en helt grei poleringsmaskin til den prisen, kabelen er ganske lang som er bra, men ville ikke gitt noe særlig mer enn 1000kr for den.

Vanlige bakplater passer til denne, så du vil trenge det også, da det som følger med er jalla.

Kjøp en skikkelig bakplate og pad så får du gjort de fleste jobber med den maskinen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den koster 1290,- fullpris..men kryper ned en hundrelapp eller to med rabatten..

Noen andre anbefalinger i samme prisklasse eventuelt?

Uten at jeg har prøvd "Duro Pro" maskinen tror jeg at Biltema sin vil være i samme gate.

Så lenge maskinene ikke har elektronisk hastighetsregulering tenker jeg at det er like greit å gå for det rimeligste alternativet.

Selv brukte jeg ikke BT maskinen mange gangene før jeg skjønte at man må ha en litt dyrere maskin som klarer å holde hastigheten uansett, og da var det ikke så ille mtp at BT maskinen bare koster 499.-

Men det er bare min mening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om det er en generell oppfattelse om at alle roterende polermaskiner uten elektronisk hastighetsregulering er shait.. det er ikke riktig.

Elektronisk hastighetsregulering er en relativt "ny" ting, men likevel var det stor forskjell på polermaskiner tidligere også.. hvorfor det?

Jo, dreiemoment! (Nm)

En billig maskin med liten motor vil, uansett hvor mye du "ruser" den; miste mye turtall når den møter motstand. En dyrere maskin har gjerne adskillig mer krefter i form av dreiemoment, og turtalls-avviket fra null motstand til "arbeids-motstand" vil dermed bli adskillig lavere.

Jeg tror ikke det vil gå så veldig lang tid før vi ser de første billig-maskinene med elektronisk hastighetsregulering. Men det vil være ganske poengløst så lenge maskinen ikke har noe dreiemoment å stille med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Den Durapro maskinen ser helt lik ut som Biltema sin, men om inmaten er det samme vet jeg ikke. Nå ser jo begge de nesten lik ut som Makita sin også, men inmaten er jo noe helt annet hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke elektronisk turtallregulering på den fra biltema også? Greit nok med el.rpm.reg, men hvis det ikke funker optimalt, da er det jo lite vits (den på biltema'n funka IKKE)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om det er en generell oppfattelse om at alle roterende polermaskiner uten elektronisk hastighetsregulering er shait.. det er ikke riktig.

Elektronisk hastighetsregulering er en relativt "ny" ting, men likevel var det stor forskjell på polermaskiner tidligere også.. hvorfor det?

Jo, dreiemoment! (Nm)

En billig maskin med liten motor vil, uansett hvor mye du "ruser" den; miste mye turtall når den møter motstand. En dyrere maskin har gjerne adskillig mer krefter i form av dreiemoment, og turtalls-avviket fra null motstand til "arbeids-motstand" vil dermed bli adskillig lavere.

Jeg tror ikke det vil gå så veldig lang tid før vi ser de første billig-maskinene med elektronisk hastighetsregulering. Men det vil være ganske poengløst så lenge maskinen ikke har noe dreiemoment å stille med...

Absolutt, tror bare de fleste forbinder "EHR" med en maskin som klarer å holde hastigheten ved belastning.

Har faktisk prøvd en dyr "billigmaskin" med "elektronisk hastighetsregulering" uten dreiemoment fra Bilxtra som heter Hamach ett eller annet, kostet faktisk ca. 2400.- og var egentlig værre å jobbe med enn BT maskinen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du førsten må over 1000 lappen for en slik maskin, syns jeg like greit du skal kjøpe deg en skikkelig profesjonell maskin!

Makita, Flex, Metabo, Hitachi osv osv :)

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Virtual her. Dersom du kjøper en billig maskin vil du nok ganske kjapt ha lyst på en "skikkelig" maskin. Da er det greit å ikke ha brukt for mye penger på den billige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med en hitachi SP 18VA her istedenfor..fikk god pris på den så..

Den poleringshetta i ull(?) som følger med...er den brukenes til noe? Eller passer den best til å polere flisene på badet, hehe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Ullhetta var helt ok den.. ikke Scholl standard på den men helt ok

Scholl bakplate eller so1o bakplate er et must da..

grattis med ny maskin også ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så blir spennende å prøve maskin for første gang...

Hvilke turtallsområder lønner det seg å holde seg i her? Etter en liten test i løse lufta her virka full fres litt småskummelt..hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn pent du med lavt tempo, og jobb deg opp til 1200 -> 1500 når du blir litt kjent med den... Ikke hold den igjen, og det er greit å vinkle den litt :) lykke til!

(det er ikke så vanskelig skal du se...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...